Andeby Online > Diskusjonsforum > Ole, Dole og Doffen farve?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Er der nogen der ved hvad den officielle farve er på deres tøj. På www.andeby.dk står der under svar på spørgsmål at:
Ole/Rip har blå
Dole/Rap har grøn
og Doffen/Rup har rød
og under portrætter står der at:
Ole/Rip har rød
Dole/Rap har blå
og Doffen/Rup har grøn
Kan nogen hjælpe ?
Casper
35 år, Danmark
28.05.2004, 10:58

Her for nylig i det af fødselsdagsnumrene af AA&Co. der havde portræt af Ungerne var det byttet om igen...
(selvom det siden 1997 har været fakta at rip er blå rap er grøn og rup er rød - kasketterne altså - ikke selve ungerne, selvom det vist er sket i en serie med indianere og totempæle)
På engelsk er det Huey der er rød
Dewey der er blå
og Louie der er grøn.
der er en logik bag de farver på engelsk, men husker lige nu kun noget om Dew/dug som er vand og derfor er hatten blå...
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
28.05.2004, 12:25

Ole/Rip= Rød
Dole/Rap=blå
Doffen/Rup=Grøn
Mener iallefall jeg......
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
30.05.2004, 12:42

Måske er det sådan på norsk, men jeg er ikke sikker på at de navne er oversat direkte mht. farverne...
I visse serier har ungerne efterhånden personlighed - hvordan har vi fået det forvirret sammen, monstro - i en af pocketbøægerne var en af ungerne forelsket - selv i det nye nummer af ugebladet har oversætteren forvirret navnene sammen og påstår føærst det var Rip og siger siden det var Rup der var forelsket dengang
AC
29 år, Danmark
30.05.2004, 19:57

Svein Erik Søland fortel om denne regla i forordet til "De komplette årganger", 1956, del 4:
Red is the darkest of the hues, so Huey (Ole) wears red.
Water is blue, and dew is water, so Dewey (Dole) wears blue.
This leaves out Louie. Leaves are green, so Louie (Doffen) wears green.
Sjølv har eg alltid meint, eller rettare sagt: sidan eg lærte det som fira-åring, at dette er det einaste riktige.
«Å, Donald! Nå kan ingenting få meg i dårlig humør.»
Dolly Duck.
Sølve
19 år, Ullensvang
31.05.2004, 15:16

Helt enig! Bare se på quack Pack, der sier de det, og eg har set det over alt!
Ole=rød
Dole=blå
Doffen=grønn!!!!!!
Så det, så!
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
31.05.2004, 16:15

Sølve:
Red is the darkest of the hues, so Huey (Ole) wears red.
Water is blue, and dew is water, so Dewey (Dole) wears blue.
This leaves out Louie. Leaves are green, so Louie (Doffen) wears green.
Jeg ved ikke med den norske udgave men på dansk har vi ikke oversat de navne direkte. Jeg er tilbøjelig til at påstå at
Huey så er Rup
Dewey er Rip
og Louie er Rap - så passer det med farverne på dansk også. Om I vil oversætte/faktisk har gjort det er op til jer.
Vil en af jer tjekke portrættet i nr. 21 og se hvordan det er fremstillet der - farvespørgsmålet?
AC
29 år, Danmark
31.05.2004, 18:07

Eg er ikkje heilt sikker, men...
...mi oppfatning er at fargeleggjarane fargeleggjar basert på teikningane (med bobletekst og nokre få fargeleggjingsnotat) og ikkje basert på manuset. Og i teikningane som ikkje er fargelagte enno er Ole, Dole og Doffen, til tross for at dei kanskje nektar for det, prikk like. Så med mindre nokon seier namnet deira, er det umogleg å sjå kven som er Ole og Dole og Doffen. Her har altså fargeleggjaren ei kjempeoppgåve, fordi dei skapar heile forskjellen på Ole, Dole og Doffen.
Men personleg trur eg ikkje at dei bryr seg så veldig. Eg trur at dei tar utgangspunkt i at dei skal vere raude, grøne og blå og ikkje tar det så nøye kven som er kven. Med mindre nokon blir spesielt tiltalt med namn eller det er eit tydeleg kjennemerke på ein av dei (som i "Korsfarerkongenes krone" (39-41/2001)).
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.06.2004, 10:36

Dersom det er en regle som skrevet ovenfor som er "rett", så tror jeg ikke den gjelder i praksis, hvis dere skjønner... Så jeg slutter meg til det Olaf sier. Det er jo egentlig ingen vits å skille mellom dem heller, så lenge de gjør akkurat det samme...? Bare i få historier blir de adskilt fra hverandre.
Men sånn by the way, her er slik jeg alltid forestilte meg fargene da jeg var mindre, og disse fargene bruker jeg når jeg (en ytterst sjelden gang) tegner nevøene:
Ole - rød
Dole - grønn
Doffen - blå
Tror det har noe med lyden i navnene å gjøre. Dessuten tror jeg jeg kan ha vært ubevisst inspirert av Kasper og Jesper og Jonatan da jeg tenkte ut denne. Kasper er rød, Jesper er grønn og Jonatan er blå. Eller kanskje de to på sidene skal byttes om? Aj, den barnelærdomen er ikke hva den en gang var.
da da da og hepp.
Kristin
22 år, Trondheim
02.06.2004, 13:35

Olaf Solstrand skreiv:
(39-41/2001)).
43-45/2001 mener du vel. ;-)
Med mindre nokon blir spesielt tiltalt med namn eller det er eit tydeleg kjennemerke på ein av dei (som i "Korsfarerkongenes krone")
Hva slags kjennemerke er det snakk om? Kan ikke finne noe som skiller den ene fra de to andre.
Det finnes 10 typer mennesker:
De som kan det binære tallsystemet, og de som ikke kan det.
Arnstein
28 år, Klepp
02.06.2004, 13:44

Arnstein skreiv:
(39-41/2001)).
43-45/2001 mener du vel. ;-)
Klart det. Blandar med... "Skjerperen i Culebra", som vel kom i 39-41/2002.
Hva slags kjennemerke er det snakk om? Kan ikke finne noe som skiller den ene fra de to andre.
På eit tidspunkt i historia spretter knappen i lua til ein av dei ut. Denne knappen henger og dingler i ein tråd i lua i resten av historia.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.06.2004, 13:47

Nemlig - og mener det var Rup med den røde hat dette sket for i den dankse udgave - hvem var det så hos jer? Ole?
AC
29 år, Danmark
02.06.2004, 14:26

AC skreiv:
Nemlig - og mener det var Rup med den røde hat dette sket for i den dankse udgave - hvem var det så hos jer? Ole?
Rup med den røde hat? Er det mogleg? Det var den av nevøane med BLÅ hatt i den norske utgåva. Har ikkje dei skandinaviske utgivingane same fargeleggjing, då?
Namnet hans er ikkje nemnt etter at knappen spretter ut, men det kjem fram at det er same nevø som har studert middelalderhistorie, og kven av dei det er kjem vel fram i første episode (som eg diverre ikkje kan finne akkurat no). Men det er iallfall den av dei med blå hatt.
Interessant. Eg var heilt sikker på at fargane var like i våre land...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
02.06.2004, 14:34

Rup med den røde hat? Er det mogleg? Det var den av nevøane med BLÅ hatt i den norske utgåva. Har ikkje dei skandinaviske utgivingane same fargeleggjing, då?
Undskyld - sagde nok jeg ikke var sikker på det med farver... (mener det var det den røde, sagde jeg)
Jo, vi har samme farvelægger
Ved det fra Rosas kalevala-serie og holder aldrig op med at grine af det der findes til sidst i den serie... skulle være sampos gyldne sne - men hvorfor ligner det Iku-Tursos øje?
ikke altid farvelæggeren er helt med i serien, viser det jo bare. Kan man vel heller ikke forvente. I visse serier giver det bare morsomme resultater
AC
29 år, Danmark
02.06.2004, 21:02

En gang på 80- tallet fikk jeg det for meg at
Ole = Blå
Dole = Grønn (enkelte ganger Gul)
Doffen = Rød
De senere åra har jeg mistet all kontroll ( som jeg trodde jeg hadde ) på hvem som er hvem.
Fergus
25 år, Grimstad
03.06.2004, 00:35

Jeg har fundet dette om deres originale navne på http://www.cbarks.dk/nevøerne.htm
Nevøernes originale amerikanske navne (Huey, Dewey, Louie) er temmelig ejendommelige, hvis man tænker over det. Ifølge et tidligt interview med Taliaferro er de alle opkaldt efter levende personer:
Huey blev opkaldt efter Huey Pierce Long (1893-1935). Han var guvernør i Louisiana og senere senator - og præsidentemne for demokraterne - indtil han blev myrdet af en fanatiker.
Dewey blev opkaldt efter Thomas Edmund Dewey (1902-1971). Han var guvernør for staten New York og præsidentkandidat for republikanerne ved to valg, i 1944 og 1948, som han begge tabte.
Louie blev opkaldt efter Louis 'Louie' Schmitt. Han var tegner på Disney's tegnefilm (Snehvide, Bambi og andre), indtil han gik over til Fredrick 'Tex' Avery på MGM-studioerne.
Carl Barks benyttede sig også af at farve den ene kasket gul i stedet for blå i hans malerier
Casper
35 år, Danmark
03.06.2004, 12:07

noen ganger har dole hadd gul farge. har carl barks noen gang tegnet dole slik vis ikke hvem er det som har tegnet dole slik.....
vore på leirskole i vantlia og det var veldig morsomt men........borte bra men hjemme best...
gutten fra nord
17 år, Sortland
03.06.2004, 20:54

Hvilken farge hadde den fjerde nevøen som Barks tegnet 1 (2?) ganger.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
03.06.2004, 21:05

gutten fra nord skreiv:
noen ganger har dole hadd gul farge. har carl barks noen gang tegnet dole slik vis ikke hvem er det som har tegnet dole slik.....
Som alle andre Disney-teiknarar har vel Barks alltid teikna seriane sine i svart-kvitt? Med unntak av oljemaleria, så klart, men...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
03.06.2004, 21:08

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.