Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Citizen Kane

Andeby Online > Diskusjonsforum > Citizen Kane

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

176-761 skreiv:

Saragossa... hva er så stygt med Gummo? Ikke noe gore der, bare en djevelsk godt fortalt historie! For folk som er villige til å se og tenke samtidig. Og Adamant har nettopp skrevet den beste kommentaren jeg har sett i dette forumet.

Altså, jeg er faktisk fan av Gummo, og jeg liker godt Harmony Korine. Likevel har jeg et inntrykk av at den provoserer mange, og slett ikke er for alle. Lite gørr kanskje, men den er til tider kynisk og beskriver en moralsk forfallen verden. Ikke noe man anbefaler på et Donald forum bare. :-)

Selv er jeg ikke så flink på asiatisk film, men har sett endel bra. Liker godt det jeg har sett av Ozu og Ki-duk Kim ihvertfall.

Saragossa
103 år, Tromsø

19.03.2006, 15:08

Saragossa skreiv:

Du må se mer Orson Welles! Touch Of Evil og The Third Man er prima om man liker Citizen Kane. :-)

Welles har kun en lille rolle til allersidst i The Third Man. Det er Joseph Cotten,("Jedediah"), som "bærer" filmen i hovedrollen som Holly Martins.

He had complaints about life, but never any solutions.

oledamgaard
29 år, Danmark

19.03.2006, 18:12

Vegar skreiv:

Lenge siden denne tråden var on topic, men læll da.
Etter min mening er Star Wars (de gamle, og litt den nyeste, jeg er original jeg) geniale filmer, men dybde har de ikke akkurat. Og godt er det.

Einig med deg. Dybde er oppskrytt. (Men det funker av og til. Liker stort sett ikkje tenkjefilmar, men eg digger likevel Fight Club og Donnie Darko). Eg leser teikneseriar og ser film for å slippe unna den hektiske kvardagen, og då vil helst slippe å overoppheite de små grå.

176-761 skreiv:

CK er god. Terminator er ikke film, det er søppel.

Jaja, smaken er som baken. Eg har enno til gode å sjå ein film som har fått meg til å skjelve så mykje av spenning som The Terminator. Eg beit neglar til eg blødde. OK, Arnold er ingen stor skuespiller, men i den rollen var han perfekt. Og den filmen regnes då som ein klassikar.

Angående CK, så har eg ikkje sett den enno, men eg har fryktelig lyst. Det refereres og stjeles og kopieres fra den filmen til stadigheit overalt, så no må eg sjå til å få sett den snart. Eg rekner meg sjølv som ein seriøs filmnerd, og skal eg fortsette å vere det må eg få sett den.

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Innlegget blei sist redigert 19.03.2006, 22:22 av Kristian Rødvand

Kristian Rødvand
23 år, Rana

19.03.2006, 19:41

Kristian Rødvand skreiv:

Dybde er oppskrytt. (Men det funker av og til. Liker stort sett ikkje tenkjefilmar, men eg digger likevel Fight Club og Donnie Darko).

Donnie Darko ja. Den er den nest beste filmen jeg har sett. Men det er egentlig ikke så mye dybde i den heller, bare et avansert plot og et par lure nyanser.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

19.03.2006, 19:51

Ole Damgaard skreiv:

Saragossa skreiv:

Du må se mer Orson Welles! Touch Of Evil og The Third Man er prima om man liker Citizen Kane. :-)

Welles har kun en lille rolle til allersidst i The Third Man. Det er Joseph Cotten,("Jedediah"), som "bærer" filmen i hovedrollen som Holly Martins.

Tenkte på Orson Welles som regissør. Ikke skuespiller.

Saragossa
103 år, Tromsø

19.03.2006, 23:58

Saragossa skreiv:

-men filmen er instrueret(regisseret) af Carol Reed, ikke af Welles. ;-)

oledamgaard
29 år, Danmark

20.03.2006, 01:59

Ole Damgaard skreiv:

Saragossa skreiv:

Hvah?
Ok, da er jeg med. Huff. I stand corrected.

Saragossa
103 år, Tromsø

20.03.2006, 17:52

Saragossa skreiv:

Ole Damgaard skreiv:

Saragossa skreiv:

Hvah?
Ok, da er jeg med. Huff. I stand corrected.

Hm, eg ville ærlig talt ha gjort den same tabben sjølv. Sit her med DVD-en no, og det står jo ORSON WELLES med svære bokstavar på coveret jo.

Har sine fordelar å jobbe på bibliotek gitt. Eg skal sjå film i kveld ihvertfall.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

20.03.2006, 18:49

Touch of Evil er også en film du burde få sett :-)
Welles har ikke hovedrollen her heller (det har Charlton Heston), men en rolle har han. Han har også regien..

http://www.imdb.com/title/tt0052311/

The third man er en film du burde glede deg til :-)

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 20.03.2006, 18:58 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
16 år, Larvik

20.03.2006, 18:53

The Third Man var bra. Veldig bra. Dog har eg sett ein del eg har følt var betre.

(Sigvald: Om du lurer, grunnen til at eg fjerna innlegget ditt var at eg faktisk sensurerte det du bad meg om å sensurere, og at innlegget ditt difor ikkje lenger er nødvendig. I framtida: trykk på «rapporter innlegget» i staden for å byrja med motprovokasjonar, det var jo difor eg laga den funksjonen.)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.03.2006, 01:22

Olaf Solstrand skreiv:

(Sigvald: Om du lurer, grunnen til at eg fjerna innlegget ditt var at eg faktisk sensurerte det du bad meg om å sensurere.

Jeg bad deg da ikke om å sensurere noe som helst. Jeg forsøkte bare å invitere til diskusjon omkring en gitt måte å uttrykke seg på ;-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

21.03.2006, 01:30

Jaja, men det er ikkje noko å diskutere, sjølvsagt er det ein uting å heilt ubegrunna omtale filmar og teikneseriar som søppel.

At eg ikkje har plukka opp dette tidlegare, er fordi 761 har ein måte å skrive på som gjer at store deler av hjernen min eksploderer kvar gong eg prøver å lese innlegga hans. Han er difor ein vanskeleg mann å moderere.

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.03.2006, 01:34

Verden har flere filmer man kan se enn Ringenes Herre, Star Wars og Terminator også da, og det er _veldig_ mye bra film som folk flest aldri hører om(som med tegneserier, vil jeg tro).
Sånn sett kan jeg jo støtte 761, selv om metoden kanskje er litt uheldig her.

Saragossa
103 år, Tromsø

21.03.2006, 02:28

Eg kunne ikkje vera meir einig! Problemet med teikneseriar er etter mi meining at folk flest innbiller seg at kvalitetsteikneseriar er dei seriane du finner på Rimi. Grøsser ved tanken på korleis musikkmarknaden hadde sett ut om CD-kjøparar hadde stilt same krav. Og at det er tilsvarande for film, ser eg ingen grunn til å tvile eit sekund på. Klart det finst veldig mykje ekstremt bra film som vi «normale» aldri finner ut at eksisterer. Det skulle då berre mangle. Og med det meiner eg ikkje at Ringenes herre, Star Wars og Terminator er dårlege (det er ein av dei seriane eg synest at *er* direkte elendig, rettnok, men eg gidder ikkje å begrunne det akkurat no, difor spesifiserer eg ikkje hvilken), men at det finst veldig mykje anna bra der ute som vi ikkje har sett, og sannsynlegvis noko som er betre òg

Jøss, i løpet av den siste veka har eg sett *både* førre hundreårs beste amerikanske film *og* fjorårets Oscar-vinnar for beste film. Skulle nesten tru at eg var filminteressert jo :-).

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

21.03.2006, 02:45

Noenganger oppdager man ukjente sider med segselv ja. :)

Og jo, det er dessverre ufattelig mye bra film som ikke kommer frem helt i lyset. Litt fordi Hollywood fakisk ofte bruker mer penger på å makedsføre filmene enn de gjør på å lage de(det er faktisk sant), så det er blockbusterne som tar mesteparten av oppmerksomheten i dag. Alt annet blir stemplet "smal film", "obskurt" og kanskje med det litt tvilsomme uttrykket "(sånn derre) utenlandsk film" for alt ikke-Hollywood(som ironisk nok tilogmed endel nordmenn bruker).
Sånn er det dog med alle kunstformer.
Ikke så mye å gjøre med det.

Det sagt så har jeg ingenting i mot SW, RH, Terminator og andre blockbusters i segselv, jeg bare vedkjenner ubalansen i forhold til markedet.

Saragossa
103 år, Tromsø

21.03.2006, 16:20

Olaf Solstrand skreiv:

Hm, eg ville ærlig talt ha gjort den same tabben sjølv. Sit her med DVD-en no, og det står jo ORSON WELLES med svære bokstavar på coveret jo.

Ja, min dvd-udgave er også prydet af et stort billede af Harry Lime, selvom det jo altså er Martins, som er hovedpersonen. Filmdistributøren bruger åbenbart det faktum, at Welles er med i filmen, som et salgsargument. Men det er en rigtig god film, i hvert fald. Og musikken er i særklasse - kunne du lade være med at gå og nynne den melodi bagefter?

Touch of evil er også udmærket, men ikke en film der ligger højt på min liste. Welles spiller rollen godt som den lede sherif.

oledamgaard
29 år, Danmark

22.03.2006, 22:23

Saragossa skreiv:

Det er dessverre ufattelig mye bra film som ikke kommer frem helt i lyset. Litt fordi Hollywood fakisk ofte bruker mer penger på å makedsføre filmene enn de gjør på å lage de(det er faktisk sant), så det er blockbusterne som tar mesteparten av oppmerksomheten i dag. Alt annet blir stemplet "smal film", "obskurt" og kanskje med det litt tvilsomme uttrykket "(sånn derre) utenlandsk film" for alt ikke-Hollywood(som ironisk nok tilogmed endel nordmenn bruker).

Innenfor tegneseriemediet har i hvert fall tradisjonelle europeiske kvalitetstegneserier blitt skjøvet ut over sidelinjen av korte stripe/humor-serier, amerikanske superheltserier (Marvell) og sære japanske serier.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Sigvald
41 år, Stavanger

22.03.2006, 22:57

Sigvald skreiv:

Saragossa skreiv:

Det er dessverre ufattelig mye bra film som ikke kommer frem helt i lyset. Litt fordi Hollywood fakisk ofte bruker mer penger på å makedsføre filmene enn de gjør på å lage de(det er faktisk sant), så det er blockbusterne som tar mesteparten av oppmerksomheten i dag. Alt annet blir stemplet "smal film", "obskurt" og kanskje med det litt tvilsomme uttrykket "(sånn derre) utenlandsk film" for alt ikke-Hollywood(som ironisk nok tilogmed endel nordmenn bruker).

Innenfor tegneseriemediet har i hvert fall tradisjonelle europeiske kvalitetstegneserier blitt skjøvet ut over sidelinjen av korte stripe/humor-serier, amerikanske superheltserier (Marvell) og sære japanske serier.

Det er nå slik dessverre utviklingen er. Kanskje folk bare vil ha noe raskt og "lett" å lese?
Ingenting vokser uansett inn i himmelen. Blueberry og Lucky Luke kan ikke vare evig...

Mangaen representerer vel forresten noe "nytt" her på berget for de fleste. Sikkert noen særinger som har lest det siden tidlig 80-tall, men for den gemene hop er det nytt.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Innlegget blei sist redigert 22.03.2006, 23:48 av Einherje

Einherje
42 år, Tromsø

22.03.2006, 23:47

Sigvald skreiv:

Hm ... mi oppfatning er ærleg talt at det ikkje er tilfelle. OK, **nye** europeiske kvalitetsteikneseriar er det vanskeleg å finne her i landet, men dei tradisjonelle? Det kjem då framleis ut nye album med både Asterix, Sprint og Lucky Luke her i landet av og til, og som om det ikkje var nok kjem det no ut SVÆRE bokseriar med Asterix, Lucky Luke, Blueberry og sikkert ei rekke andre gamle europeiske storseriar for å samle dei. Eg seier sjølvsagt ikkje at *alle* klassiske europeiske seriar får den behandlinga dei fortjener, men uansett føler eg det blir feil å hevde at tradisjonelle europeiske kvalitetsteikneseriar er dytta ut over sidelinja. Dei lever nemlig i beste velgåande, og er framleis godt tatt imot av norske serielesarar. Sannsynlegvis den samla norske teikneserieforlagsbransjens favoritt-«sjanger» berre slått av bukselause ender, folk som prater saman på bar og //kanskje// desse sære japanarane (som eg personleg ikkje synest er særleg sære, berre så det er sagt).

Blant dei nominerte til årets utanlandske sproing var det forsåvidt to-tre europeiske nominerte (avhengig av korvidt ein reknar Persepolis for å vera fransk (for den kom vel ut på fransk forlag) eller iransk), mot berre ein amerikansk superheltserie og berre ein mangaserie. :-)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

23.03.2006, 01:07

Olaf Solstrand skreiv:

Blant dei nominerte til årets utanlandske sproing var det forsåvidt to-tre europeiske nominerte (avhengig av korvidt ein reknar Persepolis for å vera fransk (for den kom vel ut på fransk forlag) eller iransk), mot berre ein amerikansk superheltserie og berre ein mangaserie. :-)

Jeg siktet nå til tradisjonelle europeiske kvalitetsserier, altså slike som i sin tid fikk kvalitetsstempelet "Europas beste tegneserier" i Tempo. Du har alt nevnt Asterix, Lucky Luke og Blueberry. Dertil har vi også den nyere serien Rattata. Det jeg savner er kvalitetsserier som Alan Falk, Brockmakerne, Dan Cooper, Mark Breton, Red Kelly, Sjørøveren Rødskjegg, m.fl.

LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.

Innlegget blei sist redigert 23.03.2006, 01:49 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

23.03.2006, 01:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.