Andeby Online > Diskusjonsforum > En feil fra Don Rosa
Gå tilbake til forumoversikta ...

Jeg satt og bladde i noen av mine Don Rosa-blader da kom over noe jeg tror er en logisk feil.
I Skrue McDucks Liv og Levnet, Sølvstrømmen, blir Skrue slått ned av Sleipe Simon etter å ha HENTET BREV FRA FORELDRENE.
I "Jakten på tempelridderskatten", siste episode, forteller Penny til Skrue at hun husker den "ordentlige Skrue", og at "Det var en Skrue mamma og pappa var stolt av!" Da svarer Skrue: "Det vet jeg ingenting om! JEG FIKK ALDRI BREV HJEMMEFRA! Jeg var alene - jeg mot verden - og verden vant!"
Dette er jo litt rart!
"Jeg er ikke redd for å dø,
jeg er redd for ikke leve."
Don Rosas største fan
14 år, Stavanger
23.12.2005, 13:38

Det er jo 70 år mellom de hendelsene. Selv om det betydde mye for Skrue å få disse brevene selv om han muligens ikke fikk lest de (men noe ble lest til ham der han var fastbundet) kan dette ha gått i glemmeboka. Når følelsesmessige tema taes opp er det lett å glemme viktige detaljer, det gjelder de fleste skulle jeg tro.
(Hva jeg for min del reagerer mer på, er at Don Rosa viser en lesbar side fra Hakkespettboken i "Onkel Skrue- Den forsvunne gruven", selv om det aldri så mye "bare" er en liten flik av siden.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Innlegget blei sist redigert 23.12.2005, 13:45 av Einherje
Einherje
42 år, Tromsø
23.12.2005, 13:42

Ja det med Hakkespett-boken er jo litt rart. Det jeg lurer på er om vi noengang får vite om systemet i boken. Det må jo være noe system, eller noe sånt, for hvordan ellers kan en så liten bok inneholde så ENORMT mye fakta? Vi fikk jo vite hvor faktaene i boken kommer fra i "Visdommens voktere", så kan det være noen mulighet at vi får vite om systemet?
"Jeg er ikke redd for å dø,
jeg er redd for ikke leve."
Don Rosas største fan
14 år, Stavanger
23.12.2005, 13:52

Don har vel sagt at han valde å oversjå dette for å få fram poenget sitt, trur eg ...
Eg skreiv i ein tråd i mars 2004:
Det einaste eg reagerte på i henhald til Skrues liv, var påstanden om at Skrue aldri var lenge nok på ein stad til at foreldra kunne sende brev til han. Kva med dei viktige breva han fekk i del 8, der han mellom anna fekk vite at mora var død? Kva med telegrammet han fekk i del 4, som var den einaste grunnen til at han dro tilbake til Skottland og kanskje til og med den einaste grunnen til at han ikkje blei kopparkonge i Arizona?
Don Rosa har fortalt meg at desse har han rett og slett vald å oversjå for å få fram poenget sitt - men at dersom eg skal pirke, var det han fekk i del 4 ikkje eit brev, men eit telegram, og i del 8 blei breva stole frå han før han fekk lest dei. Likevel... Eg oppfatta det alltid slik at Skrue hadde god kontakt med foreldra medan han reiste rundt i verda, og at dei hadde høve til å kontakte han tilbake. (på Myras brev i del åtte får vi jo eit inntrykk av at ho har skrive eit par slike brev før.)
http://www.andebyonline.com/index.php?area=forum&traad=77&side=5
Men eg skal absolutt ikkje klage. Don berre skreiv det som passa best inn for å få fram ein fin slutt. Det skurrer litt med småting han har gjort tidlegare, ja, men dette med kontinuitet har aldri vore så kjempeviktig i Disney-seriar ... og sjølv om Don Rosa kanskje er den Disney-serieskaparen som prøver å skape mest kontinuitet i seriane sine, gir han likevel gjerne opp denne kontinuiteten for å vinne eit godt poeng. Eit anna liknande eksempel på dette er at Donald finner gullgraverhakka til Skrue på eit lagerrom i binga i Skrues liv del 12 ... men ifølgje «Siste slede til Dawson»
SPOILER:
lå denne hakka langt nede i ein isbre i Klondike på dette tidspunktet.
Sjølvsagt er det enklare å forklare nettopp denne med at hakka i Pengebinga var ei heilt anna hakke, at Skrue faktisk har eid to hakker. Men sanninga er jo at Don Rosa fire år etter at han skreiv Siste hundeslede til Dawson innsåg at han trengte å vise ei slik hakke i Skrues liv.
Logiske bristar er det mange av i alle Disney-seriar, så det må vi berre venne oss til.
Don Rosas største fan skreiv:
Det jeg lurer på er om vi noengang får vite om systemet i boken.
Urk! Håper for guds skyld at det *ALDRI* skjer! Enkelte tema *skal* det ikkje lagast historier om, så enkelt er det! Punktum!
«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)
Skriver flytande fjøslatin
Innlegget blei sist redigert 23.12.2005, 13:54 av Olaf Moriarty Solstrand
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
23.12.2005, 13:53

Hakkespettboka er jo også en del av magien og mystikken som akkurat gjør historiene så gode. Det at boka har så og si altid et svar eller en løsning er jo akkurat som vi forventer.
For å sette det litt på spissen; Hvis jeg kom over ei ordentlig Hakkespettbok så ville jeg ikke åpnet den. Nettopp fordi det da ville fjerne den mystikken som jeg føler er rundt akkurat den boka. Noe skal, som Olaf sier, aldi lages historier om.
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
23.12.2005, 13:59

Enig i at det aldri skal lages historier om det temaet, men jeg er redd at om jeg kom over en ordentlig hakkespettbok, så hadde jeg nok slengt meg i den, å begynt å suge opp informasjon
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
23.12.2005, 14:23

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.