Andeby Online > Diskusjonsforum > Don Rosa går langt over streken ?
Gå tilbake til forumoversikta ...

[IMG=http://carlbarks.idi.ntnu.no/StealingDon1.jpg]
Hva mener alle Dere andre om Don sine stadige raseringer av kjente og kjære Barks motiver. Rasering eller høyverdig //selvstendig// //kunst// . Jeg vet at dettte også er en såkalt FAN tegning, men i mine øyne er det langt fra noen unnskyldning for å stadig vekk åle seg inn på det jeg ihvertfall anser som Barks territorium.
Liker du dette, kjøp den da vel
http://cgi.liveauctions.ebay.com/44443-Don-Rosa-Original-Art-Cover-No-Publisher-200_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ28266QQihZ007QQitemZ170010646518QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 02.08.2006, 14:12 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
02.08.2006, 14:07

Flaut må eg spørja kva Barks-motiv denne teikninga er henta frå ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.08.2006, 14:54

MikroMidas skreiv:
Rasering eller høyverdig //selvstendig// //kunst// .
Ingen av delane. Ei ganske uskuldig teikning, Mikro. Skjønner ikkje kva det er å hissa seg opp over.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
02.08.2006, 14:58

Sølve skreiv:
MikroMidas skreiv:
Ingen av delane. Ei ganske uskuldig teikning, Mikro. Skjønner ikkje kva det er å hissa seg opp over.
Hisser meg da ikke opp
men det å gang etter gang etter gang etter gang se Don snike seg inn på Barks på en måte du ikke ser noen andre tegnere/manusforfattere gjøre begynner å irritere meg. Klarer ikke Don å stå på egne ben snart, MÅ han hele tiden gjøre noe for å sette seg selv inn i samme //ramme// som Barks. For meg handler dette om respekt for mesteren over alle mestere, og det burde Don vise på andre måter enn å **trampe** inn i hver eneste tegning som kom fra mesterens hånd. Mener også å huske at Barks flere ganger ymtet frempå om at han ikke var sååå begeistret for dette, men siden Barks ikke er blant oss lenger er det vanskelig å vite hva han ville ment hvis han hadde sett dette.
Olaf Solstrand skreiv
Flaut må eg spørja kva Barks-motiv denne teikninga er henta frå ...
Finnes ikke flaue spørsmål, kun svar
Men her er originalen.
http://coa.inducks.org/story.php/x/W+WDC+108-00//
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 02.08.2006, 15:10 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
02.08.2006, 15:03

MikroMidas skreiv:
Hisser meg da ikke opp :) men det å gang etter gang etter gang etter gang se Don snike seg inn på Barks på en måte du ikke ser noen andre tegnere/manusforfattere gjøre begynner å irritere meg.
Du har ikke lest HOF 13 altså? Er det noen som etteraper andre så er det Daan Jippes. Kan ikke huske at han har blitt kritisert for det...
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
02.08.2006, 15:18

Av de objekt som Heritage Auctions har ute nu från Bruce Hamiltons dödsbo är bland annat Floyd Gottfredson-stripparna helt fantastiska. Och Barks försida till Uncle Scrooge#39 (Skrue gör $-tecken med röksignaler) och alternativförsidan till WDC96. WOW. Vad gäller Rosa var jag dock mest fascinerad av detta:
http://cgi.liveauctions.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170010646503
Alla originalsidorna till Last Sled to Dawson inbundna!
Sigvald skreiv:
Er det noen som etteraper andre så er det Daan Jippes. Kan ikke huske at han har blitt kritisert for det...
Jippes kan teckna! Han tecknar upp Barks gamla skisser i Barks stil, försidor till Mickey Mouse i Gottfredsons stil och egna serier i... sin egen stil. Jag läser gärna Don Rosa men t.o.m. jag kan bli lite trött på denna Barks-fixering. Mannen är, eller åtminstone var, en så skicklig berättare och underhållare att det känns som slöseri med talang att haka upp sig på Barks på det viset som han gör - om och om och om igen.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
Innlegget blei sist redigert 02.08.2006, 15:45 av germund
germund
34 år, Sverige
02.08.2006, 15:42

germund skreiv:
Mannen är, eller åtminstone var, en så skicklig berättare och underhållare att det känns som slöseri med talang att haka upp sig på Barks på det viset som han gör - om och om och om igen.
På Ebay står det at den aktuelle tegningen er fra 1994. Synes nok at det er å dra det litt vel langt å kritisere Don Rosa nå for noe han gjorde for 12 år siden.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
02.08.2006, 15:51

Jag tror inte det är denna specifika teckning MikroMidas reagerar på utan att Rosa utnyttjar Barks för egen vinning (rätta mig om jag har fel, MikroMidas). Mig gör det egentligen ingenting om jag inte känt att Rosa hade varit intressantare att läsa om han inte alltid placerat sig själv i skuggan av Barks. Han är som en 5-åring som inte vill släppa stöd-hjulen på cykeln när han lär sig cykla, trots att han egentligen kan.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
Innlegget blei sist redigert 02.08.2006, 16:46 av germund
germund
34 år, Sverige
02.08.2006, 16:42

germund skreiv:
Jippes kan teckna! Han tecknar upp Barks gamla skisser i Barks stil,
Mener du virkelig dette ?
Selv har jeg aldri forstått hvorfor Jippes har fått slippe til i Hall of Fame serien, eller for den sags skyld fått rentegne Barks-skisser og lignende.
Synes tegningene hans mangler totalt forståelse av perspektiv og størelsesforhold, og jeg klarer nesten ikke å lese historiene han har tegnet på grunn av tegnestilen hans, altfor likt den samme stilen som infiserte Donaldbladene på søtti-tallet.
Og synes ikke at det er noen som helst likheter mellom stilen til Jippes og Barks, Don Rosa derimot klarer dette veldig fint, spesielt på mennesker, og nå har han utviklet sin egen tegnestil på endene.
- Natteravn
Natteravn
29 år, Ringerike
02.08.2006, 20:52

På grund af ferie kan jeg ikke slå det op nu, men jeg mener at ovenstående tegning er gengivet i HoF-DR2, og at Rosa har en forklaring på, hvorfor han har imiteret Barks motiv med ænderne og Gottfredsons mus.
Iøvrigt håber jeg, at såvel Rosa som Jippes bliver udgivet komplet i HoF. De er begge dygtige tegnere, hver på deres måde.
for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.
Benadikt
49 år, Færøyene
02.08.2006, 21:28

Natteravn skreiv:
germund skreiv:
Selv har jeg aldri forstått hvorfor Jippes har fått slippe til i Hall of Fame serien, eller for den sags skyld fått rentegne Barks-skisser og lignende.
Synes tegningene hans mangler totalt forståelse av perspektiv og størelsesforhold, og jeg klarer nesten ikke å lese historiene han har tegnet på grunn av tegnestilen hans, altfor likt den samme stilen som infiserte Donaldbladene på søtti-tallet.
Og synes ikke at det er noen som helst likheter mellom stilen til Jippes og Barks, Don Rosa derimot klarer dette veldig fint, spesielt på mennesker, og nå har han utviklet sin egen tegnestil på endene.
Mener du at Rosas gamle tegninger mindede mere om Barks's, end Jippes's gør? Har altid haft den modsatte opfattelse. Hver gang jeg ser en Jippes tegning, tænker jeg Barks. Han er den tegner, som efter min mening når Barks nærmest.
Rosa plagierede i starten Barks direkte, så vil ikke tælle disse tegninger med, men resten han har lavet, synes jeg SLET ikke minder om Barks's stil. Måske det bare er mig, men sådan har jeg altid haft det.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
02.08.2006, 21:46

Sigvald skreiv:
På Ebay står det at den aktuelle tegningen er fra 1994. Synes nok at det er å dra det litt vel langt å kritisere Don Rosa nå for noe han gjorde for 12 år siden.
Hvor går grensen for hvor langt tilbake i tid en kan kritisere noe angående Don
Hvis det årstallet du nevner stemmer så blir jeg faktisk ennå mere skuffet over Don. Disse i mine øyne idiotiske tegningene hans trodde jeg var noe nymotens tøv som han startet med etter milleniumskiftet. Hvis dette er en såpass gammel tendens fra Don sin side så burde jeg kanskje revurdere min oppfatning av den Don rosa jeg engang i tiden likte svært godt. Hvis årstallet 1994 stemmer så kunne ihvertfall jeg tenkt meg Barks sin reaksjon på dette verket og alle andre verk i samme serie.
Benadikt skreiv:
På grund af ferie kan jeg ikke slå det op nu, men jeg mener at ovenstående tegning er gengivet i HoF-DR2, og at Rosa har en forklaring på, hvorfor han har imiteret Barks motiv med ænderne og Gottfredsons mus.
Klart det finnes en forklaring fra Don sin side på hvorfor han tillater seg å gjøre slikt, men den skal være **veldig** bra før jeg kan godta en forklaring på slikt misbruk av mesteren sine nydelige og for folk flest klassiske covere.
MikroMidas
45 år, Trondheim
02.08.2006, 23:58

Hadde Daan Jippes vært standup-komiker, ville han vært en glitrende god imitator. Han kan etterligne hva som helst. Det mest interessante med hans nytegnede Barks-historier er at stilen er ikke HELT lik Barks, men heller slik jeg forestiller meg at CBs strek ville ha utviklet seg hvis han hadde fortsatt å tegne etter 1967. Det skulle ikke forundre meg om dette er tilsiktet fra Jippes' side (står det noe om dette i HOF-boka?).
Når det gjelder Don Rosa, så kan han i grunnen gjøre som han vil for meg. En del av hans Barks-inspirerte "historiske" stoff har gitt meg mye glede, fordi han har gjort Andeby-universet mer detaljert og logisk - mer kjøtt på beina, så og si. Hvis det hadde vært sånn at Don hadde tjent masse penger på å bruke Barks-stoff, ville dette selvsagt vært veldig, veldig galt - selv om enkelte sikkert ville ha hevdet at det "teknisk sett" ikke var ulovlig. Men det gjør han jo ikke. Jeg tror han drives av en oppriktig kjærlighet til stoffet, og da er det i grunne greit. Selv om jeg nok må si meg litt enig med MikroMidas og gjermund. Det blir en smule patetisk at han ikke lenger ser ut til å kunne produsere NOE bra uten å støtte seg på onkel Carls tegnebrett.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
03.08.2006, 00:20

For min del kan nå Don Rosa gjøre hva han vil så lenge han kan stå for det.
At han kopierer Barks-forsider på bestilling for å tjene noen dollar, så gjerne for meg.
Hadde jeg kunnet tegnet slik, hadde jeg ikke gjort annet enn å sitte på toalettet med en pizzaovn ved siden av og tegnet hele dagen.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
03.08.2006, 00:40

For min del er det noe som kræsjer når en Gottfredson-Mikke fra rundt 1938 plasseres sammen med en Barks-Donald cirka 1949 og en Rosa-Skrue anno 1994. Men så har jeg da heller aldri vært noen stor fan av postmodernistisk retro-ironi.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Karamell
40 år, Oslo
03.08.2006, 01:49

Sølve skreiv:
MikroMidas skreiv:
Einig. Er då absolutt ingenting å irritere seg over. Alle kunstnere låner frå sine forbilder.
Natteravn skreiv:
germund skreiv:
Uforståelig for meg at noko faktisk kan meine noko slikt, men ok. Smaken er som baken, osv. Dei som reinteikna Barks-skisser før Jippes seinere teikna nye versjoner (Bl.a. Tony Strobl og Kay Wright) er då mykje større representanter for den kjipe søttitals-stilen. Og det du seier om mangel av forståelse av perspektiv osv, er jo i mine auge berre - unnskyld uttrykket - pisspreik.
Og synes ikke at det er noen som helst likheter mellom stilen til Jippes og Barks
,
Ingen teikner vel mer likt Barks enn Jippes, er jo nettopp derfor det er han som nyteikner Barks-skissene.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
03.08.2006, 01:55

Er i grunnen einig med Natteravn, eg. Kall det gjerne pisspreik, men Jippes har aldri vist seg som nokon stor teiknar. Riktige proporsjonar og perspektiv har han, som Natterav skriv, heller liten forståelse for. Mi gissing er likevel at han (diverre) legger lite vekt på dette når han teikner sine eigne historier. Hans Donald-historier frå 70-talet viser ei heilt anna side av han. Om han har vorte ein dårlegare teiknar sidan då, eller om han berre har vorte slappare, er vanskeleg å seia.
Han gjer ein OK jobb med å teikna etter Barks sine skisser, men streken hans er framleis alt for ujamn etter min smak. At ruter teikna av Jippes har fått plass midt inne i ei Barks-historie i CBSV er etter mi meining ei langt større fornærming mot Barks enn Rosa si uskuldige framsideteikning.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Innlegget blei sist redigert 03.08.2006, 14:47 av Sølve
Sølve
18 år, Ullensvang
03.08.2006, 14:46

Jeg er enig i at Jippes kanskje er den tegneren som ligger nærmest Barks' stil. Det kan iblant virke som om han har memorert alle Barks' fakter og gester, og bruker dem i sine egne serier. Men likevel syns jeg ikke han klarer å fange Barks' **ånd** (om jeg kan bruke et så svevende begrep). Det blir litt som en datamaskin som er matet med Barks' samlede verker, og som deretter selv blir satt til å produsere nye serier. Resultatet blir umiskjennelig "barksistisk", men det vil likevel være noe som mangler. (Men ikke ta datamaskin-analogien for bokstavelig, nå da.)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 04.08.2006, 09:33 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
04.08.2006, 08:44

Skjønner meget godt hva du mener Karamell, uten å måtte tenke på eller med
datamaskiner. Jeg er forøvrig helt enig med deg, Germund og de mange andre velbalanserte innleggene vi har fått hittil i denne tråden.
Men kan **noen** **™** fortelle meg hvorfor denne tråden er blitt **sabotert** over til en tråd som omhandler Daan Jippes. Stort sett uansett hva vi starter med så kommer Don Rosa inn i bildet, starter vi med kanskje for noen en litt negativ vinkling på Don så kan du være ganske sikker på at noen, eller en eller annen saboterer inn noe helt annet. Akkurat slik som i dette tilfellet.
Derfor dropper vi Jippes her og nå, og jeg siterer meg selv.
Hva mener alle Dere andre om Don sine stadige raseringer av kjente og kjære Barks motiver. Rasering eller høyverdig //selvstendig// //kunst// .
Kjør debatt, spor den gjerne litt av, men ikke kom trekkende med **alt** annet.
MikroMidas
45 år, Trondheim
04.08.2006, 09:25

Nå må dere snart slutte å kritisere Don Rosa. Hver eneste dag logger jeg meg på AO. Og hver bidige gang finner jeg drittslenging om Don Rosa, dagens Donald tegner NR. 1 !
Innlegget blei sist redigert 04.08.2006, 13:28 av Duckern
Duckern
16 år, Karmøy
04.08.2006, 13:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.