Andeby Online > Diskusjonsforum > "De fire store" i donaldsammenheng
Gå tilbake til forumoversikta ...

Vegar skreiv:
Rosa blir Lie (den mest populære).
Barks er vel den mest populære - tror jeg? Han er ihvertfall den jeg setter øverst av Donald & Co.-tegnerne.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
Innlegget blei sist redigert 20.06.2006, 19:17 av Ruben V.
20.06.2006, 19:17

pussig at vi har fire store forresten.. hvorfor ikke fem? var ikke hamsun stor nok.. eller var han i en annen periode? *fortrengt alt fra norsktimene* kanskje man kunne hatt fire store og tre mellomstore, eller en kjempesvær (ibsen da kanskje), tre forholdsvis store og 10 små.
donald-messig har vi bare en stor (barks) - rosa, vicar og van horn er mine favoritter blant de mellomstore 
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
Innlegget blei sist redigert 20.06.2006, 19:56 av gaute hjartåker
gaute hjartåker
32 år, Stord
20.06.2006, 19:53

gaute hjartåker skreiv:
[...]
donald-messig har vi bare en stor (barks) - rosa, vicar og van horn er mine favoritter blant de mellomstore :)
Jeg vil nå si at vi har to store; Barks og Rosa...
<<I only hope that we never lose sight of one thing — that it was all started by a mouse.>>
Walt Disney.
Barks| Rota| Rosa| Scarpa| van Horn| Solstrand & Midthun|
20.06.2006, 19:55

Barks; Rosa; Scarpa og Gottfredson. That´s my list,
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.06.2006, 20:46

Ruben V. skreiv:
Barks er vel den mest populære - tror jeg? Han er ihvertfall den jeg setter øverst av Donald & Co.-tegnerne.
Rosa er den som er mest populær i sin samtid (Lie var mer populær enn Ibsen rundt 1900), Barks var jo anonym.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
18 år, Trondheim
20.06.2006, 21:02

gaute hjartåker skreiv:
pussig at vi har fire store forresten.. hvorfor ikke fem? var ikke hamsun stor nok.. eller var han i en annen periode? *fortrengt alt fra norsktimene* kanskje man kunne hatt fire store og tre mellomstore, eller en kjempesvær (ibsen da kanskje), tre forholdsvis store og 10 små.
donald-messig har vi bare en stor (barks) - rosa, vicar og van horn er mine favoritter blant de mellomstore :)
Det var opprinnelig en reklamegimmick, intet annet;
http://no.wikipedia.org/wiki/De_fire_store
Innlegget blei sist redigert 20.06.2006, 21:31 av Nestor Burma
Nestor Burma
43 år, Trondheim
20.06.2006, 21:31

Hallgeir skreiv:
Hmm. Hvis jeg ser bort fra "donaldsammenheng" blir vel min liste slik;
Floyd Gottfredson, Al Taliaferro, Carl Barks og Paul Murry.
Taliaferro er først og fremst moro- og stripemann. Å sammenlikne ham med de tre andre er derfor som å sammenlikne en sprinter med tre marathonløpere. Min liste vil derfor heller bli omtrent slik:
Carl Barks
Don Rosa
Floyd Gottfredson
Paul Murry
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 03:48 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
21.06.2006, 03:38

Hva med 5 store? Barks, Taliaferro, Strobl, Rosa og Scarpa.
Scarpa maa ogaa vere blant de 4 store for Mikke-universet. Gotfredson, Murry, Scarpa og Ferrioli.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
21.06.2006, 07:57

Sigvald skreiv:
Hallgeir skreiv:
Hmm. Hvis jeg ser bort fra "donaldsammenheng" blir vel min liste slik;
Floyd Gottfredson, Al Taliaferro, Carl Barks og Paul Murry.
Taliaferro er først og fremst moro- og stripemann. Å sammenlikne ham med de tre andre er derfor som å sammenlikne en sprinter med tre marathonløpere. Min liste vil derfor heller bli omtrent slik:
Carl Barks
Don Rosa
Floyd Gottfredson
Paul Murry
Eh, naa var da ogsaa Gotfredson stripetegner!! Dessuten var naa Gotfredson og Murry Mikke-tegnere!
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
21.06.2006, 07:59

Det var Taliferro som skapte ande-universet som Barks bygde videre på. Det var han som gav liv til Donald og det lynnet han hadde, som igjen Barks bygde videre på.
Kall ham gjerne en moro- og stripemann", men det forandrer ikke det faktum at han var den som **definerte** Donald.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
21.06.2006, 08:32

Einherje skreiv:
Det var Taliferro som skapte ande-universet som Barks bygde videre på. Det var han som gav liv til Donald og det lynnet han hadde, som igjen Barks bygde videre på.
Kall ham gjerne en moro- og stripemann", men det forandrer ikke det faktum at han var den som **definerte** Donald.
Ooog det var han (og manusforfatteren) som fant opp Ole, Dole og Doffen og Bolivar og Bestemor Duck og Dolly.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 11:54 av Vegar
Vegar
18 år, Trondheim
21.06.2006, 11:54

Einherje skreiv:
Helt enig. Skjønner ikke hvorfor folk hele tiden "hopper over" Taliferro/Karp og kun gir Barks æren for Donald slik han fremstår i dag.
-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!
Ferdinand
36 år
21.06.2006, 11:58

Taliaferro og Karp sin Donald var ikkje ein godt utvikla figur. Han kunne stort sett ha vore bytta ut med Mikke, utan at det hadde gjort nokon særleg skilnad.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
18 år, Ullensvang
21.06.2006, 12:30

Vegar skreiv:
Ooog det var han [Taliaferro] (og manusforfatteren) som fant opp Ole, Dole og Doffen og Bolivar og Bestemor Duck og Dolly.
Var det nå egentlig det? ODD og Dolly (sistnevnte riktignok under et annet navn) hadde jo figurert i tegnefilmer en stund før de fant veien til Taliaferros striper.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
tkoren.webs.com
Innlegget blei sist redigert 21.06.2006, 15:04 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
21.06.2006, 14:45

Karamell skreiv:
Vegar skreiv:
Ooog det var han [Taliaferro] (og manusforfatteren) som fant opp Ole, Dole og Doffen og Bolivar og Bestemor Duck og Dolly.
Var det nå egentlig det? ODD og Dolly (sistnevnte riktignok under et annet navn) hadde jo figurert i tegnefilmer en stund før de fant veien til Taliaferros striper.
Sitat fra Wikipedia:
"Huey, Dewey and Louie were created by Ted Osborne and Al Taliaferro, and first appeared in a newspaper comic strip on October 17, 1937. Their first animated appearance was in the theatrical short Donald's Nephews, released April 15, 1938."
Dolly dukket derimot //først// opp på film, i 1937, i avisstripene var hun ikke å se før i 1940.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
21.06.2006, 14:54

Nestor Burma skreiv:
gaute hjartåker skreiv:
donald-messig har vi bare en stor (barks) - rosa, vicar og van horn er mine favoritter blant de mellomstore
Det var opprinnelig en reklamegimmick, intet annet;
http://no.wikipedia.org/wiki/De_fire_store
saft suse, dette nevnte de ingenting om i norsktimene. ps. hurra for wikipedia 
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
21.06.2006, 14:59

gaute hjartåker skreiv:
saft suse, dette nevnte de ingenting om i norsktimene. ps. hurra for wikipedia :D
Jeg tror personen som har foret wikipedia med denne informasjonen er den som fortjener et hurra :)
Forøvig syns jeg det er rart at det ble akkurat fire. De "magiske" tallene tre og syv går jo igjen nesten over alt, så hvorfor ikke i denne sammenhengen.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
21.06.2006, 15:19

Strobl? Tegnet han noe bra? Skrev Taliferro manus? Synes han er genial. Han tegner også utrolig bra (min mening). Lista blir vel Barks, Rosa, Vicar og Taliferro. Er ganske fan av Scarpa også, men har hørt han ikke skriver alle manusene sine selv
Når det gjelder Vicar, så skriver han jo heller ikke manusene sine selv, men for meg er Vicar sine historier Andeby. Har så mange minner fra de historiene på samme måte som jeg har det fra Barks og Rosa historier. Hvorfor Taliaferro? Han er jo et geni.
~Carpe diem~
Maggie
14 år, Oslo
21.06.2006, 15:42

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.