Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

That Doggone good-for-nothin'...

Andeby Online > Diskusjonsforum > That Doggone good-for-nothin'...

Gå tilbake til forumoversikta ...

I gamle Donald-filmer (originalt lydspor) brukes veldig ofte uttrykket "doggone". Noen som har en god norsk oversettelse på dette ordet?

Innlegget blei sist redigert 19.05.2006, 21:59 av Diff

Diff

19.05.2006, 21:02

Eg har alltid tenkt på det som «fillerns».

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

19.05.2006, 21:06

Det har faktisk en mye sterkere betydning enn det.
Ifølge Clue ver. 6.2 er det US-slang for fandens, jævla, fordømte

Bernie
36 år, Bergen

20.05.2006, 14:18

Betyr vel omtrent det samme som damn, men er ikkje like stygt å seie. Har eg høyrt...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

21.05.2006, 01:21

Mener damn er pokker/død og pine, mens dammit/damn it har en sterkere bedtydning.
Har jeg hørt :-)

Bernie
36 år, Bergen

21.05.2006, 01:29

Nei, "darn" er den milde versjonen av "damn". Forskjellen mellom "damn" og "dammit "blir som forskjellen på "faen" og "faen ta".

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

21.05.2006, 02:00

That's right.
Many old-fashioned English slang phrases in Disney comics actually represent corruptions of religious exclamations. Here are a few more common examples; note the origin of the name Jiminy Cricket, which was actually considered a rather racy joke in 1939 (and now you see why Jiminy Cricket is actually a bit of a wise guy with an eye for the ladies in the original film—impossible as it may seem today, he was originally intended as the character for adult viewers to identify with!).

begorrah, by George :: by God
cripes :: Christ
doggone, goldarn, dagnab :: goddamn
for crying out loud :: for Christ's sake
for Pete's sake :: for St. Peter's sake
for the love of Mike :: for the love of St. Michael
gee :: Jesus
golly :: God's body
gosh :: God
heck :: hell
jiminy crickets :: Jesus Christ
land sakes :: Lord's sake
sam hill :: damn hell
son of a gun :: son of a bitch

ramapith

21.05.2006, 10:09

Adamant skreiv:

Nei, "darn" er den milde versjonen av "damn". Forskjellen mellom "damn" og "dammit "blir som forskjellen på "faen" og "faen ta".

Don Rosa brukte ordet "darn" i historien "Tidstyvene" som en pen omskrivning av banneordet da Donald kolliderer med en lekebåt som har blitt

SPOILER:

forfrosset av B-gjengens "Stoppeklokke" som stanser tiden

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

21.05.2006, 13:25

Ja, "darn", "heck" og "shoot" (og til en viss grad "gosh") er pene kraftuttrykk som ofte benyttes i serier og filmer beregnet for bran.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

21.05.2006, 14:08

Pussig å se at så godt som alle uttrykkene stammer fra kristendommen.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

21.05.2006, 16:23

Tja, er ikkje sjølve definisjonen på bannskap å misbruke Guds namn? (dei ti bud eksisterer både i jødedom og kristendom, og eg går ut frå at noko liknande er gjengitt i islam) Og når den dominerande religionen i eit land trur at Gud er ein tredelt entitet der ein tredjedel av Gud er Jesus Kristus, vil dei fleste rekna kraftuttrykk retta rundt dette namnet som misbruk av Guds namn. Så så veldig pussig er vel ikkje dette, i og med at det er USA vi snakker om. Derimot hadde dette vore veldig pussig dersom alle desse uttrykka var i bruk i ein hittil uoppdaga stamme i Amazonas :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.05.2006, 17:13

Jeg klarer ikke la være å more meg litt over oppsummeringen av den kristne treenighetslæren: "Gud er ein tredelt entitet der ein tredjedel av Gud er Jesus Kristus". Hovedsaken med den gamle (sunne) treenighetslæren er at man nettopp ikke sier at "en tredjedel av Gud" er sånn og sånn. Poenget er at Gud er samtidig 1 -en- Gud ( jf 5. mos 6, 4) og 3 -tre- personer (jf misjonsbefalingen etc).

Inge Andersland
23 år, Bergen

24.05.2006, 23:45

IngeAndersland skreiv:

Jeg klarer ikke la være å more meg litt over oppsummeringen av den kristne treenighetslæren: "Gud er ein tredelt entitet der ein tredjedel av Gud er Jesus Kristus". Hovedsaken med den gamle (sunne) treenighetslæren er at man nettopp ikke sier at "en tredjedel av Gud" er sånn og sånn. Poenget er at Gud er samtidig 1 -en- Gud ( jf 5. mos 6, 4) og 3 -tre- personer (jf misjonsbefalingen etc).

Den hellige ånd er vel mer en kraft enn en person?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

24.05.2006, 23:57

I tradisjonell kristen lære, altså som er uttrykt gjennom de to felleskristelige bekjennelsene slås det fast at Den Hellige Ånd er en person som "æres og tilbes sammen med Faderen og Sønnen". Så vidt jeg vet er det bare Jehovas Vitner som lærer at det er en kraft, lutherdom gjør det i hvert fall ikke. Hvis du er interessert kan jeg gi deg bibelbelegg for at DHÅ er en person, men dette forumet er nok ikke stedet for det :-)

Inge Andersland
23 år, Bergen

25.05.2006, 00:05

ramapith skreiv:

That's right.
Many old-fashioned English slang phrases in Disney comics actually represent corruptions of religious exclamations [.....]

Interesting!

Jiminy Cricket = Jesus Christ? I didn't see that coming! Funny! :-)

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

27.05.2006, 01:38

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.