Andeby Online > Diskusjonsforum > Er jeg for sentimental?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Hei. Den siste uken har jeg begynt å lese om igjen Don Rosa -historiene jeg har. Her om dagen leste jeg blant annet "En drøm for livet" og "Jakten på tempelridderskatten".
I den førstnevnte begynte jeg å le ved en rekke anledninger, mens i den sistnevnte prøvde noen tårer å presse seg frem ved den endelige slutten.
Er det noen flere som har det slik som dette? Eller er det jeg som er alt for sentimental og lettpåvirkerlig? Man skulle jo tro at det ikke skulle være mulig å nesten få frem tårer ved å lese tegneserier! Jeg må jo være gal eller noe slikt.
Er forøvrig nesten bare i Don Rosa -historiene som jeg kan være nær ved latterkrampe, føle meg rørt eller synes synd på figurene. Ingen andre Donaldhistorier påvirker på samme måte. Hva er det med Don Rosa som får en til å reagere slik? Og attpåtil reagere ganske ulikt flere ganger? Når jeg leste "En drøm for livet" første gang, lo jeg minimalt, mens denne gangen lo jeg mye mer. Den første gangen jeg leste "Jakten på tempelridderskatten" følte jeg ingenting, men det gjorde jeg nå. Første gangen jeg leste "Angreep!!!" hadde jeg så å si konstant latterkrampe hele tiden, nå gjorde jeg ikke det. Don Rosa er jo bare genial, hva er han egentlig laget av?
Ikke "le" over det med "Jakten på tempelridderskatten" da...
TSP
18 år, Stokke
20.06.2006, 21:52

Velkommen i "klubben"!
Jeg gråt som en sil da jeg leste Jakten på Tempelridderskatten, og kan le høyt for meg selv av den samme historien i mange år!
Det er faktisk spessielt av Don Rosa historier, men det selvfølgelig også hendt med mange andre Donald tegnere.
MicMac
17 år, Oslo
20.06.2006, 23:06

Kan selv ikke si jeg gråt som en sil, men det kom så absolutt et bra antall tårer mot slutten av tempelridderskatten-historien. Har også kunnet ledd ekstremt av noen av Rosas andre historier. F.eks. Glem det! (Slutten kan ikke beskrives) og OS går på veggen er geniale.
Dette er etter min mening Rosas //største// egenskap.
Må han lenge leve 
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
20.06.2006, 23:31

Glem det! Ja, virkerlig en perle av dimensjoner! Lo godt av den =D
Håper Don Rosa blir 100 år og aldri blir senil (glemsk) eller svak nok til å tegne som han gjør nå og at han fortsetter å tegne/skrive Donaldhistorier!
Flott å vite at det er flere som meg!
Innlegget blei sist redigert 20.06.2006, 23:33 av TSP
TSP
18 år, Stokke
20.06.2006, 23:33

Ler alltid utrolig mye av "En drøm for livet," finner den utrolig fesltig. Men sitter som regel og småhumrer for meg selv samme hva og hvor jeg leser, bare det er morsomt! I kantina på skolen, togturer, hjemme alene i sofaen, eller pauserommet på jobben. Kan være noe så enkelt som ei avisstripe:-) Er ikke fulgt så ofte tårene triller, men den som har tørre øyne under "Jakten på Tempelridderskatten" skulle jeg likt og visst hva var laga av...
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
20.06.2006, 23:40

TSP skreiv:
Man skulle jo tro at det ikke skulle være mulig å nesten få frem tårer ved å lese tegneserier!
Hvorfor ikke? En historie er en historie, uansett hvilket format den er presentert i. Det blir da akkurat det samme som å gråte av en bok, en film, eller ett hørespill.
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
20.06.2006, 23:48

Bestemt nej - jeg fældede selv en tåre da jeg første gang læste A letter from Home for mig selv - og har gjort det hver gang siden. Det er da en følelsesladet slutning hvor Skrue og Penny finder sammen igen, efter at have været adskilt i mange år.
At Skrues drøm går i opfyldelse er også rørende - og der netop en masse morsomme momenter i den serie.
Mindes at have siddet i et dansk tog på vej mod et donaldist-møde, læsende i Rosas A little something special på dansk. Godt jeg ikke sad i stille-kupé, for de lattergrynt der kom fra mig fik andre passagerer til at undre sig :-)
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
21.06.2006, 10:24

Olaf er fortsatt nettløs, men kommenterer likevel:
TSP skreiv:
Man skulle jo tro at det ikke skulle være mulig å nesten få frem tårer ved å lese tegneserier!
Hm ... ser ikkje heilt kvifor ein skulle tru det. Med mindre den som uttaler seg ikkje har peiling på teikneseriar ... Kven er det som **ikkje** gråter av t.d. //Maus?// Eller //En// //kontrakt// //med// //Gud?// Eller, om ein skal halde seg til Disney, //Jul// //i// //Pengelens?// eller //Drageherrenes// //rike?//
Ingen andre Donaldhistorier påvirker på samme måte.
Kan hende at ingen andre donaldhistorier påvirker //deg// på same måte ... men eg vil gå ut frå at dei fleste som har lest eit større kvantum Donald, òg har gitt frå seg eit større kvantum tårer ... inkludert dei som byrja å lese Donald mange tiår før Don Rosa byrja å skrive.
Hva er det med Don Rosa som får en til å reagere slik? Og attpåtil reagere ganske ulikt flere ganger?
At han er forfattar. Alle **dyktige** forfattarar (og dei er det mange av) kan å framkalle følelser. Og sjølvsagt framkaller ein ulike følelser til ulike høve. Det er heilt normalt innanfor all litteratur. Sjå på dei gamle grekarane, som hadde sitt distinktive skille mellom tragedier og komedier. Eg er ingen historiker, men eg vil gå ut frå at det eksisterte ei rekke forfattarar allereie då som skreiv *både* tragedier og komedier. Likevel ville ein ikkje gjera dei same trekka i ein tragedie og ein komedie, fordi det var ulike følelser ein gjekk inn for å framstille, så det er då på ingen måte uvanleg at forfattarar kan å framstille ulike følelser i ulike verk. Det er derimot noko som heile litteraturhistoria (og forsåvidt òg biletkunstens historie) bærer lange tradisjonar for.
Håper Don Rosa blir 100 år og aldri blir senil (glemsk) eller svak nok til å tegne som han gjør nå og at han fortsetter å tegne/skrive Donaldhistorier!
Don Rosa **er** allereie svak nok til å teikne som han gjer no 
Don Rosa er jo bare genial, hva er han egentlig laget av?
Dette er ikkje mitt fagfelt, men eg vil gjette at det kan vera snakk om bein, musklar, blod, hud, hår, tilsatt ein dæsj pigmenter og negler og tårekanaler og ørevoks og ei rekke andre ingredienser, rør godt rundt og steik på 37°C i ni månader eller noko sånt. Men eg har strengt talt ikkje peiling, så eg vil gå ut frå at du finner eit langt betre svar på det spørsmålet i ei hvilken som helst anatomibok.
---------------
Er forøvrig enig med han om det skulle være tvil, klarte bare ikke å skrive et meningsfylt svar selv 
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 11:36 av krice
krice
24 år, Tromsø
21.06.2006, 11:31

Takk for greit svar :)
Men jeg skjønner ikke. Er Don Rosa allerede for svak til å tegne som han gjør nå? Han er da "bare" 55-60 år?
TSP
18 år, Stokke
21.06.2006, 12:00

Takk for greit svar :)
Men jeg skjønner ikke. Er Don Rosa allerede for svak til å tegne som han gjør nå? Han er da "bare" 55-60 år?
Det siterte innlegget:
Håper Don Rosa blir 100 år og aldri blir senil (glemsk) eller **svak nok** til å tegne som han gjør nå og at han fortsetter å tegne/skrive Donaldhistorier!
Det skulle nok ha stått **for svak**, og det var vel det Olaf påpekte.
Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 12:25 av Simen
21.06.2006, 12:24

Donald-historier får ikke frem en tåre hos meg, det er jo bare oppdiktet. Men så er jeg ganske tøff :)
Kan huske jeg lo godt av T.R.A.N.G.S.T.A.R.T. - noe hakkespetthunden gjorde sitt til.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
21.06.2006, 12:58

MatsGull skreiv:
Donald-historier får ikke frem en tåre hos meg, det er jo bare oppdiktet. Men så er jeg ganske tøff :)
=O
...!!!...
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
21.06.2006, 15:31

Tja... Kan ikke si at jeg heller noen gang har blitt "tvunget" til å felle tårer av å lese en Donald-historie akkurat.
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
21.06.2006, 15:55

Njaa.. Jeg græder vel ikke lige frem, men Don Rosa kan virkelig kunsten at lave rørende historier.
-Kom Mir, Beni Hasan, El Fant and Aswan
-Tell benny that it is a crocodile that I want!
The Crocodile Collector, Don Rosa
andeJohan
17 år, Danmark
21.06.2006, 16:04

Jeg heller gråt vel ikke akkurat av historien, men jeg skal ikke juge;
den vekket en del følelser hos meg og det var vel ikke langt unna at jeg gråt.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
21.06.2006, 16:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.