Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Donald Duck 70

Andeby Online > Diskusjonsforum > Donald Duck 70

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Noen som vet når boken "Donald Duck 70" kommer på markedet?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

28.05.2004, 00:45

Bogen er udkommet i Danmark d. 24. maj.

Den er indbundet og koster 99 kr.

Casper
35 år, Danmark

28.05.2004, 10:51

den udkom i vældig passende nærhed til Don Rosas besøg her - det samme burde være tilfældet hos dere... -

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

28.05.2004, 12:22

Jeg kjøpte den på Rimi for fire (?) dager siden. 129,-

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

28.05.2004, 14:18

Hva inneholder denne boken og hvor mange sider har den?

Erland

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

30.05.2004, 21:57

den er på 110 sider.

Introduksjon av David Gerstein -"70 år i rampelyset"

30-årene: "Det står i avisen", samt en historie av Al Taliaferro

40-årene: "Standarden settes", og en Barkshistorie

50-årene: "Den klassiske peroden", historie tegnet av Jack Bradbury

60-årene: "Moderne tider, nye venner": "Donald Duck - Frisk fetter på ferde", Klodrik-historie av Dick Kinney og Al Hubbard

70-årene: "Tilbake til opprinnelsen": "Donald Duck - Overlevelsestesten" av Daan jippes og Fred Milton

80-årene: "Et prangende tiår": "Donald Duck - Klokkemesteren" Tegnet av Branca, ukjent forfatter

90-årene: "Alle elsker Donald": "Donald Duck - Konge for en dag" av Charlie Martin og Vicar

Et nytt århundre: "En ungdomskilde": "Donald Duck - Fødselsdagen" av Don Rosa

Avlogga Lillegull

31.05.2004, 02:48

Avlogga Lillegull skreiv:

Et nytt århundre: "En ungdomskilde": "Donald Duck - Fødselsdagen" av Don Rosa

Er det berre meg som ergrar meg over at historia dei brukar for å markere det nye århundret, 00-talet, er laga og utgitt i første halvdel av 90-talet?

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.05.2004, 10:51

Når de først har delt opp boka i tiår, burde historiene passet deretter og! Men hvilken historie burde vært i steden for "Fødselsdagen"?

Filch, do something constructive! Find Peeves!

Andungen
19 år

31.05.2004, 11:39

Ettersom målet med tiåret var å vise at "kvar teiknar har sin eigen stil", trur eg den beste kunne vere noko av William Van Horn. Eventuelt Don Rosa, men han har vel ikkje skrive så mange korte historier sidan 2000?

Eller kanskje... Tja, Rodriques eller noko slikt.

Eg kan forstå at dei har lyst til å runde av ei jubileumsbok med den mest kjente bursdagshistoria dei har laga, men likevel...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

31.05.2004, 11:44

Det vi vel egentlig klager os over er at Rosas serie blev brugt til at markere dette årti - ikke at den er med. Serien burde have været præsenteret som en ekstra godbid, særligt for svenskerne som af redaktionsmæssige årsager ikke fik den i første omgang.

Hvilken tråd var det hvor en sagde at en redaktørs mening ikke bør afgøre om en serie trykkes eller ej? Jeg kender da et eksempel på en serie som ikke blev lavet pga. en redaktøær - eller den blev først lavet senere - The Coin. Og det er vel netop det der er meningen med en redaktør - at han skal kunne stå inde for serierne og sige fra når han er uenig?

Remember: It all started with a mouse

AC
29 år, Danmark

31.05.2004, 13:05

Synes personlig at det er en stor skam at en så sentral forvalter av arven etter Carl Barks som William Van Horn ikke er med en i en slik bok.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.06.2004, 12:18

Er ganske einig i det, men... Ser for meg at dei har tatt ei vurdering og kome fram til at Branca MÅ representere 80-talet, Vicar MÅ representere 90-talet, og då blei det vel så dei måtte VELJA om dei skulle gjere plass til Don Rosa eller William van Horn. Og... Don Rosa har skrive ei jubileumshistorie, og han kjem sannsynlegvis til å auke salet av boka. Så... Hadde boka vore dobbelt så tjukk, med to historier frå kvart tiår, hadde dei sannsynlegvis garantert gjort plass til van Horn.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.06.2004, 12:26

Olaf Solstrand skreiv:

Og... Don Rosa har skrive ei jubileumshistorie, og han kjem sannsynlegvis til å auke salet av boka.

Kan vi da konkludere med at DR kun er tatt med for å øke salget og ikke av kunsteriske kvaliteter :)

Forsiktig med slike brannfakler her inne, kan tenne ett bål av mindre.

Men for å være seriøs så skjønner jeg godt hva du mener, og har ikke noe problemer med at han er med i en slik bok, men det burde ikke skje på bekostning av Van Horn.
kunne kjørt historien til DR som bonus og latt Van Horn være med også, men det virker som forlaget kjører han frem som den melkekuen han må være for dem salgsmessig.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.06.2004, 12:30

Likna dette på ein brannfakkel? :-) Alt eg meinte er at dei grunna oppdelinga ikkje KUNNE ta med både Rosa og Van Horn. Eg skal ikkje uttale meg om kven som er best av dei to, fordi eg elskar begge to på ulike måtar. Men sett frå eit marknadsføringssynspunkt er iallfall Don Rosa å foretrekke av dei to.

Og at dei veljar å bruke ei historie frå 1994 som eit symbol på historiene som blei laga frå år 2000 og framover, er vel eit symbol på at denne historia har fått denne plassen mellom anna fordi det er ei jubileumshistorie.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

01.06.2004, 12:39

Olaf Solstrand skreiv:

Likna dette på ein brannfakkel? :-)

Ikke for meg, men vi er vel alle forskjellige.

Eg skal ikkje uttale meg om kven som er best av dei to, fordi eg elskar begge to på ulike måtar. Men sett frå eit marknadsføringssynspunkt er iallfall Don Rosa å foretrekke av dei to

Ganske enig her også, men når det gjelder arven etter Barks med å bevare personligheten til figurene er Van Horn flere travbaner foran DR. Men sistnevnte har noen fine tegninger som gir meg lyst til å lese "originalene" igjen, og det er vel ikke en dum egenskap å ha som tegner/forfatter.

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.06.2004, 12:49

MikroMidas skreiv:

Synes personlig at det er en stor skam at en så sentral forvalter av arven etter Carl Barks som William Van Horn ikke er med en i en slik bok.

Tja.. nu I sætter ham ved siden af Rosa for inkludering i omtalte bog, må jeg sige, at jeg ikke er meget for William Van Horns tegninger (bemærk -- her taler jeg om tegningerne, ikke historierne), og jeg forstår ikke helt, hvad så mange lovpriser ham for. Men det er vel lidt samme situation, som når nogen ikke helt forstår Rosas popularitet. Men hvad angår tegninger synes jeg, at Rosas er meget mere vellykkede.

Om det er en bevidst tegnestil eller om Van Horn ikke er så kunstnerisk begavet som mange andre nutidige tegnere hvad det angår, skal jeg ikke kunne sige, men det falder ikke rigtigt i min smag, desværre. Så kan jeg meget bedre lide Noel Van Horns tegninger, men Noel kan vel næppe anses som repræsentant for noget årti -- da slet ikke på Donald-fronten (bogen er en hyldest til Donald, ikke Mikke).

Bemærk: Ikke et eneste af mine ord i denne meddelelse omhandler historieskrivning, personligheder, etc. Udelukkende visuelt indtryk.

Thomas Pryds Lauritsen

pryds
29 år, Danmark

01.06.2004, 13:33

Er boken komt ut? i så fall hvor får vi kjøpt den??

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

01.06.2004, 13:43

pryds skreiv:

Tja.. nu I sætter ham ved siden af Rosa for inkludering i omtalte bog, må jeg sige, at jeg ikke er meget for William Van Horns tegninger (bemærk -- her taler jeg om tegningerne, ikke historierne), og jeg forstår ikke helt, hvad så mange lovpriser ham for.

Hvis du inkluderer historiene og ikke minst bevaringene av personlighetene til figurene har du to grunner til at jeg setter han høyt.

Jeg kan for eksempel aldri komme til å godta DR sin degradering av Donald til en bubleslurp drikkende noldus uansett hvor mange d.u.c.k.s. og andre detaljer han fyller seriene med. Men så er vi da alle forskjellige og det gir jo grobunn for mange fine diskusjoner og meningsutvekslinger.

MikroMidas
45 år, Trondheim

01.06.2004, 14:01

Som tidligere nevnt; boka er i salg - jeg kjøpte den på Rimi. Den finnes sikkert i salg andre steder også.

Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.

~P.G.W~

Lillegull
28 år, Grimstad

01.06.2004, 15:10

Ok. Takk. Men er det en bok det er snakk om, eller er det en pocket?

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

01.06.2004, 15:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.