Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Vicar gir seg

Andeby Online > Diskusjonsforum > Vicar gir seg

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I VG i dag, den 6. juni står det ein liten spalte om Vicar, og at han gir seg,og "gir pennen vidare til Arild Midthun". Etter over 10000 sider har altså chilenaren gitt seg på å teikne, kan det sjå ut til. Det blir nok litt rart når Donald byrjar å kome utan at Vicar har teikna førstehistoria kvar veke, men etter ein så utruleg stor produksjon av Disney-seriar fortener han jo å nyte pensjonisttilværelsen. Les VG i dag for den fulle informasjonen (sjølv om det berre er ei lita rute)

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

-Frank Zappa - 1940-1993. Eit stort tap.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

06.06.2004, 15:10

Men trist er det jo da, for meg har tegnestilen til Vicar alltid vært "den vanlige," den alle andre tegnestiler ble målt opp mot..

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

06.06.2004, 15:13

Kan noen gi meg en link til denne nyheten?

DD-fan

06.06.2004, 16:03

Dette er visst ein nyheit som berre står i VGs papirutgåve. Eg leita etter den på nettsidene, men den var ikkje å finne. Eg har lasta opp den fulle artikkelen, så snart den blir godkjend kan du lese den som nyheit her på sida.

«Information is not knowledge. Knowledge is not wisdom. Wisdom is not truth. Truth is not beauty. Beauty is not love. Love is not music. Music is THE BEST...»

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

06.06.2004, 16:21

Jørn Inge Frostad skreiv:

Dette er visst ein nyheit som berre står i VGs papirutgåve.

Er der mulighed for et scan, kanske?

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

06.06.2004, 16:35

Eg kan kopiere teksten i artikkelen her, den blir lasta opp som nyheit seinare. Scan let seg ikkje gjere då eg ikkje har nokon plass å laste opp ein. Men her er teksten:

Etter 35 år som Donald-tegner takket Victor Arrigada "Vicar" Rios for seg under 70-årsfesten for verdens mest kjente and. Pennen ga han videre til norske Arild Midthun (40).

-Du har laget over 10000 sider med Donald-tegninger. Jeg har nettopp fått betalt for min første. Kanskje når jeg er 105 år, har jeg like mange som deg, sa Midthun og tok Vicar i hånden.
-Arild er en glimrende Donald.tegner. Å tegne komiserier er vanskelig, men han gjør det svært nøye og presist, sa Vicar.
Den chilenske tegneren har vært på rundreise i Europa for å feire jubilèet. Mens Vicar publiserte sine første historier Donald-sider i 1969, og således er en av de aller største Donald-tegnerne, tegner Midthun sine første sider i norske Donald Duck & Co nummer 32.
-Jeg håper å produsere borimot 10 sider i måneden, litt avhengig av det kreative arbeidet, sa den norske Donald-tegneren - den første siden Håkon Aasnes tegnet han på 70-tallet.

Jørn Inge Frostad
19 år, Vestnes

06.06.2004, 18:35

vicar er en veldig flink tegner og det er veldig leit å høre at han legger fra seg pennen...en tegner som har gledet oss i mange år...

vore på leirskole i vantlia og det var veldig morsomt men........borte bra men hjemme best...

gutten fra nord
17 år, Sortland

06.06.2004, 18:46

gutten fra nord skreiv:

vicar er en veldig flink tegner og det er veldig leit å høre at han legger fra seg pennen...en tegner som har gledet oss i mange år...

Kanskje han kan prøve seg som maler av Donald-malerier, selv om eksepert MikroMidas kanskje vil mene at han bare vil nå en annen Donald-maler til anklene på en god dag?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
42 år, Stavanger

06.06.2004, 23:58

Jeg tviler veldig sterkt på om Vicar vil kunne male malerier av Donald. Så langt jeg har forstått det så er det vel kun Carl Barks som har fått lov til dette. Donald Duck og alle de andre figurene er åndsverk tillhørende Walt Disney så det er ikke bare for en tegner å begynne å male Donald malerier.

Dessuten så tegner Vicar så smått at jeg ikke tror han vil være i stand til å tegne store malerier.

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 00:07

Sigvald skreiv:
Kanskje han kan prøve seg som maler av Donald-malerier, selv om eksepert MikroMidas kanskje vil mene at han bare vil nå en annen Donald-maler til anklene på en god dag?

Sorry Sigvald, Donald malerier har jeg null peiling på. Giddet aldri å kjøpe Walt Disney's art of Donald Duck (eller hva den maleri boka het). Men er ikke dette en side for disney tegneserier, og ikke oljemalerier :)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

07.06.2004, 00:08

Donald Duck og alle de andre figurene er åndsverk tillhørende Walt Disney så det er ikke bare for en tegner å begynne å male Donald malerier.

Enhver må vel selv bestemme hva han maler eller tegner - det er først når du vil forsøge at sælge noget problemerne opstår, ikke?

Dessuten så tegner Vicar så smått at jeg ikke tror han vil være i stand til å tegne store malerier.

Han tegner vel omtrent lige så stort som barks gjorde - det vi ser i bladet er kopieret ned til halv størrelse, ved du vel?

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

07.06.2004, 00:10

AC skreiv:

Donald Duck og alle de andre figurene er åndsverk tillhørende Walt Disney så det er ikke bare for en tegner å begynne å male Donald malerier.

Enhver må vel selv bestemme hva han maler eller tegner - det er først når du vil forsøge at sælge noget problemerne opstår, ikke?

Nei, faktisk ikke. For en tid tilbake var det en barnehage som hadde malt en vegg med Donald og andre Disney motiver og de ble nødt til å male over veggen igjen. Det var en stor sak i USA.

Men ingen vil nok nekte Vicar å tegne Donald gratis, men hvem vil male malerier gratis?

Han tegner vel omtrent lige så stort som barks gjorde - det vi ser i bladet er kopieret ned til halv størrelse, ved du vel?

Etter det jeg har forstått så tegner Vicar så lite at de må blåse det opp for å få det opp i bladstørrelse. En fra Egmont fortalte at han gjerne kunne bruke en halv time på å tegne Donald.

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 00:16

Lars Olav skreiv:

For en tid tilbake var det en barnehage som hadde malt en vegg med Donald og andre Disney motiver og de ble nødt til å male over veggen igjen. Det var en stor sak i USA.

Var det ikke i forbindelse med den saken at Disney's "smålighet" ble forsøkt forklart med at konsernsjef Michael Eisner er jøde?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

07.06.2004, 00:19

Sigvald skreiv:
Var det ikke i forbindelse med den saken at Disney's "smålighet" ble forsøkt forklart med at konsernsjef Michael Eisner er jøde?

Hvem prøvde å forklare det på den måten, Disney ???

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
46 år, Trondheim

07.06.2004, 00:21

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Hvem prøvde å forklare det på den måten, Disney ???

Det må vel ha vært motstandere av Disney skulle jeg tro.

Eisner har også gjort andre upopulære ting som å legge ned en tegnefilmavdeling. Strengt tatt bør han trå litt varsomt i dørene - jeg vil tro at mange amerikanere får sine holdninger til jøder formet etter hvordan han og andre ledende amerikanske jøder opptrer. Han har med andre ord et stort moralsk annsvar på sine skuldre.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
42 år, Stavanger

07.06.2004, 00:32

For det første så har jeg aldri hørt om dette med at noen mente det var fordi Eisner er jøde. Det finnes altid noen som lar seg synke så lavt at de kan si noe slikt.

Sigvald skreiv:

Eisner har også gjort andre upopulære ting som å legge ned en tegnefilmavdeling. Strengt tatt bør han trå litt varsomt i dørene - jeg vil tro at mange amerikanere får sine holdninger til jøder formet etter hvordan han og andre ledende amerikanske jøder opptrer. Han har med andre ord et stort moralsk annsvar på sine skuldre.

Hvis det skulle stemme at Eisner er av jødisk avstamming (noe jeg ikke har peiling på om han er) så kan jo ingen si at han har noe stort moralsk annsvar på sine skuldre. Dette blir bare tullete Sigvald og du burde virkelig ikke komme med slike kommentarer.

Ingen mennesker har rett til å kritisere en folkegruppe på grunnlag av hva enkelte mennesker skulle finne på. Det blir derfor absurd å si at Eisner har et ansvar for å oppføre seg perfekt slik at han ikke gir jødene et dårlig rykte.

Det er bare idioter som lar holdningene sine til en folkegruppe styres av hva noen få gjør. De som kommer med slike utalelser som at "Eisner gjør dette fordi han er jøde" er rassister, og fortjener ikke den respekt det er å taes alvorlig.

Det er jo absurd å si at en leder som har jødisk bakgrunn skal oppføre seg bedre en andre for ryktet sitt skyld. Alle ledere på det nivået han er, er nødt til å ta upopulære besluttnigner som mange vil misslike.

Nei slike kommentarer som det Sigvald bør du holde vekke fra Andeby Online.

Nå dreier ikke denne tråden seg om Michael Eisner i det hele tatt, men bare for å få lagt det inn: Jeg eier ingen respekt for Michael Eisner. Det er ikke pga hvilket land hans forfedre kommer fra, men på bakgrunn av hvordan han styrer Disney consernet.

Lars Olav
32 år, Grimstad

07.06.2004, 02:15

Olaf har nå sjekket opp i dette, og det viser seg at denne saken ikke stemmer i det hele tatt. Vicar har ingen planer om å gi seg, og hvordan VG kunne skrive noe slikt blir dermed et mysterium.

Jeg har nå slettet den delen av nyhetssaken på AO som handlet om at Vicar gir seg, da det heldigvis viste seg å ikke stemme.

Tommy
25 år, Odda

07.06.2004, 15:00

Tommy skreiv:

Olaf har nå sjekket opp i dette, og det viser seg at denne saken ikke stemmer i det hele tatt. Vicar har ingen planer om å gi seg, og hvordan VG kunne skrive noe slikt blir dermed et mysterium.

Jeg har nå slettet den delen av nyhetssaken på AO som handlet om at Vicar gir seg, da det heldigvis viste seg å ikke stemme.

Bravo!!!!!!!!!!!!!!!!

DD-fan

07.06.2004, 15:21

Tommy skreiv:

Hoh!! Sommeren er reddet!! :-)

Mvh,
Håvard

http://home.no.net/piacere/

Håvard
19 år

07.06.2004, 15:29

Glæder mig at det om Vicars pension er en avis-and - men utroligt hvordan de kan finde på det???

Ang. malerier:

Nei, faktisk ikke. For en tid tilbake var det en barnehage som hadde malt en vegg med Donald og andre Disney motiver og de ble nødt til å male over veggen igjen. Det var en stor sak i USA.

Er en børnehave offentlig? På min mors skole har de da trærelieffer af forskellige disney-figurer... Det lyder meget amerikansk det der - som at klage over at kaffen på McD er for varm...

Men ingen vil nok nekte Vicar å tegne Donald gratis, men hvem vil male malerier gratis?

Er det faldet dig ind at mange maler for deres fornøjelses skyld, uden salg for øje, men for selv at eje sit eget maleri?

Etter det jeg har forstått så tegner Vicar så lite at de må blåse det opp for å få det opp i bladstørrelse. En fra Egmont fortalte at han gjerne kunne bruke en halv time på å tegne Donald.

Dette er helt nyt for mig - har jeg aldrig hørt før - jeg vidste blot hvordan Barks, Rosa og Bancells gør - og det er i større format end i udgivelserne.

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

07.06.2004, 16:11

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.