Andeby Online > Diskusjonsforum > Hvor gammel er en klassiker
Gå tilbake til forumoversikta ...

AC skreiv:
"Hej
MikroMidas:
"Nei hele historien er en stor historisk blunder, det er ikke til å komme fra."
Jeg for min del har svært ved at se den historiske blunder i den serie - er kameraet den eneste ting? Det er jamen ikke den eneste fejl Rosa har begået.
----------------------------------------------------------
Nei, men det er meget graverende at det han bygger hele historien på er ikke eksisterende på den tiden. Bruken av ett slikt kamera kan ikke sies å være en detalj i denne serien. Hadde det vært en detalj hadde jeg akseptert det og ansett det som en liten blunder.
Men her spiller kameraet og bruken av det hovedrollen og da blir det direkte pinlig for Don Rosa siden han er så opptatt av riktige detaljer ellers, enten det er kullfyrte gravemaskiner i mellomamerika eller kenguruer i australia.
-----------------------------------------------------------
AC skreiv:
Det du har mest imod er hans trang til at sætte alt ind i historisk ramme, eller?
----------------------------------------------------------
Begynner å bli en smule lei av det ja. Barks sine serier er mye mere magisk siden de er mye mere tidløs og alt ikke må være kronologisk i rett rekkefølge i de seriene.
Nesten helt B O R T E herfra, Livet er for kort til å fylle det med andre sin syting .........
Hvorfor kan du lese her , eller her. En klassiker til glede for nye lesere.
Slike "eksperter" synes ofte å ha en overdrevet tro på egen smak og egen innsikt ©
MikroMidas
45 år, Trondheim
28.04.2004, 11:13

Både Løvenes Konge og Aladdin har mange gode sanger.
Og for å være litt original, kan jeg også legge til "Oliver og Gjengen" (Noen som husker den?)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
28.04.2004, 12:55

Jeg får vel følge på å være enda mer original. Jeg synes nemlig at kjenningsmelodien til de gamle, korte Donald-tegnefilmene er et glimrende lite musikkstykke som det svinger godt av.
Husker delvis biter av teksten:
"whos's never wrong, but always right"
og avsluttes med:
"no one, but Donald Duck!"
Morsom liten sak det der.
Karsten Vikshåland, ustabil teoretiker!
Peder Kåre
24 år, Karmøy
29.04.2004, 21:41

Hm... Henta frå hovudet er det vel noko sånt som...
"Who's got the sweetest disposition?
One guess, that's who?
Who never ever starts an argument?
Who never shows a bit of temperament?
Who's never wrong, but always right?
Who's never dreamed of starting a fight?
Who's the star of all of our (eit eller anna)?
Noone (quaquaquaquaquack!) but Donald Duck!"
Eller noko sånt... Er vel lett å finne både tekst og melodi på Internett.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.04.2004, 23:05

Det var nesten helt rett Olaf!
Men i stedet for "Who's the star of all of our (eit eller anna)?" er det "Who get stuck with all the bad luck?"
Og denne sangen vil jeg klassifisere som en klassiker.
Du finner sangen her; http://disneyshorts.toonzone.net/sounds/donaldducktune-1.mp3
Skrue - "Jeg er lut lei av den elendige håndboka deres! Dere vifter med den hele dagen, som om den var et ORAKEL!"
Hallgeir
29 år, Stjørdal
29.04.2004, 23:29

Hallgeir skreiv:
"Og denne sangen vil jeg klassifisere som en klassiker."
Fullstendig einig. Og det blir berre betre med dei kommentarane til Donald - men dei hugsar eg iallfall ikkje.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
29.04.2004, 23:34

Angående filmene, så definerte visstnok dei sjølv på eit tidspunkt (så vidt eg hugsar) ein "Disney klassiker" som ein film som vises på kino før den kjem på video/dvd.
Med andre ord, "Aladdin" er etter denne definisjonen ein klassikar, "Return of Jafar" er det ikkje. (Derfor stod det i ein periode "videoklassiker" på dei som blei utgitt direkte på video. :P)
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
30.04.2004, 13:31

Ah, alle desse oppfølgjarane...
Nei, dei blir nok aldri klassikarar... På ein måte litt synd. Eg synest sjølv at t.d. Løvenes Konge 2 har ein del god musikk og på andre måtar rundar av einaren perfekt.
Men... Så lenge ingen har sett han, blir det jo ikkje ein klassikar. Kor mange er det som har sett "Bør Børson 2"? Nei, nettopp.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
30.04.2004, 14:05

Nei, men i følgje videoane sjølve så er i alle fall alt som FYRST blir vist på kino ein klassikar - i Disney's auge.
Forøvrig foretrekk eg "Return of Jafar" langt framfor "Løvenes Konge 2". Men det kan jo være ei smakssak. Og Peter Pan 2 hadde definitivt sine augeblink.
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
30.04.2004, 14:42

Uenig. Uenig. Uenig.
For å være en klassiker, må du tåle tidens tann. Ingen av Don Rosas historier er klassikere, de har ikke hatt anledning til å kjempe mot / vinne nye generasjoner.
Barks er klassiker, fordi det han laget før mine nevøer ble født umiddelbart (av dem) blir oppfattet som fabelaktige historier, de beste tegnefilmene verden har sett (nei, ikke disney, men Warners Bugs bunny og roadrunner) ble laget på 40-50 tallet, min far (over 60) synes de er hysterisk morsomme. Jeg (noe over 30) synes de er hysterisk morsomme. Mine "nevøer" (barnerumper) synes de er hysterisk morsomme. Et stykke kunst SKAL ha noen år på baken for å kunne klassifiseres som klassiker. At ex AC fortsatt synes at "Gyro's First Invention" er en fantastisk historie om 20 år er ikke interessant, hans barn eller barnebarn skal oppfatte den som en fantastisk historie. DET, er en klassiker. TÅLE TIDENS TANN er et nøkkelord her. Ibsen er en klassiker, han skrev ting vi kan ta lærdom av den dag i dag. Jonas Lie er ikke en klassiker, det han skrev er boxtavlig talt akterutseilt. God og klassisk er ikke det samme.
176-761
30.04.2004, 21:43

Einig med deg 176-761 per definisjon av ordet klassiker. Men no er det forskjell på kva folk vil oppfatte som klassikere og kva selskapa presenterar som klassikarar.
Ang. Disney-klassikerene så har "Løvenes Konge" og "Aladdin" alltid vore mine favorittar, men eg var svært positivt overraska over "Atlantis" no nyleg - den hadde både humoren og, om enn i mindre grad, spenninga som skal til. Ellers så har eg ein "soft spot" for Jungelboken. :) Men som sagt, det klassifiserar for Disney til å putte "klassiker" på coveret dersom den har vore vist på kino før dvd/video sleppet.
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
01.05.2004, 13:21

176-761 skreiv:
"Uenig. Uenig. Uenig.
At f-eks. AC fortsatt synes at "Gyro's First Invention" er en fantastisk historie om 20 år er ikke interessant, hans barn eller barnebarn skal oppfatte den som en fantastisk historie. DET, er en klassiker. TÅLE TIDENS TANN er et nøkkelord her.
---------------------
Min nevø liker "Gyro's First Invention". Da er vi to generasjoner allerede...
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
01.05.2004, 20:01

Nå har jeg hatt dilla på "Male alle farger i en vind", eller hva den heter, fra Pocahontas i et par dager, etter at jeg så den i forrige uke. "Can you feel the love tonight" (originalen me Elton John) er også veldig fin.
"Oooorrrgle! Dooorrrgggle! Dooorrrffen!"
fiskebolla
Harstad
03.05.2004, 20:29

Er det ikkje Timon og Pumbaa som har originalen? :-)
I mine auge vil det iallfall alltid vere det. Eg kjem til å høyre på Elton John og akke meg over kor grusom coverversjon han har laga av "Fyll ditt sinn med kjærlighet" til evig tid, sjølv om eg veit at det ER han og Tim Rice som har skrive originalen òg...
"I can see what's happening" "What?"
"And they don't have a clue" "Who?"
"They fall in love, and here's the bottom line:
Our trio's down to two!" "Oh..."
Likar den teksten betre enn Elton sin.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.05.2004, 00:12

Olaf Solstrand skreiv:
"Er det ikkje Timon og Pumbaa som har originalen? :-)
I mine auge vil det iallfall alltid vere det. Eg kjem til å høyre på Elton John og akke meg over kor grusom coverversjon han har laga av "Fyll ditt sinn med kjærlighet" til evig tid, sjølv om eg veit at det ER han og Tim Rice som har skrive originalen òg...
"I can see what's happening" "What?"
"And they don't have a clue" "Who?"
"They fall in love, and here's the bottom line:
Our trio's down to two!" "Oh..."
Likar den teksten betre enn Elton sin."
---------------------
Nå er vel Elton John mest kjent for hits som "Nikta" og "Candle in the Wind". Han skal forøvrig spille på nye Viking Stadion i Stavanger 3. juni. Jeg skal ikke på den konserten - i stedet skal jeg på Bryan Adams konserten samme sted dagen før.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
04.05.2004, 01:09

Var agen ikke, mht. til de sange at Elton havde lavet hele sættet af sange, men de blev kasseret? De skulle have været brugt i filmen, men blev vejet go fundet for lette?
Husker nu bedre sangene fra Lion king og I'm made in England - han har lavet mange forskellige - ved ikke om der er lavet undersøgelser om hvilke som er mest kendt af folk.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
04.05.2004, 11:27

Sigvald skreiv:
"Nå er vel Elton John mest kjent for hits som "Nikta" og "Candle in the Wind"."
Eg tør påstå at han er ganske kjent for andre ting òg, men det spelar inga rolle i denne samanhengen kva han er kjent for og ikkje. Han har likevel skrive musikken til ein heil Disney-film. Det har han til og med har fått Oscar for. Og eg tør nesten påstå at det er den Disney-filmen gjennom historia med den mest kjente filmmusikken - om vi ser bort frå "Whistle while you work" og "Who's afraid of the Big Bad Wolf", som sannsynlegvis er kjent blant omtrent alle.
AC: Eg tør gjette at du byrja å kjøpe CD-ar omtrent samtidig som meg. :-)
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.05.2004, 12:20

Olaf Solstrand skreiv:
Han har skrive musikken til ein heil Disney-film. Det har han til og med har fått Oscar for. Og eg tør nesten påstå at det er den Disney-filmen gjennom historia med den mest kjente filmmusikken - om vi ser bort frå "Whistle while you work" og "Who's afraid of the Big Bad Wolf", som sannsynlegvis er kjent blant omtrent alle.
---------------------
Disney's mest kjente filmmusikk må selvsagt være "When you wish upon a star" fra Pinocchio (er til og med spilt inn av Gene Simmons (KISS) på hans solo-plate i 1978) og "Bella notte" fra Lady & Landstrykeren.
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
Sigvald
41 år, Stavanger
04.05.2004, 20:35

"Disney's mest kjente filmmusikk må selvsagt være "When you wish upon a star" fra Pinocchio (er til og med spilt inn av Gene Simmons (KISS) på hans solo-plate i 1978)".
Er det original Pinocchio-musikk? Det var eg ikkje klar over. Trudde musikken var langt eldre og berre blei BRUKT i Pinocchio.
Jo, det er sjølvsagt verdig ei plassering høgt på lista. Dog tør eg påstå at plystrande dvergars muntre marsj til jobben ("Hei hå, hei hå, til arbeid skal vi gå") og tre små grisars muntre sang om at dei ikkje er redde for ulven ("tra-la-la-la-laaa-laaa!") er meir kjent enn "Bella notte". Jaja, er godlåt det og. Eg meinte berre å seie at Løvenes konge kjem ganske høgt oppe på lista.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
04.05.2004, 23:09

Diskussionen her er vel forresten et godt eksempel på problematikken om tråde - den handlede fra min side om klassiske andetegneserier.
Sigvald
Disney's mest kjente filmmusikk må selvsagt være "When you wish upon a star" fra Pinocchio (er til og med spilt inn av Gene Simmons (KISS) på hans solo-plate i 1978)
Ja, jo... - den er klassiker, men måske ikke lige netop pga. den version (eg har aldrig hørt den)
og "Bella notte" fra Lady & Landstrykeren."
Ja, den er en klassiker inden for melodierne, ja.
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
04.05.2004, 23:25

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.