Andeby Online > Diskusjonsforum > Sensur av våpen i Donald
Gå tilbake til forumoversikta ...

I forgårs leste jeg historien "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy" i Donald Pocket nr. 16. For øvrig en veldig god historie, men jeg reagerte på noen av rutene, hvor våpen åpenbart var blitt fjernet fra tegningene. F.eks. i rute 6 side 102 ser det ut som at skipperen holder i noe vi ikke ser. Og i rute 3 side 104 er det åpenbart at han skal holde en pistol i hendene. Tegningen av pistolen er fjernet, men av en eller annen grunn er det fargelagt en blå skygge der det er naturlig at pistolen skulle vært. I neste rute ser vi til og med pistolløpet er rettet mot Mikke, noe som antakelig er en forglemmelse av redaktøren (eller den som har ansvaret for sensureringen av serien).
Også i rute 1, 2, 3 og 5 side 105, rute 1 side 106 og i rute 2 og 6 side 107 ser det ut som at skipperen holder et våpen og hvite skygger er noen steder der hvor pistolen skulle vært. I tillegg, i rute 1 side 108 ser vi at det opprinnelig er tegnet at de to matrosene slår skipperen i hodet med spadene sine, men her er derimot spadene fjernet.
Donald Pocket-utgaven min er 4. utgave med farger på alle sidene. Er det noen som har en eldre utgave hvor våpenet og spadene ikke er fjernet? Eller har denne sensuren vært med hele veien?
Knut Olav
30 år, Trondheim
09.12.2005, 08:54

Knut Olav skreiv:
Er det noen som har en eldre utgave hvor våpenet og spadene ikke er fjernet? Eller har denne sensuren vært med hele veien?
Jag har den på italienska i samlar-böcker med Scarpas serier. Jag kan kolla upp hur det ser ut när jag kommer tillbaks till Sverige nästa vecka. Påminn mig gärna.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
09.12.2005, 11:10

Knut Olav skreiv:
I forgårs leste jeg historien "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy" i Donald Pocket nr. 16. For øvrig en veldig god historie, men jeg reagerte på noen av rutene, hvor våpen åpenbart var blitt fjernet fra tegningene. F.eks. i rute 6 side 102 ser det ut som at skipperen holder i noe vi ikke ser. Og i rute 3 side 104 er det åpenbart at han skal holde en pistol i hendene. Tegningen av pistolen er fjernet, men av en eller annen grunn er det fargelagt en blå skygge der det er naturlig at pistolen skulle vært. I neste rute ser vi til og med pistolløpet er rettet mot Mikke, noe som antakelig er en forglemmelse av redaktøren (eller den som har ansvaret for sensureringen av serien).
Også i rute 1, 2, 3 og 5 side 105, rute 1 side 106 og i rute 2 og 6 side 107 ser det ut som at skipperen holder et våpen og hvite skygger er noen steder der hvor pistolen skulle vært. I tillegg, i rute 1 side 108 ser vi at det opprinnelig er tegnet at de to matrosene slår skipperen i hodet med spadene sine, men her er derimot spadene fjernet.
Donald Pocket-utgaven min er 4. utgave med farger på alle sidene. Er det noen som har en eldre utgave hvor våpenet og spadene ikke er fjernet? Eller har denne sensuren vært med hele veien?
I rute 5 side 105 er det tydelig at det skal være en pistol, men at det er forsøkt sensurert. Ellers er det ingen pistoler i 1. utgaven... Og ja, han har jo pistoløpet rette mot seg iu en av rutene der, men det er kansje en sånnn ubevisste greie for folk flest...
Pocket
25 år
09.12.2005, 12:24

Jeg husker en Murry-historie fra 70-årene. Detaljene er litt uklare for meg, men jeg tror den foregikk i gamle dager og Mikke og Langbein jobbet på en elvebåt. Mens de sov i kahytten var det en skurk som snek seg innpå dem for å kverke dem med en kniv. I den norske utgaven var kniven han holdt i hånden erstattet med en lommelykt!
Dagens retningslinjer hos Egmonts tillater for øvrig at en person holder et våpen i hånden, men ikke at det blir avfyrt.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
09.12.2005, 13:20

Nils Petter skreiv:
Dagens retningslinjer hos Egmonts tillater for øvrig at en person holder et våpen i hånden, men ikke at det blir avfyrt.
Skrue avfyrer eit våpen, to gonger om eg hugsar rett, i retning eit par bandittar, i første historie av månadens donald pocket. Ei Egmont-historie.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.12.2005, 14:54

Nils Petter skreiv:
Jeg husker en Murry-historie fra 70-årene. Detaljene er litt uklare for meg, men jeg tror den foregikk i gamle dager og Mikke og Langbein jobbet på en elvebåt. Mens de sov i kahytten var det en skurk som snek seg innpå dem for å kverke dem med en kniv. I den norske utgaven var kniven han holdt i hånden erstattet med en lommelykt!
Historien var vel lagt til tidlig 1800-tall og, på toppen av det hele. 
"This plan is so perfect it's retarded."
- Peter
Einherje
42 år, Tromsø
09.12.2005, 14:58

Skrue har dessuten pepret B-gjengen med muskedunder opp til flere ganger. De må plukke salt ut av baken. Er ikke dette avfyring av våpen? Det treffer til og med!
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
09.12.2005, 16:00

Det kan vel ikke gjøre noe at jeg siterer fra retningslinjene jeg har fått fra Egmont. Det viser jo bare at de er ansvarlige og ikke vil ha realistisk vold inn i seriene sine. Det står altså: "The criminals can use guns to threaten the heroes, but avoid firing them if at all possible. When absolutely necessary, keep it to a minimum, and don't let the bad guy actually shoot anyone."
Disse retningslinjene eksisterte som kjent ikke på Barks' tid. Mange husker nok den grufulle scenen fra "Sheriffen" hvor kvegtjuven skyter Donald i brystet. Han redder livet fordi kula treffer sheriff-stjernen.
Les Hakkum - Norges kuleste tegneserie.
Nils Petter
61 år, Moss
09.12.2005, 16:16

Knut Olav skreiv:
I forgårs leste jeg historien "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy" i Donald Pocket nr. 16. For øvrig en veldig god historie, men jeg reagerte på noen av rutene, hvor våpen åpenbart var blitt fjernet fra tegningene.
Tilsvarende sensur finner du i de første amerikanske utgivelsene av Don Rosas Lo$. Les mer om det på D.U.C.K.hunt.
Amerikansk Don Rosa Index (1987-2007) til salgs:
http://duckman.pettho.com/usindex.html
Gode råd om norsk rettskriving:
LES HER
Sigvald Grøsfjeld jr.
http://duckman.pettho.com/
Sigvald
41 år, Stavanger
09.12.2005, 17:56

Nils Petter skreiv:
"The criminals can use guns to threaten the heroes, but avoid firing them if at all possible. When absolutely necessary, keep it to a minimum, and don't let the bad guy actually shoot anyone."
Så det at Skrue fyller rumpa til B-gjengen med bly er jo bingeforsvar (som for Skrue er selvforsvar), og han er ikke en "bad guy", så da er det vel i orden at han skyter 
Solveig
32 år, Trondheim
09.12.2005, 22:39

Synes aa huske noe om at muskedunderen til skrue er en slags running gag som er tillatt uansett. Stemmer dette?
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
09.12.2005, 22:42

Anbefaler kapitlet «Vold i donaldismen» i //Donaldismen// av Jon Gisle. Der trekkjast følgjande konklusjonar:
- Ein kan spekulere i korvidt alle innbyggjarane i Andeby, og spesielt skurkane, alle lider av ein augesjukdom som gjer at dei ser tredobbelt eller noko slikt. Dei er jo alle elendige til å sikte. Med eitt unntak - Bamse Brakar.
- Hatten til Skrue er magnetisk, og den er laga magnetisk med vilje. Når bandittar skyter etter Skrue eller indianarar skyter han med pil og bue, blir Skrue aldri truffe, men hatten blir alltid gjennomhulla.
For å sitere avslutninga av kapitlet:
«Vi kan sammenfatte donaldismens fremstilling av vold slik: Man viser volden, men den får ingen konsekvenser. Man skyter, men treffer ikke. Man slår hverandre ned, men skader hverandre ikke. Vold er spennende, fascinerende, underholdende, men den gjør ingen skade. Skyt og slå så mye du lyster; det står i Donald at det ikke er farlig.»
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.12.2005, 22:49

krice skreiv:
Synes aa huske noe om at muskedunderen til skrue er en slags running gag som er tillatt uansett. Stemmer dette?
John Lustig skreiv jo dette i nettmøtet for nokre veker sidan:
«For instance, I wouldn't have a character spraying a crowd with an Uzi. But if you make a weapon silly or ridiculously old-fashioned (like Scrooge's blunderbuss which is more likely to misfire than actually harm anyone) then you can get away with it.»
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
09.12.2005, 22:52

DER var det jeg hadde lest det ja
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
09.12.2005, 22:53

Knut Olav skreiv:
I forgårs leste jeg historien "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy" i Donald Pocket nr. 16. For øvrig en veldig god historie, men jeg reagerte på noen av rutene, hvor våpen åpenbart var blitt fjernet fra tegningene. [...] Donald Pocket-utgaven min er 4. utgave med farger på alle sidene. Er det noen som har en eldre utgave hvor våpenet og spadene ikke er fjernet? Eller har denne sensuren vært med hele veien?
Også i de to første utgavene er våpenet retusjert bort (i den italienske, usensurerte originalversjonen dreier det seg for øvrig om et maskingevær). Men heller ikke her har man helt klart å fjerne fargelegginga fra originalen (merkelig nok har man vært "flinkere" i 1. enn i 2. utgave). Særlig absurd blir denne sensuren i rute 2 på side 107, hvor skipperen truer med å "sikte lavere" med et tilsynelatende usynlig våpen. I originalen er denne ruta forresten særlig voldsom, siden han her faktisk peprer løs en salve i lufta!
For øvrig er dette neppe det eneste tilfellet av våpensensur vi finner i Pocket nr. 16. I historien om Firkantvasen holdes B-gjengen på side 57 og 58 i sjakk av en PEKENDE politimann, mens han sier "Opp med labbene"! Jeg vedder Donald-samlinga mi på at han var bevæpnet i originalen. Det ser til og med ut til at man i disse rutene har latt en annen tegner (Perego?) tukle med Scarpas/Cavazzanos originaltegninger. Skandaløst, spør De meg! Et annet eksempel er rute 1 på side 51, hvor Donald knertes i knollen med en kølle. I 1. utgave (men ikke i 2.) er kølla retusjert bort, noe som gir et ganske snodig resultat.
Kanskje ikke så rart at det i disse tilfellene dreier seg om ITALIENSKE serier i SKANDINAVISKE utgivelser. Egmont-tegnere forholder seg sikkert til denne sensuren i større grad enn de italienske, som nok har en mer liberal holdning til vold.
Barks | Scarpa | Gottfredson | Murry | Cavazzano
torgnyland.blogspot.com
Innlegget blei sist redigert 10.12.2005, 23:13 av Karamell
Karamell
40 år, Oslo
10.12.2005, 20:33

12.12.2005, 00:31

hehe
jeg ser det for meg; "(Voldelig) Donald Duck &Co" 
I'm not worthless... I can be used as a bad example:P
General med blant annet hederstitlene T.R.O.P.P.S.S.J.E.F. og T.H.O.M.A.S.
Talentfulle, Hederlige, Orienterte, Mesterlige og Allvitende Speidergeneral
Talentfulle, Raske, Ordentlige, Pålitelige, Praktiske Snartenkte Sjef for Juniorhakkespettenes Eventyrlystne Flokk.
Ted
16 år, Bergen
21.12.2005, 09:14

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.