Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald Duck & Co 27/2006
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Nok et nummer av Donald er ute i bladhyllene og skal omtales! Denne uken får vi se Skrue gi fra seg tittelen som verdens rikeste mann, mens Donald er passasjer på en rakett i stedet for en sjimpanse, og Minni og Klaus får problemer på vei til spøkelsesbyen Fortapelsen.
http://www.andebyonline.com/index.php?area=art&id=546
(omtale av Sigurd Nybo)
--------------------
Kva synest du om bladet? Ta diskusjonen om Donald Duck & Co 27/2006 her!
(Denne diskusjonstråden er oppretta heilautomatisk av eit script i Andeby Onlines omtalesystem.)
Tommy
25 år, Odda
03.07.2006, 14:05

"Veien til Fortapelsen" verka som om det var den fyrste historia i ein serie. Kanskje får me sjå fleire historier med Minni og Klaus i hovudrolla framover? Det kan verta bra, spesielt viss Byron Erickson og Ferioli skal skriva og teikna historiene.
"Arvtakeren" var jo ein ny vri på eit av poenga i "En helt spesiell liten ting", der Skrue får Magica til å stela Gulbrand Gråstein sin mynt nr. 1, fordi han ei stund er den rikaste i verda.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
03.07.2006, 16:16

Sølve skreiv:
"Veien til Fortapelsen" verka som om det var den fyrste historia i ein serie. Kanskje får me sjå fleire historier med Minni og Klaus i hovudrolla framover? Det kan verta bra, spesielt viss Byron Erickson og Ferioli skal skriva og teikna historiene
Kan ikke si jeg fikk noe inntrykk av at det skulle kommer flere historier?
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
04.07.2006, 11:47

Ikkje ein gong av Mikke sin siste replikk: "Du store min! Dette likner da virkelig begynnelsen på et vakkert vennskap?"
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
04.07.2006, 14:00

Historia hadde vel ein kode som byrja på D/D? Ettersom både forfattaren og teiknaren er erfarne folk, vil eg tippe at dette tyder at det er eit forsøk på å utvikle figurane i ei ny retning. Ei anna historie som eg synest at minner litt om denne, og som òg hadde D/D-kode, er «Med slike venner ...», som stod i DD 9/03.
Direkte fortsetjing veit eg ikkje om vi får, men det er tydeleg at Egmont for tida liker å prøve ut kva retningar dei kan utvide personlegdomane til venene til Mikke i.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.07.2006, 14:34

Byron Erickson er visstnok i gang med et større prosjekt for å revitalisere Mikke. Mikke er jo Ericksons favorittfigur, og da er det kanskje ikke så rart han ønsker å få hentet figuren ut av den blindveien Mikke har befunnet seg på en stund. Jeg tror jeg leste dette i HoF Drageherrenes Rike, så jeg vet ikke mer enn dette. Kanskje det er noen litt mer velinformerte som kan fortelle mer? I hvertfall følger jeg spent med videre på Ericksons Mikkehistorier.
Kent
23 år, Sandnes
04.07.2006, 15:30

Tommy skreiv:
Alle Byron Ericksons historier er vanligvis D/D.
Nei, det stemmer ikkje. Han har i COA 23 D-historier og 18 D/D-historier (pluss to D/E og to D/N). Historia frå nummer 27 er rettnok ikkje med der enno, så det blir vel 19 D/D totalt, men hugs at heile tolv av desse er World of the Dragonlords. Ser vi bort frå Dragonlords er det sju D/D-historier og 23 D-historier.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 04.07.2006, 15:30 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.07.2006, 15:30

Kent skreiv:
Byron Erickson er visstnok i gang med et større prosjekt for å revitalisere Mikke. Mikke er jo Ericksons favorittfigur, og da er det kanskje ikke så rart han ønsker å få hentet figuren ut av den blindveien Mikke har befunnet seg på en stund. Jeg tror jeg leste dette i HoF Drageherrenes Rike, så jeg vet ikke mer enn dette. Kanskje det er noen litt mer velinformerte som kan fortelle mer? I hvertfall følger jeg spent med videre på Ericksons Mikkehistorier.
Dette var en prosess som begynte midt på 90-tallet, da Erickson bestemte seg for å gjøre Mikke-karakteren spennende igjen. Så dette prosjektet begynte altså for over ti år siden, og alle historiene Egmont lager med Mikke i dag følger vel Byrons mal for hvordan Mikke skal oppføre seg.
Tommy
25 år, Odda
04.07.2006, 15:35

Tommy skreiv:
Dette var en prosess som begynte midt på 90-tallet, da Erickson bestemte seg for å gjøre Mikke-karakteren spennende igjen. Så dette prosjektet begynte altså for over ti år siden, og alle historiene Egmont lager med Mikke i dag følger vel Byrons mal for hvordan Mikke skal oppføre seg.
Kan du si noe om hvordan Ericksons mal "ser ut"? Jeg tror jeg begynte for sent å skille mellom Byrons Mikke og den klassiske Mikke, så jeg kunne trengt litt drahjelp.
Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Nei, det stemmer ikkje. Han har i COA 23 D-historier og 18 D/D-historier (pluss to D/E og to D/N). Historia frå nummer 27 er rettnok ikkje med der enno, så det blir vel 19 D/D totalt, men hugs at heile tolv av desse er World of the Dragonlords. Ser vi bort frå Dragonlords er det sju D/D-historier og 23 D-historier.
Hva betyr D, D/D, D/E og D/N og hva er forskjellen?
Kent
23 år, Sandnes
04.07.2006, 19:32

D-en står for Danmark, og betyr at historia er laga av Egmont. (til motsetning starter alle historier frå det nederlandske forlaget med H, dei italienske med I, Gemstone-historiene med GEM, Western-historiene med W, dei brasilianske historiene med B, og så bortetter, og så bortetter).
Når ein bokstav blir lagt til som bokstav bak skråstrek tyder det at noko er spesielt med den historia.
D/D = Development. Det vil normalt seie at ein av serieskaparane er tidleg i utviklingsfasen, eller det kan tydelegvis tyde at historia er eit viktig ledd i utviklinga av figurane.
D/E = Experimental. Slike historier eksperimenterer gjerne med Disney-historienes form. Det har vore laga D/E-historier der det nesten ikkje brukast ord, der figurane har klart å gå utanfor rutene (rettnok ved bruk av magi) og der hovudpersonen ikkje har vore med i det heile tatt, men at vi har fulgt spora hans gjennom historia.
D/N = Nippon. Laga spesielt for japanske lesarar.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.07.2006, 19:39

Mikke må jo ha en splittet personlighet... Han har en type personlighet hvor han flyr rundt i kortbukse og er med på mye tøys, og en type personlighet hvor han har langbukse og skjorte og er den seriøse detektiven.
Det er såvidt jeg kan huske ingen andre av hovedpersonene som har denne "dobbelte" personligheten (rett meg hvis jeg husker feil).
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
04.07.2006, 19:43

D-en står for Danmark, og betyr at historia er laga av Egmont.
Da jeg var liten trodde jeg D-en stod for Donald!
Takker forøvrig for forklaringene av historiekodene. Interessant. Det var flere jeg ikke visste hva stod for.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
Innlegget blei sist redigert 04.07.2006, 19:48 av Ruben V.
04.07.2006, 19:48

Er glad for måden Erickson udvikler Mickey. Den italienske detektiv-Mickey er kedelig!
Selvom jeg bedst kan lige ande-historier synes jeg faktiskt at Ericksons Mickey- historier er spænende og intressante.
Hvis jeg ikke tar fejl (hvilker jeg sikkert gør) er Ericksons Mickey vel tettere på Gottfredsons...
Jeg opfattede det som om "Veien til Fortapelsen" er begyndelsen på en serie.
Foresten bliver jeg mer og mer imponeret af Ferioli- han tegner virkelig godt efter min mening!
-Kom Mir, Beni Hasan, El Fant and Aswan
-Tell benny that it is a crocodile that I want!
The Crocodile Collector, Don Rosa
andeJohan
17 år, Danmark
05.07.2006, 18:58

D/D = Development. [...] D/E = Experimental. [...] D/N = Nippon.
Interessant. Jeg går ut fra at manga-seriene i "Banzai"-pocketen var D/N-serier, men det kunne være spennende å få vite om andre Nippon- og Experimental-serier tilgjengelige i Norge...
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 05.07.2006, 20:05 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
05.07.2006, 19:55

Her er dei som er oppført i INDUCKS (i tillegg kjem dei som har stått i Donald Duck & Co. den siste tida som ikkje har kome inn i INDUCKS enno)
Donald Duck & Co. 01/02: D/E 2000-003
«En stille dag på stranden» av Jeff Hamill / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 07/02: D/D 2000-014
«Kaféverten» av Michael T. Gilbert / Francisco Rodriguez Peinado
Donald Duck & Co. 23/02: D/D 2000-013
«Skygger» av Noel Van Horn
Donald Duck & Co. 24/02: D/D 2001-001
«Månegull» av Magic Eye Studio / Carlos Mota
Donald Duck & Co. 27/02: D/D 2001-015
«Hunden fra Jammeråsen» av Carl Barks / Daan Jippes
Donald Duck & Co. 30/02: D/D 2001-003
«Sjakkmatt» av Noel Van Horn
Donald Duck & Co. 39/2002: D/D 2001-021
«Gnagerplager» av Daan Jippes
Donald Duck & Co. 42-43/02: D/D 2001-004
«Mynt opp og mynt i mente» av Geoffrey Blum / Carlos Mota
Donald Duck & Co. 45/02: D/E 2001-002
«Fantasiens makt» av John Lustig / Francisco Rodriguez Peinado
Donald Duck & Co. 52/02: D/D 2000-021
«For sikkerhets skyld» av Terry LaBan / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 03/03: D/D 2002-001
«Tungvekter slår til» av Carl Barks / Daan Jippes
Donald Duck & Co. 09/03: D/D 2002-005
«Med slike venner ...» av Byron Erickson / Cèsar Ferioli Pelaez
Donald Duck & Co. 11/03: D/D 2002-011
«Fartsvidunderet» av Magic Eye Studio / Euclides K. Miyaura
Donald Duck & Co. 13/03: D/D 2000-022
«Kjærlighetens makt» av Terry LaBan / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 14/03: D/D 2002-010
«Hjem, kjære hjem» av Noel Van Horn
Donald Duck & Co. 15-16/03: D/D 2002-006
«Tro kopi» av Byron Erickson / Cèsar Ferioli Pelaez
Donald Duck & Co. 20/03: D/D 2002-002
«Gartnerspiren» av Lars Jensen / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 21/03: D/D 2002-016
«Tjære vene!» av Noel Van Horn
Donald Duck & Co. 24/03: D/D 2002-018
«Tåkeøya» av Pat McGreal / Carol McGreal / Cèsar Ferioli Pelaez
Donald Duck & Co. 26/03: D/D 2001-013
«Donald for en dag» av Olaf Solstrand / Maria José Sánchez Núñez
Donald Duck & Co. 30/03: D/D 2002-029
«Snippkjolen» av Terkel Risbjerg / José Maria Manrique
Donald Duck & Co. 35/03: D/D 2002-023
«Søppeldragen» av Carl Barks / Daan Jippes
Donald Duck & Co. 08/04: D/D 2001-012
«En stank av heks» av Geoffrey Blum / Carlos Mota
Donald Duck & Co. 09/04: D/D 2003-024
«Bedre sent enn aldri» av Jens Hansegård / José Massaroli
Donald Duck & Co. 17/04: D/D 2001-010
«Kamp om kundene» av Gary Leach / Carlos Valenti
Donald Duck & Co. 19/04: D/D 2000-018
«Kjøp til du stuper» av John Lustig / Carlos Mota
Donald Duck & Co. 29/04: D/D 2003-014
«Hastverk er lastverk» av Sune Troelstrup / Wanda Gattino
Donald Duck & Co. 33/04: D/E 2000-004
«Ninjaer danser ikke» av Byron Erickson / Marcal Abella Bresco
Donald Duck & Co. 35/04: D/D 2002-009
«Fortsettelse følger» av Olaf Solstrand / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 03/05: D/D 2003-026
«Tvilere og trolldom» av Jens Hansegård / Francisco Rodriguez Peinado
Donald Duck & Co. 08/05: D/D 2003-012
«Donald bryter isen» av Byron Erickson / Vicar
Donald Duck & Co. 15/05: D/D 2004-011
«Svevende tilstander» av Byron Erickson / Cèsar Ferioli Pelaez
Donald Duck & Co. 19/05: D/D 2000-019
«Generalstreiken» av Pat McGreal / Carol McGreal / Romano Scarpa
Donald Duck & Co. 23/05: D/D 2002-028
«Kunstens vei er tornefull» av Gorm Transgaard
Donald Duck & Co. 23/05: D/D 2004-001
«Campingkrumspring» av Per Erik Hedman
Donald Duck & Co. 23/05: D/D 2004-003
«Tv-trøbbel» av Kai Vainiomäki / Arild Midthun
Donald Duck & Co. 39/05: D/D 2001-022
«Teknologisk smaksprøve» av Magic Eye Studio / Carlos Mota
Donald Duck & Co. 46/05: D/D 2003-003
«Beinharde tider» av Daan Jippes / Carl Barks
Donald Duck & Co. 49/05: D/D 2003-043
«Mynt på vandring» av Nils Petter Smeby / Vicar
Donald Duck & Co. 52/05: D/D 2004-026
«Festmåltidet» av Francisco Rodriguez Peinado
Donald Duck & Co. 01/06: D/D 2003-015
«Robotvekkeklokka» av Rune Keller / Carlos Valenti
Donald Duck & Co. 04-05/06: D/D 2004-021
«Det spøker for vennskapet» av Byron Erickson / Cèsar Ferioli Pelaez
Donald Duck & Co. 06/06: D/D 2005-004
«Berømmelsens pris» av Johnny Zeuthen / Maria José Sánchez Núñez
Donald Pocket 282: D/D 2001-006
«Harde tak i pengebingen» av Geoffrey Blum / Massimo Fecchi
Donald Pocket 290: D/D 2003-029
«To er en for mye» av Byron Erickson / Massimo Fecchi
Donald Pocket 297: D/E 2002-001
«Jakten på den forsvunne onkel» av Byron Erickson / Massimo Fecchi
Donald Pocket 299: D/D 2003-017
«Arven» av Andreas Pihl / Mårdøn Smet
Hall of Fame #9: D/D 99001 //til// D/D 99004 //pluss// D/D 2000-001 //til// D/D 2000-008
«Drageherrenes rike» av Byron Erickson og Giorgio Cavazzano
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
05.07.2006, 20:53

Wow! Dette med disse kodene var jeg ikke klar over. Litt synd at ikke egmont selv ikke skriver litt om dette i bladene egentlig. Er jo ytterst få som i det hele tatt vet hva denne lille, gule ruten har å gjøre i bladet.
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
06.07.2006, 00:13

Vart så nysgjerrig på "Veien til fortapelsen" at eg måtte kjøpe siste DD&Co for å sjekke den ut. Grei historie og fin karakterutvikling, men likevel vart eg skuffa. Historia er jo bra, men det er berre det at selve tittelen er så mykje betre. Eg meiner, "Veien til fortapelsen" er jo ein tittel som kan romme så mangt. Eg såg med ein gong for meg ei lang episk historie, reiser til fjerne himmelstrøk på leiting etter..uhm....eit eller anna livsviktig, og masse anna rart. Derfor greide eg ikkje å la vere å bli skuffa over at det berre er ei lita "fjollehistorie" om to uvener som blir vener.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
06.07.2006, 00:33

Har lenge kjent til D-, I-, H- osv. -kodingen, men ikke til "undergrupperinger" som D/N, D/E, D/D osv. Takk til Olaf for opplysning om dette. Legger merke til at det i de fleste tilfeller (iflg INDUCKS) dreier seg om D/ **D** . Jeg går ut fra at dette betyr at det i tilfellene D/ **N** og D/ **E** bare dreier seg om en håndfull serier? Og er det noen som kan forklare **hensikten** med slike undergrupperinger som D/D og D/E?
Tør jeg forresten spørre om det fins liknende "undergrupperinger" innenfor f.eks. mitt hjertebarn I-seriene. Eller innenfor H-, F-, B-, W-, GEM-seriene, osv.? (EDIT: Fortrinnsvis utover hvilken serie de publiseres innenfor, slik som I/TL Topolino Libretti; I/PK Paperinik osv.)
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 06.07.2006, 04:09 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
06.07.2006, 02:50

Eg vil tru at for D/N dreier det seg om vanvittig mange seriar, men ettersom dei er beregna på den japanske marknaden er det sjeldan vi ser dei her i landet.
Hensikten med denne inndelinga er vel at ein skal sjå på historiekoden kva historier som skiljar seg ut på denne måten, slik at dei er lette å skilja frå kvarandre berre ved hjelp av kode.
Andre undergrupperingar er eg usikker på -- men Western-historiene er vel delt inn i undergrupperinger etter kva blad historiene skal trykkjast i? W/WDC for Walt Disney's Comics and Stories, W/US for Uncle Scrooge, osb., osb., osb.?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
06.07.2006, 03:57

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.