Andeby Online > Diskusjonsforum > 4 og 5 fingre
Gå tilbake til forumoversikta ...

Som kjent har endene i Andeby 4 fingre på hver hånd. Dette ser stort sett ut til å gjelde bifigurene i historiene også, og slik har det vel vært siden "tidenes morgen" (Mikkes fødsel).
Men i Tralla La har endene faktisk 5 fingre! (De innfødte endene, ikke våre venner!)
Fenomenet kan beskues både i Barks' original og i Don Rosas "Tilbake til Xanadu".
Noen som vet om andre historier hvor femfingrede skapninger kan påtreffes? Har dette fenomenet i så fall vært mer utbredt hos noen tegnere enn hos andre?
En dåre kan spørre...
Arne K
Vestby
25.01.2006, 21:39

Nestor Burma
43 år, Trondheim
25.01.2006, 21:41

Hehe....beklager å ødelegge nattesøvnen resten av året for AOLs medlemmer, men det var deres søvn eller min!
Arne K
Vestby
25.01.2006, 21:44

hm, jeg pleier ikke å telle fingrene på endene, men da jeg så etter nå (i noen tilfeldige historier) fant jeg bare med fire fingre, og kan ikke huske har sett noen med flere. Men hvem vet? Kanskje man en dag ser en and med 10 fingre? 
Mickey
18 år, Horten
25.01.2006, 21:50

Jeg tror kanskje jeg har funnet en forklaring. Gå til side 14 og se på bonden som holder to fingre i været mens han sier "I'll give you TWO sheep!". Denne gesten (som gjentas på de to neste sidene) ville sett veldig rar ut hvis vedkommende bare hadde hatt fire fingre. Dessuten er det noen nærbilder av hender i historien, og det kan også ha medvirket til at Barks valgte å tegne dem mer realistisk.
Men noen steder har han glemt seg. En av bøndene har faktisk fire fingre på den ene hånden og fem på den andre. Utvilsomt en sjelden mutasjon.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 25.01.2006, 23:49 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
25.01.2006, 23:47

Eller kanskje han har vært litt for tøff under siste fyrverkerioppskytning.
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
MatsGull
20 år, Kongsvinger
25.01.2006, 23:53

Byrja plutseleg å sjå for meg at det kom ei historie på førtitalet der Donald i eit vilt raseriinnfall rekte finger til Jensen, noko som førte til så ville foreldrestormar at Disney bestemte seg for å fjerne den fingeren.
(ja, eg veit at det ikkje stemmer. Men det kunne ha vore ein fin urban myth.)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
26.01.2006, 07:47

Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
01.02.2006, 14:03

Fingre på ender ???? 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
01.02.2006, 14:37

Fire fingre er et vanlig tegneseriefenomen. Det sparer tegneren for arbeid, samt at det ser mer ekte ut. Arild Midthun forklarte dette for mange år siden, lenge før han begynte å tegne ender. Apropo fire fingre, har noen hørt endene si. "give me four"?
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
01.02.2006, 20:46

I kapittelet av Skrues liv hvor Skrue er i Australia, finner han og den gamle aborigineren en vegg full av håndavtrykk av folk som har besøkt hulen før dem. Alle hendene har fire fingre hver... Også Skrues og aboriginerens hender.
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
01.02.2006, 20:48

Det er eit vanleg teikneseriefenomen, men ikkje så vanleg som alle skal ha det til etter mi meining. Eg trur at med unntak av Disney-seriar og enkelte humorstriper (Tommy & Tigern og Pondus er dei eg kjem på i farta) er dei fleste teikneseriane eg har sett seriar der hovudpersonen har ti fingrar. Forutsett at han har fingrar i det heile tatt.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
01.02.2006, 21:02

Øyvind Braaten skreiv:
Apropo fire fingre, har noen hørt endene si. "give me four"?
Ja, i DuckTales! 
"You have to look within yourself to save yourself from your other self. Only then will your true self reveal itself."
Den rosa
19 år, Råde
01.02.2006, 21:05

Olaf Solstrand skreiv:
Det er eit vanleg teikneseriefenomen, men ikkje så vanleg som alle skal ha det til etter mi meining. Eg trur at med unntak av Disney-seriar og enkelte humorstriper (Tommy & Tigern og Pondus er dei eg kjem på i farta) er dei fleste teikneseriane eg har sett seriar der hovudpersonen har ti fingrar. Forutsett at han har fingrar i det heile tatt.
Liten digresjon: I Tommy&Tigern veksler antall fingre närmest fra rute til rute, i hvert fall i de tidlige stripene (Tommy har ogsaa hatt 4 fingre paa en haand, og 5 paa den andre...)
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
01.02.2006, 21:42

Såvidt jeg kan se er det vanlig med fire fingre i de fleste "funny animal"-serier. I serier med menneske-parodier brukes begge deler (Simpsons har fire fingre, Sprint har fem).
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
01.02.2006, 22:37

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.