Andeby Online > Diskusjonsforum > Spøkelseskladdens fall.
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

I "Mikke lurer spøkelseskladden" (Floyd Gottfredson), "Spøkelseskladden vender tilbake" (Paul Murry) og div andre historier, er spøkelseskladden en mystisk skurk med to hvite øyne. Han var den mest beryktede skurken i Donald, men i den senere tid har noen tegnere gitt ham pupiller og manusforfatterne har gjort ham til en skurk på linje med de andre i Andeby.
Jeg likte ham bedre før; mystisk og fryktet. Hva syntes dere om at spøkelseskladden har blitt mere menneskelig enn før? At han til og med har fått en datter!!!!
Favoritter: Don Rosa / Floyd Gottfredson / Carl Barks / Romano Scarpa
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 21:12

Forandringa du snakker om her er jo heldigvis snudd, då. Spøkelseskladden kom tilbake til sitt vanlege sjølv for lenge sidan. 
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.12.2005, 21:19

Olaf Solstrand skreiv:
Forandringa du snakker om her er jo heldigvis snudd, då. Spøkelseskladden kom tilbake til sitt vanlege sjølv for lenge sidan.
Jeg vet. Heldigvis, serieskaperne skjønte nok at de fleste ville ha den "ekte" spøkelseskladden tilbake 
"Jeg har på følelsen av at Mikke kan komme til å rote det til for meg. Neste gang må jeg være mer ... Overbevisende" -Spøkelseskladden (1939)
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 21:39

Kanskje var det rett og slett og bedrager som dro nytte av det faktum at Spøkelseskladden var borte, og bestemte seg for å spille på den frykten som allerede fantes for han? På den andre siden kan en jo spørre seg hvordan noen i det hele tatt kan klare å se uten pupiller. Er den ekte Spøkelseskladden egentlig blind, men klarer å skjule det veldig godt, eller har han lagt på hvite linser på øynene som skal skjule pupillene som ligger under? Og er ikke politimester Fiks og hans mannskap egentlig ganske inkompetente som lar Spøkelseskladden gå med hette på hodet, selv når han er i fengsel? Ikke har han fangenummer heller, slik som B-gjengen er nødt til å ha. Kan det rett og slett være forskjellsbehandling på grunn av at politimester Fiks vet at Walt Disney kan gi han sparken dersom hetten blir fjernet fra hodet hans?
Tommy
24 år, Odda
20.12.2005, 21:51

Klart at Walt Disney ikkje vil ha ein dobbeltgjenger av seg gåande rundt utan maske. Men eg er overbevist om at han under maska *har* pupiller, ja.
I fengsel? Spøkelseskladden er då aldri i fengsel ... Pupillkladden har vel derimot vore arrestert nokre gonger. Kanskje han ikkje har hette? Pupillkladden har vi jo aldri sett demaskert, så kanskje han ikkje er ein hettekledd skurk, men eit slags mutantvesen?
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.12.2005, 22:01

Var det ikke noen (Loke?) som hadde skrevet en fanfic der pupillkladden ble drept av kladden?
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
20.12.2005, 22:04

Olaf Solstrand skreiv:
I fengsel? Spøkelseskladden er då aldri i fengsel ... Pupillkladden har vel derimot vore arrestert nokre gonger. Kanskje han ikkje har hette? Pupillkladden har vi jo aldri sett demaskert, så kanskje han ikkje er ein hettekledd skurk, men eit slags mutantvesen?
Spøkelseskladden har jo vært i fengsel noen få ganger, men han slipper jo som regel unna. 
Grunnen til at han ikke bør ta av seg masken i fengsel (de få gangene han har vært der) tror jeg, er at politiet kanskje frykter ham? 
(Profil oppdatert.)
Innlegget blei sist redigert 20.12.2005, 22:10 av Jonas Larsen
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 22:08

Uansett er jo det mest skremmende det som står i åpningen på alle historier... f.eks. "Walt Disney's Mikke Mus." Nå skjønner jeg hvorfor den ekte Spøkelseskladden alltid slipper unna og hvem det er som drar i trådene.
Tommy
24 år, Odda
20.12.2005, 22:11

Når jeg har lest om spøkelseskladden, står det at han er demaskert én gang. Men jeg har sett ham demaskert et par ganger i Donaldpocket også. Men det er kanskje litt mindre kjente historier?
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 22:20

Han er faktisk demaskert i historien "Mikke Mus og de tilbakevendende drømmene" i DP 160, og da har han samme ansikt som i originalhistorien. Men dette var riktignok noe Mikke drømte.
HMS
24 år, Karmøy
20.12.2005, 22:31

HMS skreiv:
Han er faktisk demaskert i historien "Mikke Mus og de tilbakevendende drømmene" i DP 160, og da har han samme ansikt som i originalhistorien. Men dette var riktignok noe Mikke drømte.
Den historien har jeg lest. Han var uten maske i nesten hele historien i en Skrue Pocket også, med annsiktet fra "Mikke lurer spøkelseskladden"
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 22:33

Det er MANGE italienske historier der han er demaskert, det han opptrer umaskert. Men dei fleste av desse står kanskje i Onkel Skrue og liknande hefter.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
20.12.2005, 22:34

Ok. 
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
20.12.2005, 22:41

Har hørt at pupillene //liksom// er speilbildet av sjelen til en person, så kansje ikke spøkelseskladden har noen sjel:-)
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
21.12.2005, 20:17

Jeg synes det er //noen ganger// spøkelskladden er utrolig kul! Ja, faktisk min yndlings-skurk! Men det er **kun** når han er mystisk og alle er redd han, mer slik "Floyd'n" tegnet han. Andre ganger er han en stor vits, og Mikke klarer å få han i fengsel uten å tenke engang!
Nei, den gamle kladden var best!:-D
MicMac
17 år, Oslo
21.12.2005, 21:11

MicMac skreiv:
Jeg synes det er //noen ganger// spøkelskladden er utrolig kul! Ja, faktisk min yndlings-skurk! Men det er **kun** når han er mystisk og alle er redd han, mer slik "Floyd'n" tegnet han. Andre ganger er han en stor vits, og Mikke klarer å få han i fengsel uten å tenke engang!
Nei, den gamle kladden var best!:-D
Jeg er helt enig. Jeg liker Donald bedre enn Mikke, men spøkelseskladden er min favorittskurk (når han er skummel og mystisk).
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
21.12.2005, 21:14

Vel, antakeleg er dei kvite spaltene i maska ein form for matreriale som er gjennomsiktig på den eine sida og kvitt på den andre. Det gir (for meg) meir meining enn at han går med kontaktlister og har hol i maska.
krice skreiv:
Var det ikke noen (Loke?) som hadde skrevet en fanfic der pupillkladden ble drept av kladden?
Jøss, fins det folk som har LEST den?! :o
Men joda, det stemmer, det var eit bidrag til "PKNO", eit prosjekt der me forsøkte fortsette på dei gamle Fantonaldbladene sin kontinuitet. (dog var den historia ekstremt på sida av målsetjinga for prosjektet, den var meir eit uttrykk for min trang til å alltid inkludere Kladden og samtidig bli kvitt pupillkladdenproblemet for godt...) Eg ganske nøgd med den historia, faktisk. Eg skreiv rett nok kun dei to siste delene av den, byrjinga involverar meir Fantonald-relaterte greier (sjølv om Kladden er i sentrum der òg) og er skreve av to andre. :-)
Eg knytta forøvrig den falske Kladden opp mot Rikerud i den historia, som eg tidlegare hadde skreve ein anna fanfic for å forklare kvifor ikkje opptrådte i Fantonald-serien.
"To never die and conquer all, that is winning."
- Illyria
Innlegget blei sist redigert 22.12.2005, 01:29 av Loke Aesir
Loke Aesir
23 år, Vik
22.12.2005, 01:25

Nå skal også jeg slå til med å finne en gammel tråd og briljere med mine kunnskaper 
I historien "Mikke Mus & Onkel Skrue - Jakten på lykkesteinene" er Kladdemann å se uten maske et par ganger. 
Ja, vi elsker suspekte striper - som de stiger frem
En stil som ikke alle begriper - men elsket i stripefolkets hjem
Det er latterlig, nymotens og harry - mener ihvertfall én Rosaist
Og mens han leser Frank Sels og Dan Barry - så er det vi som ler til sist
http://www.dingus.be - bloggen til Det Gode Selskap.
Guffen Delbekk
23 år, Halden
06.05.2006, 14:47

Heh, hadde vært en ide for en meningsmåling, dette:
"Mener du at Pupillkladden og den ordentlige Kladden er to forskjellige personer?" (mitt svar er selvsagt ja)
blue blue glass moon
under the crimson air
Adamant
22 år, USA
06.05.2006, 17:34

Adamant skreiv:
Heh, hadde vært en ide for en meningsmåling, dette:
"Mener du at Pupillkladden og den ordentlige Kladden er to forskjellige personer?" (mitt svar er selvsagt ja)
Kunne sikkert blitt noe det! Eller;
Burde kladden alltid ha masken på
eller bli demaskert/opptre uten maske noen ganger?
Jeg syntes Kladden er best når han er mystisk, men må si jeg liker at han er uten maske i noen av de italienske historiene.
(Profil oppdatert.)
Jonas Larsen
16 år, Larvik
06.05.2006, 20:18

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.