Andeby Online > Diskusjonsforum > Fangen i Sølvdalen, tredje del
Gå tilbake til forumoversikta ...

En knallsterk historie, det skal være sagt. Historien steg i kvalitet for hver episode.
SPOILER:
Elsket scenen der Gulda og Skrue slåss, før det deretter blir stille, og Beans kommentar! I motsetning til en del andre her, syns ikke jeg Skrues oppførsel mot Butch og Sundance gjør noe. Skjønner på en måte at dere reagerer, men jeg mener det gjorde historien flere hakk bedre og morsommere. Smilte skikkelig jeg!
( I tegneserier dør man jo ikke av å bli sendt ned en foss, det er jo bevist flere ganger. Det at skurkene er så dumme at de tror det, kan jo ikke Skrue vite:-)
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Innlegget blei sist redigert 13.06.2006, 15:04 av Andungen
Andungen
19 år
13.06.2006, 15:04

Nils Petter skreiv:
Og selv om jeg er innbitt motstander av enhver form for "timeline" i Andeby, skulle jeg nesten ønske at Skrue og Gulda kunne finne sammen på sine gamle dager.
Alle fanfictionlesarar veit at det har dei gjort 
http://www.sullivanet.com/duckburg/myart/webbedbliss/index.htm
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
14.06.2006, 22:33

Jeg har forsåvidt en personlig teori om at Frøken Vable egentlig er selveste Gyldne Gulda. Dette vet Skrue, men de har bestemt å holde det hemmelig for allmennheten...
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 14.06.2006, 22:57 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
14.06.2006, 22:39

ANDonym skreiv:
Jeg har forsåvidt en personlig teori om at Frøken Vable egentlig er selveste Gyldne Gulda. Dette vet Skrue, men de har bestemt å holde det hemmelig for allmennheten...
Denne teorien vil jeg avvise. Hun kan jo ikke være både i Andeby og i Dawson samtidig.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
15.06.2006, 00:39

ANDonym skreiv:
Jeg syntes det er artig med slike teorier ANDonym, men om jeg husker rett;
kunne vi ikke se
SPOILER:
Frøken Vable i én rute og Gulda i den neste i Don Rosas "Noe helt spesielt"?
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
15.06.2006, 09:37

Det er større sannsynlighet for at hundene skulle drukne i fossen rett og slett fordi de var bundet sammen og til en hundeslede som ville trekke dem ned.
To frie mennesker har større overlevelsessjanse.
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
27 år, Grimstad
15.06.2006, 13:46

Noe jeg syns har trukket ned Dona Rosas historier er at han bruker en hel side på "dette har hendt". Det er ca. 10% av historien. Skjer det virkelig så mye mer i Rosas fortsettelseshistorier enn andre tegneres at han må bruke en hel side? En halv hadde holdt.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
19 år, Kongsvinger
15.06.2006, 18:20

MatsGull skreiv:
Noe jeg syns har trukket ned Dona Rosas historier er at han bruker en hel side på "dette har hendt". Det er ca. 10% av historien. Skjer det virkelig så mye mer i Rosas fortsettelseshistorier enn andre tegneres at han må bruke en hel side? En halv hadde holdt.
Enig. Hadde holdt med en gul boks øverst i venstre hjørne (krok?) som ellers.
~Carpe diem~
Maggie
14 år, Oslo
15.06.2006, 18:39

MatsGull skreiv:
Strengt talt bruker han ikkje 10 % av historia på dette, han legger til 10 % *ekstra* som inneheld dette. Og grunnen til at han gjer dette er jo at ulike utgivarar av og til veljar å trykke heile serien som eitt, og då blir dei gule boksane malplasserte. Ved at han bruker ei side på dette, kan utgivarar som ønsker å trykke heile historia samanhengande berre utelate desse ekstra sidene.
(sjølvsagt er det ikkje alle utgivarane som heilt skjønner dette -- mellom anna innehaldt jo den norske utgåva av «En drøm for livet» ei oppsummeringsside midt inni, noko som berre verka pussig.)
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 15.06.2006, 19:05 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
15.06.2006, 19:05

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:
Strengt talt bruker han ikkje 10 % av historia på dette, han legger til 10 % *ekstra* som inneheld dette.
Jaja, det blir allikevel 10% av historien som *jeg* leser.
I sine glansdager klarte han å bruke "gul boks", men da var det ingen i USA som ga ut historiene hans heller, så han gjorde kanskje plass til det.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
19 år, Kongsvinger
15.06.2006, 19:41

Noen av resymébildene hans er da også virkelig gode! "Oppgjør i Bløff" for eksempel, der alle karakterene i fortellingen (og en helt uvesentlig præriehund) er tegnet på bildet så det vises hvor i byen de befinner seg.
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
15.06.2006, 21:30

Jonas Larsen skreiv:
ANDonym skreiv:
Jeg syntes det er artig med slike teorier ANDonym, men om jeg husker rett;
kunne vi ikke se
SPOILER:
Frøken Vable i én rute og Gulda i den neste i Don Rosas "Noe helt spesielt"?
Kan godt hende, men hva betyr vel det?
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
15.06.2006, 21:35

Men dei liknar ikkje på kvarandre i det heile tatt.
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
15.06.2006, 22:06

**Gjør** **de** **vel!!!**
Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Innlegget blei sist redigert 15.06.2006, 22:11 av Kjetil Golid
Kjetil Golid
17 år, Tinn
15.06.2006, 22:11

I ANDonyms siste innlegg var det veldig fristende å lese signaturen som en del av teksten. 
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
22 år, Trondheim
15.06.2006, 22:14

Tidligere ANDonym
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
15.06.2006, 22:34

Slutten var rørende. Virkelig!
Skrue lar to kriminelle gå rett i fossen, noko dei er heilt sikre på at kjem til å medføre den sikre død -- Skrue redder til og med hundane deira frå denne døden. Dette er ei haldning som er stikk i strid med den godhjarta Skrue vi kjenner frå Barks-seriane.
Enig i dette. Dette var "out of character" for Skrue. Jeg likte ikke at Don lot ham gjøre dette.
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
16.06.2006, 20:06

Ruben V. skreiv:
Slutten var rørende. Virkelig!
Skrue lar to kriminelle gå rett i fossen, noko dei er heilt sikre på at kjem til å medføre den sikre død -- Skrue redder til og med hundane deira frå denne døden. Dette er ei haldning som er stikk i strid med den godhjarta Skrue vi kjenner frå Barks-seriane.
Enig i dette. Dette var "out of character" for Skrue. Jeg likte ikke at Don lot ham gjøre dette.
Men på den annen side: Viser ikke Don Rosa i "Skrues Liv" en Skrue som blir stadig mer hard og kynisk? Det er vel først møtet med Donald og nevøene i siste del som får ham til å tine opp og senere bli mer godhjertet? (Dette er vel noe Don Rosa har gjort for å sannsynliggjøre forskjellen mellom den slemme Skrue i "Jul på Bjørnefjell" og den langt mer hyggelige karaktereren som Barks etterhvert utvikler ham til å bli.)
Derimot er jeg ikke helt sikker på at jeg kjøper actionscenene i denne historien, spesielt ikke del 2. Jeg har aldri sett på Skrue som noen Rambo, det har vært forretningssansen som alltid har vært hans styrke. Fortellingene fra "gamle dager" har jeg alltid sett på som den type røverhistorier eldre mennesker har rett (og plikt?) til å fortelle, selv om vi aner at det er et snev av sannhet i det. Men her blir vi servert scener fra "virkeligheten" som går langt utenpå Skrues egne historier (med et par unntak). Men jeg innrømmer motstrebende at det var litt morsomt....og da er vel egentlig alt i orden.
Arne K
Vestby
16.06.2006, 20:21

Arne K skreiv:
(Dette er vel noe Don Rosa har gjort for å sannsynliggjøre forskjellen mellom den slemme Skrue i "Jul på Bjørnefjell" og den langt mer hyggelige karaktereren som Barks etterhvert utvikler ham til å bli.)
Jo... du har et poeng! Enig her, jeg tenkte ikke på kontinuiteten oppi det hele!
Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo
16.06.2006, 20:36

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.