Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Artige detaljer

Andeby Online > Diskusjonsforum > Artige detaljer

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

whitesand skreiv:

Innbiller meg at jeg har sett en hemmelig agent i Donald Duck som het
Q ki kano.....Dette må vel ha vært i 1990-91 eller noe sånt.

Det er ikke mulig :-) men er det likevel det så vil jeg gjerne vite hvilket nummer det er snakk om her.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 07.04.2006, 08:34 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

07.04.2006, 08:15

MikroMidas skreiv:

Savner Kjell T.Ring jeg, noen andre ??

Snakk om å få ønsket sitt oppfyllt. Nå i # 15 er han til stede i historien ""DD-Påskeegget" under navnet Kjell T. Ringen.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

09.04.2006, 00:20

Kanskje slektningen S.Mul.T.Ringen også dukker opp :-)

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

09.04.2006, 00:26

Apropos artige detaljar i DD&Co 15 ... Eg digger mannen heilt til venstre på side 4 (første rute).

Samt Donalds utsagn i same blad: «Vinteren skal være kald og mørk. Ellers ville den hett sommer, og vi hadde dratt på stranda.» (side 40).

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

09.04.2006, 00:31

whitesand skreiv:

Innbiller meg at jeg har sett en hemmelig agent i Donald Duck som het
Q ki kano.....Dette må vel ha vært i 1990-91 eller noe sånt.

Hehe. Eg håpar verkeleg det ikkje er innbildning:-)

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

09.04.2006, 19:28

MikroMidas skreiv:

Savner Kjell T.Ring jeg, noen andre ??

Han var også i Donald Pocket 106, hvor han var den skurkaktige (!!!) eieren av firmaet "Kjell T. Ring-tyggegummi".

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

09.04.2006, 21:45

Er det bare meg, eller er det alltid en mann med hestehale i Kari Korhonens historier?
I nyeste DD (nr 16) "Værprofeten", er det nók én mann som har det :-)

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 13.04.2006, 23:50 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
16 år, Larvik

13.04.2006, 22:36

I følge siste nummer av Uncle $crooge finnes det nå en TV-serie som heter CSI:Duckburg. Tenkte bare jeg skulle nevne det.

Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.

Innlegget blei sist redigert 20.07.2006, 21:38 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

20.07.2006, 21:37

I historien "Hakkespettene - Katastrofer i kø" av Carl Barks og Daan Jippes står Carl Barks og kaster råtne egg på Skrue (første stripe, historiens side 5, eller HOF 13 side 135. Det er jo nødt til å være han, med den karakteriserende nesen, brillene og høreapparatet med ledning fra øret og ned til brystlomma! En detalj som mange sikkert har fått med seg?

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

01.08.2006, 21:37

Jonas Larsen skreiv:

Er det bare meg, eller er det alltid en mann med hestehale i Kari Korhonens historier?
I nyeste DD (nr 16) "Værprofeten", er det nók én mann som har det :-)

Sikkert riktigt...
Er der nogen som har set at der altid er snegle integnede i Rogriques historier?

-Kom Mir, Beni Hasan, El Fant and Aswan
-Tell benny that it is a crocodile that I want!

The Crocodile Collector, Don Rosa

andeJohan
17 år, Danmark

02.08.2006, 11:56

Hallgeir skreiv:

I historien "Hakkespettene - Katastrofer i kø" av Carl Barks og Daan Jippes står Carl Barks og kaster råtne egg på Skrue (første stripe, historiens side 5, eller HOF 13 side 135. Det er jo nødt til å være han, med den karakteriserende nesen, brillene og høreapparatet med ledning fra øret og ned til brystlomma! En detalj som mange sikkert har fått med seg?

[IMG=http://duckman.pettho.com/jippes.jpg]
Kilde: HOF 13, side 135, rute 1.
© DISNEY

Her er et scan så kan folk selv gjøre seg opp en mening om dette.

Forøvrig tror jeg det er feil å tale om "første stripe" her. Det normale når man snakker om magasin-format som her, er å tale om "første rute". I DDF(r)appet synes i hvert fall side/rute å være standardnotasjon i slike sammenhenger.

I INDUCKS brukes da også ordet "tier" i stedet for strips. Striper assosieres med avisstriper som gjerne er ganske annerledes i sin oppbygning og funksjon enn magasin-formatet som i langt større grad er fokusert på hele sider og hele serier.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 04.08.2006, 14:47 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

02.08.2006, 15:12

Rute og stripe er da begge korrekte ord å bruke i tegneserieterminologi? De betyr bare forskjellige ting. Normalt vil vel "første rute" være det første bildet i "første stripe"? I så fall har både Hallgeir og Sigvald rett, hver på sin måte (med forbehold om at det aktuelle bildet faktisk **er** første rute, da...).

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 02.08.2006, 22:40 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

02.08.2006, 21:56

Karamell skreiv:

Rute og stripe er da begge korrekte ord å bruke i tegneserieterminologi? De betyr bare forskjellige ting. Normalt vil vel "første rute" være det første bildet i "første stripe"? I så fall har både Hallgeir og Sigvald rett, hver på sin måte (med forbehold om at det aktuelle bildet faktisk **er** første rute, da...).

Det er bare en rute i øveste tier på den aktuelle siden.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

02.08.2006, 22:56

Ja vel, da besto første stripe bare av én rute, da.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Karamell
40 år, Oslo

03.08.2006, 01:38

Jeg la óg merke til denne detaljen og begynte da å tenke litt: Begynte Barks å ta mer avstand fra Skrue mot slutten av sin karriere? I disse siste historiene til Barks blir han jo framstilt som en kald forretningsmann og intet annet, og når han i tillegg tegner seg selv som opprører mot han, skulle man jo nesten tro at han, etter et langt venneforhold begynte å ta avstand fra Skrue. Noen som tenkte samme tanke?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

04.08.2006, 14:08

ANDonym skreiv:

Jeg la óg merke til denne detaljen og begynte da å tenke litt: Begynte Barks å ta mer avstand fra Skrue mot slutten av sin karriere? I disse siste historiene til Barks blir han jo framstilt som en kald forretningsmann og intet annet, og når han i tillegg tegner seg selv som opprører mot han, skulle man jo nesten tro at han, etter et langt venneforhold begynte å ta avstand fra Skrue. Noen som tenkte samme tanke?

Hvor vidt dette er et selvportrett er vel opp til øyet som ser. Det er jo Daan Jippes som har tegnet dette. Skissen til denne ruten ser slik ut:
[IMG=http://duckman.pettho.com/ill1.gif]
[IMG=http://duckman.pettho.com/ill2.gif]
Kilde: CBL, boks 6, bok 1, side 221.
© DISNEY

Jeg lar det være opp til den enkele selv å vurdere om Barks her faktisk har posisjonert seg som det Ole, Dole og Doffen omtaler som "mob". Kanskje er det bare Jippes som har dratt ting litt langt? Eller kanskje det hele bare er en morsom gag fra Barks' side?

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 04.08.2006, 14:47 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

04.08.2006, 14:41

Men ANDonym har et poeng. Barks' Hakkespett-historier fremstiller Skrue mye mindre sympatisk. Den hensynsløse entrepenøren vi møter her er egentlig en helt annen person enn den hederlige handelsmannen fra for eksempel "Micro-Ducks from Outer Space". Nå kan man si at dette er ikke noe nytt. Barks var alltid flink til å vise at endene er komplekse personligheter med både gode og dårlige sider, men likevel ... Tok han litt avstand fra Skrue på slutten? Var han redd for at han hadde skapt et monster? Eller var det sånn at han rett og slett brukte Skrue som skurk i sine miljøvern-historier fordi det var det enkleste.

Innlegget blei sist redigert 04.08.2006, 15:11 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

04.08.2006, 15:08

Jeg har aldri helt forstått meg på hvem Barks egentlig var, og Blums artikler i CBSV har hittil bare gjort meg mer forvirret. Allikevel synes jeg det virker som Barks hadde en god evne til å kunne se at det ofte er flere sider ved samme sak, noe som gjenspeiles i bl.a. de komplekse personlighetene han utviklet og skapte. Jeg tror ikke han skapte personligheter han bare likte, evt. mislikte, de var stort sett for komplekse til det. Jeg ser derfor ikke noen motsetning i at Skrue kunne oppfattes som en sympatisk forretningsmann fra et synspunkt, og som en hensynsløs entreprenør fra et annet. Det er jo faktisk slik virkeligheten er. Og noe av det jeg synes er genialt ved Barks er hans evne til å bruke endene til å kommentere sider ved virkeligheten. Det har jo også skjedd at nevøene har reddet Skrue moralsk sett flere ganger. Så jeg tror at Skrue var den figuren som var best egnet som skurk i miljøvernhistorier, enkelt og greit. Det var jo aldri noe problem for Barks å kritisere personlighetstrekk han mislikte, om det var hos Donald, Skrue eller andre.

Kent
23 år, Sandnes

04.08.2006, 16:21

Jeg har faktisk funnet noe som Carl Barks selv har sagt om hvorfor han gjorde onkel Skrue så slem i Hakkespett-historiene:

Analyzing all the things you fans have written and said I’ve concluded that you all liked him best when he was the menace in the duck stories. When he became the hero, with his own book, I had to be careful how bad I made him.

(Michael Barrier: Carl Barks and the Art of the Comic Book)

Det kan altså se ut som om Barks følte at han måtte tone ned onkel Skrues dårlige sider i Uncle Scrooge-bladet. Men når Skrue ikke lenger var hovedperson, kunne han bli mer ondskapsfull.

Nils Petter
61 år, Moss

04.08.2006, 20:04

Nils Petter skreiv:

Jeg har faktisk funnet noe som Carl Barks selv har sagt om hvorfor han gjorde onkel Skrue så slem i Hakkespett-historiene:

Analyzing all the things you fans have written and said I’ve concluded that you all liked him best when he was the menace in the duck stories. When he became the hero, with his own book, I had to be careful how bad I made him.

(Michael Barrier: Carl Barks and the Art of the Comic Book)

Det kan altså se ut som om Barks følte at han måtte tone ned onkel Skrues dårlige sider i Uncle Scrooge-bladet. Men når Skrue ikke lenger var hovedperson, kunne han bli mer ondskapsfull.

Problemet jeg har når jeg leser de Hakkespett-historiene, er at Skrue er så fullstendig distansert i fra guttene. De har jo (selv om det ikke er til de grader kontinuitet i Barks historier) tross alt hjulpet han utallige ganger.
Skrue fremstår jo som en kaldblodig pengegrisk kyniker uten skrupler. Det eneste som mangler i de historiene er lik han kan tråkke over.
Derfor har jeg aldri likt de historiene, selv om det aldri så mye var Barks som sto for manus.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

04.08.2006, 21:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4, 5

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.