Andeby Online > Diskusjonsforum > Særegenhetene til Don Rosa
Gå tilbake til forumoversikta ...

Alle kjenner vi jo til D.U.C.K -dedikasjonene og "Mikke Mus"-nedverdigelsene. Men jeg tror jeg har oppdaget et par nye særegenheter som går igjen...
**Tegner** **inn** **mus:** Han tegner nesten alltid inn en rekke mus i fortellingene sine, som reagerer like mye på det som skjer som rolleinnehaverene selv. De kan også finne på å spise opp kalendere og gnage over ledninger.
Denne tydelige forkjærligheten for å tegne inn "ekte" mus kan kanskje ha noe med det at han ikke helt liker den "uekte" musen; Mikke Mus?
**Tegner** **inn** **fugler** **og** **ekorn** **(og** **dyr** **generelt:** Ofte tegner han også inn fugler og ekorn, kanskje som en slags avkopling fra å tegne inn alle musene. Eller rett og slett av den enkle grunn at han jo liker å ha med en rekke detaljer, og disse er jo også med på utgjøre det. Han tegner også inn andre innimellom som for eksempel katter og hunder. Hundene pleier til en viss grad å ha blitt dårlig behandlet (av det man kan se av bildene), hvorfor er ukjent...
Har forøvrig aldri sett en katt jage en mus i Don Rosa -historie (nå kan man jo dog ikke få med seg alt) men hvis så stemmer kan det kanskje igjen ha noe med Mikke Mus å gjøre, noe ala at tankegangen går på: "ekte" mus blir ikke jaget av katter er bare Mikke Mus som blir det elns, selv om det jo ikke trenger ha noen slik komplisert forklaring. (kraftig overfortolkning; er klar over det, tenkte kun såpass utpå jordet litt for moro)
**Liker** **å** **tegne** **inn** **ting/individer** **som** **er** **opp-ned:** Jeg har også lagt merke til at han liker å tegne inn en rute hvor det er en eller annen ting eller individ som er plassert feil vei. Dette for å skape en ekstra humoreffekt blant annet.
**Liker** **å** **tegne** **inn** **noen** **som** **sover:** Du kan som regel alltid se en "Z" et eller annet sted i historien i en snakkeboble noe som jo tyder på figuren sover. Hvis Don Rosa ikke får muligheten til å gjøre dette på Donald gjør han det med noen andre. Men mitt inntrykk er at han aller helst vil gjøre det med Donald.
**Liker** **spørsmålstegn** **og** **bi-hisotorier:** Blir kanskje feil å si at han liker spørsmålstegn, men han liker hvertfall å tegne inn noen situasjoner som foregår i bakgrunnen og som oftest ender det med at de andre som ikke har fått med seg noe av denne situasjonen kun kommer med et spørsmålstegn over seg når de ser konsekvenensene av situasjonen som de ikke vet noe om! Hvis dere skjønner...
Han liker jo som nevnt disse bihistoriene og de skaper i stor grad en humoristisk effekt: Et eksempel på dette er jo det som skjer når Donald og nevøene møter Skrue på det nye hakkespettbiblioteket i fortellingen som handler om at Skrue vil finne det tapte bibliotek (som til slutt ender med at de finner hakkespettboken...).
Dette er de jeg klarte å komme på i farta! Noen flere? Eller artige eksempler på særtrekkene hans? Kommentarer til det jeg har skrevet her etc.?
Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 20:06 av TSP
TSP
18 år, Stokke
20.06.2006, 04:03

TSP skreiv:
Alle kjenner vi jo til D.U.C.K -dedikasjonene og "Mikke Mus"-nedverdigelsene.
«Nedverdigelser»? Den einaste av Mikke-teikningane til Don som kan seiast å vera særleg nedverdigande er vel den under elefantfoten, og den var jo berre meint å vera ein spøk mellom Rosa og Erickson ...
Denne tydelige forkjærligheten for å tegne inn "ekte" mus kan kanskje ha noe med hatet mot Mikke Mus å gjøre?
Tull og tøys. Don hater då ikkje Mikke! Det har han aldri gjort.
Har forøvrig aldri sett en katt jage en mus i Don Rosa -historie (nå kan man jo dog ikke få med seg alt) men hvis så stemmer kan det kanskje igjen ha noe med Mikke Mus å gjøre, noe ala at tankegangen går på: "ekte" mus blir ikke jaget av katter er bare Mikke Mus som blir det elns
Kva er poenget med å overfortolke ting på den måten? Det er vel litt drøyt å tilleggja Don meiningar basert på ting som //ikkje// finner stad i historiene hans. Donald har aldri dødd i ein Don Rosa-historie. Skal vi tolke det dithen at Don synest at Mikke fortjener å dø, ettersom Donald aldri gjer det? Ekte mus har aldri brukt narkotika i ei Don Rosa-historie. Skal vi tolke dette som eit subtilt signal frå Don om at Mikke er narkotikamisbrukar? I første rute av fjerde side av første del av Skrues liv står Hunden frå Whiskerville heilt til Høyre i ruta. Skal vi tolke det slik at Don synest at Erna Solberg er ei tispe?
Det kjem ingenting godt ut av å overfortolke ting, særleg ikkje når ein gjer det for å tilleggja folk meiningar dei ikkje har.
**Tegner** **inn** **fugler** **og** **ekorn** **(og** **dyr** **generelt:** Ofte tegner han også inn fugler og ekorn, kanskje som en slags avkopling fra å tegne inn alle musene. Eller rett og slett av den enkle grunn at han jo liker å ha med en rekke detaljer, og disse er jo også med på utgjøre det. Han tegner også inn andre innimellom som for eksempel katter og hunder. Hundene pleier til en viss grad å ha blitt dårlig behandlet (av det man kan se av bildene), hvorfor er ukjent...
Å teikna inn dyr generelt er ikkje akkurat ei særeigenheit. Då kan ein like godt seie at det er ei særeigenheit ved Don at seriane hans pleier å bli trykt på papir. Og det same kan vel seiast om mange andre av «særtrekkene» han lister opp.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 19:26 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.06.2006, 18:37

Neimen, stakkars TSP, da? Er du ikke litt vel streng mot ham nå? Han prøvde vel bare etter beste evne å gi sin personlige analyse av Rosas særtrekk. Jeg er sikker på at overfortolkningene (for det er de!) ikke var vondt ment, verken mot Don eller Mikke.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 19:22 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
23.06.2006, 19:15

Prøvde å moderere meg så godt som mogleg for at eg ikkje skulle høyrast streng og sint ut, for det meinte eg ikkje å vera. Men litt slapp nok gjennom (eg har ein tendens til å bli irritert når folk tilleggjer andre meiningar dei ikkje har, anten det er med vilje eller ikkje). Isåfall beklager eg det. Eg leste godt gjennom innlegget før eg sendte det for å få det så mildt som mogleg, gjekk inn og dempa det fleire gonger etter at eg hadde lagt det inn -- og skal dempe det enno meir etter at eg har lagt inn dette :-)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.06.2006, 19:23

Joda, det er kraftig overfortolket, så det selv. Men på den annen side kan det være litt artig å tenke litt i de baner også, og jeg presiserte jo i orginalinnlegget på sett og hvis at det var overfortolkning. Men jeg ville bare prøve å tolke litt for å se om det kunne være noen mening i det, og se om flere var enig.
Når det gjelder det jeg sa at det var "nedverdigelser" mente jeg ikke helt det. Men jeg har i alle fall alltid sett noe med Mikke Mus i en litt, tja "flau" (for å bruke et annet ord) sammenheng i forhold til historien. Men var vel kanskje et litt hardt ord å bruke "nedverdigelser" og "hate". Det med hate må jeg forresten ha skrevet feil for det vet jeg jo at han ikke gjør, så der må jeg rett og slett bare ha forskrevet meg. For det er jo ikke det jeg mener. Jeg vet jo selv at Don Rosa selv har sagt noe slikt som: "Jeg hater han ikke, men han er ikke "ekte" i mine øyne slik som Donald og gjengen, han er rett og slett ikke en figur som passer meg". Var vel noe lignende det? Som sagt var det ikke meningen å bruke ordet "hate" der.
@Karamell: Det er da bare kritikk, attpåtil konstruktiv kritikk, noe som er veldig bra og slikt liker jeg veldig godt. Syns Olaf virker like grei enda =)
Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 20:03 av TSP
TSP
18 år, Stokke
23.06.2006, 20:02

TSP: Eg modererte innlegget kraftig etter at Karamell kritiserte det. Eg var noko slemmare med deg i det opprinnelege innlegget.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.06.2006, 20:38

Ikke hold noe tilbake. Legg ut det du **VIRKELIG** føler 
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 24.06.2006, 15:23 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
23.06.2006, 21:14

Eg føler ikkje for å vera slem, så når eg får kritikk for å vera litt for slem, var det opprinnelege innlegget mitt ikkje det eg verkeleg følte uansett.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.06.2006, 21:19

Helt enig i at man skal si hva man virkelig føler. Jeg syntes bare litt synd på TSP. Hadde det dreid seg om en person som stadig smeller til med horrible fortolkninger og usaklige avsporinger (ingen nevnt, ingen glemt), ville jeg bare synes det var vel fortjent. Og for ordens skyld: Jeg syns ikke Olaf er "slem", bare litt streng (for én gang skyld). 
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 23.06.2006, 22:33 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
23.06.2006, 21:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.