Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Kraftutrykk og praktiske utfordringer

Andeby Online > Diskusjonsforum > Kraftutrykk og praktiske utfordringer

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Hei

i "På jakt etter gull"-opptrykket av 1993, på side 27, andre rute, utrykker Skrue "Milde Jeroboam". Jeroboam er navnet på en konge i det gamle testamentet, og ikke akkurat en som en hører ofte om på søndagsskolen... kan noen fortelle hva som står i orginalen? Er det oversetteren som gir Skrue denne inngående kjennskapen til bibelske personer?

Ang. det praktiske - Jeg setter donald-bladene mine i permer fra DD & co, men får plass til mange flere blader enn det er fester til. Er det noen måte å få bestilt disse festene //uten// at man må kjøpe en ny perm?

Inge Andersland
23 år, Bergen

14.09.2006, 07:10

Mener at Bestemor Duck brukte dette uttrykket mye på 70- og 80-tallet, uten at jeg skal komme nærmere inn på hvor og når. Så jeg tror det beror på oversetteren.

Ang. klips til permene, så går det fint å ringe Egmont kundeservice, og legge frem spørsmålet til dem. Hvis de ikke kan hjelpe deg, har jeg massevis av de gamle svarte klipsene du kan få.

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

Innlegget blei sist redigert 14.09.2006, 09:23 av whitesand

whitesand
39 år, Kristiansund

14.09.2006, 09:22

Inge Andersland skreiv:

Ang. det praktiske - Jeg setter donald-bladene mine i permer fra DD & co, men får plass til mange flere blader enn det er fester til. Er det noen måte å få bestilt disse festene //uten// at man må kjøpe en ny perm?

Jeg får alt for mange til overs jeg...

Stormogulen
15 år, Notodden

14.09.2006, 14:01

Kanskje ikke hovedtema men... Hvor mange blader burde man ha i en perm? Jeg har ca. 18 blader i en perm. Er det for mange? Jeg vil jo ikke ødelegge bladene heller. Nå er det jo litt forskjell fra hvilket år det dreier seg om (de fra 1950 -tallet var jo mye mindre stoff i), men jeg mener de med 68 sider i !!

Mickey
18 år, Horten

14.09.2006, 15:09

I den amerikanske versjonen uttrykker Skrue "Jumpin' Jehoshaphat" Jehoshaphat var vissnok også navnet på en konge i det gamle testamente, men ikke den samme som Jeroboam, så vidt jeg kan se.

Uttrykket "Jumpin' Jehoshaphat" er nok ikke funnet på av Barks, da det ser ut til at dette ble brukt i USA hvert fall siden midten av 1800-tallet, i følge denne nettsiden:

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-jum2.htm

Gordon
33 år, Øvre Eiker

14.09.2006, 15:13

DonaldDuck skreiv:

Kanskje ikke hovedtema men... Hvor mange blader burde man ha i en perm? Jeg har ca. 18 blader i en perm. Er det for mange? Jeg vil jo ikke ødelegge bladene heller. Nå er det jo litt forskjell fra hvilket år det dreier seg om (de fra 1950 -tallet var jo mye mindre stoff i), men jeg mener de med 68 sider i !!

Jeg klarer faktisk å presse 26 blader inn i en perm (i tillegg til ekstrabladene), men tror det er absolutt på bristepunktet av hva som er forsvarlig... :-)

Tommy
25 år, Odda

14.09.2006, 16:32

Tommy skreiv:

DonaldDuck skreiv:

Jeg klarer faktisk å presse 26 blader inn i en perm (i tillegg til ekstrabladene), men tror det er absolutt på bristepunktet av hva som er forsvarlig... :-)

Hvis du snakker om dagens DD&Co vil jeg be deg hoppe i Batmobilen, fyre av nitroen og komme deg til hyllene fortere en svint. De bladene er nå inne i en god prosess til å bli ødelagt.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

14.09.2006, 18:04

Håhåhå!!! **48** stk av mine 97-blader står i //én// vanlig Donald-perm. Slå den!

Skammer meg forsåvidt litt over det...

EDIT: Må nevne at dette såklart er et tilbakelagt stadium. Nå kjøper jeg slike brede papp-kassetter hvor jeg putter 26 stk i hver (for å gjøre det enkelt ang. årganger). Disse blir jo bare feitere og feitere pga. bladets vekst, så det spørs nok om jeg nå må gå i anskaffelse av mangevis av dem.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Innlegget blei sist redigert 14.09.2006, 18:47 av Kjetil Golid

Kjetil Golid
17 år, Tinn

14.09.2006, 18:41

Nå avslører sikkert jeg meg selv som noget enkel, men "brede papp-kassetter"? Er det en type du har spesielt til Donaldblader?

Innlegget blei sist redigert 14.09.2006, 19:54 av Inge Andersland

Inge Andersland
23 år, Bergen

14.09.2006, 19:53

Ikke spesiallaget til Donald nei. De er kanskje ikke nevneverdig brede, men jeg blir ofte plaget av at jeg har kjøpt 50 stykker som alle er smalere enn disse jeg bruker.

9 cm brede er de...

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

14.09.2006, 20:16

Opp til og med 1996 hadde jeg 26 blader i hver perm, men fra 1997 har jeg stort sett 17-18. 18 stykker fra 2006 er akkurat så det holder, så håper at bladet ikke legger på seg noe mer nå....

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

14.09.2006, 20:26

Ble litt irritert da jeg skulle sette inn 2004 årgangen. Jeg sat den inn i tre permer og fikk over halvparten av plassen igjen i den tredje permen...

Stormogulen
15 år, Notodden

14.09.2006, 20:46

Tommy skreiv:

Det å ha bladene i en perm er i seg selv lite forsvarlig, bladene henger jo faktisk og drar seg i disse metallklipsene. Dyre er de også (permene).

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

14.09.2006, 20:54

Bladene er egentlig ikke gode å lese når sitter i permer...

Stormogulen
15 år, Notodden

14.09.2006, 21:01

Inge Andersland skreiv:

Hårnåler brukte eg, før eg fann ut at å ha blada i permar er noko tull.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

14.09.2006, 21:49

Takk for alle innspela!

Eg kunne tenkja meg å spørje litt meir generelt: Korleis oppbevarar de Donald-bladane dykkar?

Inge Andersland
23 år, Bergen

16.09.2006, 16:30

Jeg har de nyeste bladene (hele årganger) i permer og de litt eldre (ikke hele årganger) liggende i en stor kiste. Jeg har mest bøker og pocketer som såklart står på sin faste plass i hylla. ;-)

Stormogulen
15 år, Notodden

16.09.2006, 16:39

Inge Andersland skreiv:

Takk for alle innspela!

Eg kunne tenkja meg å spørje litt meir generelt: Korleis oppbevarar de Donald-bladane dykkar?

Jeg oppbevarer bladene i Mylar-bags. Disse er //dyre//, men veldig gode. Bladene legger jeg så i en 30 liters plastkasse med lokk. For meg er dette en veldig grei måte å oppbevare bladene på. Kassene kan stables, er motstandsdyktig mot vannlekkasje og musangrep (ja, begge deler har vært aktuelle det siste året) og samlingen kan lett flyttes ved behov.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

16.09.2006, 18:50

Hvor dyre er Mylar bags`ene?

Stormogulen
15 år, Notodden

16.09.2006, 19:57

Stormogulen skreiv:

Hvor dyre er Mylar bags`ene?

Sjekk her: http://www.calisota.no/ Eget menyvalg for Mylar. Jeg bruker 4mm.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

16.09.2006, 20:04

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.