Andeby Online > Diskusjonsforum > D.U.C.K.hunt
Gå tilbake til forumoversikta ...

I det siste har det, på AOL, vært rettet en viss oppmerksomhet rundt den internasjonale Don Rosa WEB-portalen D.U.C.K.hunt hvor bl.a. jeg, AC, Thomas (Pryds) og GJN er bidragsytere:
http://www.duckhunt.de/
Noe av det som er kommet frem kan imidlertid med fordel nyanseres litt.
Olaf Solstrand skreiv:
Tør eg minne om at D.U.C.K.hunt berre eksisterar på eitt einaste språk? Det ER fleire bidragsytarar til Andeby Online, og alle desse meinar at det er heilt greitt at sida har hatt nynorsk som administrasjonsspråk. På same måte som alle bidragsytarane til D.U.C.K.hunt meinar at det er heilt greitt at sida berre finst på engelsk… Sida er … ikkje tilgjengeleg på store internasjonale språk som fransk, spansk og portugisisk. Kvifor? Fordi dei som styrar sida har vald å lage sida berre på engelsk, fordi folk flest i deira målgruppe forstår engelsk.
---------------------
D.U.C.K.hunt ble i sin tid, så vidt meg bekjent, grunnlagt av tyskeren Mike Schneiderath. Han kunne selvsagt valgt å lage siden på sitt eget språk (=tysk), men som Olaf helt korrekt påpeker så ble sidens språkdrakt valgt med utgangspunkt i målgruppen - ikke med utgangspunkt i Schneidertah selv.
At D.U.C.K.hunts "administrasjonsspråk" er engelsk skyldes imidlertid ikke bare ønsket om å nå ut til flest mulig lesere på internasjonal basis - engelsk er også det eneste språket alle bidragsyterne kan. Det er således en dyd av nødvendighet.
La meg dog legge til at JEG i sin tid likevel lanserte et forslag om å åpne for at nasjonale ildsjeler kunne få "lisens" til å oversette D.U.C.K.hunts hovedsider til sitt eget språk. Dette har det imidlertid aldri blitt noe av.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
15.05.2004, 19:01

Eksisterer den siden ennå som noe annet enn ett statisk oppslagsverk ?
Ser ikke ut som det skjer noe annet der enn den årlige oppdateringen på hva DR gjør og en årlig gratulasjonshilsen til DR.
Kan vel ha sammenheng med ett disk kræsj de hadde for ett år eller to siden ?
Eller at de ennå krangler om publiseringspråk ;)
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.05.2004, 19:22

MikroMidas:
"Eksisterer den siden ennå som noe annet enn ett statisk oppslagsverk ?
Kanske ikke - men den har haft sin storhedstid og får det igen, hvis folk vil vise os tillid. Mange af sidens producenter er igennem tiden gået fra - andre har i øjeblikket travlt med studier. Vent bare...
"Ser ikke ut som det skjer noe annet der enn den årlige oppdateringen på hva DR gjør og en årlig gratulasjonshilsen til DR.
Måske er mere ikke nødvendigt i øjeblikket, sådan som arbejdsstyrken står - der fines nok af andre sider (blandt andre et par på tysk) som er fuldt opdaterte på den front)
"Kan vel ha sammenheng med ett disk kræsj de hadde for ett år eller to siden ?
Jeg kan tage fejl, men jeg jeg bryder mig ikke om den skadefryd jeg fornemmer imellem linjerne her...
"Eller at de ennå krangler om publiseringspråk ;)"
Tak, så er det godt ;-) Det eneste der har været tale om engang, var at en absolut ung og fjollet italienere kopierede duckhunt og en del andre sider over på sine egne.
Nogle har også tilladt sig at oversætte enkelte sektioner uden at have fået tilladelse til dette fra forfatteren.
Undskyld jeg råber op, men som duckhunter siden 1999, må jeg vel have lov også at forsvare den gamle side.
Remember: It all started with a mouse
AC
28 år, Danmark
15.05.2004, 19:50

AC skreiv:
Jeg kan tage fejl, men jeg jeg bryder mig ikke om den skadefryd jeg fornemmer imellem linjerne her...
---------------------------------------------------------
Absolutt ingen skadefryd fra min side, ellers så hadde jeg vel ikke sendt en kopi av den backup'en Dere manglet.
--------------------------------------------------------
Undskyld jeg råber op, men som duckhunter siden 1999, må jeg vel have lov også at forsvare den gamle side."
Sidene er absolutt verdt å forsvare også, men det er forskjell på å forsvare og "fronte"
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.05.2004, 20:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.