Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hudfargeproblematikk i Donald

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hudfargeproblematikk i Donald

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Kjem ikkje på ei konkret historie, men Donald har vel ved nokre anledningar blitt gjort narr av for plattføtene sine.

«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.

Sølve
19 år, Ullensvang

08.09.2006, 16:09

Nestor Burma skreiv:

Det er interessant det dette med at det skjer en endring hos Barks etterhvert.

Jeg lurer på om dette kan ha noe å gjøre med at Barks etter hvert utviklet seg som historieforteller? Han var jo isolasjonist i sitt hjerte - mente blant annet at USA ikke skulle gå med i 2. verdenskrig. Et tema som stadig går igjen i seriene hans er at når folk fra Andeby reiser til fremmede land (eller planeter) og blander seg inn i det som foregår der, så ender det ofte med en sosial eller økologisk katastrofe.

Men en slik historie virker selvsagt mye sterkere hvis det fremmede folkeslaget fremstilles sympatisk, og jeg tror Barks skjønte dette etter hvert. Vi synes ikke så veldig synd på vulkanovianerne når de drukner i popcorn, for de er noen ansvarsløse latsabber. Men asteroide-indianerne som holder på
å sulte i hjel... det er jo hjerteskjærende.

I alle fall er det nok av interessante sosiale og politiske vinklinger i fortellingene til Barks. Herregud, mannen laget funny animal-historier om Viet Nam-krigen!

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 08.09.2006, 16:42 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

08.09.2006, 16:41

Solveig skreiv:

Hvorfor skulle det være nødvendig for Egmont og farge ansiktet på dem i de ulike fargene som er karakteristisk for menneskerasen?

Med fare for å bli litt off topic? Her mener du vel strengt tatt menneskearten?

Nils Petter skreiv:

Jeg lurer på om dette kan ha noe å gjøre med at Barks etter hvert utviklet seg som historieforteller? Han var jo isolasjonist i sitt hjerte - mente blant annet at USA ikke skulle gå med i 2. verdenskrig.

Dette er ikke helt korrekt. I Donald Aults bok "Carl Barks Conversations" frengår det at den unge Barks vurderte å melde seg til tjenste under første verdenskrig. Jeg kan heller aldri forestille meg at han var mot amerikansk deltakelse i 2. verdenskrig etter angrepet Pearl Harbor - 7. desember 1941.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

08.09.2006, 18:56

Alle endene i Andeby er jo hvite. De fleste ender man ser ute i naturen er vel hovedsaklig brunfargede? I hvert fall der hvor jeg oppholder meg.

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Innlegget blei sist redigert 08.09.2006, 19:59 av Ruben V.

Ruben V.

08.09.2006, 19:58

Ruben V. skreiv:

Alle endene i Andeby er jo hvite.

Ettersom de er helt hvite som fredsduer ser jeg egentlig ingen grunn til å trekke paralleller mellom deres fjærfarge og menneskelig hudfarge.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

08.09.2006, 21:27

Den parallellen trakk jeg da heller ikke? Jeg fastslo bare at endene i Andeby er hvite (som i **fargen** hvit, ikke som i "menneskefargen" hvit). Ender opptrer forøvrig i et stort antall farger i naturen, men jeg tror de brunfargede er mest vanlige - i hvert fall her i landet.

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

08.09.2006, 22:10

Sigvald skreiv:

Nils Petter skreiv:

Jeg lurer på om dette kan ha noe å gjøre med at Barks etter hvert utviklet seg som historieforteller? Han var jo isolasjonist i sitt hjerte - mente blant annet at USA ikke skulle gå med i 2. verdenskrig.

Dette er ikke helt korrekt. I Donald Aults bok "Carl Barks Conversations" frengår det at den unge Barks vurderte å melde seg til tjenste under første verdenskrig. Jeg kan heller aldri forestille meg at han var mot amerikansk deltakelse i 2. verdenskrig etter angrepet Pearl Harbor - 7. desember 1941.

Jeg snakker selvsagt om Barks' holdning som voksen serietegner - og ikke som tenåring. I 1942 (altså etter Pearl Harbour) sa han: "I had seen one generation of young men marched off to war - World War I - and I was stupid enough that I wanted to get into it, but I was a little too young. And then comes this second World War and I had learned my lesson in the meantime. When I saw how little we had accomplished with World War I, I thought why in the devil kill off another whole generation of young men to accomplish the same result?"

Nils Petter
61 år, Moss

08.09.2006, 22:19

Nils Petter skreiv:

I 1942 (altså etter Pearl Harbour) sa han: "I had seen one generation of young men marched off to war - World War I - and I was stupid enough that I wanted to get into it, but I was a little too young. And then comes this second World War and I had learned my lesson in the meantime. When I saw how little we had accomplished with World War I, I thought why in the devil kill off another whole generation of young men to accomplish the same result?"

Javel, men den eldre Barks (etter krigen) var nok ikke mot at USA var med og kjempet mot Hitler - med mindre han eventuelt anså Stalin som verre.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

08.09.2006, 23:50

:-D

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

08.09.2006, 23:56

Det at endene i Andeby er hvite er **ikke** rasistisk.
Det finnes hvite ender i f.eks. Gambia, Pakistan, Kina og Brasil, men også svarte, brune, grønne, grå og flerfargede.

Det samme gjelder hundene. De finnes både i hvite, brune og svarte hunder i alle verdens land.

Det at det finnes svarte ender i jungelen og at de oppfører noen ganger som "dumme", må jeg innrømme at jeg ikke ser på som rasistisk. Jeg har selv hørt ganske mye negativt om skandinavere, både på film og i utenlandske tegneserier, men jeg tar meg faktisk ikke nær av det. Jeg bare flirer og tenker: "Åja, er det slik de ser for seg oss skandinavere? Hehe!"

Dessuten tror jeg at folk som leser Donald Duck & Co i forskjellige land ser ham (og de andre Andeby-borgerne) for seg litt som det folkeslaget de selv er, nettop fordi **de er dyr**, og det er ikke slik at det finnes dyr med den ene fargen i et land, og med den andre fargen i et annet land. Det synes jeg er TOPP!:-D

MicMac
17 år, Oslo

12.09.2006, 18:39

Men hvis vi fjerner oss litt fra ender og over til gnagerene så har fargede personer vært med. Det er vel ikke uten grunn at Disney™ ikke har gitt ut de første årgangene med Mikke Mus striper usensurert. Kjøp The Uncensored Mouse og se typiske stereotype versjoner av fargede mennesker fra tidlig 30 tall.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

12.09.2006, 18:53

MikroMidas skreiv:

Men hvis vi fjerner oss litt fra ender og over til gnagerene så har fargede personer vært med. Det er vel ikke uten grunn at Disney™ ikke har gitt ut de første årgangene med Mikke Mus striper usensurert. Kjøp The Uncensored Mouse og se typiske stereotype versjoner av fargede mennesker fra tidlig 30 tall.

Har dem, jeg :-)

MicMac
17 år, Oslo

12.09.2006, 20:10

Moderne tegneserier er sjelden rasistiske - ikke Donald heller. Men kanskje kan man si at mange av dem er litt, vel ... snevre. En tegneserie som Nemi foregår i Oslo eller en annen stor norsk by. Men i den tiden jeg leste serien (jeg sluttet for et år siden) så vi så godt som aldri annet en etnisk norske bipersoner. Og dukket det opp en pakistaner eller nordafrikaner, var det fordi vitsen handlet om kebab eller fremmedkulturelle sjekketriks.

Og så til Donald. At grisene i Andeby har rosa hudfarge er kanskje naturlig, men hvorfor har hundene det? Skulle de ikke heller vært brune, slik som i de gamle Mikke Mus-stripene?

Hvilket bringer oss til et interessant spørsmål. Skal Donalds kolorister gå i bresjen for å fremme et multietnisk fellesskap (slik Star Trek gjorde på 60-tallet ved å gi romskipet Enterprise et mannskap som besto av mange ulike raser)? Ønsker vi det?

Innlegget blei sist redigert 12.09.2006, 22:03 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

12.09.2006, 22:01

Nils Petter skreiv:

Moderne tegneserier er sjelden rasistiske - ikke Donald heller. Men kanskje kan man si at mange av dem er litt, vel ... snevre. En tegneserie som Nemi foregår i Oslo eller en annen stor norsk by. Men i den tiden jeg leste serien (jeg sluttet for et år siden) så vi så godt som aldri annet en etnisk norske bipersoner. Og dukket det opp en pakistaner eller nordafrikaner, var det fordi vitsen handlet om kebab eller fremmedkulturelle sjekketriks.

Nemi er snever og egentlig ganske grunn. Pondus spiller mer bevisst på Jokke og Pondus' fordommer, mot alt og alle. I Kollektivet finner vi bl.a en muslim og en lesbe blant hovedpersonene, mens i Karine Haalands serier finner vi kanskje det mest fargerike fellesskapet blant de norske seriene. Det handler om bevissthet og om å ta den verden vi lever i innover seg. Det er kanskje ikke rom for det i Andeby?

Hvilket bringer oss til et interessant spørsmål. Skal Donalds kolorister gå i bresjen for å fremme et multietnisk fellesskap (slik Star Trek gjorde på 60-tallet ved å gi romskipet Enterprise et mannskap som besto av mange ulike raser)? Ønsker vi det?

Ja, det er det ingenting i veien for, mener jeg. Det er fullt og helt opp til fargeleggingen., og det er dessuten en enkel, avslappet og uaffektert måte å fremme en antirasistisk holdning på.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

12.09.2006, 22:30

MikroMidas skreiv:

Hvorfor har de sensurert de? Antakeligvis fordi i disse dager skal det meste som trykkes være politisk korrekt.

Men det en bør huske er jo at disse stripene ble trykket i en helt annen tid, hvor synet på Afrika og Asias innfødte var et helt annet syn. Og det er jo ikke noe politisk feil i det ut fra den tidens syn.

Greit nok, ingenting å være stolt av, men det er tross alt en del av Disney's trykte historie som Disney dermed vil gjemme/glemme, selv om det ikke er noe feil i dem utfra tiden disse stripene ble produsert.

Og det er ikke bare Disney som har gjort slike "blemmer".
Vi skal ikke lenger enn til en av våre egne oppdagelsesreisende som også hadde en viss intoleranse for "villmennene" i sin unge alder, men som etter alder og erfaringer ble kjent for uforbeholden toleranse og anerkjennelse av andre kulturer og raser.

Innlegget blei sist redigert 13.09.2006, 00:16 av Bernie

Bernie
36 år, Bergen

13.09.2006, 00:14

Nils Petter skreiv:

Jeg hadde også Star Trek i tankene da jeg startet denne tråden. Det å akseptere alle som en del av vårt samfunn har alltid vært et av Star Treks viktigste budskap, og selv om det ikke har blitt vist så mye, har vi også sett i Deep Space Nine at homofili ser ut til å være akseptert. Å innføre homofile forhold i Donald vil kanskje være å bevege seg noen skritt for fort, men jeg synes uansett at å innføre multietniske fellesskap bør være mulig å få inn i historiene uten for store protester. Så ja. Jeg synes godt de som fargelegger kan gi en del av hundene i bakgrunnen mørk farge i stedet for lys.

Tommy
25 år, Odda

13.09.2006, 01:29

Tommy skreiv:

...jeg synes uansett at å innføre multietniske fellesskap bør være mulig å få inn i historiene uten for store protester. Så ja. Jeg synes godt de som fargelegger kan gi en del av hundene i bakgrunnen mørk farge i stedet for lys.

Bare et lite apropos til denne ganske ensidige "debatten" - multietniske fellesskap har ikke alltid vært like vellykkede, og homogene samfunn er ikke nødvendigvis mislykkede. :-)

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.09.2006, 01:54

Sant, men samtidig kan ein seie at homogene samfunn ikkje alltid har vore like vellykkede, og at multietniske fellesskap ikkje nødvendigvis er mislykkede. Spørsmålet bør difor ikkje vera korvidt samfunnet er vellykka eller mislykka, men heller kva som er realistisk. Skal vi halde oss til tanken om at Andeby er ein amerikansk by, vil det vera veldig urealistisk at den afroamerikanske befolkninga er null. No vil kanskje mange seie at skandinaviske fargeleggjarar ikkje prøver å vise Andeby som ein amerikansk by, men som ein by som vekker heimlege assosiasjonar for skandinaviske lesarar. For ein del år sidan ville det kanskje ha vore eit godt argument for å teikna eit arisk og homogent samfunn, men i 2006 vil eg hevde at ein hvilken som helst skandinavisk by som er like stor som Andeby, vil vera ganske multietnisk. For realismens skuld burde ein difor kanskje gi bakgrunnsfigurane ulik hudfarge -- dette vil rettnok medføre ein ekstrajobb for fargeleggjaren, noko eg tipper er grunnen til at dette ikkje gjerast i dag, ved sidan av at ein rett og slett ikkje har tenkt over det.

Hm, eg har ikkje kjeldemateriale tilgjengeleg, men forresten, er ikkje sjefen i TNT afroamerikaner?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Innlegget blei sist redigert 13.09.2006, 02:16 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.09.2006, 02:16

Sigvald skreiv:

denne ganske ensidige "debatten"

Hva er ensidig med den? Mange i denne tråden mener at Andeby med fordel kan fremstilles som et multietnisk samfunn, noen mener at det ikke er nødvendig, mens andre igjen hevder at det er nettopp slik Andeby BLIR fremstilt. Jeg synes ikke dette er ensidig. Og hvorfor setter du "debatten" i anførselstegn? Mener du at dette ikke er en ordentlig debatt? Det er vel litt sårende med tanke på alle de velskrevne og tankevekkende innleggene som er kommet.

Som Olaf påpeker: Poenget er ikke hva slags samfunn vi foretrekker. Poenget er i hvor stor grad Andeby skal gjenspeile verden slik den faktisk ER.

Nils Petter
61 år, Moss

13.09.2006, 09:24

Nils Petter skreiv:

Som Olaf påpeker: Poenget er ikke hva slags samfunn vi foretrekker. Poenget er i hvor stor grad Andeby skal gjenspeile verden slik den faktisk ER.

Nå er jo Donald Duck fantasi fra ende til annen, så slik sett synes jeg ikke dette er spesielt viktig.
Mest mulig lyse farger på karakterene er uansett å foretrekke, spør du meg. Det ser rett og slett bedre ut. Med mer mørke farger synes jeg det kan bli verre å få øye på detaljer og slikt.

Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0

SvK
25 år, Bergen

13.09.2006, 10:21

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.