Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Andeby

Andeby Online > Diskusjonsforum > Andeby

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

vet noen hvilket land andeby ligger i.
jeg tror det er USA men jeg er ikke siker

sirole
16 år, Halden

12.06.2006, 19:41

Det er nok USA som er det vanlegaste svaret på det spørsmålet, ja. Men samtidig ligger Andeby i det magiske landet ein berre kan kome til ved tankekraft, og det er heldigvis tilgjengeleg over heile verda.

Sjå forsåvidt http://www.cbarks.dk/duckburg.htm

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

12.06.2006, 19:51

sirole skreiv:

Leser du Carl Barks og Don Rosa, er Andeby i alle fall i Calisota, USA :-)
Men som sagt, du kan nesten velge det selv.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
17 år, Larvik

12.06.2006, 20:21

Jon Gisle avslørte på nettmøtet i førre veka at då han var barn, trudde han at Andeby låg på Nesodden ved Oslo.....

Anden som går

12.06.2006, 20:41

Dette har vi diskutert før. Jeg husker ikke hvem som sa det, men personen hadde flere argumenter om at Andeby ligger i Italia, men jeg finner ikke igjen tråden.

Mickey
18 år, Horten

12.06.2006, 22:29

http://www.andebyonline.com/forum/1333/

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

12.06.2006, 23:33

Det er to ting som avgjør hvor Andeby er.

1) Hvis forfatter/tegner **sier** at det er på et spesielt geografisk sted...

2) Hvis ikke punkt 1 kicker inn, så er det der **du** setter det til å være.

Da jeg var en liten gutt i matrosdress var det klart at Andeby var i Norge. De snakket jo norsk jo.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

12.06.2006, 23:52

sirole skreiv:

Det er korrekt. Andeby ligger i den tenkte delstaten Calisota. I Don Rosas versjon er Calisota identisk med nordre 1/3 av California.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

13.06.2006, 01:29

Sigvald skreiv:

sirole skreiv:

Det er korrekt. Andeby ligger i den tenkte delstaten Calisota. I Don Rosas versjon er Calisota identisk med nordre 1/3 av California.

Det er nok ikke korrekt. Andeby er der hvor leseren vil det skal være.

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

13.06.2006, 01:48

I originalen er Andeby uten tvil i USA. "Calisota" ble etter det jeg kan huske å ha lest valgt som navn fordi det er en blanding mellom California og Minnesota, ergo er Andeby et sted som kan ha alle typer vær, klima og geografi. For leseren kan byen godt være i Norge. For meg er byen i USA, og jeg har en tilbøyelighet til å plassere byen på østkysten av USA, et eller annet sted i området Boston - New York - New Jersey. For meg passer den driftige onkel Skrue og hans rival Rikerud bedre på den hektiske østkysten enn på den noe mer laidback vestkysten. (John D. Rockerduck som er Rikeruds navn på originalspråket er da også en utilslørt hentydning til John D. Rockefeller, USAs første millionær, som kom fra nettopp New York.)

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

13.06.2006, 02:08

Dette kan vi diskutere til sola slukner. Andeby er først og fremst (for å bruke godt et godt norsk uttrykk) "in your imagination". Det er der hvor leseren vil det skal være. I ditt tilfelle, på østkysten av USA, og da er det der. Ingen kan ta det fra deg. For noen er det nabobyen til Bergen.
Carl Barks flyttet rundt på Andeby hele tiden. I starten var den i Florida, en stund bodde Donald i Burbanks. Dette kan trekkes ut til det kjedsommelige, hvorfor ikke bare godta at dette er opp til den enkelte. Livet blir så mye bedre da. :-)

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

13.06.2006, 02:15

Og akkurat det er jeg helt enig i. :-)

Det at Carl Barks flyttet rundt på byen illustrerer jo nettopp dette. Hvor Andeby ligger er opp til ens egen fantasi. :-)

Napoleon møtte sitt Waterloo ved Waterloo

Ruben V.

13.06.2006, 02:23

Hos Don Rosa ligger Andeby i Calisota på den amerikanske vestkysten og historiene foregår på 50-tallet. Det er imidlertid bare han som er så konkret når det gjelder tids- og stedsangivelse.

For øvrig ligger Andeby akkurat der hvor leseren forestiller seg det og historiene foregår i leserens hode akkurat nå.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

13.06.2006, 08:17

I historien 'Donald Duck - Ivrige sypportere' (Donald Duck nr 24) prøver Donald og Jensen å snike seg til fotball i vm i Tyskland med tog! Det vil da si at i denne historien ligger ikke Andeby i Amerika.

Da jeg var liten visste jeg at Donald ikke var norsk, for han snakket ikke norsk i de korte tegnefilmene NRK sendte, eller på video-kassettene vi av og til leide. Var ikke mye dubbing på den tiden, og det er jeg glad for.

Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"

Hallgeir
29 år, Stjørdal

13.06.2006, 08:33

Hallgeir skreiv:

I historien 'Donald Duck - Ivrige sypportere' (Donald Duck nr 24) prøver Donald og Jensen å snike seg til fotball i vm i Tyskland med tog! Det vil da si at i denne historien ligger ikke Andeby i Amerika.

... og i 2004 deltok Andebys fotballag i «det store fotballmesterskapet i Portugal». Sjølv om dette meisterskapet aldri var omtalt som EM, var det iallfall mogleg å kome dit frå Andeby med buss.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.06.2006, 12:11

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Hallgeir skreiv:

... og i 2004 deltok Andebys fotballag i «det store fotballmesterskapet i Portugal». Sjølv om dette meisterskapet aldri var omtalt som EM, var det iallfall mogleg å kome dit frå Andeby med buss.

Ja, Italia-teorien til Diff har absolutt noe for seg. :-)

http://www.andebyonline.com/forum/1333/

Nestor Burma
43 år, Trondheim

13.06.2006, 12:14

Hallgeir skreiv:

I historien 'Donald Duck - Ivrige sypportere' (Donald Duck nr 24) prøver Donald og Jensen å snike seg til fotball-VM i Tyskland med tog! Det vil da si at i denne historien ligger ikke Andeby i Amerika.

Begge disse historiene er skrevet av middelmådigheten Paul Halas som også tidligere har kommet med kontroversille forestillinger hva gjelder Andebys geografiske lokalisering.

Nestor Burma skreiv:

Ja, Italia-teorien til Diff har absolutt noe for seg. :-)

Ikke dersom man velger å forholde seg til Barks' originale versjon. Barks' Andeby er åpenbart amerikansk :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

13.06.2006, 15:39

Hvorfor er det så viktig å lokalisere Andeby eksakt geografisk når Carl Barks ikke var så nøye på det?

- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

13.06.2006, 15:56

Einherje skreiv:

Hvorfor er det så viktig å lokalisere Andeby eksakt geografisk når Carl Barks ikke var så nøye på det?

Enig! Barks skrev om et fiktivt sted som, de gangene han hadde behov for å stedfeste det, lå omtrent der hvor han bodde selv. Da jeg var liten og leste om Donald så tenkte jeg meg at Andeby lå et eller annet sted på Østlandet, kanskje ikke så langt unna der hvor Knøttene bodde. Fantasien bestemmer. Og historiens logikk bestemmer.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

13.06.2006, 17:30

Hallgeir skreiv:

Siden Andebys lag tydeligvis flere gonger har deltatt i EM og VM, kan man jo begynne å lure på om byen egentlig er ein liten stat...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

13.06.2006, 18:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.