Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hvem leser Donald?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvem leser Donald?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Finnes det noen statestikk på om det er flest barn eller flest voksne som leser Donald?

Jeg begynte å tenke på dette da Olaf i en annen tråd skrev at det ikke var vits med noen timeplan i bladet med tanke på at det var flest voksne som leste bladet.

Er det virkelig flere voksne som leser det? Det har jeg vanskelig for å tro. Hvis det hadde vært tilfelle så hadde de vel droppet alt det plast juggelet.

Lars Olav
32 år, Grimstad

30.05.2004, 22:33

I 1999 sagdes det i Danmark, ved bladets 50-års-jubilæum at halvdelen af læserne er over 18 år. Det ses ikke altid så meget på ugebladet, som det gør ved alle de andre ting der udkommer - med artikler osv.
Men der er forskel på hvem læserne er og hvem målgruppen er - målgruppen er vel omtrent de 7-13-årige? det er til disse at alt legetøjet er med. Om målgruppen var folk på 18 og deerover ville gaverne vilk være noget lidt mere interessant, mere samlerorienteret som samleserier, plakater, tegner-orienterede ting.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

31.05.2004, 12:54

AC skrev:

Om målgruppen var folk på 18 og deerover ville gaverne vilk være noget lidt mere interessant, mere samlerorienteret som samleserier, plakater, tegner-orienterede ting.

Slike ting fulgte med nesten alle blad på åtti-tallet, og disse elsket jeg. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de (Egmont) har gått bort fra dette.

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

31.05.2004, 13:56

Ja det er synd... Spesielt for oss som er født på 90-tallet, for vi har ikke fått så mye sånt interesange ting.....

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

31.05.2004, 16:42

Interesangt å se at en som faktisk er i målgruppen ikke synes noe om det som legges ved Donald.

Jeg husker også Donald bladene fra 80' tallet

Lars Olav
32 år, Grimstad

31.05.2004, 18:09

Eg hater alt plast juggelet, og det gjør alle andre donald lesere jeg kjenner også... (bortsett fra min 7 år gamle lillesøster;)

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

31.05.2004, 18:12

På en måte er det et blad for barn, med en del enkle innslag som vi regner for "barnslig"; vedlegg osv. Men det er samtidig mange ting i Donald som ikke barn forstår. Tenk på Rosa-historiene, alle detaljene der, Barks-henvisningene, de historiske rammene osv. Dette er jo relativt nytt. Samtidig var det på 80-tallet (og tidligere), en del hentydninger som var mer "voksne", f.eks. sangene Donald sang i dusjen eller nynnet på, gamle norske sanger ingen unger i dag kan, f.eks. "Når fjordene blåner" eller "Du skal få sukkertøy og lade". Dette gjelder også titlene på historiene, som kunne være omskrivinger. Hvilken unge vet at f.eks. historietittelen "En onkel spiller med sordin" er hentet fra Hamsun-romanen "En vandrer spiller med sordin?" Slikt er det mindre av i dag, nå går det på nåtidige idrettsstjerner eller musikkartister (i Andebyposten blant annet). Men her har vel oversetterne en del av "ansvaret".

"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"

Lars Martin
Stranda

31.05.2004, 20:53

Ted skreiv:

Eg hater alt plast juggelet, og det gjør alle andre donald lesere jeg kjenner også... (bortsett fra min 7 år gamle lillesøster;)

Ja huff og huff. vedleggene er bare noe de tror vi er interesert i men da mådu nåk ned i 7 års alderen.

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

01.06.2004, 14:06

Er det ikke PVC eller andre sånne farlige miljøskadelige stoffer i plastdingsene som følger med DD&co? Som f. eks. i de utrolig dustete sugerørbrillene (i selve "sugerøret" mener jeg)? Og de bittesmå oppblåsbare "badeballene"?
Mener det har vært om slikt i nyhetene et par ganger.

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

04.06.2004, 23:06

Mener det har vært om slikt i nyhetene et par ganger.

Det er vel snarere sminke, rapperør med små deler osv. som der blevet klaget over i medierne. tingene er jo ce-mærkede, skal de være - og uegenet for børn under 3 år. (de bør heller ikke læse Donald).

Snakkede med markedsføringspersonen for danske AA i Århus i går - og hun kunne godt følge det som en af dere har sagt (mener det var Olaf?): om børnene starter med at købe Donald for gavens skyld, så kan vi jo håbe de fortsætter for seriernes skyld.
Salget på bladet hvor rapperøret var taget ud var meget lavt i forhold til de omkringliggende blade - det er en stor faktor...

AC
29 år, Danmark

05.06.2004, 23:57

Lars Olav skreiv:
{{ Finnes det noen statestikk på om det er flest barn eller flest voksne som leser Donald?

http://www.annonseinfo.com/default.asp?id=13&productID=91
her er en side som viser leser tall av Donald i de forskjellige alderene

Hørte du det Tommy, du er ikke normal

Christiffer

06.06.2004, 15:40

Christiffer skreiv:

http://www.annonseinfo.com/default.asp?id=13&productID=91
her er en side som viser leser tall av Donald i de forskjellige alderene

Det nederste skjemaet skjønte jeg ikke helt.
120 000 av leserne er mellom 3 og 7 år, og de er liksom 39% av leserne, mens 453 000 av leserne er over 25 år, og representerer kun 15% av leserne. Ifølge det skjemaet er det 997 000 mennesker som leser Donald-bladet i Norge.

Har jeg misforstått skjemaet, eller har de regnet feil (453 000 er mye mer enn 15% av nesten én million)?

"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"

fiskebolla
Harstad

06.06.2004, 23:18

Ja, det skjemaet er helt på kjøret. Hvis du legger sammen alle prosentene blir det jo nesten 250 % Det går da ikke an,

Anders
Bergen

06.06.2004, 23:37

Jeg vil ærlig talt også godt have en forklaring - som jeg ser det er den største gruppe over 25?

AC
29 år, Danmark

07.06.2004, 00:01

Tror de mener lesere i prosent av befolkningen.. 120 000 kan godt være 39% av alle mellom 3 og 7 år, mens 453 000 bare er 15% av alle over 25 år.

Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..

luredan
23 år, Bergen

07.06.2004, 02:23

luredan har rett her, prosentene er etter folketall.

39% av alle mellom 3-7 år leser Donald (eller i denne alderen er det vel ser i Donald)

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 02:28

Hehe, håper de ikke ringer rundt og spør 3-åringene om de leser Donald :)
- Leser du Donald?
- Gagaga
- Ja?
- Gaaa!
- Ok! Han leser Donald.

Flere som er oppe litt for sent forresten..? ;)

Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..

luredan
23 år, Bergen

07.06.2004, 02:34

Hvis du har en 3 åring som ikke snakker bedre en "gaga" så bør du ta han med til spesialister :)

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 13:04

Så da en lille 4-årig i indslaget i Nyhederne fra i fredags (hvor Rosa er med også) som sagde at hun elskede Donald :-) (Anders And, altså - sagde hun - det med Donald i Danmark er vi ikke glade for - det kan ikke gå vi for de små til at græde over navneforandringen :-)

AC
29 år, Danmark

07.06.2004, 16:05

Lars Olav skreiv:

Hvis du har en 3 åring som ikke snakker bedre en "gaga" så bør du ta han med til spesialister :)

Jeg er enebarn! Hvordan skal jeg vite slikt? :D

luredan
23 år, Bergen

07.06.2004, 16:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.