Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Avalon legger ned

Andeby Online > Diskusjonsforum > Avalon legger ned

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

I bladet Serie-samleren står det at butikk-kjeden Avalon legger ned. Utvalget i butikkene har fokusert sterkt på amerikanske og norske utgivelser. Årsaken til nedleggelsen er for liten omsetning.

En trist begivenhet for tegneserie-Norge som sådann, men personlig kan jeg ikke si at jeg kommer til å savne denne kjeden noe særlig - de har jo aldri brydd seg om Stavanger-området.

Noe av årsaken til dette ligger kanskje i norske Egmonts vegring mot butikksalg av f.eks. HOF?

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Innlegget blei sist redigert 15.03.2006, 02:20 av Sigvald

Sigvald
41 år, Stavanger

15.03.2006, 02:06

Dette er trist. De årene jeg bodde i Oslo (ti år siden nå) var Avalon favorittsjappen min. Men jeg tviler sterkt på at Egmont sin holdning til butikksalg hadde noe som helst med dette å gjøre. Disney serier var vel ikke akkurat det Avalon baserte salget sitt på. Utenlandske serier var det de var best på.

Sverre Amundsen

Sverre
37 år, USA

15.03.2006, 02:32

Ja, dette er trist for teikneserienoreg. Eg har pleidd å handle andre stadar av praktiske årsakar, men kvar einaste teikneseriebutikk som nedleggjast er ei trist sak. Når det i tillegg er ein av dei største, er det offisiell gråtedag.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

15.03.2006, 03:26

Tja, er det egentlig så trist. For 10 år siden var Avalon bra og enerådende på tegneserier (utenom Tronsmo selvfølgelig). Siden den tid har butikkene forfalt totalt og de har satset mere på andre ting enn tegneserier.

De siste ti år har vi fått en annen kjede med butikker som i mine øyne har satset MYE MERE på tegneserier, og sikkert har spist store deler av kundegrunnlaget til Avalon. Men slik er det når en sover i timen og neglisjerer kundene da overtar andre. Her i barteby kommer ikke jeg til å savne Avalon da jeg for lenge siden har flyttet over til Outland.

Dette er min personlige egoistiske oppfatning av en butikk som i mine øyne ikke har holdt mål de siste fem år, og jeg regner med at mange vil være uenige.

Men å skylde på Egmont og deres totale skivebom med salgsmetodene for Hall Of Shame som bakgrunn for Avalon sine problemer holder ikke mål. Avalon har forfalt i mange år FØR den serien i det hele tatt var påtenkt.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

15.03.2006, 08:31

MikroMidas skreiv:

De siste ti år har vi fått en annen kjede med butikker som i mine øyne har satset MYE MERE på tegneserier, og sikkert har spist store deler av kundegrunnlaget til Avalon. Men slik er det når en sover i timen og neglisjerer kundene da overtar andre. Her i barteby kommer ikke jeg til å savne Avalon da jeg for lenge siden har flyttet over til Outland.

Tiltredes. I Bartopia har Outland lenge vært en bedre butikk enn Avalon - og da snakker jeg om tegneserier, hvordan de er på spill og andre ting aner jeg ikke. Outland har rett og slett vært bedre både på utvalg og pris.

Men rett skal være rett - min Shrek tyggegummiautomat ble kjøpt på Avalon :-) .

Nestor Burma
43 år, Trondheim

15.03.2006, 09:17

Først; Det er trist at Avalon legger inn årene, da de var den første butikken i Norge som seriøst satset på et såpass smale nisjeprodukter som tegneserier, brett- og rollespill.(De het da Spillspesialisten.)

Men når det er sagt; det er et mindre mirakel at det ikke har skjedd for flere år siden. De har ikke bare sovet i timene Mikro, de har ligget i koma uten tilkobling og latt kunder gå for lut & kaldt vann i allefall siden 1990.
Det å komme inn der i det man tror er Himmelen er en voldsom opplevelse for alle sanser, inntil man oppdager at de ansatte faktisk gir seg jamnt faen i deg så lenge du ikke stjeler vettet av dem.

Kommer både til å savne dem og ikke gjøre det, da Avalon var uansett kundebehandlingen, et fast Port of Call når man var i hovedstaden.

Men Outland har vært bedre i åresvis, håper bare de forstår ennå å sette kunden i fokus slik at ikke de går på en smell.

(Tips til Outland; ikke ansett tidligere Avalon-ansatte...)

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

15.03.2006, 09:25

Einherje skreiv:

Men Outland har vært bedre i åresvis, håper bare de forstår ennå å sette kunden i fokus slik at ikke de går på en smell.

(Tips til Outland; ikke ansett tidligere Avalon-ansatte...)

De ansatte på Avalon i Trondheim (eller i Bergen for den saks skyld) er, slik jeg har opplevd dem, trivelige og hjelpsomme folk. Bare så det er sagt. :-)

Nestor Burma
43 år, Trondheim

15.03.2006, 10:06

Glemte de i Trondheim. De var trivelig, ja. Jeg snakker om de sosemikklene i Olso.

"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter

Einherje
42 år, Tromsø

15.03.2006, 10:41

Hvis vi ikke hadde hatt Outland, hadde jeg kanskje vært skuffet over at Avalon forsvinner. Et problem Avalon hadde var at nesten alt jeg sammenliknet prisen på var dyrere enn hos Outland. Ikke lett å overleve da.
Jeg har abonnert på div. amerikanske blader gjennom Avalon i mange år, og det gikk knirkefritt frem til for ca. et år siden. Da ble penger jeg satt inn på Avalonkontoen min som oftest ikke registrert før jeg klagde på at jeg hadde for lite på konto, i hver eneste forsendelse var det noe som manglet og de gikk fra månedlige utsendelser til tre-fire måneder mellom pakkene. Så for å si det rett ut ble jeg ganske lei av Avalon på sutten.

ばか! (Baka!)

Chrisron
31 år, Tønsberg

15.03.2006, 11:10

Så lenge Lesehesten ikke legges ned er jeg fornøyd:-) Men det er nå synd at Avalon legges ned uansett, siden det omtrent er den eneste tegneseriebutikken i bergen som faktisk selger amerikanske Uncle Scrooge, Donald Duck O.L.:-(

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

15.03.2006, 11:24

Ted skreiv:

... Men det er nå synd at Avalon legges ned uansett, siden det omtrent er den eneste tegneseriebutikken i bergen som faktisk selger amerikanske Uncle Scrooge, Donald Duck O.L.:-(

Avalon i Bergen er oppkjøpt av Outland, og vil nok fortsette under det nye navnet. Da Avalon flyttet fra Paleet i Oslo, benyttet Outland anledningen til å åpne en ny butikk i disse lokalene. Dermed var det mange av Avalons kunder som ikke brukte tid på lete opp hvor de hadde flyttet.

49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill

Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg

15.03.2006, 12:38

Woopi:-D

I'm not worthless... I can be used as a bad example:P

General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral

Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.

Ted
16 år, Bergen

15.03.2006, 12:59

hm, at dette skyldes for liten omsetning har jeg forstått som en unskyldning. På grunn av min deltagelse i Tufte har jeg blitt kjent med flere som var store Avalon fans, en skrev dog en kronikk i bloggen sin på nettavisen. Men grunnen til nedleggelse ska visst ha vært helt andre grunner. Det har vært tatt dårlige avgjørelser og de som brukte butikken til slutten var meget triste for dette.

Jeg for min del var innom da det var salg her i Oslo, men ikke en gang med 60% rabatt fant jeg prisene akseptable. Bortsett fra kompett samling av Larsons Gale verden til noen få hundrelapper.

Lars Olav
32 år, Grimstad

15.03.2006, 13:10

Einherje skreiv:

Glemte de i Trondheim. De var trivelig, ja. Jeg snakker om de sosemikklene i Olso.

Han ene som hjalp meg med å finne noen spesielle Star Wars-album var da ganske hjelpsom og hyggelig...
Men det er jo sikkert en del som jobber der, og jeg har ikke pratet noe særlig med de andre.

Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

15.03.2006, 14:26

Har de hatt et heidundrandes konkurssalg?

Feilen med Avalon i Oslo er at jeg aldri finner ut hvor sjappa ligger, og om jeg gjør det, har jeg glemt det til neste gang.

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

15.03.2006, 14:57

MatsGull skreiv:

Har de hatt et heidundrandes konkurssalg?

Feilen med Avalon i Oslo er at jeg aldri finner ut hvor sjappa ligger, og om jeg gjør det, har jeg glemt det til neste gang.

Adressen er:
Akersgata 39
0158 Oslo

Man går bare oppover Karl Johann mot slottet, og svinger til høyre en gang...

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

15.03.2006, 15:02

Det lå jo rett ved siden av stortinget, ikke så vanskelig og huske skulle en tro ;-)

Lars Olav
32 år, Grimstad

15.03.2006, 15:03

Lars Olav skreiv:

Det lå jo rett ved siden av stortinget, ikke så vanskelig og huske skulle en tro ;-)

Ja selvfølgelig. Har bare ikke tenkt over stortinget når jeg har vært der ;-)

(Profil oppdatert.)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

15.03.2006, 15:12

Lå det i Paleet? Der har dere feilen, det er jo helt urimelig vanskelig å orientere seg i det senteret! Lette en gang en halvtime etter Sony Center som lå like ved utgangen :P Kanskje jeg trenger kompass?

"Det er harde tider, gamle venn."

S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach

MatsGull
20 år, Kongsvinger

15.03.2006, 15:16

MatsGull skreiv:

Kanskje jeg trenger kompass?

Kart er bedre :-V

Mickey
18 år, Horten

15.03.2006, 15:19

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.