Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

NM 2006

Andeby Online > Diskusjonsforum > NM 2006

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Hvis du føler du har problemer med å uttale deg , og forklare skikkelig, så legg ved kildehenvisning, i de tilfeller du har dem. Da kan Olaf/Tommy gå inn på den aktuelle utgivelsen/websiden, og se selv det du forsøker å forklare.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

12.11.2006, 21:22

Tydeleg at gårsdagen var enkel, 17 personar fekk alt rett, og topp 6 er uforandra.

På spørsmål 3 godkjente eg alle som på ein eller annan måte nevnte rotter eller i eitt tilfelle mus -- det var ikkje alle desse som var 100 % riktige, til dømes var det nokre som meinte at det var Skrue som *fekk* rottene til å bytte tilbake, som ikkje var tilfelle, men det følte eg var nært nok.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 00:09

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Tydeleg at gårsdagen var enkel, 17 personar fekk alt rett, og topp 6 er uforandra.

Imponerende at så mange gjenkjener en såpass ukjent tegner som Ben Verhagen :-) For meg er faktisk forfatteren av den aktuelle historien du viser til, Evert Geradts, mer kjent ettersom det er han som har laget manus til den kjente ensideren "Leaky Luck".

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 13.11.2006, 01:23 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

13.11.2006, 01:16

Sigvald skreiv:

Imponerende at så mange gjenkjener en såpass ukjent tegner som Ben Verhagen :-)

Jeg tenkte på det samme. Riktignok var det noe kjent med tegningene, men selv hadde jeg knapt hørt om fyren (og greide selvsagt ikke spørsmålet heller).

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

Innlegget blei sist redigert 13.11.2006, 01:23 av SvK

SvK
25 år, Bergen

13.11.2006, 01:18

Er imponert sjølv. Ein manusforfatter går det ikkje an å gjenkjenne på teiknestilen, difor har vi ingen manusforfattaroppgåver.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 01:31

Sigvald skreiv:

Imponerende at så mange gjenkjener en såpass ukjent tegner som Ben Verhagen :-)

Jeg tippet Freddy Milton... :-S Men så var det eneste spørsmål jeg klarte å få feil på i går! Nå bare stiger og stiger jeg!

Innlegget blei sist redigert 13.11.2006, 07:56 av Stormogulen

Stormogulen
14 år, Notodden

13.11.2006, 07:55

Jeg skal ikke påstå at jeg kjenner så veldig godt til Ben Verhagen heller (hadde jo hørt navnet, i det minste). Men stilen hans er god, det skal den ha :) Jeg blir så usikker på tegneroppgavene, jeg må finne historien bildet er fra for å føle meg sikker. Det klarte jeg ikke på Ferioli, så der var jeg innmarri usikker på om jeg hadde rett svar ... men det hadde jeg heldigvis.

Jeg synes dette er skikkelig gøy, jeg :) Kommer nok til å dale nedover på listen snart, men det er gøy så lenge det varer! Dagens spørsmål var nok litt vanskeligere enn i går ... et av svarene satt skikkelig langt inne.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

13.11.2006, 10:38

Om alt fungerer som det skal, vil den raude streken dukke opp i morgon. Så dei som har null poeng i morgon (etter dagens runde), har altså ikkje sjanse til å vinne lenger ...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 12:11

Sigvald skreiv:

... Evert Geradts, mer kjent ettersom det er han som har laget manus til den kjente ensideren "Leaky Luck".

Evert Geradts er en av veteranene blant de nederlandske Donald-forfatterne, og har skrevet hundrevis av historier. Å trekke fram denne ensideren blant hans produksjon blir derfor litt merkelig.

Tommy
24 år, Odda

13.11.2006, 15:40

Nåh ... Straatschuimers er sannsynlegvis ikkje er det som utmerker seg mest av Geradts' arbeider, men Sigvald påstod ikkje det, han påstod berre at den var kjent -- og sannsynlegvis har Geradts laga veldig mykje som både er betre og meir kjente enn Straatschuimers, men det er seriar som Sigvald ikkje har eit forhold til. Eg vil vel ikkje kalle Straatschuimers så VELDIG kjent heller, for det er den strengt talt ikkje. Men sjå teksten i kontekst med kven det er som snakker, då. Når det er **Sigvald** som seier at einsideren er kjent, meiner han ikkje at den er kjent blant folk flest eller blant donaldistar flest. Han meiner at den er kjent blant Don Rosa-evangelistar, blant dei som har memorisert heile Don Rosas produksjon. Tommy, eg er einig med deg i at dersom ein skal sjå på kva **Geradts** er god for, ville det sannsynlegvis vera berre sært å nemna Straatschuimers i toppen, men her meiner Sigvald i konteksten «blant dei som set Don Rosa over alt anna og eigentleg gir blaffen i kva andre serieskaparar gjer», og i den konteksten er «Straatschuimers» den eine historia som Evert Geradts er kjent for. Eg seier ikkje at dette er ei ideell tolkning, men når ein har diskutert her inne så lenge at ein kjenner preferansene til Sigvald (og det trur eg at alle her inne gjer), er det ikkje //merkelig// at han trekker fram Straatschuimers.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 15:59

Jeg vet godt hvorfor Sigvald skrev det han gjorde. Jeg ville bare (nok en gang) poengtere det urettferdige mot en forfatter å trekke fram en enkel ensider som et slags høydepunkt i hans karriere, kun på grunn av at Don Rosa tegnet den. For det er det inntrykket en får når en leser Sigvalds innlegg: Evert Geradts er kjent for denne ensideren. Hvis en velger å ignorere alle historier Don Rosa ikke har tatt del i, er det ikke rart at denne historien blir regnet som Geradts beste. Den ville i så tilfelle også vært den eneste han har laget.

Tommy
24 år, Odda

13.11.2006, 16:13

Sjølvsagt er denne historia på ingen måte eit høgdepunkt i Geradts' karriere Og det er ganske sikkert ikkje den beste heller.

Det kan likevel ikkje benektast at for ivrige Don Rosa-fans (og dei er det mange av), *er* det denne historia Geradts er kjent for. Urettferdig? Sjølvsagt. Men det er likevel ubenekteleg sanning at Straatschuimers er det einaste mange forbinder med namnet Evert Geradts (OK, ikkje SÅ mange, denne sida er ikkje akkurat blant Rosas mest kjente arbeider heller).

Men det er sjølvsagt ikkje snakk om at denne historia er hans beste, det er det ingen som har sagt. Det er berre den historia Sigvald og hans meiningsfeller på dette området kjenner Evert Geradts for. At historia er eit høgdepunkt for Geradts eller at den er hans beste historie vil det vera regelrett feil å påstå, men å trekke fram at denne einsideren er kjent blant Geradts' hundrevis av historier er ikkje så merkeleg.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 16:38

Hadde vel aldri trodd jeg skulle si dette til **begge** administratorene, men blir dere ikke litt vel off topic nå? ;-)

Stormogulen
14 år, Notodden

13.11.2006, 16:43

Jo, men berre ifølgje den definisjonen av ordet «off topic» som vi ikkje bruker så mykje her inne, og heller ikkje er så nøye på.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.11.2006, 16:51

Isj og æsj, dagens runde var vanskeleg. Eg sakkar akterut no.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
18 år, Ullensvang

13.11.2006, 22:17

I dag ble det en sørgelig sein start på oppgaveløsningen!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.1315841

Ikke internett, telefon eller mobil!

71 grader nord fikk jeg da sett, men det var vanskelige spørsmål i dag og jeg sliter!

Den som har flest dingser når man dør har vunnet!

GPLongford
42 år, Meløy

13.11.2006, 22:53

Enig i at det var vanskeligere idag. Har endelig klart å klatre inn på topp ti lista og så begynner jeg å slite. Typisk.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

13.11.2006, 23:53

Så... hvordan fungerer disse røde og blå linjene?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

14.11.2006, 00:20

De som er foran rød linje har sjansen til å vinne NM, mens de som er foran blå linje - men samtidig bak rød linje - har ikke sjansen til å vinne NM, men kan sikre seg 2 - 5.plass og de som er bak blå linje er ute av dansen for å si det sånt

Vest-Sumpen rocker

Innlegget blei sist redigert 14.11.2006, 00:23 av Pierce

Pierce
25 år, Oslo

14.11.2006, 00:22

Alle som ligger over den rød, kan i teorien ha en sjanse til å vinne. Alle som ligger over den blå, kan i teorien komme på topp fem. Var i hvertfall sånn i fjor. :)

Satt oppe for å vente på resultatene i kveld, noe som kommer til å gjøre vondt i morra når bussen min går kvart på sju. Men er jo liddelig spennende da! (morgen)Dagens spørsmål er nok de verste så langt, for satse på en god slump med flaks igjen=/

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

14.11.2006, 00:22

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.