Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Hall of Fame never, Don Rosa Forever

Andeby Online > Diskusjonsforum > Hall of Fame never, Don Rosa Forever

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg synes at Hall of Fame serien burde blitt gjort om til bare Don Rosa kronologi.Drit i alle de andre, bøkene er ikke noe bra heller, de klarer absolutt ikke å få med de beste historiene til hver enkelt og rettferdig gjør skaperene.Men kanskje ikke avbryte hall of fame serien.. men få gitt ut en don rosa samling med alle hans historier kronoligsk.Jeg må være ærlig og det er bare pga don rosa bøkene jeg samler på hall of fame serien.Jeg vet jo også at don rosa ikke har laget alle sine historier enda for det kommer jo nye håper vi,men det hadde vært kjempeflott med en don rosa boksamling iallefall. Hva synes dere?

haavardt

10.04.2006, 16:42

Jeg er Don Rosa-fan selv, men er absolutt ikke enig i at serien **bare** skulle inneholdt Don Rosa.
Jeg er også uenig i at de andre bøkene ikke er noe bra (alle er ikke like bra kanskje, men dårlige?).

Ikke for å være uenig i alt altså ;-)

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 10.04.2006, 16:54 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
17 år, Larvik

10.04.2006, 16:51

Nei, det var vel egentlig ikke helt det jeg mente heller,hehe.Men at jeg ville likt å hatt en slik don rosa samling.Nei jeg også liker mange av bøkene, de er absolutt ikke dårlige men det er noe som mangler i noen for å si det sånn.Marco Rota,Vicar,Van Horn,Scarpa osv. ville jeg likt å sett mer av.Jeg har også CBSV, men don rosa samlingen hadde ikke trengt og vært like klasse over den men det hadde jo vært helt fantastisk hvis det hadde kommet en slik samling.men det er vel å drømme,hehe.

haavardt

10.04.2006, 16:55

haavardt skreiv:

Jeg synes at Hall of Fame serien burde blitt gjort om til bare Don Rosa kronologi.Drit i alle de andre, bøkene er ikke noe bra heller, de klarer absolutt ikke å få med de beste historiene til hver enkelt og rettferdig gjør skaperene.Men kanskje ikke avbryte hall of fame serien.. men få gitt ut en don rosa samling med alle hans historier kronoligsk.Jeg må være ærlig og det er bare pga don rosa bøkene jeg samler på hall of fame serien.Jeg vet jo også at don rosa ikke har laget alle sine historier enda for det kommer jo nye håper vi,men det hadde vært kjempeflott med en don rosa boksamling iallefall. Hva synes dere?

Så langt har dei jo ikkje klart å få med dei beste historiene til Don Rosa heller ...

No har eg ikkje sett alle bøkene i Hall of Fame (eg har vel bladd litt i dei fem første), men den beste av dei eg har sett er heilt klart Scarpa-boka, fulgt av Vicar-boka. Ikkje fordi historiene til Barks og Rosa er dårlege, men på grunn av måten dei veljar å presentere dei på. Barks har dei akkurat byrja å gi ut samlede verk av, og Rosa-bøkene er konsentrerte bøker som fokuserer på svært korte tidsepoker. Med unntak av nokre einsidarar og eit par kjempekorte historier er vel alt som har stått i Don Rosa-bøkene så langt ting som var utgitt i Donald/Mikke i løpet av ein to-treårsperiode, medan i Vicar-boka, og såvidt eg har skjønt òg Rota/Van Horn/Murry-bøkene, får vi presentert høgdepunkt (sjølv om du sjølvsagt står fritt til å meine at dei kunne ha vore betre til å velja ut høgdepunkt) frå lange karrierer, karrierer som med unntak av Van Horn er minst dobbelt så lange som Rosas. Og Scarpa-bøkene inneheld jo 33 % *nye* historier, noko som trekker veldig opp hos meg.

Kanskje nokre av bøkene ikkje rettferdiggjør skaparane -- men løysinga på det er jo å justere korleis bøkene blir laga, ikkje å leggja ned heile serien. Barks-bøkene kunne dei godt ha kutta ut (sjølv om dei då sikkert hadde fått kritikk for å oversjå Carl Barks i ein serie som skal samle dei største serieskaparane), og eg synest godt at dei kunne ha kutta ut Drageherrenes rike òg (ikkje fordi det er ei dårleg bok, men fordi eg ikkje ser kva den har i Hall of Fame å gjera -- skjønt, hadde dei gitt den ut som enkeltståande bok, hadde den kanskje ikkje blitt lagt merke til av lesarane og difor ikkje kjøpt? Hm ...). Og sjølv om eg er heilt for at Don Rosa må vera med i Hall of Fame, synest eg ærleg talt at dei kunne ha haldt seg til *ei* Don Rosa-bok og på den måten samla dei *beste* historiene hans i staden for å insistere på å absolutt skulle gi ut *alle* ...

Men dette er berre mine draumar, såklart. Det fungerer sannsynlegvis ikkje i praksis, ettersom eg går ut frå at Det Rosa Bibliotek er ein grunn til at mange abonnerer på Hall of Fame. Men eg er ihvertfall ueinig.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.04.2006, 17:05

Egmont må gerne skrue op for udgivelsesfrekvensen af Don Rosa, f.eks. to bøger om året eller mindst tre bøger på to år.
De andre skabere er også interessante, så jeg går ikke ind for, at Hall of Fame udelukkende handler om Rosa.
Selv om jeg er decideret Barks-fan, er Barks den eneste skaber, som jeg ikke synes er nødvendig i HoF-serien. Nu får vi jo hans værker i CBSV.

for øvrig mener jeg at Kart... Carl Barks' ikke-Disney-serier bør utgis på norsk i en samlet utgave.

Benadikt
50 år, Færøyene

10.04.2006, 18:03

Ja,Barks er den store.Ja,og det er en veldig veldig flott samling cbsv.Nei, vi trenger egentlig ikke å få barks bøker i hof serien.Vi har jo til og med de gamle jubileumsbøkene(jeg hvertfall) som bare er barks historier.selv om jeg har alle don rosa historiene i blader så er de i innbundet form er det så mye bedre.Ja takk til flere don rosa i året.ikke bare en.

haavardt

10.04.2006, 18:27

Det har vært nevnt før, men kan godt gjentas; HoF er en sammenblanding av 3 ulike serier:
1) Don Rosas samlede verker - i kronologisk rekkefølge.
2) De beste serieskaperne - presentert med utvalgte høydepunkter.
3) Carl Barks - presentert i forhold til ulike tema.

Og "Drageherrenes rike" passer ikke inn i noen av disse igjen.

Selv er jeg kun interessert i Don Rosas samlede verker, og jeg synes at //det// er en strålende idé i seg selv. Jeg vil nemlig helst at Don Rosas arbeider skal bli presentert så komplett som mulig og i strengt kronologisk rekkefølge. Det irriterer meg grenseløst at Rosas samlede er blitt pakket inn i en saus av andre, for meg helt irrelevante og uinteressante utgivelser.

Og da mener jeg ikke at noen av de andre tingene ikke burde vært utgitt, for all del, jeg sier bare at Hall of Fame og Don Rosas samlede burde vært to adskilte serier. Og at Carl Barks-bøkene med fordel kunne vært kuttet ut...

Nestor Burma
43 år, Trondheim

10.04.2006, 20:50

preach it brother :p

haavardt

10.04.2006, 20:56

Har egentlig aldrig synes at Don Rosa burde have fået sine historier udgivet i samlet form i denne serie. Hvis de skal udgives samlet, skal de udgives i en enkeltstående bogudgivelse som CBSV, da det yder mere retfærdighed over for den som man vil udgive samlet. Don Rosa's samlede værker hører sådan set ikke til i en sådan serie. Synes også det kan gøres bedre, end det gøres nu, med for eksempel forsiderne, som de glemte i bog 1 og derefter udgiver i bog 2. Formatet synes jeg også skal op i et lidt større som for eksempel CBSV, og så må udføringen af bogen gerne gøres bedre, da jeg egentlig ikke synes Hall of Fame bøgerne er direkte flotte, i forhold til CBSV, Guldbøgerne og Den Komplette Årgang.

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

10.04.2006, 21:05

Eg synest ærleg talt at dei kunne ha venta med å gi ut Don Rosas Samlede til Don Rosas karriere faktisk er avslutta. Det dei faktisk gjer no, er jo å skape ein pause i Don Rosas karriere fordi han ikkje har tid til å skrive noko som helst lenger fordi han må bidra med forord til desse bøkene.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.04.2006, 21:08

Det er sant det, at det kan vel egentlig ikke kalles //samlede// //verker// når mannen fremdeles er aktiv. Men en fin oppsummering av hans karriere frem til nå kan det jo bli. Og jeg nekter å tro at det å skrive forord til HoF er så tidkrevende at det går ut over Rosas tegneserieproduksjon...

Forøvrig er jeg helt enig med deg, Mathias, slik burde det være. :-)

Innlegget blei sist redigert 10.04.2006, 21:19 av Nestor Burma

Nestor Burma
43 år, Trondheim

10.04.2006, 21:17

haavardt skreiv:

Jeg synes at Hall of Fame serien burde blitt gjort om til bare Don Rosa kronologi.Drit i alle de andre, bøkene er ikke noe bra heller, de klarer absolutt ikke å få med de beste historiene til hver enkelt og rettferdig gjør skaperene.

Kanskje grådige Egmont burde lagt like mye arbeid, flid og engasjement i utgivelsene av alle de //andre// tegnerene/forfatterene utenom Don sine bøker i Hall Of Shame ? Kanskje Egmont burde forstå at de er i ferd med å //melke// Don litt for mye og heller satse på flere forfattere/tegnere **før** opplaget til Donald&co og alle andre utgivelser som baserer seg **kun** på resirkulering halveres. Kanskje Egmont burde ta skrittet fullt ut og gi oss for eksempel mere ikke utgitte klassikere fra Scarpa eller noen andre gode tegnere/forfattere. Det hadde ihvertfall jeg foretrukket.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

Innlegget blei sist redigert 10.04.2006, 21:21 av MikroMidas

MikroMidas
45 år, Trondheim

10.04.2006, 21:19

Nestor Burma skreiv:

Og jeg nekter å tro at det å skrive forord til HoF er så tidkrevende at det går ut over Rosas tegneserieproduksjon...

Enig. Tror kanskje mannen har møtt en vegg i sin kreativitet, eller malt seg inn i et hjørne med sin avhengighet ifht. "historisk" korrekthet. De fleste kreative mennesker møter vel en slik "vegg" en eller annen gang, og da er det tøft å komme tilbake. Barks greide det vel sånn nogenlunde etter nedturen på slutten av 50-tallet/begynnelsen av 60-tallet.

Drikaton.

Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme

Drikaton
46 år, Nittedal

10.04.2006, 21:25

Nestor Burma skreiv:

Det er sant det, at det kan vel egentlig ikke kalles //samlede// //verker// når mannen fremdeles er aktiv. Men en fin oppsummering av hans karriere frem til nå kan det jo bli. Og jeg nekter å tro at det å skrive forord til HoF er så tidkrevende at det går ut over Rosas tegneserieproduksjon...

Ikkje i så kjempestor grad på eiga hand, såklart. Men ... Eg er usikker på om Rosa jobber med noko som helst for tida, men han brukte veeeeldig lang tid på å bli ferdig med Sølvstrømmens fange (om eg seier det mange nok gonger blir det kanskje røyndom!), og det han har sagt har vore grunnen til det har vore at fanrelatert aktivitet har tatt opp det meste av tida hans, kor han har trekt fram desse fororda som eitt av eksempla på ting som tar tid. Og etter at han var ferdig med Sølvstrømmens fange (der sa eg det igjen) i fjor sommer, tok han ein pause i produksjonen sin på minst eit halvt år (korvidt han har starta på noko nytt etter det, aner eg ikkje), og grunnen til det seier han igjen er at han er opptete med å mellom anna bidra til utgivingar av Don Rosa-samlingar i Europa. Så det påverker hans teikneserieproduksjon, jo. I så stor grad at han trekker det fram kvar gong han forklarer kvifor han ikkje jobber med nye teikneseriar for tida.

Og det er ei bok i året. Hadde han fått sin eigen serie hadde han sjølvsagt blitt fem gonger travlare.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

10.04.2006, 21:28

Så må jeg også lige tilføje at Rosa i den sidste tid, har haft besvær med øjnene. Kan ikke sige præcis hvad det er, men her er hvad han har skrevet til mig: 'It might not be too serious, but it can't be good. I still have yet to try new "reading" glasses that might help me write & draw.'
Ved ikke hvor alvorligt det er, men det kan være på grund af øjnene at han har holdt en længere pause, fra de detaljerede tegninger, som sikkert kan have været skyld i noget af det.

The wise Little Hen:)

Mathias bøgh
18 år, Danmark

10.04.2006, 22:26

haavardt skreiv:

Jeg synes at Hall of Fame serien burde blitt gjort om til bare Don Rosa kronologi.Drit i alle de andre, bøkene er ikke noe bra heller, de klarer absolutt ikke å få med de beste historiene til hver enkelt og rettferdig gjør skaperene.

Det er absolutt noe i det du her sier. Det er mer regelen enn unntakt at de presenterer skapernes beste/mest kjente verker. Her noen eksempler:
- Vicar: "Go slowly sands of time!" var ikke med.
- William van Horn: "Horsing around with history" var ikke med.
- Paul Murry: "Skatten i Ompa Loompa" var ikke med.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

10.04.2006, 22:42

Sigvald skreiv:

Det er absolutt noe i det du her sier. Det er mer regelen enn unntakt at de presenterer skapernes beste/mest kjente verker. Her noen eksempler:
- Vicar: "Go slowly sands of time!" var ikke med.
- William van Horn: "Horsing around with history" var ikke med.
- Paul Murry: "Skatten i Ompa Loompa" var ikke med.

Forsåvidt einig, men eg meiner framleis at det var verre at dei droppa "Fattigmansspeilet" enn "Horsing around..." i Van Horn boka, sjølv om sistnemte er skreve av Barks. "Fattigmannsspeilet" har nemlig noko "Horsing around..." ikkje har: Eit bra klimaks. "Horsing..." slutta har i mine auge eit kjedeleg klimaks. Kunne godt vore ein episode til, faktisk...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

11.04.2006, 01:00

Anledningen till att dom har med Barks-böckerna är väl förmodligen att en boksamling med de största Disneyserie-skaparna vore väldigt inkomplett om inte den störste av dem alla, Barks, var med.
Och så är ju Barks ett känt namn som dom säljer på att ha med.
Men jag håller egentligen med om att Barks kunde ha lämnats ute, då det är dom böckerna som är minst intressanta för mig.

Mäc
Sverige

11.04.2006, 01:51

Mäc skreiv:

Men jag håller egentligen med om att Barks kunde ha lämnats ute, då det är dom böckerna som är minst intressanta för mig.

Her er jeg uenig. For oss som ikke har samlet så lenge, og som ikke er ivrig nok til å kjøpe alt, er Hall of fame en ypperlig måte å få litt innblikk i forskjellene mellom de ulike skaperne. Det er etter at jeg begynte å abonnere på HoF at jeg har kommet fram til hvilke tegnere jeg har mest sans for, og siden jeg er nokså "voksen" har jeg funnet ut at min Donald er den gode, gamle Barks Donald. Don Rosa er ikke min greie, men jeg finner meg likevel i at flere av HoF handler om han. Så da må jeg også få lese om mine favoritter! ;-)

www.olavskulen.no

Elise
49 år, Stord

11.04.2006, 17:34

Men jag tycker att de Barksböcker som kommit hittills inte är särskilt representativa för Barks, då de inriktar sig på enbart ett ämne och mestadels innehåller korta historier.

Mäc
Sverige

11.04.2006, 23:59

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.