Andeby Online > Diskusjonsforum > Barks, Rosa og de andre
Gå tilbake til forumoversikta ...

I det siste har det på AOL ved flere anledninger, dukket opp spørsmål/meninger omkring mitt forhold til Carl Barks og Don Rosa. Jeg føler derfor at det nå er på tide å få satt sakene på riktig plass her.
Jeg skal ikke legge skjul på at nettopp disse er mine store helter blant skaperne av serier om Donald, Skrue og de andre endene i Andeby, MEN det er *ikke* av den grunn at jeg nå og da fremhever disse som "autoriteter" som helst bør respekteres. Årsaken til at jeg føler at disse de facto har, og etter mitt skjønn, bør ha en viss særstilling innenfor den store gruppen av serieskapere som forteller om Donald, Skrue & Co, er at disse lenge har blitt spesielt fremhevet av utgiverne selv. Hvem andre får sitt navn på coveret til DD&Co hver gang de er representert med en historie i bladet?
Men la meg også, for å sette det hele litt på spissen, få komme med en liten analogi. Som de fleste her sikkert har fått med seg, så døde den gamle Lucky Luke tegneren Morris sommeren 2002. En ny tegner ved navn Achdé har nå overtatt. Hva tror dere trofaste Lucky Luke fans ville sagt dersom Achdé hadde vært like avvikende fra Morris som for eksempel Fecchi er fra Barks?
Og for ordens skyld – min begeistring for serier om Donald, Skrue, etc. er *ikke* på noen måte begrenset til Barks og Rosa selv om noen synes å tro det. Hadde det vært tilfelle ville jeg ikke hatt en komplett samling med Donald Pocket. Olaf vet dessuten bedre enn noen her at jeg anser ham som en framifrå forteller!
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
28.04.2004, 02:51

Sigvald skreiv:
"Jeg skal ikke legge skjul på at nettopp disse er mine store helter blant skaperne av serier om Donald, Skrue og de andre endene i Andeby, MEN det er *ikke* av den grunn at jeg nå og da fremhever disse som "autoriteter" som helst bør respekteres. Årsaken til at jeg føler at disse de facto har, og etter mitt skjønn, bør ha en viss særstilling innenfor den store gruppen av serieskapere som forteller om Donald, Skrue & Co, er at disse lenge har blitt spesielt fremhevet av utgiverne selv. Hvem andre får sitt navn på coveret til DD&Co hver gang de er representert med en historie i bladet?"
Så... Ettersom Don Rosa er favoritten til Egmont, bør han òg vere favoritten til alle andre?
"Men la meg også, for å sette det hele litt på spissen, få komme med en liten analogi. Som de fleste her sikkert har fått med seg, så døde den gamle Lucky Luke tegneren Morris sommeren 2002. En ny tegner ved navn Achdé har nå overtatt."
Har ein annan teiknar overtatt Lucky Luke? Akk. Tragisk.
"Hva tror dere trofaste Lucky Luke fans ville sagt dersom Achdé hadde vært like avvikende fra Morris som for eksempel Fecchi er fra Barks?"
Det blir noko anna. Lucky Luke er ein Morris-serie, Donald har vore laga av hundrevis av menneske i alle år. Forresten er Don Rosa svært avvikande frå Barks han òg, særleg i teiknestil.
"Olaf vet dessuten bedre enn noen her at jeg anser ham som en framifrå forteller!"
Og det har eg aldri forstått. Du har lest berre EI av historiene mine, Sigvald. Er det nok til å kalle meg framifrå? Kanskje om nokre år når eg har hatt nokre fleire på trykk, men...
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
28.04.2004, 11:23

Olaf Solstrand skreiv:
"Så... Ettersom Don Rosa er favoritten til Egmont, bør han òg vere favoritten til alle andre?"
Eg _kan_ ta feil, men eg tolka Sigvald som om han meinte at sidan Egmont framhevar Don Rosa og Barks som viktige, tek antakeleg deira historiar presendens framfor andre teiknarar/forfattarar i Egmont's auge. Sidan Egmont er den ubestridte meddelaren av informasjon innan Donald på norsk, er vel det deira avgjerdsle å ta? Og dermed vil den offisielle norske Donald-universet legge mest vekt på Barks/Don Rosa i tankane itl sine lesarar.
Det betyr sjølvsagt ikkje at den individuelle lesar kan ha andre meiningar og være ueinig med Egmont. Det vil være som å insistere på at figuren på coveret av ei bok MÅ sjå akkurat slik ut, sjølv om det kunne være forlaget som har plukka ut teiknaren og ikkje forfatten.
Dei fleste lesarene vil danne seg dette biletet av karakteren, men det gjer det ikkje meir rett enn noko anna. Det gjer det berre til den "vanlige standarden."
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Loke Aesir
23 år, Vik
28.04.2004, 13:57

Jeg er enig i at Barks burde respekteres mer enn andre Donald-tegnere. Men Don Rosa bør ikke det(selv om han er blant mine favoritter). Har du i det hele tatt lest Rosa sine egne forord til "Skrues liv"-boka, Sigvald? Rosa er da selv meget beskjeden, og ser det ikke som naturlig at andre tegnere eller manusforfattere bør følge hans versjon av Andeby og Duck-familien. Don Rosa har selv tatt seg friheter i forhold til Barks, og seriene hans har visse "faktafeil" som med alle de andre tegnerne. Og det er DR fullstendig klar over selv. Men du og en del andre gir Rosa en status som han selv er fullstendig uenig i. Rosa har selv sagt at han lager Duck-serier fordi han liker det, og ikke for noe annet.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
28.04.2004, 16:43

Jeg vil bare få si at det faktum at Don Rosa er beskjeden og lager Donald-historier fordi han liker det er med på å gjøre ham enda større i mine øyne.
Og jeg tror ikke jeg er alene om det.
Karsten Vikshåland, ustabil teoretiker!
Peder Kåre
24 år, Karmøy
28.04.2004, 21:01

Sleipe-Simon skreiv:
"Jeg er enig i at Barks burde respekteres mer enn andre Donald-tegnere. Men Don Rosa bør ikke det. (selv om han er blant mine favoritter). Har du i det hele tatt lest Rosa sine egne forord til "Skrues liv"-boka, Sigvald?
---------------------
Har du lest mitt innledende innlegg i denne tråden? Hva jeg selv liker eller ikke liker av serier og serieskapere teller ikke i denne sammenheng. Fakta er at det er ikke til å komme fra at Don Rosa (enten han selv vil eller ikke) har fått en særstilling av utgiverne.
Don Rosa har selv tatt seg friheter i forhold til Barks,... og det er DR fullstendig klar over selv.
---------------------
I den grad DR har tatt seg friheter i forhold til Barks så skyldes det IKKE manglende respekt for Barks, men som regel behov for å rydde opp i småslurv og mindre inkonsekvenser hos Barks selv.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
29.04.2004, 01:32

Alle tegnerne tar seg friheter, og godt er det. Men dette er et forum for ALLE Donald-fans, ikke bare for de som tviholder på Rosas versjon av Andeby.
Sleipe-Simon Den eldste banditten i Klondyke
29.04.2004, 16:51

"Eg _kan_ ta feil, men eg tolka Sigvald som om han meinte at sidan Egmont framhevar Don Rosa og Barks som viktige, tek antakeleg deira historiar presendens framfor andre teiknarar/forfattarar i Egmont's auge. Sidan Egmont er den ubestridte meddelaren av informasjon innan Donald på norsk, er vel det deira avgjerdsle å ta? Og dermed vil den offisielle norske Donald-universet legge mest vekt på Barks/Don Rosa i tankane itl sine lesarar. "
Jeg tror nok den viktigste grunnen til at Egmont fremhever Don Rosa er at de vet at det selger flest blader. Det ville vært rart om de IKKE fremhevet den største (nålevende) superstjernen de har.
Selv ser jeg på enhver ny DR historie som en event, og det vet selvfølgelig Egmont meget godt at veldig mange lesere gjør.
Sverre Amundsen
Sverre
37 år, USA
30.04.2004, 04:29

eg e isje heil enige don rosa teikne fint og e goe men han teine kjedeligt og gammalt så e e eni ge me deg. men e d nogen så vet om ein goe nettside så eg kan bruga
har nemlig prosjekt om don rosa
30.04.2004, 13:36

2ringe: Kan jo starte med å gi deg same tips som eg gir dei fleste: Ikkje skriv på dialekt. Det kan svært lett irritere folk (sånne folk som meg).
Når det gjeld gode Don Rosa-sider, har Sigvald sjølv kanskje den beste:
http://duckman.pettho.com
Ei anna side du bør kaste eit blikk på, er
http://www.duckhunt.de
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
30.04.2004, 14:01

Og www.duckburg.dk
www.don-mcduck.de (på tysk, men se under cover und illustrationen - der skal du nok finde en illustration du evt. kan bruge til forside)
Og fra min side - ang. dit skriftsprog. Jeg er fra Danmark - det er pokkers svært at læse dialekt på norsk, og særligt når det er enkeltbogstavsdialekt (er dette normalt eller sms-dialekt?)
Remember: It all started with a mouse
AC
29 år, Danmark
30.04.2004, 19:06

AC skreiv:
"Og fra min side - ang. dit skriftsprog. Jeg er fra Danmark - det er pokkers svært at læse dialekt på norsk, og særligt når det er enkeltbogstavsdialekt (er dette normalt eller sms-dialekt?)"
Ei blanding. Det som kan vere forvirrande i dette tilfellet er at 2ringe brukar "e" både som "jeg" og "er". Andre ting, som "d" i staden for "det", er reint SMS-språk. Uansett eksisterar det ingen mal for korleis ein skriver på dialekt, ettersom ingen norske dialekter nokon gong har vore skriftspråk - noko som medførar at alle skriver dialekt på sin måte, som er nok ein grunn til at dialekt i skriftlege fora bør unngås.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
30.04.2004, 19:24

takk eg skal prøve og skrive på nynorsk viss det er greit (eg kan ikkje bokmål) ,men takk for Don Rosa sidene du fant.
03.05.2004, 13:12

Sorry eg visste ikkje at det plakte deg eg skal skrive så godt eg kan (Det er normal dialekt så trenger du ikkje og lure på det meir)
03.05.2004, 13:16

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.