Andeby Online > Diskusjonsforum > Eldste pockethistorie?
Gå tilbake til forumoversikta ...

Vet noen hvilken (eller hvordan man kan finne ut hvilken) som er den eldste publiserte pockethistorien i Norge? Etter et raskt søk etter historier med lavt "serienummer" i de tidligste pocketbøkene kom jeg fram til "DD, Superlærer på modellskole" i DP 3 (kode I (TL) 101-A, utgitt første gang 25. okt. 1954). Noen bedre?
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 04.02.2006, 19:56 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
04.02.2006, 19:53

Jeg tror du har funnet den eldste historien. Har forsøkt å søke litt i INDUCKS, men det kan virke som om noe er galt, da jeg faktisk får problemer med å få opp denne Perego-historien ved søking. Det er derfor mulig jeg har oversett noe i denne oversikten. De eldste historiene jeg finner, er som følger:
Superlærer på Modellskole – Martina/Perego – 1954 – DP3
Gressklipperkongen – Barks – W US 9 – 1955 - DP5
En Kostbar Dukkert – Barks - W US 12 – 1955 – DP1
Svart Gull i Italia – Martina/Bottaro – I TL 139 – 1956 – DP57
Onkel Skrues 99.999 Ordbøker – I TL 148 – 1956 – DP1
Lynsparing – Barks – W US 19 - 1957 – DP7
Løvetemmeren Donald – Martina/Bottaro – I TL 156/157 - 1957 – DP26
Hevnen er Søt – Martina/Bottaro – I TL 159/160 – 1957 – DP26
Mikke Mus og Skipet fra Mikrokosmos – Scarpa - I TL 167 – 1957 – DP262
Den Flyvende Skotte – I TL 174/175 – 1957 – DP4
Uflaks-skolen – Martina/Scarpa – I TL 195/196 – 1958 – DP4
Den Siste Balabu – Scarpa – I TL 243 – 1960 – DP43
Langbein og Hekserakettene – Bottaro – I TL 262 – 1960 – DP11
Halvor (www.donaldbladet.com)
Halvor
47 år, Bergen
06.02.2006, 13:31

Jag försökte söka i Inducks på koder som börjar på "I" från före 1954 men det saknas en mängd itlaienska berättelser i sökresultatet. Vet inte riktigt varför. Däremot innehöll italienska Topolino / Albi d'oro före 1953/54 väldigt mycket amerikanska serier, och förvånandsvärt lite italienska, så det skulle inte förvåna mig om TL 101 verkligen är den äldsta som gått i skandinaviska Pocketar.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
07.02.2006, 09:21

Hm, kan dette tyde på at de nå så velkjente italo-historiene ikke kom skikkelig i sving før på 50-tallet? Historiekoden I TL 101 antyder vel dessuten at det ikke var utgitt mer enn 100 Topolinoblader før dette. Jeg oppdaget nettopp at den eldste italienske historien jeg kjenner til - den fantastiske Dante-parodien "L'inferno di Topolino" (Mikkes Inferno) - først kom ut i 1949, i "Topolino" nr. 7. Dette bør vel peke i samme retning? Men samtidig mener jeg definitivt å en gang ha lest en italiensk Mikke-historie fra så tidlig som Mussolini-perioden (men ikke i en pocket, altså)...
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 07.02.2006, 20:32 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
07.02.2006, 20:31

I "Den store Donald Duck", en av kjempebøkene, er det to Donald-historier fra Mussolini-tida, i alle fall.
«Ha, ha! De tror jeg er sprø, men jeg er bare den usynlige mannen.»
Vegar
19 år, Trondheim
07.02.2006, 20:41

Så mye dere vet!
Bortsett fra Barks, Gottfredson og muligens Murry er det nok italienerne som alltid har ligget mitt hjerte nærmest. Og jeg setter stor pris på at dere sprer om dere av deres uendelige visdom (og internettlenker). For øvrig var det nok ganske riktig **Donald** -historien "Donald Duck i ilden" (fra Donald den Store) jeg hadde i tankene. Hjernen min kortsluttet nok litt, muligens påvirket av den samtidige og tematisk beslektede Mikke-historien "Den kongelige dobbeltgjengeren". Slik kan det gå iblant.
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 08.02.2006, 01:53 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
08.02.2006, 01:51

Karamell skreiv:
Så mye dere vet!
Bortsett fra Barks, Gottfredson og muligens Murry er det nok italienerne som alltid har ligget mitt hjerte nærmest.
Skal dette tolkes dithen at du her regner Don Rosa som italiener (hfr. hans italienske navn) eller at du rangerer ham mye lenger nede på listen enn de fleste andre her?
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Innlegget blei sist redigert 08.02.2006, 03:29 av Sigvald
Sigvald
41 år, Stavanger
08.02.2006, 03:28

Karamell skreiv:
Hm, kan dette tyde på at de nå så velkjente italo-historiene ikke kom skikkelig i sving før på 50-tallet?
Delvis ja, delvis nej. Den stora produktionen börjar visserligen i början av 50-talet men går man igenom Topolino 1-100 finns där ett antal Italien-producerade serier jag inte får upp när jag söker på koder som börjar på "I" så något fel gör jag i sökningen. Topolino (Libretto) som började 1949 var dessutom en fortsättning på Topolino Giornale som lades ner i samma veva efter nummer 738. Följetongen "Il cobra bianco" (skriven av Guido Martina, liksom Inferno-serien) påbörjades till och med i Topolino Giornale och avslutades i Topolino (Libretto) nummer 1. Och det fanns även andra tidningar med delvis inhemska Disneyserier redan under 30-talet och runt 1950.
På Frank Stajanos websida kan man ladda ner en engelsk version (pdf) av hans gedigna översikts-artikel om italienska Disneyserier, vilken även publicerades i svenska NAFS(k)uriren 30-32. Där finns en ganska gedigen introduktion till de tidiga italienska serierna, förutom massor av info om senare italienska serier. Kan man italienska finns det flera böcker att tillgå men detta är vad jag vet den mest gedigna artikeln på något annat språk.
http://www.cl.cam.ac.uk/Research/DTG/~fms27/disney/index.html
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
Innlegget blei sist redigert 08.02.2006, 11:54 av germund
germund
34 år, Sverige
08.02.2006, 08:53

Sigvald skreiv:
Karamell skreiv:
Bortsett fra Barks, Gottfredson og muligens Murry er det nok italienerne som alltid har ligget mitt hjerte nærmest.
Skal dette tolkes dithen at du her regner Don Rosa som italiener (hfr. hans italienske navn)
Nei.
eller at du rangerer ham mye lenger nede på listen enn de fleste andre her?
Hva betyr "mye lenger" og "de fleste andre"? Spørsmålet er tendensiøst. Men - ja, jeg foretrekker definitivt Barks, Gottfredson, Murry, de beste italienerne og en rekke andre.
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 13.02.2006, 17:59 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
13.02.2006, 17:54

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.