Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Indekser i papir

Andeby Online > Diskusjonsforum > Indekser i papir

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Etter å ha tenkt litt: Noen synes kanskje det blir lenge å vente på Carl Barks- indekset til 2008, særlig siden 1995-utgaven ikke kan skaffes lenger. (I parantes - et eks. lå ute på QXL for en stund siden. Da føler du alderen tynge, når saker du har laget blir lagt ut på auksjon!) Uansett, om noen er interessert kan jeg kopiere det oppdaterte indekset jeg har og sende det til dere. Prisen vil ligge på rundt 100 kr. inkl. porto. Det du da får er et rått indeks på 51 sider i løsbladsystem, altså uten noen form for innbinding. Med "rått" mener jeg at det ikke vil bli lagt noe arbeid i layout, ingen fancy illustrasjoner ol. Indekset sendes ut etter at CBSV har kommet med pakke nr. 3, og vil være oppdatert på tidspunkt for trykking. Dere vil ikke få med oversikt over ensidere og covere, det vil komme i den endelige utgaven som vil komme etter at CBSV er ferdig. Et par ting til: Det vil selvsagt ikke være lov å kopiere indekset og sende det ut til andre. Dessuten håper jeg at de som kjøper kan sende meg en mail om de finner feil, slik at disse kan lukes ut.

Dette er altså ikke et vanlig salg, men noe som blir tilbydt spesielt interesserte på Andeby Online. Jeg håper det er ok å "reklamere" på denne måten, Olaf. Er ikke ute etter noe profit her, og jeg håper de fleste venter til en skikkelig utgave kommer i 2008.

erikh

06.04.2006, 07:09

Kan du fortelle litt mer om hva dette indexet inneholder? Jeg har "The Carl Barks Library", utgitt i 1984, et engelskspråklig index, men med oversikt over alle norske CB-utgivelser til da (også énsidere og cover såvidt jeg husker). Har deres index noe med dette å gjøre?

Nestor Burma
43 år, Trondheim

06.04.2006, 08:35

Jeg kjenner ikke til indekset du referer til dessverre. Indekset jeg prater om har kolonne for utgivelsesår i USA, kode, amerikansk og norske titler, norske utgivelser, noen av de amerikanske utgivelsene, antall sider samt noen få kommentarer. (f.eks. om endringer er gjort) Jeg prøvde å legge ut litt, men det kom ikke ut som tenkt så jeg tok det vekk igjen.

NB: Vent gjerne til du får se utgaven som vil komme i 2008!

Innlegget blei sist redigert 06.04.2006, 08:57 av erikh

erikh

06.04.2006, 08:56

Hei Erik!

"Nestor Burma" tenker nok på dette indexet:
The Carl Barks Index, Originals and Reprints 1942-1984
- utgitt av Barks-friends!

Aquila

06.04.2006, 09:25

Aquila skreiv:

Hei Erik!

"Nestor Burma" tenker nok på dette indexet:
The Carl Barks Index, Originals and Reprints 1942-1984
- utgitt av Barks-friends!

Riktig, det var det jeg tenkte på. Presisjonsnivået på hukommelsen er ikke all verden, men dette er et indeks som jeg har hatt mye glede av ihvertfall. :-)

Nestor Burma
43 år, Trondheim

06.04.2006, 09:31

Korrekt! Jeg har faktisk indekset selv, husker det når de magiske ordene "Barks friends" ble nevnt. Og Nestor Burma- ja, alle Barks-indeks må nødvendigvis ha noe med hverandre å gjøre, siden utgangspunktet er felles!

Innlegget blei sist redigert 06.04.2006, 09:38 av erikh

erikh

06.04.2006, 09:38

erikh skreiv:

Korrekt! Jeg har faktisk indekset selv, husker det når de magiske ordene "Barks friends" ble nevnt. Og Nestor Burma- ja, alle Barks-indeks må nødvendigvis ha noe med hverandre å gjøre, siden utgangspunktet er felles!

Det jeg tenkte på var om deres index var en nyutgivelse eller en revidert utgave av Barks Friends' sitt index, og eventuelt om du, Svendsen eller Netland kanskje var involvert i utgivelsen av 1984-indexet. Såvidt jeg nå skjønner så er dette altså to uavhengige utgivelser.

Men én ting er at utgangspunktet er det samme, en annen sak er hvorvidt hver index-forfatter må starte på scratch og sette seg ned min sin egen samling og begynne å notere. Opplysningene må jo tas et eller annet sted fra... :)

Jeg har forøvrig brukt Barks Friends sitt index til å lage min egen private database i FileMaker. Den inneholder en oversikt over alt som er utgitt av Carl Barks på norsk frem til 1984, dessuten oppdatert i den grad det har vært mulig med det jeg har fått med meg av utgivelser etter 1984.

Nestor Burma
43 år, Trondheim

06.04.2006, 10:16

Jeg har nå funnet følgende indekser til salgs hos Løvås i Pedersgaten:

Hørthe/Netland:
Carl Barks Indeks 1995 (1995)
2 stk. / pris kr. 30,-

Jan Roar Hansen:
Paul Murry og Floyd Gottfredson (1998)
1 stk. / pris kr. 45,-

Noen her som er interessert?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

12.05.2006, 15:28

Hvor mange sider er indexene på da? Noen som har dem og kan gi en omtale?

Innlegget blei sist redigert 13.05.2006, 00:25 av David H

David H
14 år, Østre Toten

13.05.2006, 00:25

Carl Barks indekset er på 44 sider og inneholder:

Et forord av Geir Netland og Erik Hørthe
Og et komplett Carl Barks-indeks frem til 1995
--------
Paul Murry/Floyd Gottfredson-indekset er på 34 sider og inneholder:

Biografi over Paul Murry og Gottfredson frem til 1998
Hjelp til indeks-bruk
Paul Murry-indeks
Floyd Gottfredson-indeks
-------
Begge indeksene er gode (selv om jeg ikke har rukket å lese hele), så de anbefales!

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 13.05.2006, 00:30 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
16 år, Larvik

13.05.2006, 00:29

Ei lita innrømming frå mi side: Eg synest at alle som lager slike indeks gjer ein kjempejobb, og eg forstår òg kvifor folk kjøper dei. Men for min eigen del har eg aldri kjøpt slike indeks (bortsett frå for vidaresalg), og kjem nok ikkje til å gjera det heller. Grunnen til det er at eg føler at dette er eit område der behovet er metta av digitale ressursar. For all del, eit fiksert indeks som det dessutan går an å bære med seg overalt har sine fordelar, men personleg foretrekker eg den typen som oppdaterast automatisk, og eg kjem nok ikkje til å kjøpe slike indeks før den dagen INDUCKS byrjar å synge 404.

(Og det er eit synspunkt som har ingenting med økonomi å gjera, eg skulle *gjerne* ha betalt for å bruke INDUCKS.)

Men eg er sannsynlegvis veldig sær på det området. For min del kunne dei ha laga nettavis av Donaldisten òg. Og motorveg av Karl Johan.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.05.2006, 00:35

Jonas Larsen skreiv:

Paul Murry/Floyd Gottfredson-indekset er på 34 sider

Pssst!
Det er på 36 sider. 34 er **ikke** delelig med 4...

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.05.2006, 00:47

Det kjem an på korleis ein teller sider, det. I mange kretsar er det då vanleg å ta sidetalet frå siste nummererte side. Så har heftet 36 sider korav dei to siste er heilt blanke, vil enkelte rekna det som 34-siders medan andre vil rekna det som 36-siders.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

13.05.2006, 01:05

Sigvald skrev:

Jan Roar Hansen:
1 stk. / pris kr. 45,-

Sigvald, jeg er interesseret i Paul Murry og Gottfredson indekset, hvis en ikke allerede er skrevet op til det.

The wise Little Hen:)

Innlegget blei sist redigert 13.05.2006, 10:34 av Mathias bøgh

Mathias bøgh
18 år, Danmark

13.05.2006, 10:33

Mathias bøgh skreiv:

Sigvald skrev:

Jan Roar Hansen:
1 stk. / pris kr. 45,-

Sigvald, jeg er interesseret i Paul Murry og Gottfredson indekset, hvis en ikke allerede er skrevet op til det.

Neida, det er OK - din ebstilling er registrert. Via PM har jeg også registrert en bestilling på et CB indeks. Jeg stikker til byen og kjøper dem på mandag.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.05.2006, 17:29

Mathias bøgh skreiv:

Sigvald skrev:

Jan Roar Hansen:
1 stk. / pris kr. 45,-

Neida, det er OK - din bestilling er registrert. Via PM har jeg også registrert en bestilling på et CB indeks. Jeg stikker til byen og kjøper dem på mandag.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

13.05.2006, 17:29

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Grunnen til det er at eg føler at dette er eit område der behovet er metta av digitale ressursar. For all del, eit fiksert indeks som det dessutan går an å bære med seg overalt har sine fordelar, men personleg foretrekker eg den typen som oppdaterast automatisk,

Jeg har ikke noe særlig erfaring med bruk av papirindekser -- de to eneste jeg har kom med posten i dag -- men jeg har følelsen av at slike kan gi meg nettopp de tingene jeg synes Inducks er mindre god til: De gir god oversikt over de spesielle områdene de dekker, de er lette å notere i, og de er (som du også nevner) lette å ta med seg når man av en eller annen grunn må forlate datamaskinen (et av de få tilfellene der man ønsker å gjøre dette er jo nettopp når man skal på tegneseriejakt i bruktbutikker, og da kan indekser komme til nytte). Don Rosa-indekset var for øvrig verdt å kjøpe bare for å få med seg forordet.

For min del kunne dei ha laga nettavis av Donaldisten òg. Og motorveg av Karl Johan.

Aha! En referanse til det kjente bandet Pengebingebyggets sang «Sløv uten Bubleslurp»:

Penger er for onkel Skrue,
kun papir for meg.
Så lenge jeg har penger til matroslue
kan gjerne Donaldisten bli nettavis for meg!

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Innlegget blei sist redigert 13.05.2006, 19:22 av Øystein Skartsæterhagen

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

13.05.2006, 19:21

OK, da har jeg mottatt bestilling på 2 stk Barks indeks og 1 stk. Murry/Gottfredson. Det er de siste Løvås har. Jeg stikker innom og kjøper dem i morgen.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

14.05.2006, 14:34

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

...det kjente bandet Pengebingebyggets sang «Sløv uten Bubleslurp»:

Penger er for onkel Skrue,
kun papir for meg.
Så lenge jeg har penger til matroslue
kan gjerne Donaldisten bli nettavis for meg!

Er dette virkelig et band?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

14.05.2006, 21:05

ANDonym skreiv:

Er dette virkelig et band?

Nei, men det er virkelig et heller dårlig forsøk på en morsomhet.

Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)

Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim

14.05.2006, 21:26

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.