Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Canon?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Canon?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Jeg er ny her, og aner derfor ikke om dette er blitt skikkelig tatt opp før, det har det sikkert, men likevel: så at ordet canon ble brukt. Hva gjør historier/tegnere el.l. til canon? Personlig holder jeg meg til Barks og i neste tur Don Rosa, siden han er den som holder seg mest til Barks, om enn ikke helt. Hva er meningene der ute?

You're only a poor old man

Oskar Henriksen
23 år, Rygge

11.05.2004, 09:15

Personleg reknar eg ALT som står på trykk som canon. I motstridende tilfelle prøvar eg å leggja vekt på kva som er viktigst - Barks set eg sjølvsagt øvst, er det "likeverdige" teoriar ser eg kanhende på kva

Men... Du seier at Don Rosa er den som held seg mest til Barks. Finst det i det heile tatt Donald-forfattarar (som har stått på trykk i norsk Donald Duck & Co) dei siste ti åra som strider mot Barks? Eg kan ikkje hugse noko. Ja, Rosa er den som skriver Barks-fortsetjingar - men eg kan ikkje kome på nokon som direkte har laga noko som strider mot Barks på ei god stund.

Og då er det jo ikkje noko problem å rekne det som canon...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

11.05.2004, 10:29

Olaf Solstrand skreiv:
Finst det i det heile tatt Donald-forfattarar (som har stått på trykk i norsk Donald Duck & Co) dei siste ti åra som strider mot Barks? --
-------------------
Jeg kan jo kort nevne noen eksempler:
Van Horn: Med figuren Jubalon
Lars Jensen: Ved å plassere Stokkstein i McDuck-slekten.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

11.05.2004, 13:18

Det er ofte jeg har reagert på historier som strider imot Barks, f.eks. Marco Rotas "Mitt liv i et eggeskall", og som noen nevnte, Van Horns onkel Jubalon, men han er vel egentlig ikke noe grovt brudd mot Barks, selv om han aldri nevnes av ham. Dessuten kommer det stadig inn en haug med diverse slektninger... de strider vel sjelden direkte mot Barks, men mot Don Rosas stamtre, som er så direkte bygd på Barks at jeg syns det bør oppheves til "fasit", eller canon, om man vil.

You're only a poor old man

Oskar Henriksen
23 år, Rygge

11.05.2004, 19:08

Sigvald skreiv:
"Van Horn: Med figuren Jubalon"

Det strider ikkje med Barks.

"Lars Jensen: Ved å plassere Stokkstein i McDuck-slekten."

Det strider ikkje med Barks.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.05.2004, 12:10

Vet at dette er en gammel tråd;

Men Don Rosa har laget historier som strider med Barks. Og det er nemlig det at han lot Skrue reise til Louisville, USA istedenfor Marokko, Afrika (Fordi han valgte å se bort i fra det magiske timeglasset).

Jeg vet at Don har forklart dette i Lo$, men uansett strider det imot Barks.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Innlegget blei sist redigert 15.03.2006, 17:04 av Jonas Larsen

Jonas Larsen
17 år, Larvik

15.03.2006, 17:02

Og det syns jeg Don Rosa gjorde rett i!
Å si at Skrue tjente hele formuen sin ved hjelp av et timeglass er jo bare absurd enten det er Barks eller ei.

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

15.03.2006, 17:07

ANDonym skreiv:

Å si at Skrue tjente hele formuen sin ved hjelp av et timeglass er jo bare absurd enten det er Barks eller ei.

Det syntes jeg også.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
17 år, Larvik

15.03.2006, 17:14

ANDonym skreiv:

Dessuten er det jo Barks som først nevnte at Skrue drev med hjuldampervirkosmhet på Mississippi - så dette dreier seg om inkonsekvens hos Barks - ikke om feil fra Don Rosas side.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

15.03.2006, 17:15

Æsj, å snakke om "kanon" i Donald er jo ganske totalt meningsløst, eller hur? En serie som har gått i ørti år og er skrevet/tegnet av uante mengder folk vil jo uansett være nokså schizofren, og å ha en slags objektiv bedømming av hva som er rett/galt har ingen hensikt.

Derimot er det ikke noe gærent i å ha subjektive meninger om saken, men det blir jo ikke en kanon - en "personlig kanon" strider liksom litt mot hele poenget med kanon.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

15.03.2006, 19:10

Barks bryter ju ofta mot sina egna idéer, bla i val av placering av Joakims pengabinge.

Mäc
Sverige

15.03.2006, 19:12

Kristin skreiv:

Æsj, å snakke om "kanon" i Donald er jo ganske totalt meningsløst, eller hur?

Med hederleg unntak av den frå boerkrigen som Skrue har på kontoret. ;-)

En serie som har gått i ørti år og er skrevet/tegnet av uante mengder folk vil jo uansett være nokså schizofren, og å ha en slags objektiv bedømming av hva som er rett/galt har ingen hensikt.

Einig. Mangelen på ein objektiv kanon er faktisk det elementet som i dei siste årene har bidratt mest til svekking av min interesse for donaldserier.

Derimot er det ikke noe gærent i å ha subjektive meninger om saken, men det blir jo ikke en kanon - en "personlig kanon" strider liksom litt mot hele poenget med kanon.

Ikkje når den - som i Don Rosas tilfelle - utbreder seg til den reineste folkekanonen. :P

"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria

Innlegget blei sist redigert 15.03.2006, 19:41 av Loke Aesir

Loke Aesir
23 år, Vik

15.03.2006, 19:25

Loke Aesir skreiv:

Kristin skreiv:

Med hederleg unntak av den frå borgerkrigen som Skrue har på kontoret. ;-)

Liker ikke å pirke, men den er fra boerkrigen.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

15.03.2006, 19:38

Einherje skreiv:

Loke Aesir skreiv:

Kristin skreiv:

Med hederleg unntak av den frå borgerkrigen som Skrue har på kontoret. ;-)

Liker ikke å pirke, men den er fra boerkrigen.

Åpenbart. Veit ikkje kva som kom over meg der, takk for korrigeringa.

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

15.03.2006, 19:41

Loke Aesir skreiv:

Kristin skreiv:

Med hederleg unntak av den frå boerkrigen som Skrue har på kontoret. ;-)

Haha, selvfölgelig. Den glemte jeg.

Ikkje når den - som i Don Rosas tilfelle - utbreder seg til den reineste folkekanonen. :P

Jeg skjönner hva du mener... men det blir jo feil å kalle det kanon for det ("folkekanon"? Det höres jo mer ut som en slags religion. Kanskje det er det det er.)

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

16.03.2006, 13:56

Kristin skreiv:

Jeg skjönner hva du mener... men det blir jo feil å kalle det kanon for det ("folkekanon"? Det höres jo mer ut som en slags religion. Kanskje det er det det er.)

Jepp, var ikkje nøgd med ordet eg heller, men kom ikkje på eit godt alternativ. :-)

Men poenget er at det i DRs tilfelle er slik at hans personlege forståing av kanonen faktisk er blitt så utbredt at den er ansett som allmenngyldig av mange av hans fans. Så for dei **er** det jo kanon, sjølv om det ikkje er ein objektiv eller offisiell kanon på nokon måte.

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

16.03.2006, 15:46

Er selv litt usikker på hva canon er: Har jeg forstått det riktig når jeg sier at canon er det man skal forholde seg til når man er serieskaper og vil holde seg til "fakta", Som for eksempel hvor Pengebingen står og hvilken bil Donald har? Kan man si at canon blir som en fasit?

Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!

Kjetil Golid
17 år, Tinn

16.03.2006, 18:32

Ja, det kan du. Uttrykket er brukt til dømes for å skille mellom kva som er "sant" og kva som ikkje er "sant" i fiksjonelle univers når motstridande ting er publisert frå tilsynelatande like autoritative hald.

- Illyria

Loke Aesir
23 år, Vik

16.03.2006, 18:33

Kanon er vel egentlig et uttrykk fra religionen, om hva som kommer fra div. guder og hva som ikke gjør det.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

16.03.2006, 18:44

Vegar skreiv:

Kanon er vel egentlig et uttrykk fra religionen, om hva som kommer fra div. guder og hva som ikke gjør det.

Det har du rett i, så da var det nok litt dumt av meg å bruke religion som et slags "moteksempel" til kanon :-)

Bibelen er kanon i kristendom, mens Luthers katekisme ikke er det. Ellerno. Eksempel altså.

Dersom det skal finnes en slags kanon i Donald, så må det være... "Skrue er onkelen til Donald"? "Donald bor i Andeby"? Det er neppe så mange som er uenige på dét, i alle fall. Men som sagt: bare teit å snakke om.

Selv om jeg er enig i at Don Rosa-oppfatningen er en slags kanon for mange. Synd for dem, for de er jo dømt til å irritere seg over masse gode historier, bare fordi de ikke er skrevet i samsvar med Rosas stamtre.

da da da og hepp.

Kristin
22 år, Trondheim

16.03.2006, 21:13

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.