Andeby Online > Diskusjonsforum > Feil colorering i The Black Knight GLORPS again!
Gå tilbake til forumoversikta ...

Her er et eksempel på at Egmont/Gemstone gir blaffen i Don Rosas fargeleggings-instrukser. Slikt skjedde i sin tid med Barks, men er dessverre altså ikke et tilbakelagt stadium:
http://duckman.pettho.com/2worlds/glorp.html
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 10.01.2007, 07:56 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
15.12.2006, 20:37

Nok et eksempel på at Don Rosa tar seg selv ALTFOR høytidelig.....
Jeg mener, hvem bryr seg egentlig om slike detaljer? Unntatt Rosa selv da...Dessuten hadde vel ingen lagt merke til det, om det ikke var for at det ble opplyst på den siden.
Er nå min mening da.......
"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"
Innlegget blei sist redigert 15.12.2006, 21:33 av whitesand
whitesand
39 år, Kristiansund
15.12.2006, 21:31

whitesand skreiv:
Jeg mener, hvem bryr seg egentlig om slike detaljer? Unntatt Rosa selv da...
Sigvald gjør jo det! Og det er det sikkert andre Rosa-fans som gjør!
Det går greit slik som det ble gjort på den ene forsiden hans, der en hakkespett ble fargelagt feil. Men det er deriomt noe annet når det her er snakk om selve tidsbildet i Rosas andeverden.
Stormogulen
15 år, Notodden
15.12.2006, 21:36

Petter Smart som har funnet opp (sett inn de mest utrolige ting her) burde vel også være i stand til å finne opp farge-TV.
Tommy
24 år, Odda
15.12.2006, 21:47

Nå har Petter Smart helt sikkert funnet opp en TV som sender svart/hvitt sendinger i farger, så da er vel problemet løst? 
Tror jeg må si meg enig i det Whitesand skrev her.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
15.12.2006, 21:50

Stormogulen skreiv:
Det går greit slik som det ble gjort på den ene forsiden hans, der en hakkespett ble fargelagt feil.
Kan du utdype hvilket cover og hvilken fargelegging du her sikter til?
Chrisron skreiv:
Nå har Petter Smart helt sikkert funnet opp en TV som sender svart/hvitt sendinger i farger, så da er vel problemet løst? :)
Tror ikke det er så enkelt. Svart/hvitt-signalene inneholder rett og slett for lite informasjon til det. Dessuten burde man vel uansett kunne forvente at dagens utgivere skal ta hensyn til forfatternes/tegnernes instrukser når slike foreligger?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 15.12.2006, 22:15 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
15.12.2006, 22:14

Stormogulen skreiv:
whitesand skreiv:
Sigvald gjør jo det!
Potet, pottit...
Siden gjorde seg bedre i farger syns nå jeg.
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
15.12.2006, 22:15

Chrisron skreiv:
Nå har Petter Smart helt sikkert funnet opp en TV som sender svart/hvitt sendinger i farger, så da er vel problemet løst?
Sigvald skreiv:
Tror ikke det er så enkelt. Svart/hvitt-signalene inneholder rett og slett for lite informasjon til det.
Er du seriøs? Du har ingen problemer med å godta at Petter Smart finner opp ting som svevestolen, en klokke som kan fryse tiden, Lille Hjelper og utallige andre fantastiske oppfinnelser, men det å lage fargebilder ut av en svart/hvitt sending, det er helt umulig selv for Petter Smart. Logisk.
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 15.12.2006, 22:33 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
15.12.2006, 22:32

Sigvald skreiv:
Stormogulen skreiv:
Det går greit slik som det ble gjort på den ene forsiden hans, der en hakkespett ble fargelagt feil.
Kan du utdype hvilket cover og hvilken fargelegging du her sikter til?
Jeg sikter til denne forsiden: http://coa.inducks.org/story.php/x/ARC+USA++20
Hakkespetten skal ha rød toppdusk.
Stormogulen
15 år, Notodden
16.12.2006, 10:17

Jeg er helt enig med Sigvald og Stormogulen... Rett skal være rett...
Selv om det er få som legger merke til disse feilene før det blir lagt ut på internett, så er det dårlig gjort ovenfor tegneren selv...
EN DAG, NÅR JEG BLIR SKIKKELIG RIK, SKAL JEG JAMMEN VISE DEM.
{[Tidligere Kjetil McDuck]}
Grev Buk McJern
17 år, Hurdal
16.12.2006, 17:34

Nå kan det vel tenkes at et høyteknologisk senter som Andeby allerede hadde startet med farge-Tv sendinger allerede på 1950-tallet.
For eksempel fikk de jo sendt mennesker til månen lenge før 1969(jfr. diverse Barks-historier).
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 16.12.2006, 18:00 av Sleipe-Simon
16.12.2006, 17:58

whitesand skreiv:
Sigvald gjør det.
16.12.2006, 17:59

Tommy skreiv:
Petter Smart som har funnet opp (sett inn de mest utrolige ting her) burde vel også være i stand til å finne opp farge-TV.
Ganske godt poeng. Det skulle vel ikke være noen kunst for et slikt geni.
Innlegget blei sist redigert 16.12.2006, 18:01 av Sleipe-Simon
16.12.2006, 18:01

Sigvald skreiv:
Tror ikke det er så enkelt. Svart/hvitt-signalene inneholder rett og slett for lite informasjon til det
Javel? Men kan du da forklare hvorfor det er så utrolig mye enklere å finne opp spåkameraer, tidsmaskiner, maskiner som gjør at dyr kan prate og superløsemdiler som kan oppløse alt som kommer i dets vei?
16.12.2006, 18:04

Det hadde jo vært fint om koloristene tok hensyn til alle tegnerens ønsker. Men dette er tross alt masseproduksjon som skjer i full fart, så man kan ikke alltid regne med det. Akkurat NÅR Don Rosas historier foregår, er det vel for øvrig opp til hver enkelt leser å avgjøre. Hvis de skal foregå på 50-tallet finnes det atskillig andre anakronismer enn farge-TV.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
16.12.2006, 19:15

Velkommen tilbake, Olaf! Jeg har savnet innleggene dine.
Når Egmont har som policy at handlingen skal foregå i våre dager, synes jeg det tjener dem til ære at de tross alt retter såpass lite i Dons manus og tegninger. Her har de altså valgt å gi kunstneren stor frihet, noe alle tjener på. Don får gjøre som som han vil, Egmont selger (kanskje) mer på grunn av Dons popularitet og leserne kan glede seg over spennende og morsomme historier. Flott.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
17.12.2006, 11:37

Tja, hadde Don Rosa vært 5 år, og gått i barnehage, ville jeg sagt at det er en person med et ekstremt markeringsbehov....
Så og si ingen av de andre Donald-tegnerne trenger å gi instrukser for hvordan fargene skal være, og hvilken tid det skal være.
whitesand
39 år, Kristiansund
17.12.2006, 11:51

Ja, her var det mye jeg ikke visste om fargeleggingsprosessen, det var interessant info, Olaf. Men hvem er det som fargelegger? Jeg mener, når i prosessen blir fargene pålagt? Hos tegneren, eller er det hos trykkeriet?
Forøvrig trodde jeg at det fantes RGB-koder for hver farge på figurer og landskap, slik at de som fargelegger ikke trengte å tenke så mye på hvilke farger de bruker. Men skjønner nå at det trengs enkelte instrukser for at det skal bli helt korrekt.
whitesand
39 år, Kristiansund
17.12.2006, 12:38

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Sigvald skriver at Egmont har «neglected» det «fact» at Dons historier finn stad på 50-talet. Det er ikkje tilfelle. Ifølgje Egmont er det nemlig eit faktum at historiene til Don, som alle andre Disney-seriar, finner stad på 2000-talet, i moderne tid. At historiene finn stad på 50-talet er i strid med instruksene til Egmont, og det er difor offisielt sett ikkje tilfelle i det heile tatt.
Men det er nå engang Egmonts politikk, men hva med den kunstneriske friheten? Noen av oss liker å tro på Don Rosas tanker om dette, og da kan vi vel få lov til det? Selvfølgelig står det fritt frem for hvem som helst å tolke det annerledes.
Selv om noen skulle tolke det slik at Andeby ligger på Pluto, så må de jo få lov til det selv om redaktørene på toppen mener noe annet?
Svart-kvitt-TV-en er garantert ein slik detalj -- ikkje fordi ingen har svart-kvitt-TV lenger, men fordi omtrent ingen har det lenger, fordi det er ei levning frå 1950-talet, og ifølgje Egmont finner som sagt historiene stad i moderne tid, og det er Don nøydt til å godta om han vil ha historiene sine utgitt der.
Men skal Egmont være konsekvent da må de vel kreve at Rosa tegner inn mer moderne bilmodeller, TV-apparater og kontorutstyr også da?
Dessuten er det jo veldig logisk at en onkel i 70-80 årene tjente seg rik under et gullrush for 110 år siden, ikke sant?
Innlegget blei sist redigert 17.12.2006, 23:54 av Sleipe-Simon
17.12.2006, 18:18

Sleipe-Simon skreiv:
Og ikke kom og fortell meg at Barks-historier i opptrykk finner sted på 2000-tallet.
Disse er jo ikke produsert av Egmont.
Dessuten er det jo mye annet i Rosas historier som ikke er fra 50-tallet.
Spør du meg, vil jeg heller si at Rosas historier har et preg av 50-tallet, men bør betraktes som tidløse.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
17.12.2006, 18:30

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.