Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Skaper av donald

Andeby Online > Diskusjonsforum > Skaper av donald

Gå tilbake til forumoversikta ...

Hvem regner dere som skaperen av donald duck. Jeg for min del syntes det er han som lagde han i "the wise little hen". Så på meningsmålingen fater jeg ikke hvorfor det var så mangen som mente noen av de andre.
Hva syntes dere??

Lo$ Companion
www.raptus.no

don rosist
16 år, Bergen

12.05.2004, 09:22

Donald ble jo til ved at Walt Disney hørte et radioprogram med Clarence Nash der han underholdt ved å lage forskjellige stemmer. En av disse stemmene var Donaldstemmen som vi kjenner fra filmene. Disney ansatte Nash og fikk ham til å stå og snakke med denne stemmen mens tegnerne prøvde å finne ut hva slags dyr dette kunne være. Disney var hele tiden til stede og så på forslagene etter hvert som de ble tegnet. Det nest siste forslaget var en andefrøken. Nash begynte å bli sliten og kvekket irritert, noe som fikk Disney til å foreslå at de gjorde om andefrøkenen til en gutt. Dermed ducket omsider Donald opp, fiks ferdig med matrosdress. Så Donald er nok en oppfinnelse gjort i samarbeid mellom Disney, Nash og den (navnløse?) tegneren som først fikk ham ned på papiret.

med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew

Wogew
46 år, Rælingen

14.05.2004, 10:01

Jeg tror vi har snakket om det før.
Men det er helt riktig det du sier, Wogew!

DD-fan

14.05.2004, 16:52

Personlegdomen til Donald har utvikla seg heilt sidan 1931, og mange meinar at t.d. Carl Barks har gjort ei så viktig rolle med å utvikle Donald at Donald før Barks ikkje var Donald, og at Barks difor kan reknast som skaparen av Donald. Det er vel det denne skapar-diskusjonen dreiar seg om.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

14.05.2004, 21:08

Olaf Solstrand skreiv:
"Personlegdomen til Donald har utvikla seg heilt sidan 1931, og mange meinar at t.d. Carl Barks har gjort ei så viktig rolle med å utvikle Donald at Donald før Barks ikkje var Donald, og at Barks difor kan reknast som skaparen av Donald. Det er vel det denne skapar-diskusjonen dreiar seg om."

1931? Det var jo tre år før Donald-figuren ble skapt! Forresten spilte Al Taliaferro en vel så betydningsfull rolle i utviklingen av Donald som serie-figur som det Barks gjorde. Donald i Taliaferros striper på begynnelsen av 1940-tallet var jo mer menneskeligjort enn det Donald var i de første Barks-historiene. Jeg tror faktisk Carl Barks tok etter Talaferro etterhvert. Men fra ca. 1947 satte virkelig Carl Barks fart på utviklingen av Andeby-persongalleriet.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

14.05.2004, 23:47

I 1931 gav Disney ut eventyrboka "The Adventures of Mickey Mouse". I denne fann vi dette sitatet:

"Mikke har mange venner på gården. Der bor Henry Horse, Carolyn Cow, Patricia Pig og Donald Duck."

Rettnok var Donald Duck då berre eit namn på jakt etter ein figur (Henry Horse og Carolyn Cow var forfattarens namn på Klaus Knegg og Klara Ku), og absolutt ikkje den Donald vi kjennar i dag.

I 1932, i Mickey Mouse Annual nr. 3, blei venene til Mikke presentert nok ein gong, i "Hoozoo". Nok ein gong var Donald Duck nemnt, denne gongen illustrert - med ei and i matrosdress. Rettnok ei svart and, og ikkje vår Donald i det heile tatt.

I 1933, då Disney skulle lage "Den kloke lille høna", trengte han ei and. Han plukka opp dette namnet som hadde flydd rundt ei stund, kobla det med stemmen til Clarence Nash og ein figur teikna av Dick Lundy. DET blei den Donald vi kjennar i dag.

Eg tør difor påstå at Donald har utvikla seg sidan 1931.

(kjelde: David Gerstein)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

15.05.2004, 00:04

Vel, det at man NEVNTE at det var en and som het Donald i en tidlig Mikke Mus-serie betyr på ingen måte at Donald Duck var skapt. Man NEVNTE også en Bestemor Duck i "den kloke lille høna" men Bestemor var ikke å se før i en Al Taliafero-stripe rundt 1940.

Sleipe-Simon

15.05.2004, 12:31

Sjølvsagt. Den Donald som budde på gården til Mikke var ikkje vår Donald, men figuren som seinare skulle bli vår Donald. Men er den Donald som bur i husbåten i "Den kloke lille høna" vår Donald?

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

15.05.2004, 14:38

Enig i at Al Taliaferro eller snarere, hans historieforteller Bob Karp står bak en del av moderniseringen av Donalds personlighet. Men det foregikk også en parallell utvikling i Donaldfilmene, både utseendemessig og personlighetsmessig. Noe av grunnen til dette er at Donald etterhvert fikk et foreldreansvar i forhold til guttene. Dette medførte at han måtte begynne å oppføre seg og roe ned temparamentet noe. Anda som er med i The Wise Little Hen (Teodor And i den første oversettelsen) ER vår Donald, men han er veldig ung der. Og det får være hans unnskyldning.
Selvsagt har Barks mer enn en finger med i spillet når det gjelder utviklingen av den voksne Donald. Hans and ble sett på som rollemodell for en del av de andre, samtidige og senere serieskribentene.

med gammeldonaldistisk hilsen,
Wogew

Wogew
46 år, Rælingen

16.05.2004, 10:27

Olaf Solstrand skreiv:
Men er den Donald som bur i husbåten i "Den kloke lille høna" vår Donald?"

Egentlig ikke. Men den Donald som opptrer i Al Taliaferros striper i 1940(tre år før Barks) er så definitvit "vår" Donald.

Sleipe-Simon

16.05.2004, 11:03

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.