Andeby Online > Diskusjonsforum > Yndlingsteiknar.
Gå tilbake til forumoversikta ...

Kva er dykkas yndlingsteiknar i Donald Duck & co? Ein av mine er Carl Barks, Don Rosa og Marco Rota. Men kva er dykkas yndlingsteiknar?
Steinøy
14 år, Gaular
31.01.2004, 09:35

Jeg liker jeg selvfølgelig Don Rosa. Også har vi Carl Barks, Dan Jippes (Var det sånn han skrives?), Marco Rota, og Al Taliaferro.
Saturos
19 år, Stavanger
31.01.2004, 10:28

Diskutert rundt 50 ganger før, men jeg kan da skrive opp mine favoritter igjen, jeg. Carl Barks, Marco Rota, Volker Reiche, Floyd Gottfredsson, Don Rosa og Mau Heymans.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
31.01.2004, 11:06

Eg viste ikkje at det var diskutert rundt 50 gonger før. Og eg trur at man skriver Daan Jippes sånn.
Steinøy
14 år, Gaular
31.01.2004, 12:26

Tja, mine favoritter er så mange. De fleste er vel gode nok, på sin måte.
Men Vegar, hva med Bas Heymans? Og kan du se forskjell på Bas og Ma`?
se denne fete hjemmesiden! http://home.hia.no/~atleh04
Atle Håland
22 år, Iveland
01.02.2004, 00:43

Atle Håland skreiv:
"Men Vegar, hva med Bas Heymans? Og kan du se forskjell på Bas og Ma`?"
Njæ, egentlig ikke. Men så har jeg lest flere Mau-historier.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
01.02.2004, 16:20

Er Bas og Mau ikke enten brødre eller ægtefolk? har for mig at det at folk er i familie ofte gør at de har tegnestile der ligner hinanden. Dette synes jeg dog ikke er særligt tydeligt hos Noel og Villiam van Horn. - Noel, som er sønnen tegner i en noget anden tegnestil, og tegner veldig mange fisk. Villiam kan noget med Donalds ansigtsudtryk.
AC
01.02.2004, 22:54

Hov, og nu dermed ikke sagt at Heymans eller van Horn-far og søn er mine favoritter. Jeg vil følge helt med flokken og anbefale Barks og Rosa. Men hvorfor nævner ingen gode tegnere som Branca, Vicar og Scarpa?
Og så kan man jo ikke sige sig fri for at nævne de personer men enten har mailet sammen med (David Rawson og Freddy Milton) eller haft besøg af flere gange (Rob Klein) - men når man har et venskabsforhold med en skaber kan ens mening jo nok påvirkes af dette, eller hva?
AC
01.02.2004, 22:56

Øystein skrev:
"Og eg trur at man skriver Daan Jippes sånn."
Korrekt! :-)
Vegar skrev:
"Men jeg kan da skrive opp mine favoritter igjen, jeg. Carl Barks, Marco Rota, Volker Reiche, Floyd Gottfredsson, Don Rosa og Mau Heymans."
Veldig enig! :-)
AC skrev:
"Er Bas og Mau ikke enten brødre eller ægtefolk?"
Brødre! Mau er Bas' storebror.
AC skrev:
"...Villiam van Horn."
For å være pirkete: Det skrives William van Horn :-)
Hvis folk begynner å gå lei slike diskusjoner om "beste" tegnere, som oss "gamlinger" har diskutert i hytt og pine før, og ikke gidder å skrive sine meninger om igjen, kan du helt sikkert finne mange andres meninger i det gamle forumet, Øystein...
Jeg mener dette:
1. CARL BARKS - "Mannen selv", "The Good Artist", en fremdragende mann, som har etterlatt verden en praktfull og gigantisk arv til tegneserieverdens historie! Som skaper av de fleste Andeby-borgere vi ser mest til (Anton, Petter, Skrue, B-gjengen, Magica...) kommer Carl Barks utvilsomt høyest på min egen "beste Donald-tegnere"-liste. Tegnestilen hans er tidløs, spennende, original, klassisk, legendarisk, livlig og utrolig bra! Denne karen, en Donald-kar som utvilsomt er den største som noen gang har levd, fortjener en helt KLAR 1. PLASS på min tegner-liste!
2. DON ROSA - Don Rosa's tegninger er de jeg synes er mest artige, og aller mest: SPENNENDE! Hans originale, og detaljrike tegnerstil gjør han utvilsomt til dagens beste Donald-tegner for meg. Tegningene er bevegelige og rutene hans har et eventyrlig, men ekte livspreg i seg. Han tegner virkelig LIV! Med alle de rynker og svettedråper han tillegger endene, tegner han som om det er en virkelig verden. Valget er klart og enkelt: 2. plass!
3 MARCO ROTA - En utrolig dyktig Donald-tegner, som er - etter min mening - dagens aller beste tegner av selve ENDENE. Med hans morsomme, komiske og originale uttrykk han legger i endene - med Donalds lue sjarmerende på siden (skeive) - , beskuer jeg hans tegninger med fryd! Marco's eventyrlige tegninger, proppfulle av spennende detaljer (jeg mener han er dagens nest beste bakgrunnstegner), hever Donald-bladets karakter betraktelig, når han bidrar med tegninger til en av bladets historier. Han er god til å tegne både byer, hus og landskap. Det som etter min mening trekker ned, er at tegningene av og til kan være litt for tamme... Men Marco Rota, Italias virkelig store Donald-tegner, kommer på en god 3. plass! Han fortjener det!
4. VICAR - Victor Arriagada Rios - chileaneren fra Santiago - har rett og slett en herlig tegnerstil! Som Carl Barks selv har hevdet, er han den beste etterligner av Carl Barks! For meg, er det Vicar's tegninger som er mest "typisk" Donald, sammen med Barks, fordi jeg vokste opp mye med tegninger fra Vicar. Både livlige, morsomme og spennende tegninger med mange detaljer og gode bakgrunner. Svært imponerende at han har tegnet så utrolig mange Donald-historier, tross sin utrolig gode tegnerstil! Han fortjener det: 4. plass!
5. DANIEL BRANCA - En populær Donald-tegner fra Argentina (Bueno Aires). Han tegner svært originalt - spesielt ved den måten han legger uttrykkene i endene. Det liker jeg svært godt! Endenes følelser og uttrykk kommer svært bra frem i tegningene hans - på en svært god måte. Han tegner morsomt og komisk. Branca's tegninger har også noe spesielt kreativt og spennende over seg! Bemerkelsesverdig tegner! 5. plass!
6. JAN GULBRANSSON - Litt overraskende kanskje, men dette er en kar jeg alltid har likt! (Halvt norsk er han også...) Desverre ser vi ganske sjeldent til denne tyskeren fra München (fordi han jobber for Oberon-forlag), men de ganger han bidrar med tegninger (og historier...) til norske Donald Duck & Co, er det positivt! Som de fleste tysk/nederlandske-tegnere har, har også Jan en meget komisk, morsom, kreativ og original tegnerstil. Rett og slett en fabelaktig tegner, som tegner utrolig detaljert hvis man først legger merke til det. Spesielt byer tegner han veldig detaljer, noe man godt kan se ved å se tegningene, til Gulbransson's "Donald Duck tar siste stikk", som forøvrig ble utgitt som sommerlesnning i 2002 (nr. 29)! Hvis man først legger merke til denne karens utrolige tegner-evner, tror jeg han vil bli en av manges favoritter! En av dagens beste, og fortjener en 6. plass.
7. DAAN JIPPES - En av de absolutt beste etterlignere av Barks' tegnerstil. Han er en utrolig god tegner, som har vært til inspirasjon for flere andre, nye Donald-tegnere (bl.a. S.Gulien). Noe som trekker ned hos denne tegneren, er kanskje litt for lite originalitet/kreativitet? Men han er en skikkelig tegner-virtuos! 7. plass! Daan Jippes!
8. MAU / BAS HEYMANS - To tegnere jeg må sette helt likt, da jeg absolutt ikke kan finne noen forskjell på disse brødrenes tegnerstil. Som jeg nevnte tidligere: Nederlandske tegnere har et eget og positivt trekk over tegningene, med spesielt komiske og morsomme tegninger, og disse karene er intet unntak. Samtidig tegner de detaljert, endene deres har lange nebb, lange halser og lignende detaljer mange nederlendere/tyskere pleier å oppfylle, noe jeg liker svært godt! 8. plass! Brødrene Heymans!
9. AL TALIAFERRO - En god, legendarisk og klassisk Donald-tegner. Morsomme, kreative og artige uttrykk han tegner! Synes han tegner Dolly Duck spesielt bra... Alfred Charles fortjener en 9. plass!
10. ESTEBAN - En tegner jeg mener er undervurdert! Som tegner av Donald-rakker-Duck-fortellingene av Kari Korhonen - historier Esteban har tegnet utrolig bra, spesielt uttrykksmessig - er Esteban en tegner av meget høy kvalitet. Se på uttrykkene han tillegger endene! Er det ikke fantastisk hvordan han mesterlig klarer dette? Men kampen som "beste" Donald-tegner er hard, så jeg plasserer han på 10. plass! Men det fortjener han! Ignasi Calvet Esteban!
(Scarpa (!), Nunez, Boudewijn Simons, Volker Reiche og Flemming Andersen er også tegnere som kommer høyt opp!)
Hvis man her også tar med Mikke-tegnere, kan jeg jo meddele at blant mine favoritter her, er Paul Murry, Floyd Gottfredson, Peter Härdfeldt og Feliori!
PAUL MURRY er en tegner som er god til å tegne natur! Spesielt vær! Naturens mange detaljer kommer godt frem i Murry's tegninger. Den blir ekte og virkelighetsfull. Størrelsesforholdet mellom hode, bein og kropp er også veldig bra, i motsetning til mange andre Mikke-tegnere i dag (som Richard Nawa, Xavi og mange andre)!
FLOYD GOTTFREDSON er en en klassisk tegner, som har latt Mikke fare ut på mange spennende eventyr, der tegningene er mesterlig utført!
FERIOLI er dagens beste Mikke-tegner, sammen med PETER HÄRDFELDT, synes jeg!
Når det gjelder bare italienske tegnere, som man som oftest finner i Donald-pocket, liker jeg best Romano Scarpa (!) og Flemming Andersen (med morsomme og artige tegninger proppfulle av liv!). Giorio Cavazzano og Enrico Faccini er også tegnere jeg setter stor pris på i Donald-pocket. (Massimo Fecchi er også god...)
Mange lurer vel fælt på hvor det er blitt av WILLIAM VAN HORN! Men jeg er mest begeistret for MANUSENE til denne karen. Når det gjelder tegninger, synes jeg ikke han er noe spesielt bedre enn andre... Han har en svært spesiell (ikke negativt!), original, spennende og kreativ tegnerstil, som er nokså artig, men han kommer (faktisk) utenfor min topp-10-liste!
ROMANO SCARPA undrer sikkert også mange hvorfor jeg ikke har plassert høyerere opp på lista mi. Men også hos han, er jeg mer begeistret for MANUSENE. Men han er en absolutt tegner-virtuos i stor klasse. Tegningene hans er levende og originale. Spennende og artige, og han kommer rett oppunder topp-10-lista mi. Sannsynligvis 11. plass. Kanskje over! Jeg vet ikke helt... Kanskje jeg ikke har oppdaget den store hemmeligheten som skjuler seg i tegningene hans... Men han er virkelig stor i Donald-verdenen! Legendarisk veteran, 76 år gammel og fortsatt aktiv! En virkelig betydningsfull Donald-mann!!
Noen kommentarer??
Mvh,
Håvard
http://home.no.net/piacere/
Håvard
19 år
02.02.2004, 17:07

Hei, Håvard. Jau dette var kanskje eit domt innlegg. Går det an å at nokon som jobbar i AO kan sletta HEILE greia (og då meiner eg heile) for meg?
Steinøy
14 år, Gaular
02.02.2004, 19:11

Øystein, dette har vi snakka om før. Nei, du kan ikkje slette noko du ikkje har skrive sjølv.
Og du kan berre slappe heilt av. Om noko er så "teit" at det må slettast, kjem alltid ein av oss administratorar til å gjere det.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.02.2004, 19:21

Tusen takk Olaf. Eg har ikkje gløymt den e-posten. Eg viste ikkje at nokon hadde diskutert det før. Eg fann nemleg aldri det gamle diskusjonsforumet. Men no er det lett.
Steinøy
14 år, Gaular
02.02.2004, 19:25

Så at en eller annen hadde skrevet at William & Noel van Horn hadde temmelig forskjellig tegnestil. Har Noel tegnet noen donald-historier eller William tegnet noen Mikke-historier? Eller bygde den påstanden bare på de andre skikkelsene, bakgrunnene og etc?
Dette hadde kanskje ikke noe med det egentlige temaet og gjøre, men pytt, pytt!
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
02.02.2004, 20:27

Hei, Håvard. Ferioli er ein Mikke teiknar. Men han har også teikna Donald, Skrue, Ole, Dole, Doffen, Dolly, Minni, Petter Smart, Statisk og nokon andre. Han teikna dei nemleg i serien tåkeøya. Topp 10 lista di veldig bra!
Steinøy
14 år, Gaular
04.02.2004, 07:54

Andungen
Forskel på William og Noel:
> Eller bygde den påstanden bare på de >andre skikkelsene, bakgrunnene og etc?
bare og bare... jeg synes der er store forkselle på de to - se på Noels bifigurer og sammenlign med Williams ditto - der er verdener til forskel.
AC
04.02.2004, 10:15

Øystein skrev:
"Ferioli er ein Mikke teiknar. Men han har også teikna Donald, Skrue, Ole, Dole, Doffen, Dolly, Minni, Petter Smart, Statisk og nokon andre. Han teikna dei nemleg i serien tåkeøya. Ellers var topp 10 lista di veldig bra!"
Skjønte ikke helt hva du mente med "ellers"... -kanskje jeg er helt treg i oppfattelsen, men... :-)
Jeg synes Ferioli og Murry kan sammenlignes litt i en VISS grad. Akkurat som Murry, kan Ferioli tegne de fleste figurer som er med i Donald Duck & Co! Men jeg synes Ferioli er BEST til å tegne Mikke & co (Mikke, Minni, Langbein osv.). Han kan tegne Donald & Co (Skrue, Petter, Donald, ODD osv.) også, men jeg synes han er BEST i å tegne Mikke & Co. Akkurat det samme gjelder med Paul Murry. Han var en av de få Disney-tegnere som kunne tegne alle figurene, men han er best etter min mening i å tegne Mikke & Co.
Både Murry og Ferioli har altså tegnet både Donald & co, og Mikke & co, men jeg synes begge disse er best i å tegne MIKKE & co-figurene. (Noe de tydeligvis har innsett selv, siden det er disse de har konsentrert seg mest om.)
Derfor satte jeg Ferioli kun på "Mikke-lista" mi, siden jeg synes han er en av de beste til å tegne MIKKE MUS & Co.
Men det er rett som du sier, Øystein! Han har tegnet både Petter Smart, Skrue, Donald, ODD osv. også!
Etter at Ferioli kom til Egmont på 80-tallet, tegnet han nesten bare Mikke-historier (noen FÅ Skrue/Donald-historier ved siden av også...) helt til nå de siste årene. Siden årtusenskiftet har César Ferioli Pelaez også begynt å tegne en god del Skrue/Donald-historier. (bl.a. Tåkeøya)
(men jeg har sikkert misforstått deg...) :-)
Når det gjelder forskjell mellom Noel og William (Bill) van Horn:
Til felles:
De har en meget spesiell tegnestil begge to. Ofte er det slik at man enten elsker tegningene, eller misliker dem.
Forskjell:
Jeg synes Noel van Horn er mer kreativ og original! Personlig liker jeg Noel van Horn's tegninger bedre en Bill sine. Noel sine tegninger synes jeg er mye bedre uttrykksmessige, selv om det er svært vanskelig å sammenligene en Donald-tegner med en Mikke-tegner (ihvertfall uttrykksmessig).
AC skrev:
"Se på Noels bifigurer og sammenlign med Williams ditto - der er verdener til forskel."
Jeg er LITT uenig med at det er verdener til forskjell... Man kan tydelig se de er forskjellige, men likevel kan man tydelig se at de er påvirket av hverandre, synes jeg. Personlig liker jeg bedre Noel's bifigurer enn Bill sine...
Derimot synes jeg det er større forskjell mellom disse karene, ved måten de tegner NATUREN på. Der kan man tydelig se forskjell. (Jeg synes kanskje Bill's natur (og byer), er litt bedre enn Noel sine...)
Mvh,
Håvard
http://home.no.net/piacere/
Håvard
19 år
04.02.2004, 16:16

Ja, naturen er nok William den beste på... Har aldri helt likt Noel sin tegnestil.... Men i DD&CO skrev de en gang om William at han likte å tegne figurer med morsomme tenner. Men da må de vel ha blandet med Noel, d er da han som pleier å ha d?
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
04.02.2004, 18:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.