Andeby Online > Diskusjonsforum > Kven ville du helst ha møtt?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Fekk lyst til å vite kva andre tenkjar om dette. Dersom du kunne få møte ein hvilken som helst Donald-teiknar eller forfattar, kven skulle det ha blitt? Med "møte" meinar eg meir enn berre helse på i ei travel Raptus-kø - då meinar eg dersom du kunne velja ein Donald-teiknar/forfattar du kunne få setja deg ned og prate med ei stund. Kven ville du ha vald?
Eg er veldig usikker sjølv, men for å gå mot straumen: Eg følar meg ganske sikker på at det IKKJE hadde blitt Don Rosa. Grunnen til det er enkel: Sjølv om Don er ein fantastisk forfattar og teiknar, trur eg at han er den eg har færrest spørsmål å stille, fordi omtrent alt Don Rosa nokon gong har tenkt på er grundig forklart ein eller annan stad på Internett. Andre forfattarar kunne eg ha stilt spørsmål om kva dei meinar om ditten og datten - Don Rosa VEIT eg allereie kva meinar om ditten og datten, og då er det ikkje like spennande. (ikkje tolk dette slik at eg ikkje kunne ha tenkt meg å møte Don Rosa - men skal eg velja EIN person, blir det ein annan.)
Så... kven eg veljar, er usikkert. Dei i bransjen som eg kanskje beundrar mest for tida, er vel William Van Horn og Romano Scarpa. Samtidig har eg stor respekt for dei teikningane eg vaks opp med - Branca og Vicar. Og samtidig er det eitt eller anna som fristar med tanken på å prate med Gorm Transgaard...
...meir eksakt klarar eg vel ikkje å bli i denne tankerekka. Eg likar fleire av dei, og følar meg flink som har klart å kutte ned lista til fem namn. Og skal eg kutte ned til eitt namn... er det Scarpa som hamnar øvst. Men dei andre fire er ikkje så frykteleg langt bak han på lista.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.05.2004, 23:49

Jeg ville ha vekket Barks til live igjen og tatt en prat med mesteren selv.
Eventuelt gjort det samme med Floyd Gottfredson og spurt ham ut om hva han syntes om utviklingen av Donald opp til våre dager. Jeg måtte jo selvsagt tatt med en del blader fra forskjellige tiår for å sammenligne.
steponit
25 år, Trondheim
30.05.2004, 01:43

steponit skreiv:
Jeg ville ha vekket Barks til live igjen og tatt en prat med mesteren selv.
Hehe... Berre så det er sagt, rår du tydelegvis over krefter som eg ikkje har tilgong på, og DET er grunnen til at Barks, Taliaferro og Gottfredson ikkje står på lista mi. :-)
Samtidig utelot eg folk eg følar at eg allereie har god kontakt med frå vurderinga mi med vilje: Eg trur nok at ein donaldforfattar eg veldig gjerne kunne tenke meg å prate med er Byron Erickson, men det er jo i første omgang fordi han er sjefen min og ikkje meir enn det (sjølv om eg ER imponert over historiene hans òg).
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
30.05.2004, 03:14

Jeg ville nok møtt den jeg vet minst om, Vicar. Jeg er veldig imponert over tegningene hans og hadde nok ikke hatt problemer med å få stilt han noen spørsmål. Vet nesten ingenting om Vicar, utenom det som står her på AO. Ville vært et morsomt møte.
o, skjenk meg en grav - i det isgrønne hav! La bølgene kvele min gråt...
Don Martin
22 år, Rana
30.05.2004, 03:35

hmm......Enten Don Rosa eller William van Horn.Ville helst ha snakket med noen som BÅDE skriver og tegner, tror det hadde blitt mest interessant.
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
30.05.2004, 12:58

Jeg ville nok ha truffet Massimo De Vita eller Marco Rota. Begge er flinke tegnere og manusforfattere, og jeg vet nesten ingenting om dem.
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
29 år, Stjørdal
30.05.2004, 13:23

Hmm - skulle også gerne møde Vicar, men tænker på om han er god til engelsk? Jeg klarer mig nemlig ikke så godt på spansk. Da jeg mødte og interviewede Tony Bancells til et dansk tegneserietidsskrift var det hustruen der var tolk, og det vil give nogle "lost in translation".
Ville da også gerne have en længere snak med Rosa, men det kunne nok ikke blive ved en lejlighed som nu i juni - måske snarere Raptus eller en tur til Amerika ville være sagen.
Flemming Andersen og ja: Freddy Milton - han er altså en af de helt store hos mig... har snakket med ham i tlf. - skrevet brev osv. - han virker flink ligesom de tegnere og forfattere jeg allerede har mødt (Rosa, Bancells og min ven Rob Klein)
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
30.05.2004, 20:43

Tja, vanskelig å si...
Men Romano Scarpa, Marco Rota og Vicar er nok de som står øverst!
Mvh,
Håvard
http://home.no.net/piacere/
Håvard
19 år
30.05.2004, 23:48

Vet egentlig ikke.... ska møte don rosa på raptus, så han er ikke med på listen.....
vicar kansje.... vanskelig valg, men jeg tror jeg sier vicar...
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
31.05.2004, 17:45

jeg elsker småstripene til al Taliaferro ,men det blir vel litt vanskelig å få møte han.
vicar og van horn er også høyt oppe på ønskelista...
vore på leirskole i vantlia og det var veldig morsomt men........borte bra men hjemme best...
gutten fra nord
17 år, Sortland
03.06.2004, 21:34

Vicar har jeg aldri skjønt meg helt på.. Har alltid syntes at tegningene hans har vært litt glattslipte og kjedelige - uten noe ekstra..
Jeg tror jeg ville møtt Marco Rota. Liker tegningene hans utrolig godt, litt mørke og med masse detaljer. Ellers tror jeg det må bli William Van Horn (med sin stikk motsatte stil :)). Han gjør jo det meste ustyrtelig morsomt, men jeg har ikke vært så fornøyd med manusforfatterne han har samarbeidet med i det siste.
Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..
luredan
23 år, Bergen
03.06.2004, 21:52

luredan skreiv:
Han gjør jo det meste ustyrtelig morsomt, men jeg har ikke vært så fornøyd med manusforfatterne han har samarbeidet med i det siste.
William Van Horn skriver stort sett alt sjølv.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.06.2004, 23:58

Ja, demrer noe når du sier det :) Men tror han har noen andre i en eller to historier som har gått for ikke så altfor lenge siden. Sukk, husker sånt litt dårlig :)
Opp det titter blomster små, sola ler på himlen blå - blå - så små. ... Hm.. Humla snurrer, hanen galer - vakkert synger alle svaler. Hør lerka jubler - og flott den svinger - seg i det blå, på de lette vinger..
luredan
23 år, Bergen
04.06.2004, 02:13

Øverst på min liste står nok Romano Scarpa. Han har bidratt med så mye til Donald-universet at det ville vært mye å prate om.
Jeg er også en stor fan av Giorgio Cavazzano, så han hadde nok blitt en god nr.2.
Mine filmanmeldelser på IMDB:
http://www.imdb.com/user/ur2484999/comments-expanded?order=alpha&start=0
SvK
25 år, Bergen
07.06.2004, 12:37

Jaja, nok en gammel trå jeg tar opp igjen her på forumet, men som noen har skjønt liker jeg å ta opp igjen gamle ting.
Men til saken:
Hvis jeg kunne møtt en Disney-skaper ville jeg ha møtt Don Rosa(med tolk). Håper også å møte Arild Midthun på Raptus til høsten
Innlegget blei sist redigert 17.06.2005, 15:46 av David H
David H
14 år, Østre Toten
17.06.2005, 15:45

Siden jeg ikke kan møte Carl Barks må det bli Vicar. Han har jo en enorm produksjon bak seg og er vel den som tegner Donald best i vår tid synes jeg. Don Rosa er vel ok men figurene blir for "firkantet" etter min mening. Han egner seg best som historiefortelleren men jeg kjenner ikke helt igjen Donalds personlighet i hans fortellinger.
Altså er det Vicar for meg. 
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
17.06.2005, 18:21

Siden Scarpa dessverre døde tidligere i år, må det naturlig nok bli en annen. Husker at jeg ble fascinert av en (på den tida) ukonvensjonell tegnerstil i diverse "historiske" fortellinger i DD&Co på tidlig 80-tall. Senere har jeg forstått at det var Marco Rota som sto bak. Jeg er også svak for Giorgio Cavazzanos stil. På mange måter var det vel han som brakte Donald-skolen (særlig den italienske) et steg videre, med sin "dynamiske" og "plastiske" stil. Jeg er slett ikke sikker på om jeg er like begeistret for alle hans etterfølgere. Det blir liksom litt FOR programmatisk "crazy og løssluppent" iblant. Men Cavazzano var på en måte den som brakte inn en ny giv i Disney-stilen. (Det fins sikkert også mange dyktige tegnere i Danmark og Nederland, men der har jeg ikke samme oversikten.) Så mitt valg blir nok Cavazzano, subsidiært Rota.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 19.06.2005, 06:56 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
18.06.2005, 03:59

Vicar eller William Van Horn tenker jeg, men jeg må si at Rodriques også har utrolig rå tegninger. Eller... Van Horn eller Rodriques. Sånn
Omanga Carl
Magnus Murphy
17 år, Sandefjord
18.06.2005, 14:35

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.