Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Egg eller menneskeleg fødsel?

Andeby Online > Diskusjonsforum > Egg eller menneskeleg fødsel?

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Eg meinar at Skrue er udødeleg, ettersom Barks har skrive at han er det. Og eg meinar at han kom frå eit egg, ettersom Barks har latt han seie at han gjorde det.

Uansett: I dette tilfellet finst det eit titals - kanskje nær hundre - kjelder som visar at endene er klekka frå egg. Og INGEN som visar at dei er født som pattedyr. Og sjølv om det ikkje finst historier der ender dør, finst det heller ikkje historier som visar at dei er udødelege (bortsett frå at Skrue er det). Så akkurat det synest eg er ei dårleg samanlikning.

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.05.2004, 20:28

Olaf Solstrand skreiv:
"Eg meinar at Skrue er udødeleg, ettersom Barks har skrive at han er det.
---------------------
Don Rosa har vitterlig tegnet Skrues gravsted.

Sjølv om det ikkje finst historier der ender dør...
---------------------
Ikke hos Barks, men bare se hos Don Rosa. I Skrues liv dør begge foreldrene hans. I kapittel 9 ser vi til og med at Fergus forlater kroppen sin.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

06.05.2004, 22:32

Sigvald skreiv:
"Don Rosa har vitterlig tegnet Skrues gravsted."

Men som tidlegare nemnt set eg Barks over Rosa, Sigvald.

"Ikke hos Barks, men bare se hos Don Rosa. I Skrues liv dør begge foreldrene hans. I kapittel 9 ser vi til og med at Fergus forlater kroppen sin."

Eg meinte "hos Barks"...

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

06.05.2004, 22:50

Olaf Solstrand skreiv:
"Og sjølv om det ikkje finst historier der ender dør, finst det heller ikkje historier som visar at dei er udødelege (bortsett frå at Skrue er det)."

Helt udødelig kan han ikke være, da han skriver testament.

«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»

Vegar
19 år, Trondheim

07.05.2004, 20:10

Han fann jo ikkje ut at han var udødeleg før tidleg på 1980-talet. Han byrja å skrive testamente på 1950-talet.

Og, sjølvsagt: Pengane til Skrue er den livgivande krafta hans. Om han sluttar å bade i pengar, vil han nok visne bort etter kvart. Men kor stor er sjansen for at han gjer det?

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

07.05.2004, 20:36

Jeg mener at nå endene føder egg,
som så blir lagt i en vogge der de klekkes ut av seg selv noen dager etterpå.
Dermed kan man tenke seg at når "vannet gikk" hos Bestemor i Rosas historie, så la hun bokstavelig talt ett egg, og da går sikkert vannet også?
Pattedyr legger også egg, som f.ks. nebbdyret, så det utelukker ikke at endene er pattedyr.
Med andre ord, ender blir født, og egg er endenes versjon av spedbarnstadiet.

(mitt syn på saken ihvertfall)

Og den historien Olaf nevnte der det blir diskutert om endene stammer fra pappegøyer eller pingviner hørtes ganske interessant ut. Så utviklingen gikk da pappegøye/pingvin - and - ur-and - menneskeand?
Jeg har alltid sett for meg Andebyverdenen som en alternativ virkelighet, der alle andre dyr en apene utviklet seg til mennesker. Flesteparten av befolkningen stammer fra hunder, og som vi ofte kan se viser hundene i Donald (og Mikke) historiene en intelligens på linje med sjimpanser i "vår" verden.
Ender er vel da en minoritet, og det gjør Skrues status enda mer verdt, for han har kanskje også kjempet mot fordommer for å komme så langt som han har gjort.
(men dette er vel nesten verdt en egen tråd)

- Natteravn

Natteravn
29 år, Ringerike

10.05.2004, 22:44

Natteravn skreiv:
"Jeg mener at nå endene føder egg,
som så blir lagt i en vogge der de klekkes ut av seg selv noen dager etterpå.
Dermed kan man tenke seg at når "vannet gikk" hos Bestemor i Rosas historie, så la hun bokstavelig talt ett egg, og da går sikkert vannet også?
Pattedyr legger også egg, som f.ks. nebbdyret, så det utelukker ikke at endene er pattedyr.
Med andre ord, ender blir født, og egg er endenes versjon av spedbarnstadiet.
(mitt syn på saken ihvertfall)
---------------------
Dette er en seriøs og saklig fremstilt teori som verken utelukker Barks eller Rosa. ved å kombinere den gamle tese (eggeteorien) og den nyere anti-tese (pattedyr-teorien) er din teori nærmest å oppfatte som en Hegelsk(*) syntese. Bra jobbet!

* For dem som ikke har ex-phil:
Den tyske filosof Georg Wilhelf Friderich Hegel (1770-1831) lanserte i sin tid teorien om at utvikling foregår gjennom følgende stadier: tese -> anti-tese -> syntese

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

10.05.2004, 23:02

Natteravn skreiv:
Og den historien Olaf nevnte der det blir diskutert om endene stammer fra pappegøyer eller pingviner hørtes ganske interessant ut. Så utviklingen gikk da pappegøye/pingvin - and - ur-and - menneskeand?
Jeg har alltid sett for meg Andebyverdenen som en alternativ virkelighet, der alle andre dyr en apene utviklet seg til mennesker. Flesteparten av befolkningen stammer fra hunder, og som vi ofte kan se viser hundene i Donald (og Mikke) historiene en intelligens på linje med sjimpanser i "vår" verden.
Ender er vel da en minoritet, og det gjør Skrues status enda mer verdt, for han har kanskje også kjempet mot fordommer for å komme så langt som han har gjort.
(men dette er vel nesten verdt en egen tråd)

- Natteravn"

Jeg støtter den teorien fult ut og har selv trodd lenge på den. Men det eksisterer også Homo Sapiens i Duck-universet. Jfr. "Farlig forkledning", "Det magiske timeglasset" og en rekke andre serier av Carl Barks fra rundt 1950 hvor mennesker som oss opptrer. Så også der har nok noen mennesker utviklet seg fra apene, men de er i minoritet.

Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke

Sleipe-Simon

11.05.2004, 10:23

Enig i at Donald nok kom fra et egg, men hvor sier Don Rosa det motsatte. Uansett, bryter han med Barks og Taliaferro, så får han ha det så godt.

You're only a poor old man

Oskar Henriksen
23 år, Rygge

11.05.2004, 19:12

Oskar Henriksen skreiv:
"Enig i at Donald nok kom fra et egg, men hvor sier Don Rosa det motsatte. Uansett, bryter han med Barks og Taliaferro, så får han ha det så godt."

Det har Don Rosa sagt på private e-postlister og sånt. Enkelte reknar dette som like canon som ting som har stått på trykk...

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.05.2004, 12:13

Sigvald skreiv:

Don Rosa har vitterlig tegnet Skrues gravsted.

---------------------------------------------------------
Og akkurat dette er det jeg misliker mest med Don Rosa. Hvorfor MÅ han gjøre dette og tidfeste alt.

Desuten er vel dette en tegning for menigheten og ikke publisert i en historie, så da teller den ikke med.

Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©

MikroMidas
45 år, Trondheim

14.05.2004, 13:28

MikroMidas skreiv:
"Og akkurat dette er det jeg misliker mest med Don Rosa. Hvorfor MÅ han gjøre dette og tidfeste alt."

Dette var jo meint som ei fanteikning som stod og skildra korleis Donald og familien stod og filosoferte rundt kva som skjedde med Skrue. Dødsåret er eg einig i at kunne ha vore fjerna - men dette var jo ei relativt privat teikning, som ikkje skulle sjåast av heile verda, så kanskje Don Rosa såg på det som unødvendig bry...? At Don Rosa meinar at Skrue er daud, veit vi. Men det er absolutt ikkje canon av den grunn.

"Desuten er vel dette en tegning for menigheten og ikke publisert i en historie, så da teller den ikke med."

Fullstendig einig!

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø

14.05.2004, 13:58

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.