Andeby Online > Diskusjonsforum > La oss være realistiske folkens
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg må først legge til at jeg er donaldist som alle andre her og ELSKER seriene av Carl Barks og Don Rosa-og andre tegnere. Men jeg tar dem for akkurat hva de er, tegneserier! Det er grenseløst irriterende når enkelte individer bevist prøver å avspore interesante og fornøyelige diskusjoner med avsporinger om "jammen Don Rosa har jo skrevet sånn og sånn" og "vi må tenke på våre stakkars svenske venner som aldri har lest den DR-serien" og "det er vel dokumentert at Skrue døde i 1967" og "denne artikkelforfatteren er på jordet som skriver at Andeby er i Sør-California for Don Rosa har skrevet noe annet". HALLO! Vi snakker om tegneserier, pure underholdning! Snakkende ender som går uten buskser! Gammelender som bader i penger! Carl Barks selv hadde ristet på hodet av de som prøver å kartlegge og fastlegge hans absurde FANTASIUNIVERS i en fast ramme.
Jeg er også ganske sikker på at Don Rosa selv ikke ville likt å høre at enkelte personer utroper han til guru og sannhetsprofet og kverulerer med andre som faktisk ser på Donald som hva det er: underholdning og prøver å se lengre enn en fast ramme. Don Rosa har selv sagt at han ikke er noen autoritet og at alle står fritt til å tolke Andeby slik de selv vil, noe han også gjør.
Vel, det er alt jeg har å si her.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
16.01.2006, 12:48

Fornuftig og godt skrevet Sleipe-Simon
Støttes fullt ut. Håper bare budskapet rekker frem der det trengs mest.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.01.2006, 12:50

Helt enig!
Selv synes jeg at det ikke burde være dødsdato på folkene i Andeby.
Men det er **min** tolkning av Andeby.
MicMac
17 år, Oslo
16.01.2006, 14:31

Det er jo klart at alle disney-tegnere/forfattere har sin egen oppfatnig av Andeby og derfor blir det vanskelig å trekke slutninger som passer til alle historier. Dette fordi mange serieskapere finner på noe annet enn det vanlige bare for at det skal passe bedre inn i historien.
Men det er jo morsomt å prøve å finne slike ting da
Tidligere ANDonym
••••••••••••••Why are you wearing that stupid man suit? -Frank the Rabbit••••••••••••••••
Kvitsund Gymnas!
Kjetil Golid
17 år, Tinn
16.01.2006, 16:08

Jeg både tipper og tror at de fleste serieskapere og ikke minst lesere rundt om i verden generelt har store problemer med å akseptere Skrues dødsdatering til 1967.
Selvsagt er jeg blant de. Skrue lever fremdeles! 
Mvh,
Håvard
http://home.no.net/piacere/
Håvard
19 år
16.01.2006, 22:36

er skrue død? det har jeg ikke fått med meg
i hvilken historie skjedde dette 
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
17.01.2006, 17:07

Skrues død er ikke omtalt i noen historie. Han dør 100 år gammel, er født i 1867, det logiske året blir da 1967.
49 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.01.2006, 17:29

Selvsagt lever Skrue, og det vil han gjøre sammen med de andre i Andeby. De er ALLE udødelige. Har aldri sett noen kirkegård (gravlund) i den byen.
En ting til, en historie med Andeby etter Skrue vil jeg absolutt ikke ha. UFF !!!!
Når det gjelder lokalisering av byen så holder det for meg at den finnes et eller annet sted i USA, og i mitt "hjerte" 
Det er riktig som du skriver og som har blitt gjentatt massevis av ganger her i forumet, det er et FANTASIUNIVERS, og kan aldri bli noe annet.
MikroMidas skreiv:
Fornuftig og godt skrevet Sleipe-Simon
Støttes fullt ut. Håper bare budskapet rekker frem der det trengs mest.
Det vil ALDRI nå frem !!
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
17.01.2006, 17:44

Helen skreiv:
Selvsagt lever Skrue, og det vil han gjøre sammen med de andre i Andeby. De er ALLE udødelige. Har aldri sett noen kirkegård (gravlund) i den byen.
Har du ikke lest mesterens «Trick or Treat»?
http://coa.inducks.org/story.php/x/W+DD+++26-02
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
17.01.2006, 17:56

Skrue er IKKE død! Jeg er nå ganske stor fan av Don Rosa, men at Skrue liksom skal være død er noe jeg ikke godtar!
Liker veldig godt en del av disse italienske historiene som foregår i nåtiden (?) selvom de ikke passer inn i denne oppsatte tids-greia til DR.
"You have to look within yourself to save yourself from your other self. Only then will your true self reveal itself."
Den rosa
19 år, Råde
17.01.2006, 21:39

Åpningspanelet til "Trick or treat" var sensurert i flere tiår. Flott panel. Gir meg assosiasjoner til "Simpsons Halloween Special".
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 21:42 av Sleipe-Simon
17.01.2006, 21:42

Når det gjelder Skrues død, vil jeg få minne om den siste Skrue-historien som Carl Barks både skrev og tegnet, nemlig "Go Slowly, Sands of Time". Det er ikke noen tradisjonell tegneserie, men nærmest en billedbok illustrert med nydelige akvareller. I denne historien gir Barks en forklaring på hvordan det kan ha seg at Skrue fortsatt lever (og vil leve videre). Og han sier følgende om historien:
"Go Slowly, Sands of Time" is kind of a spiritual story of Scrooge, which gives him a means of going on and on forever so you don't have to feel that he comes to the end of the line and dies all at once. He's going to just keep om going into eternity.
Nå vil kanskje tidslinje-puristene hevde at dette er en såkalt "oppdiktet" historie som ikke gjelder (og det må de jo gjerne mene), men her har vi i hvert fall Barks' egne ord.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Innlegget blei sist redigert 18.01.2006, 00:29 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
18.01.2006, 00:25

Hverken Skrue eller noen andre i Andeby-universet kan presses inn i en klaustrofobisk tidsramme. Stor kunst har evig verdi. 
Solveig
32 år, Trondheim
18.01.2006, 00:45

Nils Petter skreiv:
Nå vil kanskje tidslinje-puristene hevde at dette er en såkalt "oppdiktet" historie som ikke gjelder (og det må de jo gjerne mene), men her har vi i hvert fall Barks' egne ord.
Av ein eller annan grunn er det mange som meiner at 1967 markerer slutten av Carl Barks' verk, og at alt han laga etter det ikkje er verdt å bry seg med i det heile tatt. Sands of Time blir difor ein serie som desse personane (som gjerne er dei same folka som liker å lage tidslinjer og sånt) ikkje godkjenner som «ekte» Barks. Eg har aldri skjønt den vurderinga, men ...
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
18.01.2006, 01:05

Eg er av typen personar som liker tidslinjer (eg er heller besatt av tidslinjer og kontinuitet, det er ein lidelse, er det), men eg reknar då "Sands of Time" på lik linje med alt anna av Barks.
Men ellers har du sikkert rett i uttalelsen om at dei to gruppene mennesker nok overlapper i stor grad.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
18.01.2006, 03:04

gaute hjartåker skreiv:
er skrue død? det har jeg ikke fått med meg :) i hvilken historie skjedde dette :)
Don Rosa har laget en tegning av Donald, Dolly og O,D&D ved graven hans:
http://duckman.pettho.com/history/history.html
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
18.01.2006, 18:46

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.