Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Intervjuet med Helene Kløvstad

Andeby Online > Diskusjonsforum > Intervjuet med Helene Kløvstad

Gå tilbake til forumoversikta ...

I Jon Gisles forord til De Komplette Årgangene (1950) leser jeg at en herre ved navn Tor Ødemark gjorde et intervju med Helene C. Kløvstad for tidsskriftet TEGN i 1986.

Dette intervjuet virker interessant, og jeg hadde hatt stor glede av å lese det, så derfor lurer jeg på; er det noen har dette nummer av TEGN og er villig til å scanne intervjuet? Finnes det eventuelt andre måter jeg kan få tak i det på?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

Innlegget blei sist redigert 25.09.2006, 19:10 av MatsGull

MatsGull
19 år, Kongsvinger

25.09.2006, 19:07

Kan faktisk fortsatt kjøpes. www.tegn.no

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

25.09.2006, 19:36

Pluss at mange av landets største bibliotek har komplett samling av Tegn ståande i magasinet.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

25.09.2006, 19:56

Biblioteket i Notodden har veldig mange utgaver av Tegn. Om de har bladet fra 1986 vet jeg ikke...

Stormogulen
14 år, Notodden

25.09.2006, 19:59

Da har Gunnar And på forumet vært så snill å sende meg av intervjuet.

Det jeg reagerte på, var at Kløvstad forbød sine barn å tegne etter bildene, og syntes at det var forkastelig å kopiere donald-blader. Slikt forflater, mente hun.
Jeg synes dette var en streng måte å se det på; tenk å hindre sine poder i å utvikle kunstneriske evner. Om dette var Don Rosas mor - da ville han aldri lært å tegne disney-figurer!

MatsGull
19 år, Kongsvinger

06.10.2006, 20:19

På 50- og 60-tallet var det utvilsomt en intellektuell arroganse rettet mot Donald og Disney. I en tegnetime på skolen fikk vi beskjed om å tegne fra et eventyr. Men IKKE fra Snøhvit (som da gikk på kino), for da ville vi bare "tegne Disney". Det var altså ok å kopiere Kittelsen, men å etterligne en STOR kunstner som Gustaf Tenggren (mannen som mer enn noen var ansvarlig for Snøhvit-filmens visuelle utsende) - det var fy-fy.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

06.10.2006, 20:56

Nils Petter skreiv:

På 50- og 60-tallet var det utvilsomt en intellektuell arroganse rettet mot Donald og Disney. I en tegnetime på skolen fikk vi beskjed om å tegne fra et eventyr. Men IKKE fra Snøhvit (som da gikk på kino), for da ville vi bare "tegne Disney". Det var altså ok å kopiere Kittelsen, men å etterligne en STOR kunstner som Gustaf Tenggren (mannen som mer enn noen var ansvarlig for Snøhvit-filmens visuelle utsende) - det var fy-fy.

Filmen het vel forøvrig Snehvit, den gangen :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 06.10.2006, 21:42 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

06.10.2006, 21:42

Sigvald skreiv:

Tenk, hadde den kommet et år senere ville den ha hett Snøhvit.

MatsGull
19 år, Kongsvinger

06.10.2006, 21:57

En ting jeg har lagt merke til: I bladet som ble utgitt i forbindelse med filmen (og som senere er blitt trykket opp mange ganger) ligner tegningene mye mer på Tenggrens originale konsept-skisser enn på tegningene i filmen. Bladet er faktisk så vakkert illustrert at filmen av og til virker litt "flat" i sammenligning - til tross for at den fortsatt, etter 69 år, er den beste tegnefilmen som noen gang er laget (min mening).

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 06.10.2006, 22:06 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

06.10.2006, 22:05

Nils Petter skreiv

Det var altså ok å kopiere Kittelsen, men å etterligne en STOR kunstner som Gustaf Tenggren (mannen som mer enn noen var ansvarlig for Snøhvit-filmens visuelle utsende) - det var fy-fy.

Selv ved starten av min utdanning midt på 70 tallet var denne holdningen fortsatt ganske fremtredende. Dessverre.

Sigvald veltet ut av seg **IGJEN** :

Kjekt å se alt jeg har gått glipp av den siste uken. Sa vel det jeg skulle si i Paragraf 4b tråden, og kan etter dette ikke si at jeg angrer på det jeg skrev der, sletter meldinger og noterer noen epost adresser til OK personer, og borte blir jeg.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

06.10.2006, 22:10

MikroMidas, hvis dette betyr at du har tenkt å slutte å poste, så håper jeg du ombestemmer deg! Det er ille nok å ha folk i forumet som mangler folkeskikk, men det er enda verre hvis de som skirver gode og morsomme innlegg trekker seg bort av denne grunn. Det var det som ødela DCML.

Tilbake til kultursnobberiet på 50-tallet, som var så utbredt at vi vanskelig kan forestille oss det i dag. Jeg husker at faren min kom hjem fra et foreldremøte og var sint fordi en lærer hadde sagt; "Hva er det nå han heter han som lager Donald Duck?" Faren min lurte på hvordan det var mulig at noen kunne undervise elever når de visste så lite om barnekultur. Også den gangen fantes det tydeligvis folk som var stolte av sin uvitenhet,

Nils Petter
61 år, Moss

06.10.2006, 22:29

"We want MikroMidas!!"

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

06.10.2006, 22:40

Det er ikke snakk om å ønske eller ikke ønske hverken meg eller noen™ andre personer her på forumet eller ikke her på forumet. Det er snakk om å ønske respekt for andre sine meninger og ikke minst respekt for felles satte grenser. Men nå saboterer jeg Helene Kløvstad vel mye . Jeg lar høre fra meg i en annen tråd snart.

MikroMidas
45 år, Trondheim

06.10.2006, 22:52

For ordens skyld. Jeg har i denne tråden ikke kommentert noens språk. Det eneste jeg strengt tatt har gjort er korrigere tittelen på en film (m.a.o. et egenavn). Jeg la til og med på et smil for tydelig å vise at dette ikke var vondt ment. I dette tilfellet handlet det bare om mitt blikk for detaljer. Beklager dersom dette har blitt misforstått.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 06.10.2006, 22:55 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

06.10.2006, 22:53

Sigvald skreiv:

Beklager dersom dette har blitt misforstått.

Kanskje du kan slutte med det da! Det hjelper ikke med smilefjes.

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

06.10.2006, 22:58

Ditt blikk for detaljer overser for det første at tittelen er og blir **Snow** **White** **and** **the** **Seven** **Dwarfs** . Er det den norske **oversettelsen** du vil pirke på ??? Hiver på en smiley, just in case :-)

MikroMidas
45 år, Trondheim

06.10.2006, 22:58

Til Sigvald: Nå har jeg faktisk aldri nevnt filmens tittel, så jeg skjønner ikke helt ditt behov for å korrigere meg. Jeg har bare omtalt den som Snøhvit-filmen fordi det var det vi kalte den - selv på Oslos beste vestkant.

Og jeg synes FORTSATT at MatsGull tar opp et interessant spørsmål i denne tråden når han nevner at Helene Kløvstad anså det som forflatende å kopiere Donald-tegninger. Åndssnobberi er ikke vakkert, fordi det ofte betyr at folk uttaler seg om noe de ikke vet stort om. Verden har selvsagt gått fremover siden den gang, men fortsatt er det mange som ser ned på tegneserier. Jeg opplever at folk blir litt fjerne i blikket når jeg forteller at jeg tegner en seriestripe. Ville jeg fått samme reaksjon hvis jeg sa at jeg var billedhugger?

Innlegget blei sist redigert 06.10.2006, 23:21 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

06.10.2006, 23:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.