Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvordan behandler du bladene?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg mener at Don Rosa en gang sa at det første han gjør når han kjøper et nytt blad er å herpe det slik at det ikke lenger har noen samlerverdi. Det er nemlig ikke derfor han kjøper det. Her føler jeg slektskap. Jeg setter alle blader inn i Donald-permer, både fordi det er en grei måte å oppbevare dem på og fordi det er slik jeg er vant til å lese dem. Men siden de amerikanske bladene er litt større enn de norske, må jeg rive opp ryggen litt for å få dem inn i permen. Dermed reduserer jeg sikkert samlerverdien med 30-40%, men det gir jeg blaffen i. Håper ikke noen seriøse samlere av mint-kopier får bakoversveis av dette, men det kunne være artig å høre hvordan andre oppbevarer og organiserer samlingen sin.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
17.01.2006, 14:46

Jeg har Donald Duck & co bladene i permer som står i bokhyllen. Ekstranumrene som følger med noen ganger har jeg i sånne blå... bladpermer (slike man har på kontorer og sånt). Ekstraheftene med Barks og Rosa historier står i egne bladpermer. De amerikanske bladene jeg har står også i slike blå bladpermer for seg selv... Og alt dette står i bokhyllen min på soverommet. Og alle disse bladene leser jeg i uten å bry meg om de blir mindre verdt. Så lenge jeg kan lese i dem er de verdt mye for meg.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 14:56 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
17.01.2006, 14:54

Rosa bladene (og de beste bilagene med Barks) ligger i Donaldpermer. De andre ligger.. vel.. noen på kjøkkenbordet, noen i sofaen, noen på dass og en hel bunke under senga. 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
- Det Gode Selskap -
Guffen Delbekk
23 år, Halden
17.01.2006, 15:10

Nils Petter skreiv:
Jeg mener at Don Rosa en gang sa at det første han gjør når han kjøper et nytt blad er å herpe det slik at det ikke lenger har noen samlerverdi
Det stemmer da meget dårlig med det hvelvet han fremstår med i Carl Barks duck-mentaren som NRK sendte i 1994. Der driver Don å breser seg stort nede i hvelvet foran alle syrefrie pappeskene sine. Han selger jo stort med strøkne eksemplarer på ebay for tiden også http://search.ebay.com/don-rosa-pedigree_W0QQfkrZ1QQfromZR8 så det får ikke jeg til å stemme.
Men jeg samler bladene mine i spesial poser (ikke mylar) og setter de deretter i spesialpappesker. To grunner for å gjøre dette. Tar minst plass og slike poser/esker blir billigere pr. blad enn (Donald)permer. Litt verre å få tak i bladene for spontanlesing, men med litt system så er det mulig. Men gleden med å bla gjennom permene er ikke der
Album og bøker oppbevares i spesiallbygde hyller som ikke utsettes for direkte sollys. Gamle velbevarte album oppbevares i plasposer (ikke mylar). Unngår da eselører og herping av bladene da en stapper hylla helt fullt. Fortsatt mulig å lese bladene men litt mindre tilgjengelige er de siden de er i plast. Spontan gjennomblafring av gamle album blir litt verre
Mint-osen er forresten en farlig sykdom som fort kan drepe lesegleden 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 15:23 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.01.2006, 15:11

Fikk bakoversveis og et lite hysterisk anfall. Herpe bladene? (nytt anfall). Bladene bør stå i arkivkassetter av papp, og aldri røres. Men innrømmer at vanlige Donaldpermer er fine og hendige. Bruker Donaldpermer på de nyeste heftene. Permene er litt for små for også de norske bladene, skulle gjerne hatt en ekstra cm både øverst og nederst. Slik herping som du beskriver vil nok redusere kvaliteten, og verdien, med 70 - 80 %. Oppbevarer bladene dessuten: mørkt, tørt, og kaldt. Mørkt vil si uten lys (har blendet vinduene), tørt vil si at jeg har en luftavfukter slik at relativ luftfuktighet blir så lav som mulig ( bruk hygrometer), kaldt vil si ca. 10 grader (uten fyring, og døren lukket).
Superboy
48 År. Anbefales: MIRANDA av Inkalill
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.01.2006, 15:16

De fleste Donald-bladene er i permer. Andre blader oppbevares i bladholdere av papp og en god del av dem har jeg pakket i plast med papp i ryggen.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
17.01.2006, 15:23

Bøkene mine står:
Div Carl Barks bøker, Lo$ og noen "De komplette årganger" står i bokhyllen, men ettersom den begynner å bli full står alle Hall of Fame bøkene på skrivebordet ved siden av pc,en.
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
17.01.2006, 15:26

Mine donald-blader ligger i stive Mylar-poser, og er deretter plassert i en låsbar IKEA metall-boks (sånn er det å ha små unger...) Oppbevares på et mørkt, kjølig rom uten vinduer. Ekstrem? Jeg leser dog bladene før de arkiveres.
Drikaton.
Guffen D. - sannsynligvis den morsomste skribenten i nyere, norsk nett-donaldisme
Drikaton
45 år, Nittedal
17.01.2006, 15:35

MikroMidas skreiv:
Nils Petter skreiv:
Jeg mener at Don Rosa en gang sa at det første han gjør når han kjøper et nytt blad er å herpe det slik at det ikke lenger har noen samlerverdi
Det stemmer da meget dårlig med det hvelvet han fremstår med i Carl Barks duck-mentaren som NRK sendte i 1994.
Du har rett, jeg husket feil. Det Don faktisk sa (på DCML) gjaldt samlefigurer. Hver gang han kjøper eller bytter til seg en, foretar han en seremoniell destruksjon av figurens "signed certificate of authenticity" - som en protest mot denne litt tvilsomme måten å drive prisene i været på.
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
17.01.2006, 15:42

Jeg har følgende problem: Jeg har, over lengre tid, brukt plastpermer, de vanlige røde. Det tar seg pent ut, men over tid har alle bladene fått en mer eller mindre sjenerende brett eller større bue nederst til høyre, noen bare i kanten, andre lenger oppover. Dvs. Dette skjer fordi bladene berører hylla, altså går nedenom plasten på permen. Spørsmålet er om dette er et problem for andre enn meg; tatt i betraktning den frekvensen som det ser ut til å være med denne oppbevaringsmåten. Løsning?? (ja, legge i press, men det er jo kun midlertidig)
Som alternativ har jeg samlet de eldste bladene i hvite ringpermer (posten, binders), og så satt inn bladene i hullede plastlommer. Dette ser helt nydelig ut, både utenpå og inni, men tar større plass og er dyrere. 6 kroner for en lomme (og dermed ett blad). Jeg møtte en mann på Raptus 2004 som solgte disse arkene, men aner ikke hvem det var, og vet nå ikke hvor jeg skal få tak i slike ark. Vet noen det? Er det noen som bruker denne metoden? (Svarte ark, samme slags ark som brukes av frimerkesamlere til førstedagsbrev, bare at her er de ikke delt i to lommer)
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
17.01.2006, 15:53

Ja, donaldpermene er for små. Har også hatt samme problem med bøy nederst på bladene. Prøver å plassere bladene så høyt som mulig i permen. Setter nederste klips så langt opp som mulig, øverste klips blir stående litt godt oppe og bladene vises litt over kanten på permen, men det fungerer. Helst burde alle klage til forlaget og få høyere permer. Prøvde å klage angående fantometpermene engang, men de så aldri problemet. Har derfor Fantomet i arkivkassetter av papp.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.01.2006, 16:00

Jeg behandler bladene innenfor denne linjen:
Dørstoppere <======> Mørkt rom i plastposer lagt ned i overprisede pappesker.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 16:14 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
17.01.2006, 16:13

Har fem årganger i permer (1994-1999), og resten av bladene (før 1994 og etter 1999) står i bunker på IVAR-hylla (fra IKEA) med 13-14 hylleplater, sortert etter årganger, ekstrablader i egne bunker osv. Donald-Pocketene på en annen hylle... alle bladene står i soverommet som har en svær håndkle dekka foran vinduet slik at rommet blir helt mørkt. Ellers står CBSV + DKÅ på bokhylla i kjellerstua 
Vest-Sumpen rocker
Pierce
25 år, Oslo
17.01.2006, 16:29

hei, jeg heter gaute og har mint-psykose (applaus)..
mesteparten av mine ca. 1200 DD-blader oppbevares i permer, eller løst i hylla.
men samlingen min er egentlig todelt: en del til lesning, og en til samling. derfor har jeg endel eldre årganger (mest fra 70-tallet) i permer; her har jeg bevisst kjøpt blader av lavere kvalitet - blader i Good eller Fair (altså styggere blader) er det ikke så nøye med, derfor settes desse i permer, som jo er et genialt format til lesning.
samtidig er jeg altså //samler// .. og har etterhvert en pen samling mint'e blader fra 70- og tidlig 80-tallet. desse oppbevares i plastlommer med backing-boards.
Men selv om jeg har litt mint-psykose, vil jeg at størstedelen av samlingen min skal være lesekvalitet-blader i perm (eller løst i hylla). dels fordi jeg vil ha de lett tilgjengelig for lesning, dels fordi jeg ikke har lyst til å ha så utrolig mye kapital bundet i tegneserier (da setter jeg de heller i aksjefond).. og dels fordi at hvis jeg noengang får unger, så har jeg ikke lyst til å måtte si at "nei dessverre min sønn/datter, du kan ikke få lese i pappas donaldblader" 
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 16:55 av gaute hjartåker
gaute hjartåker
32 år, Stord
17.01.2006, 16:55

det som volder meg mest hodebry er egentlig de tynne ekstrahefte-lefsene.. jeg forsøkte engang å lage en egen ekstrahefte-perm, men det gikk dårlig; 26 ekstrahefter ble til en ganske tynn perm, og noe særlig flere blader går det ikke an å presse inn pga plassen klipsene tar.. for tiden har jeg de peneste i egne plastmapper, og resten i større plastmapper (golden age), som tar rundt 20 blader.
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
17.01.2006, 17:01

gaute hjartåker skreiv:
.. og dels fordi at hvis jeg noengang får unger, så har jeg ikke lyst til å måtte si at "nei dessverre min sønn/datter, du kan ikke få lese i pappas donaldblader" :)
Dette har jeg løst ved at jeg kjøper egne tegneserier til mine barn. De leser sine hefter til de er ødelagt, mine får de ikke røre. (Ihvertfall ikke før de er voksne og vet hvordan man er forsiktig med bladene). Derfor hender det at vi kjøper 3 eks. av nyeste Donald Duck & Co, samt en del andre hefter.
Superboy
Øyvind Braaten
49 år, Sarpsborg
17.01.2006, 17:01

..for ikke å nevne de to ekstraheftene i annet format (min bror bjørnen, og rosas siste slede til dawson).. argh, kan dere holde dere til et og samme format please 
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
17.01.2006, 17:03

Selv har jeg dem i er stor amerika-koffert med 3 låser hvor nøklene er gjemt forskjellige steder + alarm inni. Hehe! Resten har jeg under sengen i esker, noen i permer, noen på hytta og noen i skuffer +++. Det er sikkert ikke den tryggeste måten å bevare dem på, men jeg har det slik, og jeg har bladene for å lese dem og samle på dem, men **ikke** for å se hvor mye de er verdt. For jeg kommer selvfølgelig **ikke** å selge dem.
MicMac
17 år, Oslo
17.01.2006, 18:04

Her er en historie fra virkeligheten til skrekk og advarsel.
Har du svake nerver så anbefaler jeg at du ikke leser dette...
SPOILER:
I 1982 fikk jeg tak i DD&Co fra 1951. Hundgamle DD i Finnmark er sjeldnere enn hår på fisk, så i frykt for at noen skulle la seg friste til å nappe med seg det bladet, la jeg det i skatollet i stua for trygg forvaring. Tanta mi hjalp til med julerundvasken og plutselig var bladet borte. Etter mye leting spurte jeg henne tilfeldigvis. Ja, hun husket det bladet og at hun hadde kastet det fordi det var gammelt!!!!!!!
Så MicMac, pass godt på nøklene, gjerne nagle kista til gulvet også i tilfelle noen finner ut at kista er gammel.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 18:22 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
17.01.2006, 18:21

Jeg har alle bladene mine i permer og ekstrabladene i midten av bladet det kom med. Om Ekstrabladet er for stort, ligger det i en sånn arkivholdersak.
Også har jeg laget små lapper med navnet til yndlingshistoriene mine, laminert dem og satt dem inn i bladene med sånn tyggislim...
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 19:03 av Solens Sønn
Solens Sønn
15 år, Ålesund
17.01.2006, 19:01

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.