Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

(O.T.) Bone

Andeby Online > Diskusjonsforum > (O.T.) Bone

Gå tilbake til forumoversikta ...

Muligens er dette litt O.T. , men fant ingen andre steder å spørre om det. For en ca. to uker siden kom jeg over en bok på skolebiblioteket som het Bone: Det Store Kuveddeløpet. Jeg leste gjennom boka og syns det var veldig fin, men jeg forstod fort at dette var del to av en lengre historie. Dagen etter dro jeg til biblioteket (der har de litt større utvalg en på skolen) og fant del en av serien, som var innbundet, pluss videre fra del 6-12, men nå i hefter og på dansk. Derfor lurer jeg på om noen har noe kunnskap om serien ? Og det står bakerst i det siste heftet at Jeff Smith vil ta en pause fra serien, nå som del en er ferdig, og det vil gå litt tid før han gjennopptar serien, fordi han bl.a. vil bruke tiden til å planlegge en film fra serien. Vet noen om denne serien fortsatte som del to ? Ble det laget en film ?

David H
14 år, Østre Toten

17.09.2006, 09:53

Denne fantastiske serien ble utgitt på engelsk som 55 tegneseriehefter. Det siste kom for noen år siden. Det ble også utgitt samlebøker som kan bestilles fra Amazon eller en tegneseriebutikk, for eksemple Outland. Serien var opprinnelig i sort/hvitt, men de fire første samlebøkene (tror jeg) er også utgitt i farger. Flere kommer visstnok etter hvert.

Jeg vet dessverre ikke hvor mange av disse bøkene som er utgitt på norsk eller dansk, og hvor de eventuelt kan skaffes. Kankje noen andre her på forumet har mer informasjon? I alle fall vil jeg absolutt anbefale deg å prøve å få tak og lese hele serien. Den drivende handlingen (som blir mer og mer spennende etter hvert) samt Jeff Smiths særdeles sjarmerende tegnestil gjør dette til en STOR leseopplevelse.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

17.09.2006, 10:57

Serien kommer på nytt igjen i farger nå. Hvis du heller vil ha den slik den ble presentert første gang (sort-hvitt) så vil jeg med mine varmeste anbefalinger anbefale denne utgivelsen.

http://www.amazon.com/Bone-One-Jeff-Smith/dp/188896314X/sr=8-1/qid=1158488380/ref=pd_bbs_1/104-7107922-0277563?ie=UTF8&s=books

Dette er ALT samlet mellom to permer for en LATTERLIG billig penge. Løp og kjøp.

Når det gjelder selve serien BONE så kan jeg ikke få skamrost den nok. Dette er i mine øyne noe av det beste som er kommet de siste år, og Jeff Smith er virkelig den personen som har tatt opp arven etter vår alles kjære Carl Barks best.

Når det gjelder filmen så tror jeg den kokte bort i intet. Om det var bra eller dumt er ikke godt å si, men tegneserien er ihvertfall pparkert på øverste hylle blant de store tegneerieutgivelsene.

Les mere om Jeff Smith her http://www.boneville.com/

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

17.09.2006, 12:25

På engelsk er Bone utgitt i 9 bøker.
1. Out from Boneville
2. The Great Cow Race
3. Eyes of the Storm
4. The Dragonslayer
5. Rockjaw, Master of the Eastern Border
6. Old Man's Cave
7. Ghost Circles
8. Treasure Hunters
9. Crown of Horns

Alle disse bøkene finnes også samlet i én bok; "Bone - One Volume Edition". Serien er i sort/hvitt, men som Nils Petter sier, er den i ferd med å bli gjenutgitt i farger. Der har man foreløpig kommet frem til bok nr. 4.

I tillegg finnes det to "prequels", altså historier som foregår //før// handlingen i hovedserien. Disse er:
- Stupid, Stupid Rat-Tails, skrevet av Tom Sniegoski og tegnet av Jeff Smith.
- Rose, skrevet av Jeff Smith og tegnet av Charles Vess

Særlig Rose kan anbefales, det er en utrolig vakker bok.

På dansk har det kommet 12 bøker. De dekker historien tom. "Old Man's Cave", og de kan kjøpes til kr. 19,95 pr. stk hos www.carlsen.dk.

På norsk har kun de to første bøkene kommet, "Flukten fra Boneville" og "Det store kuveddeløpet". Disse to ble utgitt i hardcover. Bok nr. 1 kom dessuten i hefteform, det samme gjorde prequel'en "Dumme, dumme rottenikker".

Egmont har annonsert at de skal begynne å gi ut Bone på norsk igjen i høst, og uten at jeg vet det helt sikkert så tror jeg at dette dreier seg om den fargelagte utgaven.

Innlegget blei sist redigert 17.09.2006, 12:28 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

17.09.2006, 12:27

Min tegneseriefacinasjon pleier ikke strekke seg lenger enn til Andeby og humorserier ala Pondus og M, men Bone gikk rett i hjarterota mi.

En fantastisk serie!

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

17.09.2006, 12:50

En av de nydeligste bøkene jeg har lest (mursteinen med alle samlet), elsker den serien!

Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/

krice
24 år, Tromsø

17.09.2006, 13:05

Nestor Burma skreiv:

Egmont har annonsert at de skal begynne å gi ut Bone på norsk igjen i høst, og uten at jeg vet det helt sikkert så tror jeg at dette dreier seg om den fargelagte utgaven.

Tipper at serien kommer på norsk i Serieverket. Håper at mange kjøper de norske utgavene slik at vi endelig kan få hele serien på norsk.
Filmen ble det aldri noe av.

Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

17.09.2006, 13:19

Alle bør lese Bone. Noen film kom ikke, men det finnes visst et spill:
http://www.telltalegames.com/products/bn0102

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
18 år, Trondheim

17.09.2006, 13:50

To spill har det blitt hittil og sju til vil komme. Ett for hver samlebok. Jeg spiller **meget** sjelden dataspill, men har spilt begge disse og syns de var gode, men de er derimot ikke så veldig lange. (Særlig ikke det første)

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

17.09.2006, 15:04

Jaha her var det tydeligvis mange som hadde fått med seg litt av hvert. Takker for alle svar :-D

David H
14 år, Østre Toten

17.09.2006, 15:07

Og nå kommer sannelig Jeff Smith til Norge også:
http://www.serienett.no/article/267/jeff-smith-til-norge

Hørte du det Tommy, du er ikke normal

Christiffer

17.09.2006, 19:17

Jeg har ikke så mye nytt å tilføye, men jeg vil gjerne legge til meg selv på listen over Bone-elskere her inne :-) Leste nettopp hele serien igjen. Den har liksom alt (det eneste negative er at den er bittelitt pompøs til tider), og særlig noen av tegningene er så gode at jeg får helt frysninger. Fortellerteknikken til Jeff Smith er mildt sagt genial.

Har aldri forsøkt meg på fargeversjonen... jeg er så glad i den svart-hvite at jeg ikke riktig vet om jeg tør prøve i farger.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

18.09.2006, 08:53

Husker jeg feil, eller er det ikke så at en av de tre hovedbøkene som ble nevnt i Serieverket var Bone. Regner med at vi da vil få den i oktober.
Har aldri lest en eneste Bone-bok så jeg gleder meg !! :-)

Skulle jeg ta feil skal jeg ta en tur å kjøpe meg en i oktober.

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

18.09.2006, 18:10

Helen, om eg hugsar rett var Bone bok nummer 3, og ettersom avbestillingsfristen for bok 2 ikkje er før i oktober, går eg ut frå at Bone ikkje kjem før seint i november. I oktober får vi franske teikneseriar, hipp hurra, utan at det er meint negativt om Bone som jo er frykteleg bra den òg.

Må vel innrømme at Bone-bøkene kjem eg til å vurdere å avbestille. Skal putte så mykje pengar inn i denne bokklubben at eg helst vil spare dei kronene som går til ting eg allereie har frå før av. Jaja, her har ein i det minste den fordelen framfor enkelte andre av Egmonts tiltak at det faktisk GÅR AN å avbestille.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

18.09.2006, 18:15

Ja du har vel rett, da blir det november, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Det kan jo også tenkes at jeg tar en tur når Jeff Smith kommer til by'n !

Vokste opp med Donald i femtiårene !

Helen
Oslo

18.09.2006, 18:20

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.