Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

KRÆSJ! BANG! BOM!

Andeby Online > Diskusjonsforum > KRÆSJ! BANG! BOM!

Gå tilbake til forumoversikta ...

Lydmalende ord; onomatopoetika; ord som gjengir lyder: Tegneserier er fulle av dem (jf. hviske-tiske-tråden). Ofte er de ganske standardiserte, slik som SMOKK! SVUPP! KLASK! osv. Men iblant slår oversetterne til med noen originale og fantasifulle innovasjoner (se f.eks. denne brukerens signatur, med noen av mine egne favoritt-Disney-onomatopoetika gjennom tidene). Har AOL-brukerne andre interessante eksempler?

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com

Innlegget blei sist redigert 07.07.2006, 16:25 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

02.07.2006, 00:30

**ZATT!** (slik lyder det når et romvesen brenner av deg baken med laser)

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

02.07.2006, 00:39

Riktignok ikke en Disney-serie, men jeg lo godt av en Pondus-stripe hvor lyden av Påsan som raskt tømte et glass vann (som Pondus hadde vasket sokken sin i, men det er ikke poenget) var "Bøtt". Øverli er god på sånt.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

02.07.2006, 01:40

"Glorp"? Lyden av diverse ting som kommer i kontakt med Skrueløs:-)

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

02.07.2006, 23:30

Ja der har vi en virkelig klassiker.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

02.07.2006, 23:51

"Gulp" : Langbein

Mickey
18 år, Horten

03.07.2006, 15:37

Jeg tror mitt favorittlydord sto i M en gang (den fyren er jo et geni på sånne!). Det var lyden av vann som tømmes ut av en kanne (type blomster-), og den lød: dok-dok-dok :)

Også i Pondus er det en del veldig gode. Mens Donaldhistorier sjelden får meg til å legge merke til onomatopoetikonene (var det rett stavet??)!!

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

03.07.2006, 16:42

"WAKABOOOOOM" Stor eksplosjon:-P

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

04.07.2006, 11:42

Når du klemmer på eit troll, lager det ein lyd som minner mistenkeleg om verdas beste TV-kanal:
http://www.pvponline.com/archive.php3?archive=20060523

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

04.07.2006, 21:34

Lydeffektenes ubestridte mester er MADs Don Martin. Min favoritt er Wonder Woman som tar av seg BHen: **snapPLOOBADOOF.**

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Innlegget blei sist redigert 04.07.2006, 23:13 av Nils Petter

Nils Petter
61 år, Moss

04.07.2006, 23:11

Hehe:-D Ser det for meg;-)

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

05.07.2006, 12:20

Når en japaneser spiser ramen, hører du ofte gatsu gatsu. Uvisst av hvilken grunn.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
39 år, Giske

05.07.2006, 22:47

Synes det var en bra lyd-ord i Bily, der Billy åpner en sjokolade, og det står "pakkopp" over sjokoladen idet han river papiret åpent....

"Barometeret faller, Onkel Donald"
"Så spikre det opp igjen, jeg kan ikke gjøre alt her ombord"

whitesand
39 år, Kristiansund

06.07.2006, 00:09

Fleire har med rette nemt Pondus i denne tråden, og eg husker ei stripe der Jokke får juling av ei dame og lydorda er "smokk og smerte". Meget bra...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
22 år, Rana

06.07.2006, 00:36

Held på å lese gjennom Sluggy Freelance no, og snubla over denne:
http://www.sluggy.com/daily.php?date=040807

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

07.07.2006, 18:53

Hvis spørsmålet var hva som er gode onomatopoetika, må en jo selvsagt skille mellom de som virkelig er gode til det de skal gjøre (altså gjengi en lyd på en mest mulig realistisk måte) og dem som er morsomme. "Hasselhoff" er jo da forferdelig dårlig i første kategori, og ganske bra i andre kategori. "Kykkeliky" var kanskje morsomt de første gangene det ble brukt, men er i dag så oppbrukt at jeg synes det er ganske dårlig i begge kategorier. Likevel bruker vi det i mangelen på noe bedre. Og ganske mange onomatopoetika er bare samme lyd som verbet. For eksempel når hesten vrinsker, blir det vanligvis ordet "vrinsk", som i alle fall er dårlig i begge kategorier. Men hva kunne vi ellers skrevet? "Hmmmmmpgpfpfpgpdfpghghpgh"? Problemet er jo at folk skal skjønne hvilke lyder ordene symboliserer, så å introdusere helt nye lyder er ikke helt uproblematisk dersom det ikke går veldig tydelig fram hva som skjer.

www.kelpie.no/tommy - Bloggen min!

Tommy
24 år, Odda

07.07.2006, 19:15

Føler for å trekke fram sjette rute av denne sida:
http://www.nettserier.no/arildheavy/1152309600/
LÅSELYD!

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

08.07.2006, 00:06

Finalen? Er det Donald-VM allereie?
</sarkasme>

Innlegget blei sist redigert 09.07.2006, 23:14 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

09.07.2006, 23:13

Hehe

Bernie
35 år, Bergen

09.07.2006, 23:56

vet det var OT, men var bare så sur etter kampen at jeg gjorde en del dumme ting;-) skal slette innlegget:-)

Ted
16 år, Bergen

10.07.2006, 12:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.