Andeby Online > Diskusjonsforum > Barneombudet og vedlegg til Donaldbladet
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Natteravn skreiv:
Ikke tror jeg de hjelper på salget heller, det er det nok bare de som lager lekene som har klart å overbevise Donaldredaksjonen om.
Der trur eg at du tar feil. Eg har sjølvsagt inga dekning for det eg meiner, men eg tipper at ein femåring i butikken som blir fascinert av teikneseriehylla og får lov til å velja eitt blad, og valet står mellom eit blad med leike og eit blad utan leike, veljar leiken. Og når foreldre skal kjøpe blad for å halde ungen okkupert på biltur, veljar dei gjerne det som har ei slik interaktiv greie klistra til omslaget, for å distrahere ungern ytterlegare. Har òg høyrd atskillige rapportar om at desse leikene slår an blant barn, ikkje så lenge riktignok, men likevel. Om ikkje ungene hadde fatta interesse for desse plastleikene, hadde det ikkje kome avisoppslag om at dei sette dei fast i halsen heller.
Fem-åringer blir fascinert av *alt* de ser! Hvis du hadde gitt en fem-åring en tom fyrstikkeske ville den vært okkupert for resten av bilturen, for alt er en ny og sprø verden for dem. De er som konstant rusa dverger. (Faktisk har undersøkelser vist at små barn er nesten konstant beruset, dvs. at hjernen produserer konstant de samme stoffene som kun dukker opp i forbindelse med rus i voksen alder)
Jeg kan jo ikke svare for hvilket blad en fem-åring ville ha foretrukket, for når jeg var på den alderen fantes det jo ikke sånne plastdingser i Donaldbladet. (Når dukket dette opp forresten ? Slutten av nitti-tallet ? ) Men at det skulle ha noen som helst betydning for et eventuellet salg er meget usannsynlig tror jeg.
- Natteravn
Natteravn
29 år, Ringerike
15.10.2006, 02:44

Natteravn skreiv:
.. Men at det skulle ha noen som helst betydning for et eventuellet salg er meget usannsynlig tror jeg.
Nå har jeg hatt tre femåringer, og leken har utvilsomt mye å si for **hvilket** blad de velger. Jentene velger søte leker, eller typiske jenteleker. Guttene velger det som de synes er spennende.
Lekene har som sagt mye å si for valget av **hvilket** blad de velger. Men som oftest er det nok foreldrene som bestemmer antallet hefter de kan kjøpe. Det viktigste er tross alt foreldrene og deres oppdragelse av barna. Alle foreldre bør ta barna på fanget og lese tegneserier for dem. Det er også viktig å begrense tilgangen på kabel-TV, game-boy, playstation, mobiltelefon, dvd-spillere, internett, leketøybutikker m.m.
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Innlegget blei sist redigert 15.10.2006, 09:07 av Øyvind Braaten
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
15.10.2006, 09:06

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.