Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Citizen Kane

Andeby Online > Diskusjonsforum > Citizen Kane

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Olaf Solstrand skreiv:

Mangemillionæren Charles Foster Kane dør. Hans siste ord er «Rosebud», og filmen følgjar journalisten Thompson gjennom Kanes liv, via alle hans næraste vener, for å prøve å få eit innblikk i kva betydninga av dette ordet er.

Anbefalast på det sterkaste. Fleire gonger kåra til forrige hundreårs beste film, noko eg personleg er fullstendig einig i.

Flott at du er enig med Don Rosa i noe i hvert fall ;-)

Joda, det er en svart bra film. Selv om jeg personlig nok har andre favoritter fra 20. århundret.

Olaf Solstrand skreiv:

Han gjer ikkje det.

OK, da bare blandet jeg med filmen, lenge siden jeg har lest Lo$-12 :-)

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 18.03.2006, 21:30 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

18.03.2006, 21:27

Tror egentlig ikke at det er mulig å lage en film bedre en denne :-)
(Mulig utenom Star Wars episode V, " //Imperiet// //slår// //tilbake// " da, men så er jeg veldig Star Wars-fan også;-)...

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 18.03.2006, 21:29 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
17 år, Larvik

18.03.2006, 21:29

Jonas Larsen skreiv:

Tror egentlig ikke at det er mulig å lage en film bedre en denne :-)
(Mulig utenom Star Wars episode V, " //Imperiet// //slår// //tilbake// " da, men så er jeg veldig Star Wars-fan også)...

Jeg tenkte faktisk også på Star Wars og Terminator i denne sammenheng.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

18.03.2006, 21:31

Olaf Solstrand skreiv:

Anbefalast på det sterkaste. Fleire gonger kåra til forrige hundreårs beste film, noko eg personleg er fullstendig einig i.

Er helt enig med Olaf, men samtidig er det mange som blir veldig skuffet over den. Kanskje det har noe med forventningene å gjøre? Filmen er spesiell, og den er gammel.

-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!

Ferdinand
36 år

18.03.2006, 21:32

Filmens Charles Foster Kane er i alt væsentligt baseret på aviskongen William Randolph Hearst, som blev meget fortørnet over at få sit privatliv udstillet, på den måde som filmen gjorde.

Filmen RKO 281 ( http://www.imdb.com/title/tt0120801/ ) handler om Welles' (og medforfatter Mankiewicz') arbejde med Citizen Kane, blandt andet om hvor svært det var at finde et filmselskab som ville producere og i sidste ende udsende filmen, på grund af dens kontroversielle skildring af Hearsts karriere og privatliv. Han satte alt ind på at hindre at filmen kom ud.

Citizen Kane //er// en bemærkelsesværdig film, og for rigtige fans er RKO 281 en interessant og spændende beretning om historien bag filmen.

He had complaints about life, but never any solutions.

Innlegget blei sist redigert 18.03.2006, 21:37 av oledamgaard

oledamgaard
30 år, Danmark

18.03.2006, 21:34

//(dette// //innlegget// //er// //endra// //av// //moderator// //grunna// //klage.// //Ingenting// //er// //lagt// //til,// //men// //nokre// //setningar// //er// //fjerna.// //Olaf)//

Nå er hverken Star Wars eller Terminator stor film.....
herregud, se seven samurai først, det er numero uno, så kan du begynne vurderingen av de andre. CK ligger, på min liste, etsted mellom 120 og 200. Og det er bra. Veldig bra, faktisk. Star Wars.... ca 1000. Har sett noen tusen filmer. SW er MEGET lett underholdning.

Har sett noen tusen filmer i min tid, jeg har kasta ut TVen fordi jeg ikke gidder å betale lisens, da jeg uansett ser film når andre folk ser på idol og big brother. Blir nok i snitt 2,5 filmer pr dag, som sagt, har blitt noen tusen av dem.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

Innlegget blei sist redigert 21.03.2006, 01:18 av Olaf Moriarty Solstrand

176-761
40 år, Giske

18.03.2006, 23:04

176-761 skreiv:

Nå er hverken Star Wars eller Terminator stor film.....
herregud, se seven samurai først, det er numero uno, så kan du begynne vurderingen av de andre. CK ligger, på min liste, etsted mellom 120 og 200. Og det er bra. Veldig bra, faktisk. Star Wars.... ca 1000

Det er vel egentlig en smakssak. Jeg mener at "Star Wars" (som ligger på 1. plasss hos meg) er mye bedre enn "Seven Samurai".

Uansett er begge gode filmer, og de har begge fått plass i boken "1001 filmer du må se før du dør".

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 18.03.2006, 23:20 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
17 år, Larvik

18.03.2006, 23:19

Den boka har ikke med noen av de to yndlingsfilmene mine, men den har med nummer tre til sju (Pulp Fiction til The Empire Strikes Back).

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

18.03.2006, 23:25

Pulp Fiction er blant de hundre første, jepp.

Hezekiah: If the good Lord intended women to drive he have equipped them with common sence instead of tits.
(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

18.03.2006, 23:47

Bare for å klargjøre:
Jeg gjesper til SW, fordi filmene mangler et godt plot. Spesialeffeker er en fin ting, men de kan ALDRI berge et elendig manus. Det er freeware programmer i dag som gir deg spesialeffekter hinsides det SW kunne slenge ut for ti år siden. Jeg ser på manus, og SW er ikke akkurat gnistrende bra på det området. Jeg tenker jeg flytter SW serien ned til noe omkring 1500te plass. Dret er fortsatt bra, bevares.

(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

18.03.2006, 23:56

176-761 skreiv:

Bare for å klargjøre:
Jeg gjesper til SW, fordi filmene mangler et godt plot. Spesialeffeker er en fin ting, men de kan ALDRI berge et elendig manus. Det er freeware programmer i dag som gir deg spesialeffekter hinsides det SW kunne slenge ut for ti år siden. Jeg ser på manus, og SW er ikke akkurat gnistrende bra på det området. Jeg tenker jeg flytter SW serien ned til noe omkring 1500te plass. Dret er fortsatt bra, bevares.

Jeg vet at dette ikke handler om SW, men jeg må bare si noe...
Jeg har en bok med manuset til den første Star Wars-filmen (kjøpt på Avalon), og etter å ha lest det forstår man at manuset ikke er dårlig. Ikke bare refererer den til mange filmperler, men den er også basert på div mytologier og religioner. Og det er en historie om opprør mot diktatur... Hva er det som mangler i plotet/manuset?

Jeg kan være enig i at de tre nye filmene ikke er så utrolig bra, men jeg syntes uansett de er bra.

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
17 år, Larvik

19.03.2006, 00:03

Lenge siden denne tråden var on topic, men læll da.
Etter min mening er Star Wars (de gamle, og litt den nyeste, jeg er original jeg) geniale filmer, men dybde har de ikke akkurat. Og godt er det.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Innlegget blei sist redigert 19.03.2006, 00:12 av Vegar

Vegar
19 år, Trondheim

19.03.2006, 00:12

Tja, jeg ser altså anslagsvis 1000 filmer i året.
Fra Japan, som er konge på film pr i dag, fra Korea (kryper innpå), jeg har begynt å se Thailansk også (ikke så mye kvalitet derfra, men unntakene er der og for action fans kommer du ikke unna Thailand i dag), HK, på veg opp igjen, nr. 4 i asia nå, men nærmer seg pallplass. Frankrike er et meget godt filmland, følger godt med der. Holder også er øye på Italia og Spania, litt labert nå om dagen men potensialet er enormt. Tysk film er som alltid sjelden, men holder en frapperende høy kvalitet.USA: Joda, men for noen pinglefilmer..... alt går mot 13års grense i Hollywood. Zombiefilmer uten zombier, fordi døde som spiser folk ikke er egnet materiale for 13 åringer, KJEEEEDELIIG!!!!
Rene CGI filmer.... som Fantasic 4., fantastisk kjedelig bullshit. USA lager mye god film, men svært lite av dem har vært innom Hollywood. Mye bra independent, det skal de ha.
Bollywood.... ikke en eneste severdig film fra india så langt. Sorry, men skal du la hovedrolleinnehaveren synge og tilfeldig forgipasserende kommer inn i refrenget og synkrondanser... da skal hovedrolleinnehaveren være Kongen. Og det er bare en Konge, Elvis. Har aldri spilt i Indisk film. So fck it.
Smak og behag? Delvis. Men også mengde. Så langt denne helga har jeg konsumert 5 nye filmer, og sett 3 gamle på nytt. Som sagt, jeg har valgt bort TVen, og gir faen i alt som kalles idrett.4-5 timer daglig.... det er min kvote.
(PS!!! Russland lager faktisk endel god film, og Polen er ikke akkurat å forakte de heller)

(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

19.03.2006, 00:40

Life is great, without it you'd be dead....
Gummo,
Se den, den er bedre enn Star Wars, Terminator, Rocky og den Peter Jacksons King Kong tilsammen.

(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

19.03.2006, 00:46

Jonas Larsen skreiv:

Det er vel egentlig en smakssak. Jeg mener at "Star Wars" (som ligger på 1. plasss hos meg) er mye bedre enn "Seven Samurai".

Fy.

blue blue glass moon
under the crimson air

Adamant
22 år, USA

19.03.2006, 01:40

Gummo er fin på sitt stygge og dekadente vis, men jeg synes det er litt grovt å anbefale den på et hyggelig Donald forum.

Olaf: Du må se mer Orson Welles! Touch Of Evil og The Third Man er prima om man liker Citizen Kane. :-)

Saragossa
103 år, Tromsø

19.03.2006, 02:41

Saragossa... hva er så stygt med Gummo? Ikke noe gore der, bare en djevelsk godt fortalt historie! For folk som er villige til å se og tenke samtidig. Og Adamant har nettopp skrevet den beste kommentaren jeg har sett i dette forumet. Så god at jeg har vanskelig for å finne tastaturet.
:-D
Men ALLE som har hjerne til det bør se Orson Welles, Ikke helt Kurosawa, men jeg forstår at en tre og en halv timers svart-hvit film ikke er for pingler innen popcorn miljøet. Orson er heller ikke nattmat for folk som regner visse aktører innen Terminator for skuespillere å være....
Jeg bruker nå ofte Akahige som en grei inngangsport til japansk film. For proffesjonelle filmfreaker. Fersk i gamet? Kekko Kamen.. nei... Alt av Kitano. Jepp, Fukasaku, Miike og Matsumura er bedre, men Kitano er perfekt for nybegynnere. Asiatisk film er ikke Hollywood, og Kitano gjør asia på Hollywoods premisser, uten å miste nerven fra japan. Perfekt inngangsport, altså.
Men siden dette er et Disneyforum, gå for Ghibli. Konge på animasjon. Ingen over, og det er langt ned. Og hvorfor fikk ikke Final Fantasy VII Oscar for beste animasjon i 2001? En skam.

(Pervert! (2005))

176-761
40 år, Giske

19.03.2006, 04:54

176-761 skreiv:

Og hvorfor fikk ikke Final Fantasy VII Oscar for beste animasjon i 2001? En skam.

176-761 skreiv:

Spesialeffeker er en fin ting, men de kan ALDRI berge et elendig manus.

Se der har du svart på ditt eget spørsmål.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

19.03.2006, 10:34

176-761 skreiv:

..... alt går mot 13års grense i Hollywood.... )

Helt enig. Filmene får altfor lav aldersgrense. RINGENES HERRE, HARRY POTTER, burde ha 18 års grense alle sammen. Nei, mine barn får pent vente til de er voksne med å se slike filmer. Vi fyller DVDhylla med Disney og andre gode filmer.
Smak og behag avgjør det meste for våre filmvalg. Selv har jeg **MYSTERY** **MEN** og **BUGSY** **MALONE** blandt mine favoritter. Men ser også en masse tegneserierelaterte filmer som WONDER WOMAN, COMIC BOOK MOVIE, RETURN TO THE BATCAVE, HOWARD THE DUCK o.l. Selv om de er dårlige, så koser jeg meg med dem.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

19.03.2006, 11:33

Japan foran Korea? Japan har begynt å slakke av og har ikke produsert noe skikkelig bra siden Last Life in the Universe (2003), det er Sør-Korea som nå er filmnasjon nummer 1. Crying Fist, Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance, Sympathy for Lady Vengeance, A Bittersweet Life, Save the Green Planet og den fantastiske Memories of a Murder, er alle filmer av verdensklasse.

Skal man først sette seg inn i Kurosawa er det nok heller bedre å starte med Yojimbo eller Rashamon, som er to av de mest typiske Kurosawa filmene.

Kitano lager jevnt over gode filmer, Fukasako hadde én god film, og det var Battle Royal. Miike er fryktelig overvurdert og Bird People of China er hans eneste mesterverk.

And my soul from out that shadow, that lies floating on the floor.
Shall be lifted - nevermore...
-Edgar Allan Poe, The Raven.

Innlegget blei sist redigert 19.03.2006, 12:52 av Don Rota

Don Rota
20 år, Volda

19.03.2006, 12:49

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2, 3, 4

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.