Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald Pocket 313 (var KAP 313)
Gå tilbake til forumoversikta ...

Da jeg og AC var i Malmö nylig kjøpte jeg Kalle Ankas Pocket nr. 313. Jeg har tillatt meg å scanne dennes cover:
http://duckman.pettho.com/313kap.png
Ettersom Olaf (så vidt jeg vet) ikke forbyr folk å legge ut linker til Outducks her i forumet burde dette gå greit - det er jo kun et coverscan det her er tale om - og det har også MikroMidas tidligere forsvart her i forumet.
Innholdet i boken synes forøvrig å tilsvare Donald Pocket 299, altså den som kommer i norske butikker om en uke.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 26.08.2006, 23:29 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
31.07.2005, 22:45

Olaf Solstrand skreiv:
Og ...?
Kvifor nemner du dette?
Fordi Kalle Anka Pocket nr. 313 er spesiell. Det veit du vel, Olaf.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
31.07.2005, 23:24

Tja, den er iallfall ikkje så spesiell at vi får ein kommentar til verken boka eller innhaldet av Sigvald, berre informasjon om at boka er utgitt og at Sigvald har kjøpt ho.
Tja, er sikkert ei artig bok for alle dei som digger talet 313 og i tillegg handler pocketbøkene sine i Sverige. Men dersom innhaldet skal vera det same som i DP 299, ser eg ikkje heilt for meg at den er så gjennomsyra av 313-stoff heller.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
31.07.2005, 23:30

For å sitera eit ganske nytt Olaf Solstrand-innlegg:
...kanskje litt av interesse for enkelte likevel.
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
31.07.2005, 23:32

Sølve skreiv:
For å sitera eit ganske nytt Olaf Solstrand-innlegg:
...kanskje litt av interesse for enkelte likevel.
Nettopp, Sølve! I dette tilfellet var det coveret jeg mente ville være av en viss intersse for en del her, særlig ettersom dette gir et hint om hva slags cover vi kan vente på DP 313 og JB 313.
Av en eller annen grunn presenteres ikke DP 313 i DP 312. At det ikke er noen referanse i DP 312 i forhold til DP 313 kan synes å henge sammen med at DP redaksjonen i det siste synes å ha vært en smule forvirret med henblikk på hvordan de ønsker å presentere neste DP. Se bare her:
Frem til og med DP 306 ble coveret til neste DP vist sammen med de 12 siste DP-coverne. Dette var på innsiden av siste cover.
I DP 307-309 ble kun coveret til neste DP vist, men da med tittel.
I DP 310 var tittelen utelatt.
I DP 311 var tittelen igjen tatt med, men nå var presentasjonen av neste DP flyttet til innsiden av første cover.
I DP 312 er hele presentasjonen utelatt.
Jeg antar at det er flere enn meg som nå begynner å bli lei denne vinglingen. Jeg foreslår derfor at vi i denne tråden diskuterer hvordan vi helst vil ha det (personlig går jeg den eldste løsningen, dog helst med tittel på den kommende DP), slik at Olaf etter en stund, på vegne av AOLs lesere, kan ta kontakt med DP-redaksjonen og meddele dem hvordan vi ønsker at neste DP skal presenteres i DP 
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 26.08.2006, 23:30 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.08.2006, 15:08

Sigvald: Det finnest ikkje noko "vi".
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
08.08.2006, 15:46

Sølve skreiv:
Jo, alle her kan og bør være med å diskutere dette. Arroganse hjelper ingen i denne saken.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 08.08.2006, 16:13 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.08.2006, 16:12

Men desverre så er vi kun et lite antall mennesker og har nok ikke alt for stor innvirkning på hvordan vi, du, jeg vil dette skal se ut. Diskutere hvordan hver enkelt person vil at DP skal se ut og presenteres kan vi, men om vi får gjort noe særlig med det? Neppe. Jeg for min del ønsker at en liste over hundre siste, evnt. alle utgitte pocketer skal står på nest-siste, eller de to nest-siste sidene, mens presentasjon av den neste pocketen med navn og forside står på siste side
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
08.08.2006, 17:43

Sigvald skreiv:
Jeg antar at det er flere enn meg som nå begynner å bli lei denne vinglingen. Jeg foreslår derfor at vi i denne tråden diskuterer hvordan vi helst vil ha det (personlig går jeg den eldste løsningen, dog helst med tittel på den kommende DP), slik at Olaf etter en stund, på vegne av AOLs lesere, kan ta kontakt med DP-redaksjonen og meddele dem hvordan vi ønsker at neste DP skal presenteres i DP
Sigvald, når det er noko du misliker med ei Egmont-utgiving, kan du ikkje då berre ta det opp med Egmont sjølv i staden for å forlange at **EG** skal ta det opp med Egmont på dine vegne? Har du ikkje foreslått nøyaktig det same (at eg skal ta kontakt med Egmont på dine og andres vegne) ein milliard gonger tidlegare, og fått nøyaktig same svar (at eg ikkje gidder det)?
Personleg skal eg innrømme at eg ikkje bryr meg eit fnugg om akkurat dette. Eg får sett den aktuelle forsida om ein månad uansett og har ikkje behov for å sjå den før det heller, så at måten dei presenterer eller ikkje presenterer dette på går litt opp og ned, har eg ingen problemer med i det heile teke. Ergo kjem eg heller ikkje til å gidde å ta kontakt med nokon for å prøve å forandre det. Sjølv dersom eg hadde vore misfornøgd med dette, hadde det vore ein bittebittebitteliten filleting som eg ikkje hadde gidda å bry folk i Egmont med, for det er sånt ein overlever med god margin.
Og Sølve har heilt rett. Andeby Online eksisterer ikkje som eit «vi». Her inne står kvar mann for seg sjølv, og det eksisterer ingen meiningar som er allmenngjeldande for Andeby Online, same kor mange her inne som meiner dei. Men det har vi jo snakka om førti gonger før, så det er kanskje ingen vits i at eg gjentar det ein gong til ...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.08.2006, 18:00

Coveret var kjempetøft. Synd det som oftest ikke gjelder historiene inni.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
08.08.2006, 20:49

Sigvald skreiv:
Sølve skreiv:
Jo, alle her kan og bør være med å diskutere dette. Arroganse hjelper ingen i denne saken.
Jeg er så arrogant at jeg finner denne saken revnende likegyldig. For det må være lov til å spørre; hva i all verden spiller det for rolle? Man vet alltid at om ca. fire uker så kommer det en ny pocket uansett, om du ikke vet på forhånd hvordan den ser ut eller hva den heter så finner du vel frem til den allikevel, tenker jeg.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
08.08.2006, 21:02

10.08.2006, 13:48

Skruakim von Anduck skreiv:
Det finns också en tysk utgåva:
http://www.stuttgarter-zeitung.de/media_fast/626/ltb313.jpg
Edit:
Norge følger Sverige her:
[IMG=http://duckman.pettho.com/313dp.png]
© DISNEY
[IMG=http://duckman.pettho.com/313kap.png]
© DISNEY
Kan noen dansker her fortelle hvordan coveret til Jumbobog 313 ser ut?
Uten å gå direkte inn på bokens innhold kan jeg fortelle at den, i stedet for den vanlig oversikten over alle tidligere Donald Pocket inneholder en grundig tosiders fakta-artikkel **313** **-** **en** **bil** **med** **personlighet** av Thomas Schrøder. Eneste svakhet med denne er at han dessverre overser Don Rosas klassiker "Et gjenoppstått vrak" fra 1987. Det er slike tilfeller som bidrar til at Don Rosa stadig fremstår som kontroversiell og kilde til opphetede debatter i donaldistiske miljøer. På den ene siden vises han respekt og fremheves av utgivere ved at hans navn opptrer på forsiden av blader med hans historier i, hans historier utgis kronologisk i HOF, han gis forespørsler om lage stamtre, pin-ups, plakater, timeplaner, julekalender, osv. I sterk kontrast til dette blir han ofte urettmessig neglisjert av "eksperter" som til tross for hans utvilsomme berømmelse og popularitet, i større eller mindre grad øyensynlig nekter å annerkjenne hans betydning.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Innlegget blei sist redigert 26.08.2006, 23:57 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
26.08.2006, 23:34

Det er sikkert nasjonalfølelsen, men det norske omslaget ser mye barskere ut.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
27.08.2006, 00:55

Sigvald skreiv:
Eneste svakhet med denne er at han dessverre overser Don Rosas klassiker "Et gjenoppstått vrak" fra 1987. Det er slike tilfeller som bidrar til at Don Rosa stadig fremstår som kontroversiell og kilde til opphetede debatter i donaldistiske miljøer. På den ene siden vises han respekt og fremheves av utgivere ved at hans navn opptrer på forsiden av blader med hans historier i, hans historier utgis kronologisk i HOF, han gis forespørsler om lage stamtre, pin-ups, plakater, timeplaner, julekalender, osv. I sterk kontrast til dette blir han ofte urettmessig neglisjert av "eksperter" som til tross for hans utvilsomme berømmelse og popularitet, i større eller mindre grad øyensynlig nekter å annerkjenne hans betydning.
Og da handlet også denne tråden om Don Rosa.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
46 år, Nittedal
27.08.2006, 10:24

Tja... Likte bedre den svenske versjonen
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
27.08.2006, 10:30

Sigvald skreiv:
Eneste svakhet med denne er at han dessverre overser Don Rosas klassiker "Et gjenoppstått vrak" fra 1987. [...]
Men Sigvald, då. Det finst tusenvis av historier der 313 står i fokus, og at Don Rosa har laga ei historie der Donald mekker bilen sin gjer vel ikkje at denne historia er dødsviktig og må vera med i denne artikkelen? Eg føler at Schrøder har fått med det viktigaste i denne artikkelen. Alt det viktigaste om bilen er nemnt, og sjølvsagt finst det hundrevis av andre historier som burde ha vore nevnt her, men det er ikkje plass når artikkelen er på berre to sider. I 313-samanheng er alt det viktige med: Opphavet, tilbakekomsten, samansetninga og Fantonald-bilen. Kvifor skal ein då presse inn noko om Don Rosa berre for å ha nevnt Don Rosa i denne samanhengen òg?
Ja, Et gjenoppstått vrak er ei historie om 313. Men er det ei viktig historie i 313-samanheng? Det er spørsmålet du må stille deg, og forhåpentlegvis vil du som meg kome fram til at svaret er nei. Ikkje skjønner eg kvifor du kaller historia klassiker heller.
Stormogulen skreiv:
Er det noen som vet når den norske boken kommer i butikkene?
Måndag.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 27.08.2006, 12:01 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
27.08.2006, 11:59

Noen som vet om DP 313 tilsvarer Kalle Anka Pocket 327?
I såfall vil den inneholde en gammel Scarpa-historie som ikke fins på norsk fra før. (Hurra!)
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
27.08.2006, 12:45

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.