Andeby Online > Diskusjonsforum > Life and Times of...?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Så Kladdens forhistorie ville blitt noe a la dette?
http://img.photobucket.com/albums/v641/AdamantBMage/doom.png
Virket jo da.
blue blue glass moon
under the crimson air
Innlegget blei sist redigert 27.10.2006, 05:44 av Adamant
Adamant
22 år, USA
27.10.2006, 05:43

Tommy skreiv:
Jeg tror jeg ville valgt meg Ålesen (Rikeruds sekretær). Han har sikkert funnet på mye spennende!
Er det bare meg, eller virker han som en slags partner (forretningsmessig) til tider?
Syntes det virker som om begge var finansmenn noen ganger.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
27.10.2006, 13:40

Jonas Larsen skreiv:
Tommy skreiv:
Jeg tror jeg ville valgt meg Ålesen (Rikeruds sekretær). Han har sikkert funnet på mye spennende!
Er det bare meg, eller virker han som en slags partner (forretningsmessig) til tider?
Syntes det virker som om begge var finansmenn noen ganger.
Bare så ingen tror noe annet, så var Ålesen-kommentaren min en spøk. Kunne like gjerne sagt fengselsdirektøren på Tullersmo. Det er like usannsynlig at begge de to sin livshistorie hadde kommet på trykk.
Tommy
25 år, Odda
27.10.2006, 14:20

En av Disneys beste tegnefilmer er "Sverdet i stenen", men den blir ofte litt glemt fordi den kom mellom megasuksessene "101 dalmatinere" og "Jungelboka". Så derfor: Hadde det ikke vært artig å få høre Madam Mims historie? Hvordan var det å vokse opp i England på 800-tallet, hvordan ble hun trollkvinne, og ikke minst: Hvordan (og hvorfor) havnet hun i Andeby i vår egen tid? Jeg husker godt da de første historiene om henne dukket opp i WDC i Tony Strobls eminente strek. Det var god underholdning. Seinere ble hun "dummet ned" en del i likhet med Spøkelseskladden, men i alle fall: Det hadde vært artig å lese hennes biografi.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 27.10.2006, 15:08 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
27.10.2006, 15:07

Har ikke sett "Sverdet i stenen". Men er Mim ond i den?
Syntes jeg har hørt det.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
27.10.2006, 15:12

MicMac skreiv: Jeg tror jeg faktisk ville tatt Life and Times of Grandma Duck.
Det må være spennende å finne ut hvordan bestemor Duck møtte Guffen
Sigvald skreiv: Det er neppe spenennde i det hele tatt. Ettersom Guffen er hennes brors barnebarn har hun selvsagt kjent ham helt siden han ble født.
Det er spørs hvordan man lager historien, det! 
Innlegget blei sist redigert 27.10.2006, 15:14 av MicMac
MicMac
17 år, Oslo
27.10.2006, 15:13

Jonas Larsen skreiv:
Har ikke sett "Sverdet i stenen". Men er Mim ond i den?
Syntes jeg har hørt det.
Hun er ganske ond, ja.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
27.10.2006, 15:25

Adamant skreiv:
Du ser altså for deg Magica fra Tryll som Spøkelseskladdens mor? Jeg tror de to er for genetisk ulike til det.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 27.10.2006, 16:02 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
27.10.2006, 16:02

Det var vel aldri sagt at det måtte vera snakk om Magica her 
Uansett eit interessant poeng at det svært mange her inne ønskjer å sjå av utvikling i Disney-seriane har likdomstrekk med Marvel.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.10.2006, 19:00

Hehehe, ja... er det ikkje rart med det...
Ålesen, ja, eg vurderte faktisk å foreslå han seriøst, eg. Det er noko skummelt latent intelligent ved den mannen i enkelte historiar.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
27.10.2006, 19:27

Sigvald skreiv:
Adamant skreiv:
Du ser altså for deg Magica fra Tryll som Spøkelseskladdens mor? Jeg tror de to er for genetisk ulike til det.
Det finnes da flere hekser i Ande/museuniverset enn Magica - og skal vi pirke på detaljer, så lever Magica fremdeles, mens Dooms mor var død på den tiden.
En direkte kopi av den historien var heller ikke det jeg foreslo, bare at Kladden absolutt kunne hatt en lignende fortid, og at dette er grunnen til at han gjør det han gjør. Både Kladden og Doom er to av mine favorittskurker, men Doom er langt mer utviklet som person, og noe lignende kunne med hell gjøres med Kladden også.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
27.10.2006, 20:05

Utgangspunktet var altså hvem som bør være hovedpersonen i en "Life and Times of..." serie på linje med Rosas Skrue-biografi. Hør, er det **ingen** her som tenker på Skrues kvinnelige motstykke (på sett og vis) i familien? Gode gamle BESTEMOR DUCK?
Historien om hennes liv er også historien om hvordan andefamilien og hele Andeby ble til, sett fra en annen vinkel enn Skrues pengejakt. Vi ville følge henne (og hennes bror Konrad) fra barndommen. Fra sine aller tidligste barneår har hun kanskje et vagt minne om selveste Kornelius Kvakk (hun er vel den eneste gjenlevende person i Andeby som muligens har et levende minne om ham).
Hennes far fant Den Store Boken Med All Verdens Kunnskap gjemt under Andeby-fortet (oppsummeringen av biblioteket i Alexandria!) Kanskje lille Anna gjorde sitt for å berge Hakkespettboken for senere generasjoner?
Som ung pike er hun i Askvik og får "Anna-gruven" oppkalt etter seg (husker noen den historien?) Senere blir hun sammen med Hilmar. Siden Bestemor er så glad i filmen "Tatt av orkanen" (e.l.), er det kanskje noen Tatt av vinden-aktige intriger før de får hverandre. (Men utfallet er mer lykkelig!)
Anna og Hilmar får barna Didrik, Dora og Eider. Familien lever i medgang og motgang. Vi må innom slike begivenheter som storstormen på Kapp Kvakk sist på 1800-tallet, og jeg lurer også på om ikke Bestemor vet noe om "den gale greven av Andeby". Skrue brukte mye senere borgen hans til å gjemme penger, men vi har ikke fått historien om Greven selv! Kan det være noen forbindelse til fantomet i Notre Duck, eller er det en helt annen historie? Bestemor vet det nok...
I 1902 ankommer Skrue McDuck og setter alt på hodet i Andeby. Senere drar han vekk igjen på en nesten uendelig forretningsreise, men hans søster Lillegull gifter seg med Didrik. Familien vokser videre. Donald og Della blir født. Dora overfører sin utrolige flaks til SITT avkom, lille Anton. Anna har nå virkelig blitt **Bestemor** Duck!
Donald later til å tilbringe mye av sin oppvekst på gården hos Bestemor (antagelig har Didrik og Lillegull store ekteskapsproblemer). Hilmar går bort og Anna blir enke (dette ville sikkert skje mellom to episoder...) I ganske ung alder blir Della mor til tre sønner, men det later til at hun har problemer med å ta seg av dem. Er det Bestemor som trekker i trådene når Ole, Dole og Doffen later til å ende opp hos Donald isteden?
Skrue kommer endelig tilbake, men har endt opp som en bitter, gammel mann (lenge bor han ensom på herregården). Bestemor kan ikke vise til tre kubikkmål med penger, men hun har en stor familie som hun er inderlig glad i. Så hvem er det som har levd det rikeste og mest givende livet, når alt kommer til alt?
"Skribent"
Skribent
37 år
27.10.2006, 20:46

Bestemor Duck var faktisk min fyrste tanke òg, og så innsåg eg umiddelbart etterpå at eg ikkje ville hatt særleg interesse av å skrive ei slk historie. Men kunne nok vore gøy å lese ei. Litt det same med Gråstein - han er for lik Skrue, eg kunne neppe blitt nøgd med ei historie om hans liv som ikkje var like god som Lo$, og det ser eg for meg at kunne blitt meir eller mindre umogeleg utan å i for stor grad kopiere den.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
27.10.2006, 20:50

Skribent skreiv:
Hør, er det **ingen** her som tenker på Skrues kvinnelige motstykke (på sett og vis) i familien? Gode gamle BESTEMOR DUCK?
Historien om hennes liv er også historien om hvordan andefamilien og hele Andeby ble til, sett fra en annen vinkel enn Skrues pengejakt. Vi ville følge henne (og hennes bror Konrad) fra barndommen. Fra sine aller tidligste barneår har hun kanskje et vagt minne om selveste Kornelius Kvakk.
Skal man tro Don Rosa har hun har nok langt mer enn bare et vagt minne som sin farfar som i følge ham døde ca. 1880 (da var bestemor ca. 25 år ettersom hun i henhold til DR er født ca. 1855).
Hennes far fant Den Store Boken Med All Verdens Kunnskap gjemt under Andeby-fortet.
Nei, det var hennes farfar som fant den og siden ga den til sin sønn - hennes far - Clinton Kvakk. }}
Alt i alt er det svært mange interessante tanker du legger frem her. Jeg kan vel også legge til at familien Duck nok har vært på flyttefot noen ganger. Da Dora ble født bodde de et stykke utenfor Andeby - samme sted som hun bor på sie eldre dager, men i 1902 bodde familien åpenbart på en annen gård like ved Dauhest/Daubilbakken. Denne gården kan de muligens ha arvet etter Cornelius Kvakk og flyttet dit etter hans død. Når så byen ekspanderte etter Skrues ankomst har de tydeligvis etter hvert flytett tilbake til den andre gården.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 28.10.2006, 02:37 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
28.10.2006, 02:34

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.