Andeby Online > Diskusjonsforum > Endelig - klokken kom i dag!
Gå tilbake til forumoversikta ...

Endelig har også jeg mottatt Hall of Fame klokken! Jeg har ikke så mye å legge til det dere andre har sagt enn at jeg får den på armen selv om reimen godt kunne ha vært lenger. Jeg synes også at reimen godt kunne ha vært av metall, men, men det synes de vel blir for dyrt.
Det dummeste med klokken er at den ikke er vanntett. Dersom klokken er i bruk så skal det ikke all verden til før den kommer i kontakt med vann, f.eks. ved det uhell. Særlig betenkelig er dette fordi målgruppen er barn - men dette er vel et pengespørsmål, så da så.
Forøvrig håper jeg at alle nå har fått klokken - de som fremedeles venter må ikke være redde for å si fra til Egmont kundeservice: 24 05 13 10.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
10.05.2004, 17:13

Er målgruppa born? Det er ikkje det inntrykket eg har fått av denne bokserien.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
10.05.2004, 17:15

Olaf Solstrand skreiv:
"Er målgruppa born? Det er ikkje det inntrykket eg har fått av denne bokserien."
---------------------
Mener du at Egmonts ulike Donald-tegneserie-utgivelser har ulike målgrupper? Da jeg var liten på 1970-tallet slo det aldri meg at f.eks. Jeg-bøkene var laget for et annet lesersegment enn meg selv. Men det kan godt være at du har rett. Kanskje du kunne presentere noen av Egmonts utgivelser og fortelle hva du mener synes å være målgruppen - jeg tror dette kan bli en interessant og faglig debatt. Her er noen slike utgivelser:
- Donald Duck & Co
- Mikke Mus
- Donald Pocket
- Skrue Pocket
- Kvart årgang
- Hall of Fame
- Komplette årganger
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
10.05.2004, 17:22

Vel - for å starte med Donald-bladet, kan ein nok seie ganske sikkert at målgruppa er 11-åringane - men bladet er populært blant mange både eldre og yngre.
Mikke Mus er nok for dei litt yngre - det er det inntrykket eg har fått, eg har ikkje lest Mikke Mus på ei stund. Då eg var liten, var Mikke Mus relativt spennande, men no er det på ein måte berre resirkulerte Donald-historier, er det ikkje? Mikke Mus er omtalt som ei samlekasse for "dei historiene som ikkje er gode nok til å kome inn i Donald" (Don Rosa var jo trykt der den gongen stilen hans var rekna som ganske obskur), så det verkar ikkje usannsynleg at det har ei ganske ung målgruppe.
Donald Pocket skiljar seg frå dei to. Det er ingen ekstra-ting for å lokke deg, det er langt fleire teikneseriar - 256 sider - det er ingen artiklar... altså ein publikasjon for dei som vil ha meir å lese, samtidig som det er i eit meir hendig format som gjer at boka er fin å ha med seg når ein er på reisefot e.l. Så her må vi nok eit stykke opp i tenåra for å finne målgruppa.
Mykje av det same for Skrue Pocket, men Skrue Pocket gir meir inntrykk av å vere ein publikasjon laga for å tene så mykje som mogleg, ettersom boka består av berre gjenopptrykk og det ikkje leggjast skjul på dette. Eg vil tru at denne målgruppa utelukkar alle dei som kjøpte "Onkel Skrue" og "B-gjengen" tidleg på 90-talet (?), så... Eg vil tru at Skrue Pocket passar for dei same som Donald Pocket, men at folk er trufaste mot Donald Pocket og leser dette i ganske mange år, noko dei ikkje vil gjere med Skrue Pocket då dei byrjar å kjenne igjen historiene.
Kvart Årgang har eg ikkje lest, men... Tja, det er vel så tjukke bøker at dei ikkje blir kjøpt av vanlege born. Dei blir vel kjøpt av folk som vil ha Donald-historiene samla og ikkje kjøpar det kvar veke. Sannsynlegvis ei langt eldre målgruppe enn for Donald Duck & Co.
Bøkene er annleis. Bøkene er beregna på vaksne. Komplette årganger er utan tvil i hovudsak retta mot dei som vaks opp på 50-talet. Hall of Fame er nok først og fremst retta mot dei som er så hardbarka donaldistar at dei skelnar serieskaparane frå kvarandre, og er interessert i å vite meir om desse.
Sånn røft gjennomgått...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø
10.05.2004, 17:53

Det er også sådan jeg synes det er. Altså De Komplette Årgange er mere for voksne end for børn, det er for de der ikke har råd til at få originalerne men alligevel vil læse de gamle blade (jeg selv vil godt nok helst have originalerne).
Og Hall Of Fame er for dem som samler på de bedste tegnere.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
10.05.2004, 19:04

Olaf:
Mikke Mus er nok for dei litt yngre
Der er jeg uenig.
Olaf
- det er det inntrykket eg har fått, eg har ikkje lest Mikke Mus på ei stund. Då eg var liten, var Mikke Mus relativt spennande, men no er det på ein måte berre resirkulerte Donald-historier, er det ikkje?
Det er ikke rigtigt for de danske blades vedkommende.
Herhjemme er tanken vist at AA Ekstra, deres Mikke Mus, er for de som ikke kan få nok i de 4 blade i løbet af måneden, men må have et blad til. I Ekstra i DK lige nu er der ønskehistorie i hver gang - en serie som en læser har ønsket at genlæse - hvis din serie blir valgt får du en 1949-bog.
Og desuden:
Mathias - det behøver ikke være fordi man ikke har råd til at købe de oprindelige blade, at man køber årgangsbøgerne - det kan være fordi man vil bruge de penge på noget andet - eller fordi man har et særligt forhold til netop årgangsbøgerne.
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
10.05.2004, 21:42

Jeg er tolv år jeg syntes de burde utgi dd&co uten leker, det er jo bare inholdet som er gøy. Men jeg gir bare lekene til lillesøsteren min. De har leker bare for å lokke små barn i 7 års alderen så det er nok det som er målgruppen.
Lo$ Companion
www.raptus.no
don rosist
16 år, Bergen
12.05.2004, 09:31

Sigvald skreiv:
"Det dummeste med klokken er at den ikke er vanntett. Dersom klokken er i bruk så skal det ikke all verden til før den kommer i kontakt med vann, f.eks. ved det uhell. Særlig betenkelig er dette fordi målgruppen er barn - men dette er vel et pengespørsmål, så da så."
Jeg kan ikke se for meg at Hall of Fame er beregnet for barn under 11 år, særlig pga klokken (som er tung, ikke vanntett og reimen er altfor lang for et barn), artiklene er skrevet for voksne og "eldre barn" som vil vite mer om tegnerne/forfatterne og deres tegnestil, men jeg tror ikke barn bryr seg så mye om tegnestil. De kan vel også begynne å lure på når det ikke står Onkel Skrue i den første ruta, men Uncle Scrooge.
Prisen er heller ikke barnevennlig, men noen har vel foreldre som har råd eller sårt oppsparte ukelønner...
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
12.05.2004, 22:27

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.