Andeby Online > Diskusjonsforum > Sommerlesning
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Hver sommer kommer det jo en lang historie i allefall fra Carl Barks og Don Rosa. Til sommeren kunne jeg tenkt meg historiene:
"På spor etter enhjørningen" av Barks
og
"De ti avatarer" av Rosa
Hva kunne dere andre tenke dere til sommerlesning 2006?
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
15.01.2006, 15:09

Personlig kunne jeg tenkt meg lange Scarpa historier som ikke er gitt ut i Norge før.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
15.01.2006, 15:12

Ja, det er jo tre lange sommerlesningshistorier. Det hadde jeg glemt 
En lang Scarpa-historie hadde vært bra, men vi kan nok være sikre på at det kommer en Barks og en Rosa historie også...
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
15.01.2006, 15:14

MikroMidas skreiv:
Personlig kunne jeg tenkt meg lange Scarpa historier som ikke er gitt ut i Norge før.
Der skrev du akkurat det //jeg// hadde tenkt å skrive. Jeg vil også ha en lang, kjempegod Scarpa-historie, en som jeg aldri har lest før, om den nå har vært utgitt på norsk tidligere eller ikke.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
15.01.2006, 15:21

Jeg ville hatt en skikkelig gammel Gottfredson historie! Det hadde vært morsomt!
Der mikke har litt mer futt enn nå!
Selvfølgelig hadde det vært fint med en god Don Rosa historie også, de er alltid fine!
MicMac
17 år, Oslo
15.01.2006, 18:05

mycket enig med micmac!
ellers hadde det vært morsomt med noen gamle marco rota-historier, a la "de ville vikingene"..
Jeg vil leve farlig! Føle blodet rulle vilt gjennom årene! Tokke-tokke-tokk!
-Klara Ku, DD 2/78
gaute hjartåker
32 år, Stord
15.01.2006, 18:16

Noen lange, helst ikke tidligere utgitte Don Rosa historier (gjerne lange eventyrfortellinger proppfulle av gags, morsomme detaljer og helsprø Petter Smart-oppfinnelser), og ditto Marco Rota historier.(Digger historiene om Donald Villand)
Hadde selvfølgelig ikke hatt noe i mot å få noen Barks-klassikere heller. "Magica fra Trylls mange ansikter" for eksempel, eller andre historier i den duren.
Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!
Kristian Rødvand
23 år, Rana
15.01.2006, 18:19

The Black Moon av William Van Horn vil eg gjerne ha i reprise. Bortgøymt i eit Mikke-blad tidleg på nittitalet er ingen verdig skjebne for slik ei fantastisk historie. (og som eg har foreslått tidlegare: ettersom historia strengt talt *er* utgitt i Skandinavia tidlegare, berre at det er få som har lest den, kunne det samkøyrast med å få gitt ut Columbuskartene på svensk slik at folk slutter å mase om den).
Eg trur det er litt for mykje å håpe på at denne Don Rosa-historia vi har høyrd så mykje om det siste halvåret skal bli utsatt heilt til sumarlesninga, dei kjem sannsynlegvis til å gi den ut lenge før det. Og Don Rosa-repriser ... vel, dei gis jo ut samla i bokform no, så ein har på ein måte alle snart. Sjølv om eg ikkje abonnerer på Hall of Fame, håper eg at dei ikkje gjer som i fjor og gir ut ei historie som nettopp har stått i Hall of Fame, då slikt berre er irriterande.
Håper at eit nummer blir brukt til Van Horn, eit nummer til Scarpa og eit nummer til ... tja ... Murry, kanskje. Barks er alltid velkomen, men kva Barks-historie eg verkeleg har lyst til å sjå i reprise vil eg ikkje uttale meg om, då det av og til følast som om ein kan alle utenat. Førsteprioriteten i mine ønsker er uansett å få ut LANGE historier som ikkje er utgitt på norsk før (eller nesten ikkje utgitt, då, i henhold til Van Horn-ønsket mitt - eg vil gjerne sjå alle Van Horn-historiene som aldri er utgitt på norsk òg, men dei fleste av dei er upassande som sommerlesning, då dei er alt for korte, difor lander eg på The Black Moon).
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2006, 18:32

Dersom vi klarer å tenke litt utover vår egen lille andedam så ville vel det beste være, med tanke på at Sommerlesningen pleier å være den samme i hele Skandinavia, å få Don Rosas "Columbuskartene" (som enda ikke er utgitt i Sverige), gjerne med Barks' "Gullhjelmen" i nummeret før.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
15.01.2006, 19:58

Eg har full forståing for at svensker ønsker seg den serien, men eg ser absolutt ingen grunn til at eg som norsk skal ha lyst til å sjå den gjenopptrykt. Dei som ønsker seg Columbuskartene må sjølvsagt håpe at den kjem i reprise, men eg ser ingen grunn til at det er «det beste» for ikkje-svenskar. I slike diskusjonar snakker vel alle frå hjartet om kva dei personleg ønsker, og då gir ihvertfall eg blaffen i kva som ikkje er utgitt utanfor landegrensene. Trivast godt i vår eigen andedam, eg.
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Innlegget blei sist redigert 15.01.2006, 20:09 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
15.01.2006, 20:09

Olaf Solstrand skreiv:
Håper at eit nummer blir brukt til Van Horn, eit nummer til Scarpa og eit nummer til ... tja ... Murry, kanskje. Barks er alltid velkomen, men kva Barks-historie eg verkeleg har lyst til å sjå i reprise vil eg ikkje uttale meg om, då det av og til følast som om ein kan alle utenat. Førsteprioriteten i mine ønsker er uansett å få ut LANGE historier som ikkje er utgitt på norsk før...
Jeg er enig, LANGE historier som ikke er utgitt på norsk før, og det trenger slett ikke å være Scarpa som jeg skrev tidligere. Den aller beste sommerlesningen ville ha vært en historie som jeg aldri har hørt om før, av en kjempegod tegner og forfatter, uansett hvem, som gir en totalt uventet, stor leseropplevelse.
Alternativt kan man som årets sommerlesning trykke "Drageherrenes rike" som føljetong. Den er på ca. 160 sider og ettersom sommerlesningen pleier å være på ca. 30-40 sider så kan den deles opp i f.eks. 5 deler. Til glede for alle oss som ikke abonnerer på HoF.
Nestor Burma
43 år, Trondheim
15.01.2006, 20:32

Nestor Burma skreiv:
Jeg er enig, LANGE historier som ikke er utgitt på norsk før,
Helt enig, det er sikkert mange fine laaaaange historier der ute i det store univers som ikke har vært utgitt her i Norge.
Vil nok også si at jeg ønsker meg en lang historie av Scarpa. Er så lei av alle disse opptrykkhistoriene som sommerlesning, fint med opptrykk, men de kan puttes inn i andre numre.
Vokste opp med Donald i femtiårene !
Helen
Oslo
15.01.2006, 21:22

Olaf Solstrand skreiv:
The Black Moon av William Van Horn vil eg gjerne ha i reprise.
Den tenkte jeg ikke på en gang, jeg VIL også ha den
HALLO ALLE I EGMONT, hører Dere meg/oss ? 
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
16.01.2006, 08:48

Nøyaktig hvilke historier jeg vil ha, er jeg ikke sikker på, men gjerne noe fra Barks sin side, Don Rosa, og Scarpa, eller bare som tidligere er nevnt, en laaaang historie som ikke er utgitt i Norge før.
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
16.01.2006, 11:42

For at Donald-sommeren skal bli perfekt for meg vil jeg ha:
En lang Scarpa-historie, en William van Horn og en Marco Rota. Enkelt og greit.
ばか! (Baka!)
Chrisron
31 år, Tønsberg
16.01.2006, 11:49

En lang, klassisk Tony Strobl, for eksempel den hysterisk morsomme "Riverboat Shuffle" (DD73).
Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.
Nils Petter
61 år, Moss
16.01.2006, 11:55

Mine ønske ville være at få noget Gottfredson, der er jo stadig noget der ikke er udgivet i scandinavien, eller ikke har været udgivet siden 70'erne, eller gad jeg godt se Paul Murry, Marco Rota, William Van Horn eller Tony Strobl. Barks og Rosa synes jeg godt man kan holde en pause med i år.
En afstemning som sidste år, i et tidligere blad, hvor læserne kan stemme om hvilken historie de vil se (hvor det kun var Rosa der var nominert med 3 forskellige historier), med en historie fra 3 forskellige tegnere ville heller ikke være dårligt. Der kunne Barks eller Rosa godt være repræsenteret.
Ellers gad jeg godt se en af historierne fra albumserien fra 80'erne 'Eventyr fra Onkel Joakims Skatkiste', hvor jeg er ret sikker på at der er flere historier som ikke blev udgivet i den albumserie (blev disse historier udgivet i 'Bedste Historier om Donald Duck og Co.' serien i Norge?) ( http://coa.inducks.org/magazine.php/x/dk/EFOJS ). En serie jeg personligt synes var meget god.
The wise Little Hen:)
Innlegget blei sist redigert 16.01.2006, 18:47 av Mathias bøgh
Mathias bøgh
18 år, Danmark
16.01.2006, 13:59

Fant mye av interesse i denne gamle traaden:
http://www.andebyonline.com/forum/1133/1/
(Og ellers maa jeg si jeg savner barndommens sommerekstra (bilag), framfor sommerlesnig (inni bladet), skulle gjerne hatt tilbake disse ekstra-heftene, men paa litt bedre papir. Det var alt fra det nostalgiske hjörnet.)
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
16.01.2006, 22:41

Uff, ja, det er MYKJE vi eigentleg ønsker oss. Nesten nifst å tenkja på kor mykje vanvittig bra Donald som er produsert utan at vi får sjå det på norsk ...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
17.01.2006, 01:37

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.