Andeby Online > Diskusjonsforum > Artige detaljer
Gå tilbake til forumoversikta ...

Noen som er interessert i en tråd om små bakgrunns-detaljer som kanskje ikke alle legger merke til? Her er i hvert fall en: I Don Rosa-historien "Gyro's First Invention" (side 6, bilde 6) har Petter Smart en liten lapp festet til en hylle med en tegnestift. På lappen står det "THIMK". Hva betyr dette? Jeg vet at IBM brukte slagordet THINK og at de noen ganger med vilje feilstavet det THIMK. Kanskje Petter jobber for IBM i all hemmelighet, og at det er slik han får til smør på brødet. På oppfinnelsene tjener han jo ikke stort ...
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
09.01.2006, 22:43

og IBM var..?
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
13.01.2006, 15:54

Ted skreiv:
og IBM var..?
International Business Machines, eit datamaskinmerke.
Innlegget blei sist redigert 13.01.2006, 15:58 av Eirikb
13.01.2006, 15:57

Amerikansk teknologibedrift er vel mest dekkende å kalle dem. IBM fantes nemlig lenge før datamaskinen, selv om det er produksjon av datamaskiner de er mest kjent for ja. (Regnes som de som først designet pc'er slik de ser ut idag)
ばか! (Baka!)
Innlegget blei sist redigert 13.01.2006, 16:08 av Chrisron
Chrisron
31 år, Tønsberg
13.01.2006, 16:06

Hvorfor er THIMK redigert vekk fra den norske utgaven?
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
13.01.2006, 16:34

Sikkert fordi at overseterene planla at de skulle skrive noe annet der, men at de glemte det...
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
13.01.2006, 16:36

Solens Sønn skreiv:
Hvorfor er THIMK redigert vekk fra den norske utgaven?
Dessverre er det en lei "tradisjon". Refererer til historien der Donald er lenket til et tre og skiltet "Farlig forbryter" er satt opp foran ham. Det kom vel aldri i de(n) norske utgaven(e).
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
13.01.2006, 17:03

Einherje skreiv:
Dessverre er det en lei "tradisjon". Refererer til historien der Donald er lenket til et tre og skiltet "Farlig forbryter" er satt opp foran ham. Det kom vel aldri i de(n) norske utgaven(e).
Staar faktisk i "De komplette aargangene"-utgaven, saa gaar ut fra at det staar i originalen óg. (Forutsatt at det fortsatt er landtur-historia du refererer til, saaklart)
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
13.01.2006, 17:34

Ted skreiv:
og IBM var..?
Verdens største IT firma. Startet i 1888 lenge før noen viste hva en datamaskin var. Slo seg stort opp på hullkortmaskiner brukt under amerikanske folketellinger på slutten av 1800 tallet. De to kraftigste "offentlige" tilgjengelige datamaskinen i verden (november i fjor) var levert av IBM (Blue Genie). Navnet IBM er mye større som merkevare i sitt hjemland enn her i denne delen av verden.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
14.01.2006, 01:56

Vet ikke om dette hører hjemme her, men:
Er det noen andre her som syntes at bilen Skrue har i "Jul på Bjørnefjell" ligner litt på en ´33 Cord? Bare at den i tegneserien har litt breiere front...
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 14.01.2006, 12:33 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
14.01.2006, 12:28

MikroMidas skreiv:
Ted skreiv:
og IBM var..?
Verdens største IT firma. Startet i 1888 lenge før noen viste hva en datamaskin var. Slo seg stort opp på hullkortmaskiner brukt under amerikanske folketellinger på slutten av 1800 tallet. De to kraftigste "offentlige" tilgjengelige datamaskinen i verden (november i fjor) var levert av IBM (Blue Genie). Navnet IBM er mye større som merkevare i sitt hjemland enn her i denne delen av verden.
IBM er da allment kjent også i vår del av verden. Derimot er det sikket litt færre som husker at CBM står for Commodore Business Machines.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
14.01.2006, 16:41

og IBM var..?
Bare for kuriositetens skyld: Sent på 70- eller kanskje det var tidlig på 80-tallet uttalte IBMs direktør at det høyden ville bli behov for 2-3 datamaskiner på verdensbasis. IBM var på den tiden verdens største skrivemaskinprodusent......
BOM -Du er hypnotisert!
Innlegget blei sist redigert 15.01.2006, 01:00 av Spøkelseskladden
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
15.01.2006, 00:55

HMS skreiv:
Det var vel på 1940-tallet han sa det.
Ganske sikkert riktig at jeg har sleivet med tidsperioden ---- men det var vel virkelig ikke så tidlig som på 40-tallet?
Når det gjelder brave uttalelser, synes jeg heller ikke Bill Gates var helt borte da han ytret: "internett kommer ikke til å være noe satsningsområde for Microsoft...."
BOM -Du er hypnotisert!
Spøkelseskladden
40 år, Sarpsborg
17.01.2006, 14:16

Spøkelseskladden skreiv:
HMS skreiv:
Det var vel på 1940-tallet han sa det.
Ganske sikkert riktig at jeg har sleivet med tidsperioden ---- men det var vel virkelig ikke så tidlig som på 40-tallet?
Når det gjelder brave uttalelser, synes jeg heller ikke Bill Gates var helt borte da han ytret: "internett kommer ikke til å være noe satsningsområde for Microsoft...."
Den samme Gates skal også en gang ha uttalt at "Ingen noengang ville trenge mer enn 64 Kilo Bytes".
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
17.01.2006, 18:51

Sigvald skreiv:
Den samme Gates skal også en gang ha uttalt at "Ingen noengang ville trenge mer enn 64 Kilo Bytes".
Gang det med 10(des) og du har sitert William Henry Gates III riktig. Og det bør vel presiseres at det var internminne (RAM) det var snakk om også.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
Innlegget blei sist redigert 17.01.2006, 19:15 av MikroMidas
MikroMidas
45 år, Trondheim
17.01.2006, 19:08

Her er en artig detalj til, mulig at noen har påpekt den før. I DD&CO 2001-17 (og US334) er det en historie av Hedman/Manrique hvor onkel Skrue driver nedover en elv i villmarken og havner i en liten by hvor innbyggerne virker litt ... vel, sære. Legg spesielt merke til karen med banjo på side 8. En klar referanse til filmen "Deliverance". Hvem sier at Donald bare er for barn?
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Innlegget blei sist redigert 18.01.2006, 22:11 av Nils Petter
Nils Petter
61 år, Moss
18.01.2006, 22:09

Jeg har lagt merke til at i hver historie av Don Rosa som inkluderer Donalds hus, er det som regel en (av og til to) fugl i, på eller ved postkassa hans. 
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
19.01.2006, 14:31

Nils Petter skreiv:
Her er en artig detalj til, mulig at noen har påpekt den før. I DD&CO 2001-17 (og US334) er det en historie av Hedman/Manrique hvor onkel Skrue driver nedover en elv i villmarken og havner i en liten by hvor innbyggerne virker litt ... vel, sære. Legg spesielt merke til karen med banjo på side 8. En klar referanse til filmen "Deliverance". Hvem sier at Donald bare er for barn?
Er det den der historien med selgeren Kjappmann eller hva han het?
"Frøken Vable, du må **fordoble** mitt årlige bidrag til hakkespettene."
"Ja vel! Det blir **samme** **beløp** som før!
Solens Sønn
15 år, Ålesund
19.01.2006, 16:41

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.