Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hva synes du om Andeby-samfunnet?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hva synes du om Andeby-samfunnet?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Nils Petter skreiv:

Jeg synes at Egmont er med på å opprettholde en gammeldags kjønnsrolletenkning. De gjør dette delvis ved at de fortsatt ofte fremstiller Dolly som et hønshue som pendler mellom teselskaper og skjønnhetssalongen. Og de gjør det ved at så godt som samtlige historier har mannlige helter. Jeg sendte dem en ide til en historie hvor Dolly og Petter Smart havner i Brutopia og blir forfulgt av det hemmelige politiet. Jeg syntes det kunne være morsomt å plassere de to sammen i en fortelling hvor Dollys besluttsomhet og Petters McGyver-improvisasjoner redder dem til slutt. Egmont svarte at de ikke ønsket en historie med Dolly som helt, og hvis jeg skulle skrive en action-fortelling måtte hun nøye se med en birolle.

Hmmm, dette er neppe et kvinnesyn Olaf og visse andre her stiller seg bak :-)

Personlig kunne jeg forøvrig svært godt tenkt meg å sett en historie av den typen du her skisserer.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 03.06.2006, 00:41 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

03.06.2006, 00:09

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Elise skreiv:

Tror nok at jeg selv ville ha engasjert meg med hakkespettene (eller jentene jeg ikke husker hva heter i farten).

Grønnmeisene. Men dei har ikkje ei like tøff bok. Dersom dei har ei bok i det heile tatt.

Du kan jo ikke forvente at de eventuelt skal ha en like tøff bok som hakkespettene, de er jo tross alt jenter. Og ingen hakkespett med respekt med for seg selv vil bli slått av en jente;-)
Selv om hakkespettboken opprinnelig kommer fra en jente iflg. Don Rosa :-)

Bernie
36 år, Bergen

03.06.2006, 02:17

Tror nettopp den lille saken om hakkespettbokens opprinnelse er et lite stikk fra DR til Andebys generelle trangsynthet når det gjelder kvinner. Egentlig er det rett og slett utrolig rart at Egmont kan avvise en historie på bakgrunn av at en kvinne er hovedperson. Det høres litt 1950 ut... huff! Ellers blir jeg ofte oppgitt over hvor "dum" Dolly ofte blir fremstilt. Det er heldigvis ikke slik alltid, men stort sett blir hun sint på Donald på grunn av en misforståelse, så slår hun, også går hun. Så går det en dag, en uke, og så er alt i orden igjen.

Oisann... nå ser jeg at jeg er i ferd med å dra det hele ut på viddene... Til tråden: Jeg ville gjerne besøkt Petter Smart og gjort hva som helst for å bli medlem i Hakkespettene og få fatt i den boka! Så ville jeg låst meg inne i en uke mens jeg fikk utvidet min historiske horisont :-)

Inge Andersland
23 år, Bergen

03.06.2006, 10:34

Hm ... eg trur ikkje at historia blei avvist utelukkande basert på at ei kvinne var hovudperson, snarare på det at hovudpersonen ikkje var ein av dei etablerte hovudpersonane i Andeby-universet. Noko som diverre går på det same i praksis, ettersom alle dei etablerte hovudpersonane er menn ... Men på papiret er ho altså, om eg har rett, ikkje avvist på det grunnlag at ho er kvinne, men på det grunnlag at ho er verken Donald, Skrue eller Mikke (og *kanskje* eit par andre som fell i den kategorien). Responsen ville altså sannsynlegvis vera den same om ein prøvde å gjera Anton eller Jensen til hovudperson i ei lengre spenningshistorie, det er altså ikkje berre kjønn som avgjer dette.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

03.06.2006, 10:39

OK. Så er både Anton, Jensen og Dolly bi-figurer, men DR fikk i alle fall lage en historie sentrert rundt bi-figurer som Anton og Petter Smart når de jubilerte... Når jubilerer (jubilerte?) Dolly? Kom det en skikkelig Dolly-historie da? Jeg synes forøvrig at "Snorkelfinkens hemmelighet" er en av de bedre DR-historiene!

Innlegget blei sist redigert 03.06.2006, 10:48 av Inge Andersland

Inge Andersland
23 år, Bergen

03.06.2006, 10:48

Dolly har vel sitt neste jubileum i januar. Ho fekk forsåvidt ei jubileumshistorie då ho fylte 60: http://coa.inducks.org/story.php/x/D+96183

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

03.06.2006, 10:54

Sigvald skreiv:

Karamell skreiv:

"Negergutten" Torsdags påfunn var vel ikke alltid like populære hos lokalbefolkningen?

Har nettopp lest gjennom hele historien, sånn for sikkerhets skyld, og har ikke funnet noen åpenbart "rasistisk begrunnede reaksjoner" hos lokalbefolkningen.

Nå er det vel ikke Andebybefolkningens reaksjoner som er rasistiske i denne historien, det er historien i seg selv som har en rasistisk grunntone. Selv om man så på det som harmløs humor den gangen og fremdeles kan gjøre det i dag, så er det noe problematisk med at personer fra fremmede folkeslag, og da spesielt afrikanere, fremstilles som viltre barn uten ordentlig oppdragelse.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

05.06.2006, 13:53

Det var "kosher" på den tiden da historien kom ut. Selvfølgelig kan vi reagere i dag, men jeg ser på historien som en kuriositet og speiler tidsalderen godt.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

05.06.2006, 13:55

Einherje skreiv:

Det var "kosher" på den tiden da historien kom ut. Selvfølgelig kan vi reagere i dag, men jeg ser på historien som en kuriositet og speiler tidsalderen godt.

Jeg er ikke uenig i det. Det samme gjelder forøvrig for mange av Carl Barks' historier der fremmede folkeslag ofte fremstilles som ville og primitive. Det var en fremstillingsmåte som var svært vanlig på den tiden.

Men henger dette igjen ennå i dag? Som vi ser lenger oppe i denne tråden så er kjønnsrollemøsnsteret i Andeby fremdeles ganske konservativt, og det gis lite rom for den som ønsker å utfordre de fastlagte mønstrene. Hvordan er dette når det gjelder fremstillingen av fremmede folkeslag? Er det fremdeles slik at utlendingen kun er "en fyr-som-kommer-utenfra-og-forstyrrer-ro-og-orden-i-Andeby", slik Jon Gisle uttrykker det i Donaldismens kapittel //Det// //donaldistiske// //verdensbilde// ? Representerer alle utlendinger kaos-kreftene, eller har dette endret seg?

Innlegget blei sist redigert 05.06.2006, 14:11 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

05.06.2006, 14:10

I dag er jo de fleste historiene slik at det er Donald, Skrue og guttene som drar til fremmede land i større grad enn at utlendinger kommer til Andeby(ser slik ut).
Da er det de som kommer utenfra og forstyrrer ro og orden i det landet de er i.

Kjønnsrollemønsteret er vel et utslag av to ting slik jeg ser det; Egmonts føringer, som ikke tillater utvikling av nye figurer, samt de som er bi-figurer (kvinner) ikke får utfolde seg slik at de setter hovedrollene i bakgrunnen.
En annen faktor er alderen på de som tegner og skriver historier. Kan det være det at de er (brorparten) fra en generasjon som i stor grad har/hadde den oppfatning av at kvinnen skal/skulle være i hjemmet?!?

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 05.06.2006, 14:52 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

05.06.2006, 14:52

Apropos kjønnsrollemønster: Her syns jeg italienerne har hatt noen smått kontroversielle feminist-inspirerte historier, som Egmont vel neppe ville tort å ta i med ildtang. Jeg tenker særlig på noen av de tidligste Fantonald-historiene, hvor man flere ganger fornemmer en "kjønnskamp" mellom menn og kvinner. Tenk bare på den lett mannshatske tonen mellom Dolly og feminist-oppfinneren Hilda Hårsår i Fantomia/Super-Dolly-historiene (DP 28), eller "kontra-feminismen" i "Mennene gjør opprør" (Jeg, Super Donald). Selvfølgelig kan man si at både kvinnenes feminisme og mennenes opprør mot den bikker over i parodien, slik at det like godt kan sees som en **latterliggjøring** av kjønnskamp/feminisme, og et **forsvar** av tradisjonelle kjønnsroller. Men at kjønnspolitikk i det hele tatt tas opp i en "harmløs barneserie" som Donald, syns jeg likevel taler italienerne til ære.

Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com

Innlegget blei sist redigert 05.06.2006, 17:08 av Karamell

Karamell
40 år, Oslo

05.06.2006, 15:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.