Andeby Online > Diskusjonsforum > Vet Donald og co. at de er dyr?
Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Jeg reagerte litt da jeg leste dagens (6.) stripe av Donalds jul, og der påpeker Donald at han og gjengen har svømmeføtter.
Jeg synes det blir galt når Donald og de andre endene faktisk påpeker selv at de er ender, ved å bruke uttrykk som nettopp svømmeføtter, nebb, fjær og andre dyriske anatomiske egenskaper. Samme blir det med Langbein om han skulle gå rundt og bemerke at han har snute, jeg kan ikke huske at han noengang har gjort stort nummer ut av det. Jeg synes derimot at man blir litt distansert fra figurene når de driver og omtaler seg selv som dyr, man kan ikke akkurat kjenne seg igjen i en type med svømmeføtter eller snute.
Så, vet egentlig våre venner i Andeby at de er dyr?
"Det er harde tider, gamle venn."
S.N.U.F.S - Savner Nevneverdig Ukentlige Forsider av Santanach
Innlegget blei sist redigert 06.12.2005, 23:40 av Olaf Moriarty Solstrand
MatsGull
20 år, Kongsvinger
06.12.2005, 20:56

Har i hvert fall lest en historie (husker ikke hvilken), der Donald springer rundt uten klär. En dame som ser dette, roper "Hyl! En naken and!", för hun ser ut som hun skal besvime...
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
06.12.2005, 21:04

Tankene går umiddelbart til historien om det magentarøde frimerket. Donald og guttene går rundt i en bygning i El Dorados by, og plutselig er det en av dem som med en skrekkslagen mine peker opp på en hylle og utbryter noe lignende som «S-se! Utstoppede ender!». Første gang jeg leste historien tok det en liten stund før jeg skjønte hvorfor dét var så skummelt.
Hofstadter's Law: "It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law". (Douglas R. Hofstadter)
Øystein Skartsæterhagen
23 år, Trondheim
06.12.2005, 21:13

Det er flere ganger da dette kommenteres i historier.
I en historie vil Donald ha guttene til å spille piano, mens de mener de har for korte fingre. Føttene, derimot, er perfekte for svømming.
I "Kur mot skallethet" ender Donald opp med å uheldigvis tryne oppi en kasse med ørnefjær med skallen klint inn med lim. Hele historien går ut på fjærløshet.
Donald har brukket nebbet på en frossen lammesteik, og det funker ikke å si at han har brukket kjeven eller noe annet.
Jeg har alltid inntrykk av at de er sin "andskhet" bevisst.
I "Jakten på det magentarøde frimerket", stopper guttene opp i frykt når de ser utstoppede ender på en hylle (og det ser ut som vanlige ender).
Det er utallige eksempler på at de er seg sin rase bevisst.
Det er forferdende å reflektere over hvordan et enkelt, ubetenksomt ord kan føre til katastrofe somme tider.
~P.G.W~
Lillegull
28 år, Grimstad
06.12.2005, 21:24

Men så er det jo også utallige historier hvor de beskriver seg som og blir beskrevet som "mennesker".
Solveig
32 år, Trondheim
06.12.2005, 21:31

Hva med "Drageherrenes rike"? Der ble det da veldig tydelig understreket at de er ender...
"You have to look within yourself to save yourself from your other self. Only then will your true self reveal itself."
Den rosa
19 år, Råde
06.12.2005, 21:36

Og hvad med filmen 'Chef Donald' fra 1941 hvor han finder en opskrift på hvordan man tilbereder en and. Han bliver sur og smider den væk. Han er jo ikke kanibal. Så and ved han da godt han er.
The wise Little Hen:)
Mathias bøgh
18 år, Danmark
07.12.2005, 15:41

Donald vet at han er and ja, men det virker som om serieskaperne ofte ser bort i fra det, når de kaller han og de andre "mennesker".
Solveig
32 år, Trondheim
07.12.2005, 21:56

Personlig synes jeg det er mer tullete når de blir fremstilt som om de var mennesker.
Det beste eksemplet var en serie med Mikke og muligens Langbein. Jeg husker ikke. De var ihvertfall på en bondegård, og alle dyrene plutselig ble levende og hadde klær på seg. Mikke var i sjokk! Snakkende dyr som gikk på to bein! Hvordan gikk det an?
Den serien der syntes jeg var totalt absurd....
Men klart. Jeg ser dillemmaet om det presiseres for mye at de er dyr. Hvordan forklarer du kjæledyrene som f.eks Pluto?
S,
Saragossa
103 år, Tromsø
07.12.2005, 23:51

Saragossa skreiv:
Men klart. Jeg ser dillemmaet om det presiseres for mye at de er dyr. Hvordan forklarer du kjæledyrene som f.eks Pluto?
Det finns också en lysande serie från Pluto Four Color 736 där Pluto och Mickey träffar rymdvarelser som ser ut precis som Pluto – förutom att de går på två ben och kan tala. Mickey blir helt vimmelkantig. På norska i Donald Duck & Co 1964-25 och 1983-48.
Comedy is tragedy plus time! (Woody Allen, Crimes and Misdemeanors)
germund
34 år, Sverige
08.12.2005, 00:01

Jeg minnes en historie der Klara Ku er hos Bestemor Duck (!) og drikker te, eller noe lignende. Utenfor går kuene og gresser... Kanskje det er som i Narnia, at det er forskjell på vanlige dyr og talende dyr?
"Milde Mads! Jeg er i det røde flanellsundertøyet mitt!"
Lars Martin
Stranda
08.12.2005, 10:46

Ingen dum teori den der, stöttes
Er interessant bare fordi jeg er samboer med Olaf.
http://www.andebyonline.com/forum/i53795/#53795
Anbefalt lesning som lyser opp selv den tristeste forumdag:
http://www.nettserier.no/hakkumheavy/1205535600/
krice
24 år, Tromsø
08.12.2005, 11:02

I svenska Nafs(k)uriren 10 finns en artikel som heter “Människoliknande djur och djurliknande människor i ankismens värld“. Författaren delar in alla varelser i Andeby i 5 fristående kategorier:
100% djur
Djur med mänskliga egenskaper (ex. Pluto)
Djur med övervägande mänskliga egenskaper (Donald, Mickey)
Nästan människor (med bara en hund-nos eller så)
100% människor
Eftersom varelser inte kan pendla mellan olika grupper skulle detta förklara hur t.ex. Klara Ku kan träffa på en "normal" ku utan att reagera.
Innlegget blei sist redigert 08.12.2005, 12:30 av germund
germund
34 år, Sverige
08.12.2005, 12:27

Glimrande teori som bringer tankane rett til Aristoteles.
Ein brukar her inne, eg trur at det er Sleipe-Simon, har òg ei ganske god forklaring på dette. Han meiner vel at dyra i Andeby har gjennomgått den same utviklingslæra som *vi* har gjennomgått jfr. Darwin, berre med andre dyr som utgangspunkt. Så det er like uvanleg for Langbein å møte ein snakkande hund som det er for meg å møte ei snakkande ape.
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.12.2005, 14:50

Lars Martin skreiv:
Jeg minnes en historie der Klara Ku er hos Bestemor Duck (!) og drikker te, eller noe lignende. Utenfor går kuene og gresser... Kanskje det er som i Narnia, at det er forskjell på vanlige dyr og talende dyr?
Alle som har lest Pondus vet jo at det er klærne og ikke språket som bestemmer. Hadde Pluto hatt rød genser og blå hatt, hadde han vært bestevennen til Mikke. Klær skaper folk!
Filch, do something constructive! Find Peeves!
Andungen
19 år
08.12.2005, 15:24

«Så hvis Langbein hadde vært skvett naken, hadde han vært bikkja til Mikke Mus?»
«Jepp! Han kunne kanskje ha hatt et naglehalsbånd, men that's it!»
Olaf Moriarty Solstrand
26 år, Tromsø
08.12.2005, 15:27

http://coa.inducks.org/story.php/x/W+OS++509-08
Verkar inte göra någon skillnad.
Innlegget blei sist redigert 08.12.2005, 15:36 av germund
germund
34 år, Sverige
08.12.2005, 15:29

Skriv svar | Gå tilbake til forumoversikta ...
Side 1, 2

Andeby Online er drive av Olaf Moriarty Solstrand. Alle bilete av Disney-figurar på sidene er © DISNEY og brukt i samsvar med norsk åndsverkslov.