Siste oppdatering: Donald Pocket får stive permar

Hugs meg :: Registrer ny brukar

Skatten i Tralla la

Andeby Online > Diskusjonsforum > Skatten i Tralla la

Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Kristin skreiv:

Tilfeldigheter eller ikke tilfeldigheter, jeg har heller ikke noe ønske om å lese en historie om faren til Ole, Dole og Doffen. Jeg kan godt forstå at Don Rosa ikke fikk lov å bruke moren til Donald i den Tempelridder-historien også... ikke bare blir det litt pussig at de aktuelle foreldrene bare har vært bortevekke så lenge, det vil også bli en - unnskyld uttrykket - klissete, sentimental dritthistorie som det skal veeeldig mye til for å få til bra. Rosa gjorde mange sånne ting på en veldig god måte i "Skrues Liv", men det er lenge siden det. Og hva skulle han gjort med faren til OD&D etterpå? Han må jo nesten bli nevnt i masse serier og... nei, huff. At han skulle befinne seg i Tralla La er langt fra det verste!

Eg er forsåvidt einign. Men eg ser for meg ein historie der gutanes far opptrer i skuggene av ein eller anna grunn/på ein eller anna måte. Vi får må sjølvsagt aldri sjå fjeste hans, men på ei eller annan måte må vi skjønne at det er gutanes far. Det kunne blitt ei kjempehistorie. (Mulig eg har nemt dette i ein anna tråd, men men:-))

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

22.12.2005, 00:59

Kristian, dette kunne kanskje funke, men berre dersom vi *ikkje* skjønner at han er Ole, Dole og Doffens far. Alt anna vil vekke spørsmålet «Uhm, men kvifor i alle dagar kan ikkje han oppdra borna sine sjølv?».

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.12.2005, 01:31

Guffen Delbekk skreiv:

**Alle** historier er da fulle tilfeldigheter.

Riktig. Her er det viktig å skille mellom tilfeldigheter og sammentreff. Det første er lov når man skriver historier, det andre må man være mer forsiktig med.

Eksempel: En mann tar med seg feil frakk fra garderoben og oppdager noen hemmelige og livsfarlige papirer i lomma. Det er en tilfeldighet, og selvsagt helt akseptert som et springbrett for en spennende historie.

Men hvis det nå viser seg at papirene omhandler mannens bror som forsvant under mystiske omstendigheter for mange år siden, så bør forfatterens helst komme opp med en logisk forklaring på hvorfor de havnet i akkurat den frakken, ellers får vi et sammentreff som leseren ikke tror på.

I "Mynt på vandring" (som alle sikkert er lei av å høre om nå) stuper Magica ned mot Skrue og prøver å snappe tiøringen hans. I mitt første manus roper Skrue: "Vi løper til Petter. Kanskje vi kan unslippe i tidsmaskinen hans." Når de så kommer fram til Petters verksted, holder han på med å demontere tidsmaskinen. Egmont syntes at dette var FOR MYE av et sammentreff, og foreslo at Skrue først fikk ideen om å rømme i tidsmaskinen etter at han så hva Petter drev med.

"Det må være en GRUNN til at tingene skjer," sa Carl Barks, og som vanlig har han rett.

Blir man lykkelig av å være klok? Nei. Å være intelligent er som å ha firehjulstrekk på bilen. Den eneste forskjellen er at du kjører deg fast på mer fjerntliggende steder.

Nils Petter
61 år, Moss

22.12.2005, 10:39

Olaf Solstrand skreiv:

Kristian, dette kunne kanskje funke, men berre dersom vi *ikkje* skjønner at han er Ole, Dole og Doffens far. Alt anna vil vekke spørsmålet «Uhm, men kvifor i alle dagar kan ikkje han oppdra borna sine sjølv?».

Må då vel gå an å koke i hop ein brukbar grunn. Kanskje Della (gutanes mor) berre hadde eit one night stand som resulterte i born, og ikkje hadde kontakt med bornefaren i ettertid. Også har gutanes far fått greie på det og spora dei opp, men lurar i skuggene fyrst for å sjå an ting. Og kanskje han finn ut at dei har det så godt hos Donald at det ikkje er verd bryet å brøyte seg inn og forandre på alt. Ok, kanskje ikkje så frykteleg godt forslag, men ei eller anna løysning må det då gå an å finne...

Då eg va liten og lite visste
Då fekk eg tak i ei Donald-bok
Eg las den ut heilt til det siste
og plutseleg vart eg klok!

Kristian Rødvand
23 år, Rana

22.12.2005, 18:26

Kristian Rødvand skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Må då vel gå an å koke i hop ein brukbar grunn. Kanskje Della (gutanes mor) berre hadde eit one night stand som resulterte i born, og ikkje hadde kontakt med bornefaren i ettertid. Også har gutanes far fått greie på det og spora dei opp, men lurar i skuggene fyrst for å sjå an ting. Og kanskje han finn ut at dei har det så godt hos Donald at det ikkje er verd bryet å brøyte seg inn og forandre på alt. Ok, kanskje ikkje så frykteleg godt forslag, men ei eller anna løysning må det då gå an å finne...

Tror ikke Della hadde en one night stand. I brevet Donald fikk når vi så Ole, Dole og Doffen første gang, står det jo at faren deres havnet på sykehus etter at sønnene hans la en kinaputt under stolen han satt i.
Derfor tror jeg at de bodde sammen. :-)

"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)

Jonas Larsen
16 år, Larvik

22.12.2005, 20:39

Kristian Rødvand skreiv:

Må då vel gå an å koke i hop ein brukbar grunn. Kanskje Della (gutanes mor) berre hadde eit one night stand som resulterte i born, og ikkje hadde kontakt med bornefaren i ettertid.

Det høyrast veldig ut som noko som kunne finne stad i ein Disney-serie. :-)

«Jeg håper virkelig at vi slipper Andeby-online-liknende tilstander her.» (Sigvald)

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

22.12.2005, 21:00

Olaf Solstrand skreiv:

Kristian Rødvand skreiv:

Må då vel gå an å koke i hop ein brukbar grunn. Kanskje Della (gutanes mor) berre hadde eit one night stand som resulterte i born, og ikkje hadde kontakt med bornefaren i ettertid.

Det høyrast veldig ut som noko som kunne finne stad i ein Disney-serie. :-)

Det er ikke sikkert at alle skjønner at dette er ironi, Olaf. Fakta er jo at Disney's policy er at det skal være trygt å kjøpe Donald til barna - derfor må den selvsagt presentere en trygg familiemoral.

Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html

Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER

Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/

Sigvald
41 år, Stavanger

23.12.2005, 04:26

Smilefjes blei oppfunne for å markere at «dette er ironi», og her brukte eg vitterleg eit smilefjes.

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.12.2005, 04:31

Olaf Solstrand skreiv:

Smilefjes blei oppfunne for å markere at «dette er ironi», og her brukte eg vitterleg eit smilefjes.

Oi, sier du det? Jeg har hele tiden tatt smilefjeset for å være et smilefjes, mens et fjes med semikolon er ironisk (i og med at en da blunker med det ene øyet...)

-Ferdinand
Mandler vokser ikke på trær, de kommer fra grøten!

Ferdinand
36 år

23.12.2005, 10:33

Vel. Teknisk sett brukte eg vel eit grafisk smilefjes, og eg kan ikkje garantere at tilfellet er det same der. Men konstellasjonen kolon-bindestrek-høgreparantes er skapt for å markere at dette er ein vits som ikkje skal takast på alvor.

På denne nettsida, heimesida til :-)'s opphavsmann Scott Faldman, finner du ein kopi av den aller første «diskusjonstråden» der folk byrja å bruke den 19. september 1982:
http://www.cs.cmu.edu/~sef/Orig-Smiley.htm

[...] By the early 1980’s, the Computer Science community at Carnegie Mellon was making heavy use of online bulletin boards or “bboards”. These were a precursor of today’s newsgroups, and they were an important social mechanism in the department – a place where faculty, staff, and students could discuss the weighty matters of the day on an equal footing. Many of the posts were serious: talk announcements, requests for information, and things like “I’ve just found a ring in the fifth-floor men’s room. Who does it belong to?” Other posts discussed topics of general interest, ranging from politics to abortion to campus parking to keyboard layout (in increasing order of passion). Even in those days, extended “flame wars” were common.

Given the nature of the community, a good many of the posts were humorous (or attempted humor). The problem was that if someone made a sarcastic remark, a few readers would fail to get the joke, and each of them would post a lengthy diatribe in response. That would stir up more people with more responses, and soon the original thread of the discussion was buried. In at least one case, a humorous remark was interpreted by someone as a serious safety warning.

This problem caused some of us to suggest (only half seriously) that maybe it would be a good idea to explicitly mark posts that were not to be taken seriously. After all, when using text-based online communication, we lack the body language or tone-of-voice cues that convey this information when we talk in person or on the phone. Various “joke markers” were suggested, and in the midst of that discussion it occurred to me that the character sequence :-) would be an elegant solution – one that could be handled by the ASCII-based computer terminals of the day. So I suggested that. In the same post, I also suggested the use of :-( to indicate that a message was meant to be taken seriously, though that symbol quickly evolved into a marker for displeasure, frustration, or anger.[...]

http://www.cs.cmu.edu/~sef/sefSmiley.htm

Sjølvsagt er alt dette off-topic her, men eg nemner det likevel. (eg er for trøtt til å skrive seriøse ting, og moderatorane tør ikkje å moderere *meg* uansett :-)

Innlegget blei sist redigert 23.12.2005, 11:04 av Olaf Moriarty Solstrand

Olaf Moriarty Solstrand
25 år, Tromsø

23.12.2005, 10:56

Olaf Solstrand skreiv:

(eg er for trøtt til å skrive seriøse ting, og moderatorane tør ikkje å moderere *meg* uansett :-)

Maktmisbruk på sitt groveste! :-(

Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist

- Det Gode Selskap -

http://www.dingus.be

Guffen Delbekk
23 år, Halden

23.12.2005, 11:24

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Side 1, 2

Andeby Online © Solstrand Tekst og Bobler, Vestregata 77, 9008 TROMSØ. Telefon: 957 08 325.
E-post: post@andebyonline.com. Ansvarleg redaktør: Olaf Moriarty Solstrand.
I redaksjonen: William Fuglset, Tommy Kvarsvik og Kristin Cecilia Saue Romundset.