Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donaldistiske særemner

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donaldistiske særemner

Gå tilbake til forumoversikta ...

Nå er det tid for særemne, og selvfølgelig har jeg lyst til å velge et tema innenfor donaldisme. Temaet jeg svinser rundt akkurat nå er norsk språkutvikling gjenspeilet i DD&co.

Jeg vil helst skrive om noe som ikke er skrevet så altfor mye om fra før (en utfordring god nok når det gjelder donaldisme), og jeg lurer dermed på om noen har greie på hva slags særemner som er gjort på dette området, og hvilke "planker" jeg bør holde meg unna?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

30.08.2006, 21:13

Tiden går, og nå er særemnet ferdig :)
25 sider ble det, om språk og sjargong i Donald gjennom alle disse årene. Det hele var en stressende, men fin reise gjennom veldig mange lånte Komplette Årganger-bøker, da jeg tok for meg hver femte årgang fra og med 1949.

Men det skal være sagt: Jeg hadde et noe turbulent forhold til i DD&Co i løpet av denne perioden, og holder fortsatt på å komme til hektene etter denne Donald-overdosen (ja, det er faktisk mulig) jeg fikk i oktober måned.

MatsGull
20 år, Kongsvinger

06.12.2006, 19:56

Yay, gratulerer! 25 sider om Andebys språk og sjargong er imponerende!
Kan denne etterhvert bli mulig å lese for allmennheten?

Fikk forøvrig selv en drømmeoppgave på nynorsk-tentamen i år. Oppgaven var: Skriv en tekst om en tegneserie du liker godt. Jeg satt og gliiiiste i et kvarter før jeg begynte å skrive. Ble dog bare på 6 sider:-)

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

06.12.2006, 22:09

Kjetil Golid skreiv:

Fikk forøvrig selv en drømmeoppgave på nynorsk-tentamen i år. Oppgaven var: Skriv en tekst om en tegneserie du liker godt. Jeg satt og gliiiiste i et kvarter før jeg begynte å skrive. Ble dog bare på 6 sider:-)

Heldigris! :-) Det eneste jeg fikk på norsk-juletentamen var å skrive om reinsdyr!

Stormogulen
15 år, Notodden

07.12.2006, 14:18

Jeg skrev eventyr:-)

"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!

Solens Sønn
15 år, Ålesund

07.12.2006, 17:34

Solens Sønn skreiv:

Jeg skrev eventyr:-)

Jeg kunne velge mellom å skrive en fortelling, et eventyr eller en faktstekst. Heldigvis klarte jeg å lure inn et bilde av et reinsdyr fra en Donald-historie! :-)

Angående andre oppgaver har jeg skrivd et uttal innenfor Donald's univers.
Nå skriver jeg f.eks. en bokanmeldelse av Donaldsimen. :-)

Stormogulen
15 år, Notodden

07.12.2006, 17:57

Jeg skrev en krimnovelle på fem sider -- fikk 5. Men grunnen til at jeg ikke skrev noe om tegneserier er at vi hadde temaer å skrive etter. Jeg har nå spurt om det ikke er mulig å ha litt mer frie tøyler neste gang, fordi at jeg svært gjerne vil skrive om tegneserier. Jeg skrev en artikkel i nynorsk, men der er det bare litt om tegneserier.
Jeg kan legge en link til den snart.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

07.12.2006, 18:08

Kjetil Golid skreiv:

25 sider om Andebys språk og sjargong er imponerende!

Godt med illustrasjoner ;)

Jeg kan godt legge det ut, men hvis jeg får laget en adobe-fil-greie av det ville det vært best, så jeg får lære litt mer om Adobe først.

MatsGull
20 år, Kongsvinger

07.12.2006, 21:22

Eg har vel aldri skrive om Donald i ei skuleoppgåve, men eg henta inspirasjon frå ei Donald-historie ( http://coa.inducks.org/story.php/x/I+TL+1879-B ) på tysk heildagsprøve i dag. Sparte litt tid der, ettersom eg slapp å klekka ut ein idé frå botnen av.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

07.12.2006, 22:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.